Toon posts:

CMS selectie, wat voor een cms?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben voor mijn afstuderen bezig met een cms selectietraject. De organisatie is ambitieus en wil graag groeien. Zij wil zich ook in het buitenland gaan orienteren en profileren. Voor hun website heb ik een opzet gemaakt en statisch gebouwd.
De wil vanuit het bedrijf om een cms aan te schaffen is groot, maar ik zit met een aantal problemen. Deze hebben betrekking tot een aantal onderdelen:
1. Het grootste gedeelte van de site is statisch. Uitleg over producten enz. hoeft niet continu up-to-date gehouden worden.
2. Het bedrijf wil uitgebreide mogelijkheden op de site: de belangrijkste hiervan zijn nieuws, columns, nieuwsbrief, polls, formulieren en een afgesloten gedeelte voor klanten waar documenten gedownload kunnen worden zoals contracten. Kortom: een uitgebreide website voor een kleine organisatie.
3. Rollenbeheer is niet heel erg belangrik, alleen het afgeschermde gedeelte voor klanten.

Het probleem: de frequentie van het up-to-date houden van de website zal niet groot zijn. Er zullen per maand geen tientallen nieuwsberichten of columns geupload hoeven te worden. Echter, de meeste cms'en die deze modules in hun pakket hebben kosten een vermogen. Dus dan is het moraal: veel geld uitgeven voor een lage frequentie van gebruik. Mij leek een opensource cms ideaal, omdat het weinig kost en het heel dynamisch gebruikt kan worden. Het probleem met opensource software is echter dat er weinig organisaties zijn die service, onderhoud en dat soort zaken aanbieden. De organisatie wil dat namelijk in zijn totaliteit uit handen geven en alleen content plaatsen.

De ideaalsituatie zal zijn een statische website met enkele dynamische elementen die niet veel onderhoud behoeven en weinig kosten.

Wie kan mij hierop een advies of een aantal tips geven? Bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zie niet in wat dit met Development Tools te maken heeft.
-> SA

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ik zag niet echt een ander topic waaronder ik dit kon plaatsen. Tis ook de eerste keer dat ik in tweakers wat neerzet. Id?

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Is het niet meer iets voor Development Tools & Environments? Daar zit ook het Mambo/Joomla topic.

Alvast wat meer on-topic:
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 16:24:
Deze hebben betrekking tot een aantal onderdelen:
1. Het grootste gedeelte van de site is statisch. Uitleg over producten enz. hoeft niet continu up-to-date gehouden worden.
Dat is niet per sé statisch, maar "redelijk statisch". Juist dan moet het makkelijk zijn het te updaten - als dat maar een paar keer per jaar gebeurt, weet anders tegen die tijd niemand meer wat hóe :P
2. Het bedrijf wil uitgebreide mogelijkheden op de site: de belangrijkste hiervan zijn nieuws, columns, nieuwsbrief, polls, formulieren en een afgesloten gedeelte voor klanten waar documenten gedownload kunnen worden zoals contracten. Kortom: een uitgebreide website voor een kleine organisatie.

