Toon posts:

Zoem door de boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik hoor de laatste tijd een zoem door de boxen. Als ik de muziek aanzet, en de boxen wat harder, wordt de zoem ook harder. Ik heb een Dual CV 1160 versterkertje met 2 BNS boxen eraan. Doet het al maanden goed, en vandaag hoor ik ineens een ruis. Alle stekkers heb ik goed aandrukt, daar ligt het nie taan.. Hoe kan dit ineens?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zoek eens op een groundloop. Er is genoeg over te vinden (ook hoe je het zo kunnen oplossen).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
Er van uitgaande dat je dit alles op je pc aangesloten hebt, sommige geluidskaarten kunnen een aardig vies geluidje produceren als onder windows het volume maximaal staat. Probeer dus eens je volume onder windows lager te zetten en op je versterker harder.

Verder kan je ff kijken hoe de aarding van je PC en versterker is.

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 09:12
Ja misschien is het een aardelus. Ik had dit ook. Dubbele aarde. Trekte de radio kabel er uit (die standaard geaard is) en het probleem was weg.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:13:
Zoek eens op een groundloop. Er is genoeg over te vinden (ook hoe je het zo kunnen oplossen).
Oke, ik ga even zoeken. Bedankt iedereen!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb van vandaag nieuwe boxen binnengekregen en heb hetzelfde probleem. Het heeft niets te maken met aarding, de woofer bromt nog steeds als ik hem los aansluit (dus enkel de woofer/versterker op stopcontact aangesloten). Als ik echter de kabels eruithaal die naar de pc lopen (drie 2xtulp naar 1x3.5mm jack kabels), dan stopt het brommen. Moet ik nu aannemen dat ik slechte kabels (de standaard bijgeleverde) heb of? Heb hier nog dergelijke kabels van bandrigde liggen; maar probleem blijft hetzelfde... Iemand raad?

Verwijderd

ik heb dit ook, ligt aan je geluidskaart en/of geluidinstellingen in windows

• Invisible_man
Frigolamptje schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:32:
Ik heb van vandaag nieuwe boxen binnengekregen en heb hetzelfde probleem. Het heeft niets te maken met aarding, de woofer bromt nog steeds als ik hem los aansluit (dus enkel de woofer/versterker op stopcontact aangesloten). Als ik echter de kabels eruithaal die naar de pc lopen (drie 2xtulp naar 1x3.5mm jack kabels), dan stopt het brommen. Moet ik nu aannemen dat ik slechte kabels (de standaard bijgeleverde) heb of? Heb hier nog dergelijke kabels van bandrigde liggen; maar probleem blijft hetzelfde... Iemand raad?
Ik neem aan dat de PC zelf ook geaard staat? Bij mij is het overigens andersom, als ik de jack-plug uit mijn pc haal gaan de boxen brommen, maar dat heeft een andere reden (zwevende contacten enzo).

• Frigolamptje
Ok, ik heb winXP en een audigy 2 zs geluidskaart (voor in pcmcia slot van een notebook). Wat stel je voor?

@ hierboven

We spreken over een laptop heb de stroom er al af gehaald en met de batteriij gewerkt, maar dat bleef hetzelfde. Volgens mij kan het trouwens niets met aarding te maken hebben, aangezien de brom blijft als ik enkel de subwoofer op het net aansluit. Alleen als ik die kabels eraf haal stopt het... :?

[ Voor 61% gewijzigd door Frigolamptje op 14-06-2006 14:38 ]

• Invisible_man
Ah, een laptop dus, deze hebben in de meeste gevallen geen aarde. Sommige laptop-voedingen hebben wel een aarde aansluiting waardoor de massa aan aarde wordt gelegd. In dat geval zou je juist de versterker aan de aarde moeten koppelen (voor zover je dit niet hebt), je hebt nu immers een "zwevend systeem". Het bellangrijkste is dus dat je één aardpunt hebt.

• Frigolamptje
Alles zit op de zelfde contactdoos... en het ook al haal ik alle andere apparaten van het net, hij blijft brommen tot ik de kabels eraf haal, voor alle duidelijkheid, deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://teufel.de/images/upload/shop/zubehoer/kabel/zub_yklinke.jpg

Daar zijn er 3 van, 1 voor de voorsprekers, 1 voor de achtersprekers en 1 voor de subwooer en middenspreker...

