Harde schijf ophangen

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Mijn harde schijf liet mijn behuizing heel erg trillen.. Dus ik heb hem nu met elastieken opgehangen. Ik hoor mijn schijf nu helemaal niet meer!

Maar ik ben hem even gaan testen met HDtune en ik kreeg deze uitslag:

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/7834/hdtune9aq.th.png

Mijn grafiek zag er voorheen een stuk beter uit. Nu heb ik 4 dalen, waarvan 1 echt heel groot dal (aan de rechterkant)

Ik heb een tijdje terug gelezen dat je schijf ophangen niet zo goed is voor de acces times, maar dan rijst bij mij de vraag:
Wil dit dan automatisch zeggen dat het slechter is voor mijn harde schijf en dat ie dus jaren eerder kapot gaat?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij als je HD te los hangt, heeft hij te veel speling. Je HD maakt nog al wat toeren en bewegingen en lijkt me daarom niet bevordelijk. Hetzelfde als je een draaiende HD met de hand gaat bewegen? Nu zal dit met elastiek wat minder zijn (tenminste ik neem aan dat de speling niet zo groot is bij je). Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je hd minder lang meegaat, omdat er kans is dat de kop de platter raakt bij teveel beweging.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DarkSide schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:50:
Volgens mij als je HD te los hangt, heeft hij te veel speling. Je HD maakt nog al wat toeren en bewegingen en lijkt me daarom niet bevordelijk. Hetzelfde als je een draaiende HD met de hand gaat bewegen? Nu zal dit met elastiek wat minder zijn (tenminste ik neem aan dat de speling niet zo groot is bij je). Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je hd minder lang meegaat, omdat er kans is dat de kop de platter raakt bij teveel beweging.
Een kleine aanvulling, aangezien ik het wel eens ben met bovenstaande. Zorg er ook voor dat de buiitenkant van de hardeschijf geaard wordt naar je PC behuizing. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een draadje onder een schroefje te draaien in je hardeschijf en het andere uiteinde onder een schroefje welke je in je behuizing draaidt. Dit wordt bijvoorbeeld bij de heatpipe oplossing van Zalman ook gedaan. De hardeschijf hangt dan tussen twee koellichamen welke met elkaar verbonden zijn met een aantal heatpipes. De koellichamen zijn weer doormiddel van rubbers aan de behuzing bevestigd. Om nu de electrische schijding ven de hardeschijfbehuizing en Pc behuizing op te heffen gebruiken ze het door mij beschreven draadje.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Erg interessant...iets om goed over na te denken. :?

Was zelf ook van plan eens schijven zwevend te gaan hangen maar meestal gebruik ik de Nexus Disk Twin die bovendien de HD nog extra koeloppervlak geven. Erg goed en kost geen drol.

Afbeeldingslocatie: http://www.jpfcomputing.nl/images/dtw_met.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jpfcomputing.nl/images/dtw_draw.jpg

Hoe kan dat inderdaad? Zou er met de HD zwevend op te slappe elastieken toch een trilling in fase ontstaan waardoor de schijf juist heftiger gaat trillen in een bepaalde cadans zeg maar waardoor de leeskop af en toe van slag raakt?

Een schijf die trillingsvrij is opgehangen gaat juist langer mee.

Het is vooral de koeling (of juist het ontbreken daarvan) die de HD's bij bosjes doen sterven. Lees de verhalen in de serverwereld maar. Die HD's zitten zo op elkaar gepakt vanwegen de hoge kosten per U dat zij hun warmte nauwlijks kwijt kunnen. Leuk voor de HD leveranciers. :r

Met een goede HD koeling gaan de zeer goede HD's van tegenwoordig gewoon 120 jaar mee. Levenslang dus. 8)

[ Voor 48% gewijzigd door Youri Carma op 19-06-2006 03:31 ]

Has Balls

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Is een simpele oplossing niet gewoon wat rubber/kunststof ringetjes gebruiken tussen je schijf en je behuizing? Te vinden bij elke doe het zelf zaak...
Op die manier zit het toch vast maar absorbeer je toch een hoop.

