A7V333: USB 2.0 op USB 1.1 snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Dit probleem probeer ik nu al 2 dagen te oplossen, maar tot dusver toe ben ik er nog steeds niet uit.

Ik heb een Asus A7V333 moederbord met de nieuwste bios (gisteren erop geflasht) van 1018 beta 4. USB 2.0 zou enabled moeten zijn via de jumpers, en in de bios ziet alles er ook goed uit.
Windows XP SP2 is geinstalleerd en honderden drivers (nou, komt wel in de buurt) zijn geprobeerd. De Device Manager toont netjes aan dat er een USB 2.0 Root Hub is en een VIA USB Enhanced Host Controller, wat op de aanwezigheid van USB 2.0 zou moeten duiden.

Ik weet dat de bovenste 2 USB poorten in de A7V333 beiden 1.1 zijn, de onderste 2 horen 2.0 te zijn, en op de expansieslot horen beiden ook 2.0 te zijn (heb ze op de 2.0 connector aangesloten).

Elke keer als ik mijn R-Driver II (USB 2.0 to IDE cable) in de USB poort doe, zegt Windows dat het ding veel sneller kan presteren op een high-speed USB poort.
Als ik klik op die melding zie ik dat er 4 USB poorten beschikbaar zijn (wat dus kan kloppen) en dat ze allen ongebruikt zijn (wat niet hoort te kloppen aangezien het ding in een USB 2.0 poort geplugd zit). Ik heb alle poorten geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.

Als ik een snelheids-test programmaatje (ik heb een freeware programma HD_Speed daarvoor in gebruik) erop loslaat, dan krijg ik ongeveer 1MB/s te zien, wat dus te traag is voor USB 2.0.

Ik heb de drivers geprobeerd van: VIA USB 2.0 versies 2.25, 2.5B, 2.6x, 2.70, de ASUS CD-ROM, en heleboel vage USB 2.0 drivers van het web. Geen van allen zorgden ervoor dat ik USB 2.0 snelheden kreeg.

Ik heb de fora van ASUS en Via (viaarena) bezocht. Er bleken wel meer mensen te zijn met mijn probleem, maar geen echte oplossing. De enige manier waarop ze USB 2.0 kregen was een USB 2.0 kaart te kopen en alle USB op de moederbord uit te schakelen. Dat gaat me net te ver.

Ook weet ik dat ik een paar jaar geleden USB 2.0 snelheden heb gehad, dus ik weet dat het mogelijk moet zijn. Ik heb sindsdien heel lang geen USB 2.0 device meer gebruikt, en nu wil ik dat weer hebben.

Op dit forum waren er ook een paar soortgelijke gevallen, maar een echte oplossing was er niet.

Verdere hardware dat ik heb, mocht het van belang zijn:
Sapphire Radeon 9600 256MB videokaart, 1,5GB geheugen, Seagate harde schijf, R-Driver II USB 2.0 to IDE cable met een Maxtor harde schijf aangesloten.

Ik hoop dat er iemand is dat nog idee-en heeft wat ik nog kan doen. Ik begin zo langzamerhand door al mijn opties heen te raken. :|

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

vraag 1: waarom heb je je bios geflashed?

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:57:
vraag 1: waarom heb je je bios geflashed?
In de hoop dat het zou helpen met dit probleem. Had eerst 1018 beta 1 staan. Het heeft dus niet geholpen.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Misschien door het feit dat je zoveel drivers hebt geprobeerd dat je met een probleem zit?
Ik werk nu onder een Windows 2003 die heeft standaar USB 2.0 misschien moet je eens een cleany winodws proberen of een andere versie van windows (gewoon een kwestie van testen als je de tijd ervoor hebt natuurlijk)

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Mm, nieuw licht op de zaak. Na maanden had ik mijn USB stokje weer eens gevonden, een 256MB geval (wat ik eigenlijk nooit gebruik... :P)

Ik deed het op de USB 1.1 poort en liet HD_Speed erop los, ongeveer 1MB/s zoals verwacht. Toen deed ik het ding op de USB 2.0 poort en testte de snelheid weer, ik haalde een gemiddelde van 11.3MB/s, dus het lijkt toch wel te werken.

De R-Driver II hoort echter op snelheden van meer dan 10MB/s te werken, plus Windows zegt dat het een highspeed USB device is dat in een lowspeed USB poort zit. Ik snap er nog minder van. :?
Als ik op de melding klik terwijl de USB stok in een USB 2.0 poort zit, dan krijg ik inderdaad 4 aanwezige USB 2.0 poorten te zien waarvan er eentje in gebruik is (de USB geheugenstok dus).
Mrm, dat wordt weer meer uitzoeken. :/ In ieder geval heb ik een richting.

[ Voor 20% gewijzigd door Trinsec op 14-06-2006 20:10 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Update..

Laptop hardeschijf aangesloten (dus een andere aansluiting op de R-Driver II) en dat gaat prima met ongeveer 15MB/s. Ik heb het vermoeden dat de R-Driver II zelf defect is met de 3,5" hardeschijf aansluiting. De ultieme test zou natuurlijk zijn om een 2,5"->3,5" connector te hebben en dat dan te aansluiten, maar zoiets heb ik helaas niet. Ik heb maar met het bedrijf, vanwaar ik de R-Driver II gekocht heb, contact gemaakt om het ding om te ruilen.

Moest ik daarvoor honderd reboots doen... :P

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Pagina: 1