3. Rollenbeheer is niet heel erg belangrik, alleen het afgeschermde gedeelte voor klanten.
Klinkt als een "basic" CMS, dat wil zeggen: niet een van de grotere (Mediasurface, Tridion, Vignette, etc. etc.) of zelfs middelgrote (SmartSite etc.) maar een "simpel" OS CMS. Die zijn vaak erg goed in plugins (Mambo/Joomla, Typo3), makkelijk te installeren en vrij simpel naar wens aan te passen. Ze zijn erg slecht in het beheersen van grote hoeveelheden content/authors maar dat is in dit geval niet zo relevant. Ben het dus wel eens met je conclusie...
[...]
Mij leek een opensource cms ideaal, omdat het weinig kost en het heel dynamisch gebruikt kan worden. Het probleem met opensource software is echter dat er weinig organisaties zijn die service, onderhoud en dat soort zaken aanbieden. De organisatie wil dat namelijk in zijn totaliteit uit handen geven en alleen content plaatsen.
Er zijn heel erg veel bedrijfjes die dat doen hoor! Ik kan je voor willekeurig welk open source CMS zo uit mijn hoofd een aantal noemen die dat voor je kunnen doen. En in dat geval - hoewel ik weet dat ik nu de puristen tegen de schenen trap - is het meest relevante hoe goed je met zo'n bedrijfje op kunt schieten en hoe goed die hun werk doen en jullie wensen kunnen vertalen naar concrete functies. Wélk CMS wordt dan vrij snel secundair.
Wie kan mij hierop een advies of een aantal tips geven? Bedankt!
Een heleboel mensen hier kunnen je daar denk ik advies over geven :P
In ieder geval, kort door de bocht:
• Wat wil je precies bereiken met de site.
Hoe ga je dat bereiken met die site.
• Wat voor een content (informatiesoorten: tekst, gestructureerde tekst, records, PDF's, multimedia, etc. etc.) ga je nodig hebben om dat doel te bereiken?
• Wat is er verder nodig om die content zinnig te presenteren?

Met de eerste twee bedoel ik: krijg helder wat ze nou als doel stellen van de site. Dat bespaard een hoop ellende. Simpel gesteld: een wazige doelstelling zul je per definitie nooit bereiken (je weet dan tenslotte niet wat het doel is, dus je kunt het ook niet bereiken). Tweede is dan ook: leuk, we weten bijvoorbeeld nu dat een van de drie hoofddoelen is "klantenbinding" - maar hoe binden we dan die klanten? Door nieuws aan te bieden? Handleidingen? Etc.

Met de laatste twee bedoel ik: definiëer bijvoorbeeld "nieuwsberichten", "handleidingen"; tekst is heel anders in beheer in een CMS dan bijv. een database met DVD's die verkocht moeten worden of een lijst met klanten, of een activiteitenkalender; bekijk dus wat je wil gaan weer geven om je doel te bereiken, hoe dat er uit ziet en hoe je dat er in en er uit krijgt (wie gaat het updaten en hoe, wat is hun kennis, hoe vaak, etc.).

Vervolgens ga je met die cases - uitgewerkte "dit willen we zo bereiken", zeg telkens een A4tje beschrijving nog geheel zonder technische uitwerking! - vragen aan een aantal integrators (bedrijfjes die op maat voor jou een OS CMS neerzetten) en vraag ze hoe ze dat voor je op zouden lossen in het systeem dat zij aanbieden. Op basis daarvan maak je dan de selectie.

Tot zover even de heel kort door de bocht versie :P

[ Voor 10% gewijzigd door PowerFlower op 14-06-2006 17:06 ]

• john_bruin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2021
Ik ben zelf erg gecharmeerd van het opensource CMS DotNetNuke. Geschreven in ASP.NET (in VB.NET) en eenvoudig uitbreidbaar.
Goed voor het bedrijf, want het is gratis. Goed voor jou, want er blijft geld over om jou daarna nog aan het werk te houden.

Zie www.dotnetnuke.com

Verwijderd

Topicstarter
Powerflower, bedankt voor al je input.

Nadenken over invulling enzovoort is allemaal al gebeurd. We weten op welke manier we nieuwe en bestaande klanten kunnen binden. Deze zijn voortgevloeid uit een aantal doelstellingen. De site bestaat dus al, maar is statisch. We willen deze site simpel en matig frequent up-to-date houden en hebben daarvoor iets als een cms nodig.

Het gros van de content is tekst en zoals jij zei redelijk statisch. Het gaat om 1 product in drie varianten en de functionaliteiten van die producten worden weergegeven in pdf-documenten. (veel lezen online is niet prettig, dus daarom downloadable informatie).

