Toon posts:

[HD] trage extra disk

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kan mijn specifieke situatie niet echt vinden, dus open ik maar een nieuw topic hierover.

Ik heb namelijk weinig verstand van deze situatie.

Ik heb een computer met een Sata harddisk.
Daarnaast heb ik een verwisselbare harddisk als Slave aangesloten aan de CDromspeler.
Een gewone IDE schijf. De CD zou op "Selectable" staan heb ik me laten vertellen.

Als ik deze schijf nu 'zwaar' belast, grote bestanden op kopieer of zwaar programma op run, dan word mijn computer langzaam. Dwz, stotterende muis, haperende muziek.
Ook ze schrijfsnelheid van de disk is maar 1.7mb/sec bijvoorbeeld.

De vraag, moet ik dit anders aansluiten? Schijf master maken soms, of maakt dit niets uit?

Alvast bedankt voor de reacties.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De harddisk moet als master, de CDRom-speler op slave.

Of allebei op Cable Select.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De betreffende schijf draait waarschijnlijk in PIO-modus. Stel dit in op DMA en het is opgelost :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:55
Met verwisselbaar moeten we denken aan z'n laatje die je eruit kan halen? Zo ja, deze laatjes zijn meestal gemaakt voor dma100, je hd zal dma133 zijn. Doordat deze dan regelmatig vervormde data krijgt/verstuurd moet deze opnieuw worden verstuurd waardoor het allemaal wat langer gaat duren.

Mischien kan je wat meer info over je "verwisselbare" situatie geven?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Invisible_man schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:58:
Met verwisselbaar moeten we denken aan z'n laatje die je eruit kan halen? Zo ja, deze laatjes zijn meestal gemaakt voor dma100, je hd zal dma133 zijn. Doordat deze dan regelmatig vervormde data krijgt/verstuurd moet deze opnieuw worden verstuurd waardoor het allemaal wat langer gaat duren.

Mischien kan je wat meer info over je "verwisselbare" situatie geven?
Dat slaat echt nergens op, als een 133-schijf op een 100-kabel of poort wordt aangesloten dan gaat de schijf gewoon 'terugklokken'.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik ken het probleem, en het is mij nog niet gelukt mijn schijf weer op DMA terug te zetten (de microsoft manieren werken niet, namelijk de controllers verwijderen). Binnenkort maar op mijn nieuw te ontvangen schijf een schone Windows install zetten, en meteen de bios resetten, alles schoon. Hopen dat dat werkt.
Als er een andere manier is om de schijf op DMa te zetten hoor ik het ook graag!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Begin eens met het doornemen van de OM FAQ / Beleid :) Dit topic gaat ondertussen in ieder geval dicht, omdat we op geen enkele manier uit je topicstart kunnen op maken wat je allemaal wel niet met behulp van de op het Internet beschikbare naslagwerken hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten. Dat wordt hier op GoT wel van je verwacht: Algemene gedragsregels (Netiquette).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.