Toon posts:

Nieuw alround systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn P3'tje trekt het allemaal niet zo goed meer en ik ben dus op zoek naar iets anders.

Ik ga mijn nieuwe systeem gebruiken voor (**geeft aan hoeveel):
- office ****
- internet ****
- programeren (perl/python)**
- games *
En ik wil hem mbv een tv kaart (staat nog niet in de lijst) gebruiken om video op te nemen en af te spelen op mijn tv. Tijdens het opnemen wil ik graag gewoon de bovenstaande dingen kunnen blijven doen.

Hij komt op mijn kamer te staan en ik wil hem ook wel eens 'snachts aan kunnen laten staan dus hij moet ook zo stil mogelijk zijn.

Met behulp van de best buy guide en de topics alhier ben ik tot de volgende verzameling componenten gekomen:

kast: Arctic Silentium T5, Zwart, zilver 1 € 80,85
processor: Intel Pentium D, 930, Socket 775, Boxed 1 € 180,13
geheugen: Kingston KVR533D2N4K2/512, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x 2 € 56,99 € 113,98
mobo: Asus P5LD2 SE, Retail 1 € 92,65
hdd: Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 1 € 79,72
video: Leadtek WinFast PX7300 GS TDH, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 1 € 68,43
diskdrive: OEM 3,5 diskettestation, Wit 1 € 7,39
dvdrw: NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Wit, OEM 1 € 36,74
Apacer 15-in-1 card reader, Beige 1 € 12,60

Totaal € 672,49

onderbouwing:
Kast: schijnt erg stil te zijn
processor: lijkt mij wel een goede keuze, en dualcore dus goed voor gelijktijdig werken en video opnemen, toch?
mobo: in de best buy guide stond bij het basis systeem een mobo met intel 945 chipset aangeprezen vandaar mijn keuze voor deze.
geheugen: 1 gig is wel voldoende denk ik
hdd: Samsung wordt veel genoemd hier en aan 250 gig heb ik voorlopig wel genoeg, kan er later altijd nog een hdd bij kopen.
video: ik zocht een goedkope videokaart met tv out. Asus heeft ook een silent versie van de 7300 GS maar die heeft HDTV out en ik weet niet of die wel op mijn tv, met alleen scart aansluiting, aan te sluiten is.

Mijn vragen:
1) Passen al deze componenten bij elkaar en is het een goed systeem?
2) Voldoet het aan mijn eisen?
3) Is deze processor een goede keuze of kan ik beter voor de goedkopere D 820 gaan? (ik zoek namelijk nog iets waarop ik geld kan besparen)
4a) kan ik ook de asus videokaart met HDTV out op de scart ingang van mijn tv aansluiten? Kan ik eigenlijk wel S-video out op een scart ingang aansluiten?
4b) kan iemand mij een andere videokaart aanraden? het liefst goedkoper of even duur en het liefst met passieve koeling. Ik ben niet van plan veeleisende games te doen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

1)
Bekijk de specificaties van de producten. Op de ASUS site staat wellicht welke processoren er op dat moederbord kunnen. Dit zal voor de andere componenten ook gelden.
2)
Vermoedelijk wel. Wellicht is een snellere schijf beter als je de hardeschijf veel werk laat doen. Immers lopen de hardeschijven min of meer achter op de snelheid van de processor en het geheugen. Een snelle schijf zal de prestaties doen verbeteren. (That is, wanneer er veel schrijfacties zijn en je tegelijkertijd wilt gamen)
3)
De Intel Pentium D 820 is gemaakt op 90nm. De Intel Pentium D920/930 op 65nm. Deze laatste is dus aanzienlijk koeler en gezien je een stil systeem wilt hebben kan ik de D8xx enkel afraden. Qua energieverbruik zal de AMD Athlon 64 X2 aantrekkelijker zijn maar deze is wel duurder in de aanschaf.
4a)
Heb je gezocht?. De eerste hit geeft mij al een antwoord.
4b)
Hier zijn benchmarks over te vinden. Zie o.a. de Tom's Hardware VGA Guide. Naast deze zijn er nog talloze andere benchmarks te vinden :)

Verder gaat dit topic dicht. Zie namelijk Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?.
Zoals je kunt zien zijn menig zaken prima zelf op te zoeken. De verschillen tussen de processoren kun je prima vinden, evenals de prestaties van hardeschijven en/of deze belangrijk zijn ja/nee.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.