Voor de informatie die het meest geupdate wordt, zoals nieuws en columns zoeken wij een oplossing om dit makkelijk te onderhouden en niet steeds de code hoeven aan te passen, evenals links (want dat is eigenlijk het grootste probleem). Voor ons is het daarnaast niet waard om een duur cms aan te schaffen voor de geringe wijzigingen die wij aanbrengen. Vandaar wellicht een open source oplossing. Het probleem daarmee is dat ik dus weinig bedrijven kan vinden die daar een business in zien. Ik heb er nu twee gepeild waarvan de ene nog duurder was dan het duurste maatwerk cms dat ik gezien had (10.000+)!

Mijn vraag is nu dus: kunnen jullie een paar bedrijven opschrijven (ik weet echter niet of dat mag in GoT) die helpen met opzet van OS CMS'en? Of is er ergens een website waar een groot deel bedrijven staat die open source cms'en aanbieden?

Bij voorbaat dank!

ps: John, op de werkvloer werd door een extern persoon ook DotNetNuke geadviseerd. Ik kan echter geen bedrijf vinden die daarin handelt en helpt. Idee?

• PowerFlower

PowerFlower

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:19:
Powerflower, bedankt voor al je input.
Geen probleem. Vind het altijd leuk over dit soort dingen mee te denken.
[...]
Het probleem daarmee is dat ik dus weinig bedrijven kan vinden die daar een business in zien. Ik heb er nu twee gepeild waarvan de ene nog duurder was dan het duurste maatwerk cms dat ik gezien had (10.000+)!
Het is waarschijnlijk mijn vertekende blik (bij het soort CMS dat voor de grote websites ingezet wordt zoals die waar ik mee bezig ben heb je het eerder over tonnen, c.q. miljoenen voor een implementatie), maar 10.000 is niet heel erg veel... reken maar uit wat er aan werkuren in gaat zitten om zoiets voorelkaar te krijgen, die salarissen moeten ook betaald worden ;) Jij kunt daar heel erg bij helpen, als je het functioneel allemaal heel concreet uitdenkt en weet te beperken tot de key functies, kun je daar een liefst klein, dynamisch bedrijfje bij zoeken dat het voor een paar duizend kan uitvoeren en daarna tekent voor onderhoud e.d.
Mijn vraag is nu dus: kunnen jullie een paar bedrijven opschrijven (ik weet echter niet of dat mag in GoT) die helpen met opzet van OS CMS'en? Of is er ergens een website waar een groot deel bedrijven staat die open source cms'en aanbieden?
Bob Doyle heeft eind vorig jaar een geagregeerde lijst gemaakt van "alle bekende CMS'en"... dat waren er ongeveer 1.800 en dat zijn ze lang niet allemaal :+ Dus nee, er is geen algemene lijst van, en het is lastig het kaf van het koren te scheiden. Je zult met een vrij subjectieve longlist moeten beginnen. Kijk dus eerst naar een aantal CMS die je wat lijken, kijk vervolgens welke (Nederlandse) bedrijven daar wat mee doen en schrijf die aan voor informatie.

Voor commerciële verkooppraat is GoT de plek niet, maar als het goed is zullen er vast wel een paar mensen die hier rondlopen je gaan mailen als ze dit topic zien ;)
ps: John, op de werkvloer werd door een extern persoon ook DotNetNuke geadviseerd. Ik kan echter geen bedrijf vinden die daarin handelt en helpt. Idee?
De meeste open source CMS hebben op hun site wel een lijst staan van bedrijven die zich met dat CMS bezighouden en je kunnen helpen. Bij DotNetNuke staan die op http://www.dotnetnuke.com/tabid/702/Default.aspx en daar zitten ook een paar Nederlandse tussen ;)

Hebben jullie verder overigens nog randvoorwaarden m.b.t. de gebruikte technologie? Het hoort eigenlijk geen grote rol te spelen (functionaliteit, bruikbaarheid etc. zijn belangrijker) maar als jullie bijv. zelf een IIS met MS SQL hebben staan zou ik niet verder kijken dan daarop gebaseerde systemen. Het zelfde geldt natuurlijk als er bij jullie een java of PHP coder rondloopt, dan kan het nuttig zijn dat als randvoorwaarde mee te nemen.

