Toon posts:

Volledige systeemcrash in verschillende spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel erg veel zelf proberen, googlen en met de handen in het haar zitten besluit ik het dan toch maar op deze manier te doen.

Ik heb de laatste tijd (of eigenlijk het laatste jaar) wat vreemde crashes gehad tijdens het spelen van spellen. Zo ook nu weer. Ik heb gisteren na erg lang weer eens Half Life 2 geinstalleerd. Het leek me leuk om het nog eens uit te spelen, en wellicht Episode 1 te gaan kopen, na het lezen van zo veel goede verhalen erover. Helaas besluit mijn computer (?) roet in het eten te gooien door niet mee te werken. Ik had nog een paar savegames uit een oude installatie staan, waarvan ik wist dat m'n computer er vorige keer mee was opgehouden (laatste savegame was ergens met dat waterding; Canal district ofzo). Veel onderdelen van m'n systeem zijn ondertussen vevangen, dus ik had goede moed dat 'ie het nu wel zou doen. Niet dus. Tijdens de eerste seconden van het spelen valt al het beeld en geluid weg. Ik moet een harde reset doen (echt computer uit, reset knop is niet genoeg) om mijn computer opnieuw op te kunnen starten. Verder helemaal geen enkele foutmelding. Met m'n wat oudere configuratie kon ik vorig jaar nog wel gewoon CS spelen, maar dat weigert m'n computer nu ook te doen. Genoeg andere zware spellen heb ik geen enkel probleem mee (Quake 4; Far Cry; Call of Duty 2 etc.)

Mijn computer is zo langzamerhand niet helemaal meer top of the line, maar dat moet voor veel spellen toch niet heel erg veel uitmaken. Zeker niet voor een spel als HL2.

Mijn configuratie is:

AthlonXP 2800+
ASUS A7N8X Deluxe (v 2.0)
2x 512 Mb Kingston PC3200 (valueram) (op dual channel)
Nvidia Geforce 6800 LE
HD's: 2x Seagate Barracuda 7200.7 SATA 120Gb (geen raid) en Maxtor Diamondmax 10 250Gb
Linksys WMP54G
PSU: Be quiet! Dark Power 430W (modulair)
CPU Cooler: Zalman CNPS7000B-Cu
VGA Cooler Zalman ZM80D-HP (passive) + ZM-OP1
Windows XP SP2

Hiervoor had ik een Radeon 9600 Pro (inmiddels overleden), die crashte op hetzelfde moment als de Geforce in HL2. Lijkt me dus wel heel toevallig als het aan de videokaart zou liggen.
De voeding heb ik een maand of twee geleden geupgrade (van een Zalman 300W). Dat verhielp soortgelijke problemen in Star Wars - Republic Commando en de open source versie van Freespace 2.
De Maxtor harde schijf heb ik een maand geleden ongeveer gekocht om mijn windows weer eens op te zetten. Werd namelijk gek van crashende windows op een SATA schijf (install is nogal vervelend...).

Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat iemand de moeite neemt het te lezen, en er wellicht een oplossing voor heeft. Het zou me heel erg helpen.

Groet,

Joost

PS - EVE online heb ik laatst een invite voor gekregen. Dat valt ook op random momenten gewoon uit op eenzelfde soort manier.

Verwijderd

Klinkt als een hitte probleem.

Je hebt volgens mij een programmatje. Motherboard monitor. Kun je veel gegevens vandaan halen.

Post eens je CPU temp.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Kijk eens bij Asus, programma heet Probe. Die check je temp's...

[ Voor 8% gewijzigd door bonus op 14-06-2006 20:11 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply, maar volgens mij kan de temperatuur het niet zijn.

Even een temperatuuroverzichtje voor de duidelijkheid:

CPU temp: 37 - 38 C op idle.
Na 10 minuten Call of Duty 2: 45 - 47 C
MB temp: 21 - 23 C

Zijn dus behoorlijk normale waarden. Kan met gemak een graad of 20 - 30 bij op full load.

Videokaart Temp na 10 minuten COD2: 57C
Aangezien de vertagingdrempel van de Forceware op 127C staat, denk ik dat ik ruim binnen de goede marges zit. Ik heb ook voor de zekerheid nog een extra fannetje op de passive cooler heb gezet, zodat de kaart niet kan overhitten.

Verder heb ik vorig jaar een nieuwe compu kast (coolermaster centurion) gekocht, waar wel 2 chassis fans in zitten, ten opzichte van een oude Aopen kast zonder chassis fans waar ik vorig jaar mee draaide. Meer dan voldoende koeling dus.

Ik denk dat ik zo wel voldoende gegevens heb gepost om een beetje een overzicht te geven; nu de oplossing nog ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 18:07 ]