Word 2003 print afwijkend true type ocr-b font

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, inmiddels wat dieper uitgespit in dit topic waar ik dacht dat het aan mijn printer lag:
Pitch wijkt af bij Truetype ocr-b font op laserjet 1020

Ik heb een true type ocr-b font aangeschaft. Van het font weet ik dat de pitch (afstand tussen 2 centerlines van 2 karakters die naast elkaar staan) 2,54mm moet zijn. Als ik vanuit Word 2003 print is het echter 2,47mm.

Als ik vanuit Wordpad print is het 2,54mm
Als ik vanuit Excel 2003 print is het ook 2,54mm

Op een andere pc met dezelfde windows versie en exact dezelfde Office versie (Office 2003 professional nederlandse editie) print ie WEL goed vanuit Word.

Ik heb inmiddels de hele pc opnieuw geinstalleerd met niets anders dan het Font en Office erop. Helaas zelfde probleem..

Na ruim 10 uur google heb ik nog niemand kunnen vinden met hetzelfde probleem..

Aangezien dit een bedrijfskritische applicatie gaat worden (printen coderegel acceptgiro's) is mijn laatste optie een nieuwe pc aanschaffen. :/

Heeft iemand een suggestie waar ik misschien nog niet aan gedacht heb? :?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Heeft een type processor er misschien iets mee te maken?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Lijkt me stug.
Van belang is de versie van de printerdriver, de emulatie/PDL (page description language) die de printer toepast, het al dan niet aanstaan van optimaliseringen in de driver. Als je dat allemaal gecheckt hebt tussen de twee pc's, je office up-to-date is, je normal.dot een keer hebt gerenamed cq word met /a opegstart om aparte instellingen te omzeilen en je blijft het probleem houden kun je er misschien nog omheen werken door handmatig de afspatiering in te stellen met opmaak-->letertype-->afstand en positie-->tekenafstand.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Niesje schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:38:
Lijkt me stug.
Van belang is de versie van de printerdriver, de emulatie/PDL (page description language) die de printer toepast, het al dan niet aanstaan van optimaliseringen in de driver. Als je dat allemaal gecheckt hebt tussen de twee pc's, je office up-to-date is, je normal.dot een keer hebt gerenamed cq word met /a opegstart om aparte instellingen te omzeilen en je blijft het probleem houden kun je er misschien nog omheen werken door handmatig de afspatiering in te stellen met opmaak-->letertype-->afstand en positie-->tekenafstand.
hmmm.. de printer driver is dezelfde als de driver waarmee het op een andere pc wel werkt.
de normal.dot heb ik verwijderd zodat er een nieuwe gegenereerd werd. Office is helemaal up to date.

Ik heb geprobeerd er omheen te werken met de tekenafstand maar de nauwkeurigheid waarmee dat kan is te klein om het op te lossen. (als ik 0,22 in stel dan springt ie automatisch op 0,25)

Er is ook zoiets als true type lettertypen grafisch afdrukken (of juist niet) maar die optie zit niet in mijn printer(driver) (hp laserjet 1010 inmiddels).

al met al een lastig probleem.. :'(

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

0,2 pt komt overeen met 0,075 mm. Je zou dan nog een afwijking hebben van 0,005 mm of te wel een 0,5 mm per 100 tekens. Valt zelfs dat niet binnen de toleranties?

nog een wild guess, blijkbaar gaater ergens iets niet goed in het omrekenen. Maakr het nog verschil als je een andere standaardmaateenheid kiest in Word?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
helaas... ik ben een heel eind gekomen maar op een coderegel voor een acceptgiro komen zo'n 40 karakters na elkaar, 40 keer een klein afwijking zorgt er wel voor dat ie vrij snel buiten het kader valt. De marges zijn echt heel klein, ik heb alles uitgemeten maar helaas... de ene waarde werd te kort en de eerstvolgende waarde daarna werd een behoorlijk stuk te lang..

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
nog een wild guess, blijkbaar gaater ergens iets niet goed in het omrekenen. Maakr het nog verschil als je een andere standaardmaateenheid kiest in Word?
ehm.. kan dat? :?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tools > Options... > General > Measurement Units [Inches/Centimeters/Millimeters/Points/Picas]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[anotherwildguess]
Office gebruikt windowsinstellingen bij de configuratie. Heel toevallig één pc engelseXP, andere NL, of andere landinstellingen?
[/]
En je hebt de vraag over de PDL niet beantwoord O-)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Toen ik eens een applicatie heb moeten schrijven om de coderegels van acceptgiro's te printen ben ik alleen al dagen bezig geweest uberhaupt laag genoeg te kunnen printen.
Uiteindelijk bleek het standaard papierformaat in de printerdriver op Letter te staan, in plaats van A4. Kies je misschien het verkeerde papierformaat, waardoor Word het zaakie gaat schalen om het papier-passend te maken?

Overigens nemen ze het niet zo heel nauw met die coderegel. Ik krijg regelmatig OLA's binnen van bijv het ziekenfonds waar de coderegel milimeters te ver naar linksonder staat. Die OLAs kunnen blijkbaar ook gewoon verwerkt worden. Ik weet alleen niet of je met dergelijke afwijkingen door de printertest komt.