Persoonlijk zou ik geneigd zijn bij een een project van deze beperkte schaal te kijken naar een PHP/MySQL systeem, daar kun je echt zo een paar devvers voor van de straat plukken om het aan te passen (wat makkelijker dan bijv. bij een DotNetNuke).

Verwijderd

Topicstarter
Randvoorwaarden mbt technologie is bij ons niet belangrijk. Wij willen het namelijk ook elder laten hosten.

Door dit topic en de antwoorden daarop ben ik wel meer na gaan denken over wat wij als organisatie willen. Ik heb ook nog een cms matrix gevonden bij Hartman communicatie http://content.hartman-communicatie.nl/ en een engelstalige cms matrix waar je een heleboel cms'en kunt vergelijken. http://www.cmsmatrix.org. Dat heeft mij ook geholpen.

Ik ga verder zoeken naar bedrijven die ons mooie aanbiedingen kunnen doen. Heb nu niet echt concrete vragen meer, heb een goed inzicht weten te verschaffen hierdoor. bedankt dus voor al jullie input!

Mochten er nog tips zijn dan hoor ik die graag!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Kijk eens op www.opensourcecms.com , daar kan je ook een hoop Open source cmsen online uitproberen en kan je gebruikerservaringen lezen!

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
ben ik weer! Ik heb veel aan jullie input gehad en heb mijn denkwijze een beetje gericht nu op open source.

Daarbij is mijn oog gevallen op Typo3 en Joomla.

Ik kan op internet ontzettend veel verschillen vinden en zelfs op dit forum. Het grootste nadeel van Typo3 blijkt de moeilijkheidsgraad te zijn en bij Joomla de beveiliging. Voor een extranet-soort-omgeving lijkt me dat niet heel erg handig, zoals vertrouwelijke documenten enzovoort. Joomla is echter wel zeer gebruiksvriendelijk.

Ik kan echter nergens op vinden hoe moeilijk Typo3 voor auteurs is. Wij besteden namelijk de inrichting van de lay-out toch uit aan een externe organisatie en hoeven alle ins en outs niet te weten van Typo3. We willen in de toekomst echter misschien zelf aanpassingen gaan doen aan de lay-out enzovoort en het toevoegen van extensies. Wat zou dan het beste zijn voor onze organisatie? Typo3 of Joomla?

Bedankt bij voorbaat voor jullie reacties!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29

Neo

Typo 3 is heel erg sterk in het workflow gedeelte, dus één editor maakt een artikel aan en dat moet weer door anderen gecontroleerd worden, ook met rechten is Typo3 heel flexibel. Joomla wordt door velen meer als een communitysteem gezien door de goede intergratie met fora enzo. Echter is het ook gewoon een goed cms systeem. Qua veiligheid valt het wel mee met Joomla zolang je de updates maar goed bijhoudt. Elk systeem heeft zijn lekken. Wij hebben in ieder geval nog nooit problemen gehad met de veiligheid van Joomla. Joomla is als je zelf de layout en extensies wilt aanpassen inderdaad veel gebruiksvriendelijker. Typo 3 vereist op dat gebied toch wel wat ervaring, maar als je er eenmaal mee kan werken dan heb je ook wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Neo op 30-06-2006 10:20 ]

• PowerFlower

PowerFlower

Puur subjectief, maar ik vind de interface voor auteurs van Joomla beter dan die van Typo3. Als je "onervaren" gebruikers hoort die met Joomla zijn gaan werken vinden ze het meestal wel OK, bij Typo3 krijg je een lange zucht te horen van mensen die er mee zijn gaan werken :P

Daarnaast is mijn oppervlakkige indruk dat Joomla beter is met "standaard" plugins e.d. - die zijn vrij eenvoudig te installeren - maar dat als je echt aan de code wil sleutelen je wat makkelijker ergens komt in Typo3.