• Invisible_man
Het probleem zit hem waarschijnlijk niet in de tulp > jack kabels.

Maar is je versterker standaard ge-aard?

• Frigolamptje
Het is zo'n geaarde stekker en hij zit op een geaard stopcontact, maar er loopt geen aparte draad van de versterker naar de radiator ofzo (heb ook geen idee waar ik hem zou moeten aansluiten aan de versterker)

• Invisible_man
Die losse draad is een overblijfsel van het LP-tijdperk. Toen werden geaarde stopcontacten nog niet veel toegepast en de radiator was toch al geaard.

Je hebt al geprobeerd om de verster niet geaard aan te sluiten (doormiddel van een niet geaarde verdeeldoos bijvoorbeeld)?

• Frigolamptje
Houd dat dan geen risico in? Die dingen zij toch niet voor niets voorzien van een aarding?

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Nee..dat is alleen om tegen te gaan dat ze statische eletriciteit kwijt kunnen, en/of mocht er intern iets kapot gaan, dat de behuizing niet onder stroom komt te staan
check maar eens, plastic apparaten hebben nooit aarde aansluiting. (op strijkijzer na....maarja..water+electriciteit :P
Trouwens, als je laptop en versterker op zelfde verdeeldoos of "groep" hebt aangesloten kun je ook wel eens last van hebben (dat heb ik hier dus...als ik versterker of pc aan andere groep in het huis aansluit, is hele ruis probleem weg).

[ Voor 30% gewijzigd door shootguy2 op 14-06-2006 15:09 ]

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Invisible_man
@Frigolamptje:
Heb je deze brom ook met andere geluidsbronnen (stand alone cd-speler bijvoorbeeld)?

• Frigolamptje
Zeer weinig tot niet, maar dan haal ik ook 2 van die kabels eruit, en ik had al aangegeven dat het brommen dan zowizo lijkt te stoppen...

kleine toevoeging, had de versterker verplaatst zodat ik hem op een ander contact kon aansluiten, wat bleek, brom was weg _/-\o_ . Dus toen een verlengkabel gezocht, aangezien de versterker daar niet kon blijven staan, en het boeltje weer op de gewone plaats gezet. Natuurlijk, daar was de brom weer :X . Dacht toen dat het mss met mijn 2e monitor te maken had, aangezien deze veel verder van de versterker zat toen hij niet bromde. Scherm verplaatst (19" crt monster :X ), geen effect. Nu, is de versterker aangelosten via verlengkabel op een ander contact, op het originele contact is momenteel niets aangesloten en wat blijkt, de brom uit de versterker/subwoofer is weg, maar nu brommen de satellites lekker verder (wat ze voordien dus niet deden...) :| :| |:(

[ Voor 76% gewijzigd door Frigolamptje op 14-06-2006 15:48 ]

• Invisible_man
Dan ligt het probleem dus aan de laptop kant, en daar kan je dus vrij weinig aan veranderen. De geluidskaart die standaard in je laptop zit (is dan wel stereo) geeft dit probleem ook?

• Frigolamptje
De laptop staat hier toch buiten? Hij bromde eerst ook als hij nergens up aangesloten was. Nu zwijgt de woofer wel volgens mij, maar de satellites hebben zijn werk overgenomen :/ . Enkel als ik alle 3 de kabels op de versterker uittrek, dan stopt het. Vind het maar een vaag iets :/

• Invisible_man
Dus als ik het goed begrijp,

Als je niet alle drie de kabels van de 5.1 ingang op de versterker aansluit aan de 5.1 audigy2 PCMCIA geluidskaartding krijg je een brom.

• Frigolamptje
Ondertussen geldt dat al niet meer :O . Brommen van de satellites blijft ongewijzigd, met of zonder kabels... Ik weet het ook niet meer hoor :?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
Wat zou kunnen bij brommende boxen dat je voeding van je boxen niet goed meer is. Zo kan het zijn dat er een condensator kapot is of niet goed werkt en daardoor kan er een brom ontstaan. Dat is heel waarschijnlijk als je alleen je boxen aan hebt staan en niet aangesloten op een apparaat.

verdwaalde ict'er op elektro!

Pagina: 1