[FreeBSD] Netwerk komt niet 'op'?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn server geüpgrade van FreeBSD 6.0 naar 6.1 en nu heb ik een probleem: mijn netwerkinterfaces komen niet goed op. Hiermee bedoel ik dat bij het booten de interfaces geen IP-adres krijgen, zowel nge0 (Gbit netwerkkaart) als lo0 (loopback) en vooral dat laatste vind ik heel erg vreemd. Als ik de interface handmatig een adres geef dmv ifconfig nge0 inet <adres> dan kan ik gewoon pingen naar mijn machine.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoe heb je geupdate? (welke commando's heb je gebruikt en welke wijzigingen heb je aangebracht?)

• Demo

Demo

Topicstarter
De upgrade van mijn OS heb ik gedaan door met CVSup de sources binnen te halen, vervolgens heb ik wat aanpassingen gedaan in de kernel-config. Dit betreft vooral het uitschakelen van ongebruikte drivers. En nee ik heb geen essentiële dingen uitgezet, het enige netwerk-gerelateerde is dat ik NFS (client en server) heb uitgezet maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat dit probleem zou veroorzaken?
Ik heb de kernel + world gebouwd en geïnstalleerd met:
code:
1
2
3
4
5
6
make buildworld
make buildkernel KERNCONF=<file>
make installkernel KERNCONF=<file>
mergemaster -p
make installworld
reboot

Deze methode heb ik ook gebruikt toen ik van 5.3 naar 5.4 ging en van 5.4 naar 6.0 en toen heeft het zonder problemen gewerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Demo op 14-06-2006 19:41 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:48
Hoe ziet je /etc/rc.conf eruit?
Hoe ziet ifconfig eruit voordat je handmatig iets aanpast?
Staan er nog interessante meldingen in dmesg of /var/log/messages?
...
Aha

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

staan de ifconfig regels nog wel in /etc/rc.conf ?

• Demo

Demo

Topicstarter
Ehm vergeten te posten maar ja, in rc.conf staat ifconfig_nge0="inet 10.0.0.5/24" en voorheen heeft dat altijd gewerkt. Defaultrouter is ook opgegeven.
De output van ifconfig is de gegevens van de interfaces (MAC-adressen, media type) maar geen IP-adressen. Ik zit momenteel op mijn werk en vanavond kom ik niet thuis, dus ik kan helaas pas morgenavond de exacte output geven.
In de dmesg staat niets boeiends, wel dat ie de interface heeft gevonden, maar niet dat er een IP wordt toegekend. /var/log/messages zou ik na moeten kijken.

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik bedenk me ineens dat ik IPv6 aan heb gezet in de kernel (gebruikte het voorheen niet dus uitgeschakeld, maar wou er nu eens mee gaan stoeien) zou dat het probleem kunnen zijn? Ik heb helemaal niets ingesteld voor de configuratie van IPv6.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Heb je ook een mergemaster zonder -p gedaan na de installworld?

Het klinkt alsof de rc-scripts simpelweg de ifconfig-regels in je rc.conf niet uitvoeren. Misschien zijn je scripts borken en moet je ze ff updaten met mergemaster.

• Demo

Demo

Topicstarter
Heb ik nu gedaan :X Interface is weer te pingen na een reboot :D maar nu krijg ik een 'access denied' bij het inloggen via SSH. Ik vermoed dat ik /etc/passwd heb overschreven zojuist... (wat waarschijnlijk ook betekent dat mijn users en groepen voor diverse daemons weg zijn, ik geloof dat ik daar nog wel een backup van heb)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is ook irritant al die wijzigingen in de bestanden te controleren (maar 't is wel verstandig). Eventueel staan nog wat backups van oude versies in /var/backups, en mutaties in users/groepen kunnen ook naar de root gemaild zijn.

Een tip, kijk voor het updaten even in /usr/src/UPDATING en in het begincommentaar van /usr/src/Makefile staat de procedure beschreven.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
`cd /usr/src'       (or to the directory containing your source tree).
`make buildworld'
`make buildkernel KERNCONF=YOUR_KERNEL_HERE'     (default is GENERIC).
`make installkernel KERNCONF=YOUR_KERNEL_HERE'   (default is GENERIC).
`reboot'        (in single user mode: boot -s from the loader prompt).
`mergemaster -p'
`make installworld'
`make delete-old'
`mergemaster'
`reboot'
`make delete-old-libs' (in case no 3rd party program uses them anymore)

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 17-06-2006 07:14 ]

• Demo

Demo

Topicstarter
In /etc/backups vind ik alleen een backup van master.passwd, kan ik hiermee ook het passwd bestand restoren?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
het is hoe dan ook (waarschijnlijk) niet volledig (er wordt gebackupt voor een mutatie) aan de hand van de mails aan root zou je het gebruikerslijstje moeten kunnen reconstrueren.

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Demoniac schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 08:52:
In /etc/backups vind ik alleen een backup van master.passwd, kan ik hiermee ook het passwd bestand restoren?
man master.passwd
The passwd file is generated from the master.passwd file by pwd_mkdb( 8 )

• Demo

Demo

Topicstarter
begintmeta schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 09:33:
het is hoe dan ook (waarschijnlijk) niet volledig (er wordt gebackupt voor een mutatie) aan de hand van de mails aan root zou je het gebruikerslijstje moeten kunnen reconstrueren.
Ik heb /etc/backups/master.passwd bekeken en die lijkt toch wel goed te zijn.
Dank u, ik ga meteen proberen! :D

Pagina: 1