[onjuist/onvolledig] Populariteit HDTV in Nederland sterk...

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04
nieuws: Populariteit HDTV in Nederland sterk toegenomen
Er zijn nog maar weinig videoproducties in HD, omdat mediabedrijven huiverig zijn om veel geld te investeren in nieuwe apparatuur.
En hierbij vergeet je voor het gemak maar even >90% van alle films sinds 1990? :P

Er staat dat Euro1080 de belangrijkste leverancier van HD is. Euro1080 is wel de eerste maar imho niet de belangrijkste en zeker niet de enige. Zo heb je nu ook Film1 HD en Sport1 HD, betaalzenders, maar dat maakt imho niet uit. Ook heb je National Geographic HD en mogelijk komt er ook nog een Discovery HD.

Vooral Film1 zou imho wel genoemd mogen worden.
Ook telecombedrijven kunnen HD-signalen gaan aanbieden, mits ze een bandbreedte van 16 Mbps voor mpeg-4 of 24 Mbps voor Mpeg-2 kunnen leveren.
Dat is onzin, in de US zie je ook MPEG2 HDTV streams van ~12mbit. 16mbit MPEG2 is daar zelfs "goed". 24mbit zou extreem hoog zijn.

Met MPEG4 kan je met zo'n 10mbit toe.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
En hierbij vergeet je voor het gemak maar even >90% van alle films sinds 1990?
De resolutie van bioscoopfilm is groter dan van HDTV. Met de juiste scanner kun je dan ook alle films in HD-kwaliteit uitzenden. Het gaat hier echter om videoproducties.
Er staat dat Euro1080 de belangrijkste leverancier van HD is. Euro1080 is wel de eerste maar imho niet de belangrijkste en zeker niet de enige.
Ook hier gaat het om videoproducties, en dus niet om films. En gezien het feit dat Euro1080 gratis is, en die andere zenders niet, zal Euro1080 wel meer kijkers trekken.
Dat is onzin, in de US zie je ook MPEG2 HDTV streams van ~12mbit. 16mbit MPEG2 is daar zelfs "goed". 24mbit zou extreem hoog zijn.
Tja, de bron zegt dit:
Vooralsnog zijn het in Nederland enkel een paar kabelbedrijven die beelden in HD-kwaliteit uitzenden. Telecombedrijven kunnen daar ook mee beginnen als ze voor de videosignalen capaciteit apart zetten tegen minstens 16 megabit per seconde, voor Mpeg4, en 24 Mbps voor Mpeg2.
Waarschijnlijk is de kwaliteit niet echt geweldig met lagere bitrates. Sommige reacties bij het artikel wijzen ook in die richting.

• Mentalist
polaris schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:11:
[...]

De resolutie van bioscoopfilm is groter dan van HDTV. Met de juiste scanner kun je dan ook alle films in HD-kwaliteit uitzenden. Het gaat hier echter om videoproducties.
Mjah dus? Nu geef je het idee dat er buiten euro1080 helemaal niks beschikbaar is.
[...]

Ook hier gaat het om videoproducties, en dus niet om films. En gezien het feit dat Euro1080 gratis is, en die andere zenders niet, zal Euro1080 wel meer kijkers trekken.
Euro1080 is absoluut niet gratis.
[...]

Tja, de bron zegt dit:

[...]

Waarschijnlijk is de kwaliteit niet echt geweldig met lagere bitrates. Sommige reacties bij het artikel wijzen ook in die richting.
Mwah, valt wel mee. 24mbit voor MPEG2 is iig extreem hoog, 16mbit voor MPEG4 is ook behoorlijk aan de hoge kant. De waarden zijn gewoon overdreven. En ja, de bron is net zo goed fout, maar als er 1 in de sloot springt..?

Kabelmaatschappijen zullen uiteindelijk waarschijnlijk ook niet deze bitrates aanhouden, al staan de bitrates nu vaak nog best hoog. Gewone digitale TV heeft ook maar beperkte bitrates.

Ik gok dat een zender als Film1 in de toekomst rond de 12mbit MPEG4 komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Mentalist op 14-06-2006 20:26 ]

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb Euro1080 maar wat gerelativeerd (een belangrijke leverancier...), en die bitrates: het is maar welke kwaliteit je aanvaardbaar vindt. Kijk ook een hier naar: nieuws: HDMI krijgt kleurverdieping Er is kennelijk een trend naar nog betere kwaliteit, dus ook hogere bitrates.

• Mentalist
polaris schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:33:
Ik heb Euro1080 maar wat gerelativeerd (een belangrijke leverancier...), en die bitrates: het is maar welke kwaliteit je aanvaardbaar vindt. Kijk ook een hier naar: nieuws: HDMI krijgt kleurverdieping Er is kennelijk een trend naar nog betere kwaliteit, dus ook hogere bitrates.
Ik vraag me nog af wat dat gaat doen ja, maar da's voorlopig nog toekomstmuziek.

Ik heb even voor je gemeten:

Film1 HD 1 minuut opgenomen: 107MB ofwel 14,3mbps (MPEG4). Komt dus behoorlijk in de buurt, maar ik verwacht dat dit voor de introductie nog hoog staat, en dat in de toekomst wanneer er meer zenders bijgepropt worden dit wel wat omlaag zou kunnen gaan. Maar wie weet. Film1 staat echter in SD volgens mij ook behoorlijk hoog, waarschijnlijk omdat het een "echte" betaalzender is (Euro1080 is ook betaal maar wel een stuk goedkoper).

HD1-NL 1 minuut opgenomen: 123MB ofwel 16,4mbps (MPEG2). Hier zie je dus dat vooral die MPEG2 waarde schromelijk overdreven is.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 14-06-2006 20:41 ]