Toon posts:

[XP] Print directory - document erin droppen en printen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een directory willen hebben waar ik bestanden in kan zetten, zodat deze daarna automatisch worden uitgeprint (en daarna verwijderd). Heeft Windows al standaard een directory waar dat zo werkt? Of hoe zou ik dat anders het beste kunnen oplossen? Ik kan de printer om diverse redenen niet gewoon sharen.

Ik wil bij voorkeur dat alle typen bestanden kunnen worden geprint. Indien hiervoor niets bestaat waarbij ik niet zelf tegen de Windows API hoef te programmeren, zou het printen van .ps of .pdf ook volstaan.

P.S. Ik wilde dit in WOS neerzetten, maar deze kon ik nu niet vinden.
In de Stuffis Generalis van de zachte waren kun je al je topics over clientside software kwijt. Office gerelateerde topics passen echter beter in OFF, serverside topics in WSS en topics met betrekking tot je OS kun je kwijt in WOS of NOS.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 23:17 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

je kunt een batchfile schrijven die bij elke keer dat je 'm uitvoert elk bestand in die directory print. Bij mijn weten is hier geen default service voor, maar het kan zo simpel zijn als

code:
1
for %%i in (*) do winword /p %%i

Dit print elk document met word; het is ook mogelijk met het PRINT commando (zie print/?), maar dan zit je weer met rtf opmaak wat ie (nooit getest, maar verwacht ik) niet meeneemd. Als er andere soorten bestanden in moeten zitten wordt de oplossing wat uitgebreider..

Localhost is where the heart is

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In Windows zelf zit dit niet. Maar wat had je zelf al geprobeerd?

Enne..... WOS is tegenwoordig Windows Clients. Windows Servers en Software is ernaast gekomen voor de servers, en software :P

Bedenk trouwens ook even een fatsoenlijke topictitel, je zou toch zo onderhand wel moeten weten dat dat het reclamebord van je topic is en twee generieke woorden niks zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door sanfranjake op 14-06-2006 23:05 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:04:
In Windows zelf zit dit niet. Maar wat had je zelf al geprobeerd?
Ik heb geprobeerd een programma te vinden dat een directory in de gaten houdt en dus iets met een event system doet van Windows (en op het goede moment dan een programma X opstart dat print). Het idee was dan dat er dan ook nog ergens een andere interface moest zijn om programma X te laten functioneren. Ik ben hierin niet geslaagd.
Enne..... WOS is tegenwoordig Windows Clients. Windows Servers en Software is ernaast gekomen voor de servers, en software :P
Zie aangepaste topic start.
Bedenk trouwens ook even een fatsoenlijke topictitel, je zou toch zo onderhand wel moeten weten dat dat het reclamebord van je topic is en twee generieke woorden niks zeggen.
Automatisch afdrukken van verschillende typen documenten in directory? (lijkt me een beetje lang, maar dekt bijna de lading) Dit is dan ook meteen de reden dat ik voor deze titel heb gekozen, omdat ik me meen te herinneren dat topic titels niet langer dan y karakters mogen zijn.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je zou de printer kunnen sharen, maar dan alleen jezelf rechten eraan toekennen natuurlijk zodat alleen jij kunt printen......

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 16:54
Suggestie TT: Hotfolder voor printen verschillende bestandstypen.

PS. hotfolder is het juiste keywoord hiervoor. Kan je bij het zoeken naar het juiste programma helpen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Racemol op 14-06-2006 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:39:
Je zou de printer kunnen sharen, maar dan alleen jezelf rechten eraan toekennen natuurlijk zodat alleen jij kunt printen......
Dit kan niet (anders had ik het wel gedaan), omdat de printerdrivers alleen het sharen tussen twee exact dezelfde besturingssystemen ondersteund.
Racemol schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:40:
Suggestie TT: Hotfolder voor printen verschillende bestandstypen.

PS. hotfolder is het juiste keywoord hiervoor. Kan je bij het zoeken naar het juiste programma helpen denk ik.
Ik denk het ook. Jammer genoeg kan ik alleen maar commerciele programma's vinden en zelfs die voldoen niet aan mijn eisen (het programma moet draaien als een taak in de achtergrond en automatisch opstarten).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 11:53 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Je kunt een scriptje maken dat aan de hand van de extensie de het juiste programma opstart met print parameter (meeste office applicaties). Het scriptje kun je met 'at' of de task scheduler om het uur ofzo laten runnen. iets met een paar for lusjes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
for %%i in (*.doc) do :call printword %%i
for %%i in (*.ppt) do :call printppoint %%i
[..]

:printword
winword.exe /p %1
[hier evt iets doen met errorlevels ter controle op juiste uitvoer]
del %1

Verwijderd

Topicstarter
SilentStorm schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:48:
Je kunt een scriptje maken dat aan de hand van de extensie de het juiste programma opstart met print parameter (meeste office applicaties). Het scriptje kun je met 'at' of de task scheduler om het uur ofzo laten runnen. iets met een paar for lusjes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
for %%i in (*.doc) do :call printword %%i
for %%i in (*.ppt) do :call printppoint %%i
[..]

:printword
winword.exe /p %1
[hier evt iets doen met errorlevels ter controle op juiste uitvoer]
del %1
Zijn die eerste twee regels echte code en welke taal is het? Verder is dit wel een aardige "noodoplossing", maar niet ideaal.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Dit is een simpel shell scriptje ('dos', batch file). Met shell scripts doe je eigenlijk niet veel meer dan executables aanroepen van de shell zelf (for) of een extern programma (winword). De syntax (= 'grammatica') van de taal is vrij makkelijk op te pikken door een paar voorbeelden door te lezen. (bijvoorbeeld hier (tutorial) en hier (voorbeeldscripts). Een overzicht en uitleg van de ingebakken commando's krijg je bij start > run > cmd > <enter> > help > <enter>.

Bij de eerste link staat geen uitleg over FOR en SET. Deze twee commando's zijn in windows xp/2000 en verder veel krachtiger geworden en de eerste ga je zeker nodig hebben als je hier iets mee wilt doen.

(Ik geef je hier wat handles om een dergelijk script zelf te maken of uit te bereiden, maar wat hier boven staat is al bijna genoeg. Je zult uiteraard wel bij elke extensie een :printxxx functie moeten maken. Dat is voor wordt dus 'winword /p %1' (start word op met parameter 'print' en print bestand %1 (eerste variabele) uit. ) en zal voor bv excel 'excel /p %1' worden en bij powerpoint 'pwerpnt /p %1' zijn. Niet-msoffice programma's zullen mogelijk een andere syntax hebben of de hele printmogelijkheid missen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pagina: 1