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 16-06-2006 16:14 ]

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
frickY schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 16:12:
Toen ik eens een applicatie heb moeten schrijven om de coderegels van acceptgiro's te printen ben ik alleen al dagen bezig geweest uberhaupt laag genoeg te kunnen printen.
Uiteindelijk bleek het standaard papierformaat in de printerdriver op Letter te staan, in plaats van A4. Kies je misschien het verkeerde papierformaat, waardoor Word het zaakie gaat schalen om het papier-passend te maken?

Overigens nemen ze het niet zo heel nauw met die coderegel. Ik krijg regelmatig OLA's binnen van bijv het ziekenfonds waar de coderegel milimeters te ver naar linksonder staat. Die OLAs kunnen blijkbaar ook gewoon verwerkt worden. Ik weet alleen niet of je met dergelijke afwijkingen door de printertest komt.
dit is wel bizar en erg slim opgemerkt van je!! ik heb het ongeveer op de tijd die je dit postte zelf ook ontdekt!!! En het lost idd het probleem op! _/-\o_
Wel raar dat Word standaard letter gebruikt terwijl het een nederlandse Office is...

En wat je zegt met laag printen loop ik nu ook tegenaan. Ik moet op 8mm van de onderrand printen en dat is precies de limiet van de printer lijkt het. De onderste pixeltjes van de cijfers vallen er nu namelijk een beetje af...

[ Voor 11% gewijzigd door shotputty op 16-06-2006 20:47 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

shotputty schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:40:
[...]
dit is wel bizar en erg slim opgemerkt van je!! ik heb het ongeveer op de tijd die je dit postte zelf ook ontdekt!!! En het lost idd het probleem op! _/-\o_
m.a.w. jij hebt het zelf ook erg slim opgemerkt ;)
Wel raar dat Word standaard letter gebruikt terwijl het een nederlandse Office is...
Idd vreemd, maar fricky heeft het over een instelling in de printerdriver. (as said before ;)) En dan klopt het wel: word vraagt voor het afdrukken het beschikbare papierformaat op bij de printer. Wat wel raar is, is dat in de standaardinstelling bij afdrukopties het automatsch aanpassen aan papierformaat *uit* staat. Dus ik ben nu ook wel benieuwd of dat ook het verschil is tussen die twee pc's waarvan de ene wel, en de andere niet correct printte?
En wat je zegt met laag printen loop ik nu ook tegenaan. Ik moet op 8mm van de onderrand printen en dat is precies de limiet van de printer lijkt het. De onderste pixeltjes van de cijfers vallen er nu namelijk een beetje af...
Kent die printer geen modus om maximaal te printen? Dat scheelt soms net weer een paar mm.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Het zou idd kunnen dat ik een engelse printer driver gebruik...
Het laag printen gaat net lukken, alleen geeft Word dan steeds de mededeling dat ik buiten de marges zit.. ach ja, als het maar werkt. ;)

Ben iig erg blij dat het nu werkt, scheelt weer kosten voor een complete nieuwe pc :*)

thanks voor alle input!!

Verwijderd

Beste shotputty en frickY,

Gezien jullie posts hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Aangezien de bijlagerijke acceptgiro's verdwijnen dien ik mijn software aan te passen. Nu wil een enkele klant graag de coderegel gaan printen. Ik heb mij dus helemaal verdiept in alle acceptgiro boeken van Interpay, en inmiddels enkele testen gedraait. Maar ik krijg het juist lettertype niet de pakken. Ook Interpay en Unisys konden mij niet verder helpen.

Mijn concrete vraag is? Welk lettertype hebben jullie aangeschaft, en waar? En zijn jullie door de systeemtest gekomen met dit lettertype? En op welke puntgrootte?

IDAutomationSOCRb van ID Automation hoort op 9 punts correct te zijn (ECMA-11, size 1, afstand 2.54mm). Echter als ik pagina 16 van "Formulierspecificaties en standaards voor de productie en bewerking van euro-acceptgiro's" (januari 2000) http://www.interpay.nl/bi...cceptgiro_tcm35-34971.pdf
dan zijn de regels veel te hoog en passen de 24 regels lang niet op een acceptgiro.

OCRBI van Barcodesoft zou ook moeten kunnen volgens de website "Most part of OCRB is identical to what is defined by ECMA-11." Helaas zijn de spaties veelst te breed (anderhalf keer zo breed als elk ander karakter).

Verder constateerde ik dat onder rechtstreeks printen vanuit Visual Basic (niet VBA) de regelhoogte groter is dan het lettertype in Word te gebruiken.

Ik verwacht het probleem wel op te kunnen lossen middels IDAutomationSOCRb en dan geen lege regels te gebruiken, maar rechtstreeks de print coördinaten te zetten.

Maar toch blijft bij mij de vraag hangen, waar het correcte lettertype te vinden. Adobe en Linotype zijn gebaseerd op de ISO standaard en Interpay zegt "Deze schriftsoort is gestandaardiseerd in de ECMA-11 norm (niet de ISO standaard)."

Alvast erg bedankt voor jullie input.
Pagina: 1