Booten vanaf lan

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik heb momenteel geen cd-rom station meer dus ben ik aan het proberen te booten vanaf een pc in het netwerk (gedeelde cdrom...).

Ik gebruik hiervoor een bootdiskette die die ik gevonden heb op bootdisk.com.

In mijn netwerk draait een router met dhcp server etc.. Als ik bij de setup van die disk aangeeft dat hij alle info via dhcp moet krijgen dan krijgt het gewoon geen ip, geen dns niks gewoon.

De andere pc's in het netwerk krijgen wel een ip enzo direct van de dhcp dus die is zeker niet down.

Wat zouden eventuele oorzaken kunnen zijn van dit probleem?

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Die Bootdisk van je slingert hij de netwerk kaart wel aan? En heb je wel de goeie netwerk drivers gebruikt?

Kun je wat meer informatie neer zetten dit word anders gissen voor ons.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:40
Ik zou inderdaad de netwerkdrivers goed checken. Gaan er lampjes branden/knipperen van de LAN-poort van je PC?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik denk niet dat dit kan werken vanaf een gedeelde cdrom. Zoek maar eens op RIS

You don't need eyes to see, you need vision

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Het is misschien makkelijker dan om gelijk via je LAN-kaart te booten ipv via DOS.
Voordeel via DOS is dat je shares kan openen zonder een PXE/BOOTP-nogwat server op te zetten :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Mocht het niet werken kan hij altijd de bestanden kopiëren die hij nodig heeft naar zijn hardeschijf.
Ik denk dat zijn kaart dat niet kan waarom zou je anders die bootdisk gebruiken die is dan totaal zinloos

[ Voor 53% gewijzigd door IceClub op 14-06-2006 21:19 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
met tftp server kun je een pxe bootbare "server" opzetten, ik gebruik het voor het installeren van ubuntu zonder cdrom of floppy, je boot van je netwerkkkaart, die krijgt een dhcp adress van de tftp server en die stuurt vervolgens een zooi files die de setup starten, ik weet alleen niet of je dat zo kunt "modificeren" dat ie een cdrom pakt.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• bibawa
het is bij mij ook meer voor gentoo linux te installeren dus ja als het met ubuntu gaat , hoop ik dat het mss met gentoo ook wel lukt, hoe werkt dat juist , heb je misschien een site waar ik meer informatie kan vinden daarover?

• bibawa
Nevie schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:12:
Ik zou inderdaad de netwerkdrivers goed checken. Gaan er lampjes branden/knipperen van de LAN-poort van je PC?
Het gaat hier om een realtek 8139 kaart,

daarstraks heb ik even kunnen pingen naar een andere pc (PPP) maar nu lukt het me dus totaal niet meer. Als ik het hem laat doen via dhcp dan zie ik wel degellijk dat de lampjes op zowel router als netwerkkaart knipperen maar zonder resultaat...

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Hier: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Gentoo_Diskless_Install staat een wiki artikel voor diskless install van Gentoo. Ik heb het destijds ook gentoo via network boot gedaan. Wat ik nog weet is dat de dhcp server van m'n router niet werkte en dat ik een aparte dhcp server op het netwerk heb gezet.

Zodra je kan booten kan je de tars etc voor stage3 via het netwerk sharen of downloaden en kan je verder installeren.

[ Voor 87% gewijzigd door grhmpf op 14-06-2006 21:46 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

kan perfect met dhcp.

als je niet kan pingen kijk in je DHCP server logs als er wel een IP adres toegekend is. post ook eens welk OS je gebruikt, ik ga uit van windows XP, maar anderen gaan hier uit van linux...

en er is dus een enorm verschil tussen booten van een dos disk en zo een netwerk share benaderen en anderzijds een OS installeren via het netwerk. Wat wil je eigenlijk bereiken?

[ Voor 30% gewijzigd door Yalopa op 14-06-2006 21:48 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• bibawa
ja ik heb hier momenteel geen gentoo servers meer draaien dus dat zal ook al geen optie zijn. (mijn os is dus XP momenteel nog..)

Ris is ook niet heb geen win 2003 server...

[ Voor 12% gewijzigd door bibawa op 14-06-2006 22:03 ]

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Uit deze opmerking begreep ik dat hij Gentoo wil installeren via netboot...
bibawa schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:36:
het is bij mij ook meer voor gentoo linux te installeren dus ja als het met ubuntu gaat , hoop ik dat het mss met gentoo ook wel lukt, hoe werkt dat juist , heb je misschien een site waar ik meer informatie kan vinden daarover?
Maar de bottom line is denk ik dat zonder een ondersteunende server die het netboot stukje kan ondersteunen (dhcp/tftp etc) het waarschijnlijk niet zo makkelijk zal zijn om linux te bootstrappen...

Je kan natuurlijk wel naar alternatieven gaan kijken, kan je bijv niet booten vanaf usb-stick? Er zijn wel kleine linux distro's die je kan booten vanaf usb. Zodra je netwerkkaart het doet kan je in principe van alles installeren.

Maar misschien moet je eerst eens duidelijk maken wat je nou wil :)

• bibawa
ja ik ben net naar de winkel gehold en heb er gewoon een nieuwe dvd-rom lezer gekocht :+ dusja :) kan nu weer installeren van cd-rom.

laat niet staan dat ik het vreemd vind dat ik niete kan installeren vanaf een netwerk... want met de disketjes die ik had gemaakt kun je normaal heel je netwerk afscannen en drives mappen om van de te booten...
Pagina: 1