Booten van ext. USB HDD via CD-Rom of Floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 19:00
Een vriend van me heeft een laptop, en ook een leuke externe hdd die wordt aangesloten via USB. Alleen nu het probleem, in zijn bios zit niet de optie om rechtstreeks te booten vanaf USB.

Nu wil ik dus graag weten of er een mogelijkheid is, of je via cd of floppy, drivers kan laden waardoor je dus alsnog kan booten van een externe usb hdd.

Ik heb hier al gezocht, maar dat heeft geen nuttige resultaten opgeleverd.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Wat wil je bereiken door van een externe hd te booten? Deze is immers stukken trager dan een interne hd (met usb2.0 zowiezo al een factor twee).

Verwijderd

Als je al een diskette of cd-rom nodig hebt om voor een driver die de USB poort herkent zodat je de HD kunt aanspreken dan kun je sowieso niet booten vanaf de HD.

Want je boot is nog steeds jouw diskette of cd-rom.

Die functionaliteit dient door het BIOS aangeboden te worden en als dat niet het geval is kun je niet via USB opstarten, geldt trouwens ook dan voor booten vanaf een USB stick en dergelijke.

• Rubie-The-Sysop
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:23:
Die functionaliteit dient door het BIOS aangeboden te worden en als dat niet het geval is kun je niet via USB opstarten, geldt trouwens ook dan voor booten vanaf een USB stick en dergelijke.
Het is toch ook mogenlijk om te booten vanaf floppy, met cd-rom ondersteuning, dan de cd benaderen en dan kan je (bijvoorbeeld) de setup starten van cd, en dus ook booten.

• Invisible_man
Je zou dan moeten kijken naar een bootloader (bijvoorbeeld Lilo, Linux Loader). Deze kan je vanaf een live-cd (bijv. Knoppix) kunnen configuren en naar de MBR van je hd sturen. Nu krijg je bij het opstarten een schermpje waar je kan kiezen tussen WinXP op je hd (neem ff aan dat je dat hebt) en de usb-hd. Hoe dit te configureren is overigens een heel ander verhaal en best wel omslachtig als je daar nog nooit iets mee hebt gedaan.

Een andere mogelijkheid is om een Bootloader op een floppy of cd te zetten, komt op het zelfde neer (alleen gaat hij zonder die floppy/cd dan direct naar winXP zonder de keuze)

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 14-06-2006 14:44 ]

Verwijderd

Dat is niet booten maar een installatie starten van een bepaalde applicatie. Dit heeft niets met booten te maken.

• Invisible_man
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:44:
Dat is niet booten maar een installatie starten van een bepaalde applicatie. Dit heeft niets met booten te maken.
Hoe bedoel je is niet booten? Een bootloader (waarvan Lilo slechts een voorbeeld is) verwijst naar een bootable medium, dit is precies wat nodig is aangezien de bios er niet direct naar kan verwijzen.

• Rubie-The-Sysop
Hmm, booten hoeft dus niet persee, hij wilt gewoon puur dat zijn usb-hdd toenaderbaar is onder dos.

• Invisible_man
Rubie-The-Sysop schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:59:
Hmm, booten hoeft dus niet persee, hij wilt gewoon puur dat zijn usb-hdd toenaderbaar is onder dos.
Hm. zo zij je het niet in de topicstart. Maar goed, dan zou je dus naar usb drivers moeten zoeken voor dos. Ik weet niet waar je dos voor nodig hebt, maar een alternatief zou linux kunnen zijn, daar vind je een veel betere hardware ondersteuning (met of zonder grafische schil).

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 21:22
Mensen toch Bart PE de bekenste die er is. gewoon windows booten van cd :D Handig voor noodgevallen enzo :)

• Rubie-The-Sysop
@Invisible_man ja dat klopt, zo had ik het ook van hem begrepen, maar dat had ik dus verkeerd begrepen.

Ik ga zo iig opzoek naar een dos usb driver, en dan zoek ik alleen nog de code om de driver te laden, en dus de hdd toenaderbaarte maken.

• Invisible_man
Maar puur uit nieuwschierigheid, waar heeft hij DOS voor nodig (en in hoeverre kan dit niet met de cmd-box onder XP)?

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Als het is om Windows te booten vanaf USB: dat gaat niet werken, want Windows schakelt USB uit en weer in bij het opstarten (kijk maar naar het lichtje van een optische muis bv)
Dus als Windows aan het booten is vanaf USB en het schakelt USB uit, ja dan kan hij het niet meer inschakelen...
Als het voor Linux is heb ik niks gezegd.

@hieronder: Ik zag het net; maar te laat dus :Z

[ Voor 9% gewijzigd door rulus op 14-06-2006 15:20 ]

• Invisible_man
Als het is om Windows te booten vanaf USB
Zoals er een paar post terug staat, hij wil niet booten vanaf de USB-hd, maar hem "slechts" benaderen vanuit DOS.

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 14-06-2006 15:17 ]

• Goros
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-01 12:08
Invisible_man schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:12:
Maar puur uit nieuwschierigheid, waar heeft hij DOS voor nodig (en in hoeverre kan dit niet met de cmd-box onder XP)?
precies want de meeste bestanden die je in dos zou willen gebruiken zijn zodanig klein dat je die net zo goed op een cdrom kan fikken, dan ben je ook klaar...

Verwijderd

Huh?? Ik begrijp het niet meer, wil hij nou gewoon DOS programma's vanaf zijn externe HDD laten opstarten, of staat er een OS op??

• Invisible_man
Huh?? Ik begrijp het niet meer, wil hij nou gewoon DOS programma's vanaf zijn externe HDD laten opstarten, of staat er een OS op??
Hij wil vanuit dos zijn externe HD benaderen, waarom het wel of niet vanuit de WinXP cmd-box kan en waaom hij uberhaupt dos nodig heeft is nog niet boven water gekomen.

[ Voor 32% gewijzigd door Invisible_man op 14-06-2006 19:06 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 00:32
Wellicht offtopic maar ik wil Windows opnieuw installeren en heb een RAID configuratie. Nu moet je F6 drukken om de drivers te laden. Echter ik heb geen floppy drive en ik wil m'n USB schijf gebruiken als floppy drive, dus als je F6 drukt dat ie naar de USB drive gaat, daar heb ik vervolgens de drivers van de RAID gekopieerd.
Weet iemand of dit mogelijk is?

Ik heb me rot gegoogled maar ik vind enkel artikelen over bootable USB drive etc. maar dat is hier niet het geval.
Pagina: 1