Kortom je komt nu in de fase van je selectietraject dat je a) gaat testen hoe de auteurs het vinden en b) een implementatiepartner gaat uitzoeken. Als je shortlist bestaat uit Typo3 en Joomla (wat me een uitstekende shortlist lijkt in jullie situatie overigens) worden dat de doorslaggevende factoren ;) Als het goed is, kunnen potentiële implementatiepartners je nu ook helpen bij die gebruikerstests.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:44
Objectief: Zorg er voor dat je je mening niet baseerd op basis van oude commentaren of mensen die een programma een x jaar geleden niet gebruiksvriendelijk vonden. Waarom: De CMS systemen ontwikkelen gewoon erg snel.

Aangezien het bedrijfsmatig is raad ik je een consultancy aan (duur woord maar hoeft niet meer dan een paar 100 euro te kosten!) door een bedrijf wat beide producten kent en hier goed advies in kan geven. Ik heb al zo vaak gemerkt dat bedrijven een product kiezen en dan bij ons aankloppen om er vervolgens achter te komen dat ze totaal het verkeerde product te pakken hebben...

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:55:
Het grootste nadeel ... blijkt ... bij Joomla de beveiliging.
De beveiliging bij Joomla is an sich niks mis mee, echter tot versie 1.5 mis je de uigebreide rechtenstructuur die je nodig gaat hebben om een document wel aan de ene klant te laten kunnen zien maar niet aan de andere. Zijn alle documenten voor bv alleen klanten dan kan dat prima met de huidige (1.0.10) rechtenstructuur. Joomla is een volwassen CMS en niet het eerste beste open source projectje. Grote sites zoals. mtv.com draaien ook op Joomla(/Mambo).

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• PowerFlower

PowerFlower

djluc schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:29:
Objectief: Zorg er voor dat je je mening niet baseerd op basis van oude commentaren of mensen die een programma een x jaar geleden niet gebruiksvriendelijk vonden. Waarom: De CMS systemen ontwikkelen gewoon erg snel.
Mijn meningen zijn nu weer niet zo subjectief hoor, maar gebaseerd op wat ik bij de Typo3 UG gezien heb (twee maanden terug) en bij een Joomla bijeenkomst (drie weken terug) en ook wat ik daar hoorde van de mensen die het implementeren c.q. er mee werken ;) Ik bedoelde meer subjectief in de zin dat de indruk was die ik kreeg vanuit mijn gezichtspunt (de use cases waar ik mee werk) en dat is heel anders dan deze case, vandaar de disclaimer ;)
Aangezien het bedrijfsmatig is raad ik je een consultancy aan (duur woord maar hoeft niet meer dan een paar 100 euro te kosten!) door een bedrijf wat beide producten kent en hier goed advies in kan geven. Ik heb al zo vaak gemerkt dat bedrijven een product kiezen en dan bij ons aankloppen om er vervolgens achter te komen dat ze totaal het verkeerde product te pakken hebben...
Dat is zeker money well spent. Dat raad ik mensen ook vaak aan (neem iemand in de arm voor de selectie) maar imho wil TS het graag zelfstandig doen, vandaar dat ik hem voorstelde meteen naar specifieke bedrijven te kijken die het een of het ander (of liefst beiden, maar zie daar maar eens een goede in te vinden) kunnen en willen implementeren.

Ik denk dat de val een beetje is dat je zelfstandig denkt zo'n systeem te kunnen beoordelen - maar je zult echt mensen moeten vragen die er ervaring in hebben, de echte "nasty" dingen of juist hele handige dingen ontdek je meestal niet zelf als je het even installeert en uitprobeert :)

[ Voor 7% gewijzigd door PowerFlower op 30-06-2006 13:27 ]

Pagina: 1