Verwijderd

Ken je de gezegde actie is reactie? Zo werkt het ook met een hardeschijf als er iets gaat bewegen geeft hij een reactie als hij aan stieken hangt is het erger omdat die meegeeft.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-02 13:37
Is een simpele oplossing niet gewoon wat rubber/kunststof ringetjes gebruiken tussen je schijf en je behuizing?
Opzich wel, alleen heb je meestal niet genoeg speling tussen hd en kast om deze er tussen te krijgen, hoe dun ze ook zijn.

Ik heb zelf z'n zalman heatpipe geval en die rubbers zijn vrij stijf waardoor alleen de trillingen van hogere frequenties (dus de hoorbare trilingen) tegen gehouden worden en de lagere (bijvoorbeeld als resultaat van het bewegen van de lees-arm) gewoon doorgelaten worden. Hierdoor wordt de "kinetische" energie van de arm gewoon afgevoerd naar de kast, die door de hogere massa deze energie makkelijk aan kan, en niet naar de rest van de hd waar deze schade kan doen.

• Double J
Ik zou mijn harde schijf graag met rubberen ringen in de bracket stoppen, maar zoals invisible_man al zegt, daar is niet genoeg ruimte voor tussen bracket en schijf.

Verder heb ik deze behuizing (Lian-Li PC-101A):

Afbeeldingslocatie: http://www.pccasegear.com/images/pc101_s_b.jpg

Zoals je ziet zit daar onderin de ruimte voor de schijven. In de schijven schroef je schroefjes, dan schuif je ze in het rekje. Ik zie geen mogelijkheid om hiertussen nog rubberen ringen tussen te gaan stoppen.

Maar het is dus zo, hoe vaster de schijf hangt, hoe beter hij presteert?

• Invisible_man
Als de schijf helemaal vast zit (dus geen rubbers) worden dus ook de hogere trillingsfrequenties doorgegeven wat nu juist niet de bedoeling was, maar ondervindt de schijf wel genoeg "tegendruk" van de behuizing. Op je plaatje zie ik dat je zat ruimte hebt in je cd-rom bays. Met bijvoorbeeld die Zalman heatpipe oplossing of die NExus Disk twin kan je een hd in één van die bays ophangen. Probleem opgelost lijkt mij.

• Double J
Klopt, maar daar wordt ie niet gekoeld... scheelt zo'n 15 graden.

Hmm, dan ga ik maar eens naar zo'n oplossing op zoek.. Of ik accepteer dat ie wat eerder kapot gaat.

• Invisible_man
Als je die zalman ophanging neemt, hoef je er alleen voor te zorgen dat er airflow langs je hd is. Ik heb zelf een 12cm fan er voor geplaats (ipv drie cd-bay-afdekklepjes) en mijn hd voeld altijd koud aan.

• Double J
Ik heb mijn schijf weer terug gehangen op zijn oude vertrouwde plekje, de temperatuur is weer omlaag gegaan (was in de 5.25" rack 43 graden).

Echter ik krijg nu deze uitslag bij HDtune (computer Idle, nergens mee bezig):

Afbeeldingslocatie: http://img342.imageshack.us/img342/5886/hdtune21ba.th.png

Wat moet ik hier in godsnaam van denken?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Double J schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 22:16:
Ik heb mijn schijf weer terug gehangen op zijn oude vertrouwde plekje, de temperatuur is weer omlaag gegaan (was in de 5.25" rack 43 graden).

Echter ik krijg nu deze uitslag bij HDtune (computer Idle, nergens mee bezig):

[afbeelding]

Wat moet ik hier in godsnaam van denken?
Een virusscanner die toevallig eventjes iets doet op de HDD? of een ander programma...
Pagina: 1