Toon posts:

Fanless koeling Ati X1900XTX?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht, maar geen antwoord kunnen vinden. Sorry als het toch dubbel is.

Ik heb een Ati X1900XTX kaart. En wilde deze graag passief koelen, net als mijn vorige videkaart.

Ik heb op mijn vorige kaart deze koeling gebruikt:
Zalman ZM80D-HP.

Verder lijkt deze mij ook een optie:
Thermaltake CL-G0009.

Maar ik vraag me zeer af of deze dingen wel voldoende koeling zouden geven voor de X1900XTX.

Graag hoor ik van anderen of ze denken dat het wel of niet zou moeten kunnen, en waarom.
En / of eventuele alternatieven.

Doelstelling lijkt me duidelijk: stiller maken van de PC; overige onderdelen zijn ook al behoorlijk stil, maar de videokaart koeler weet nog iets te veel naar mijn zin wat blazen is.

* sh*t, titel typefout, en kan de titel niet editen?*

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 12:18 . Reden: Titel typefout... bah ]

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Ik denk dat het wel heel lastig wordt als je met die kaart gaat gamen, of je moet wel een heele goeie airflow in je kast hebben.

Ik zal zoeken of iemand anders het ook heeft, alleen ervaring kan hier antwoord op geven.

kijk hier eens tussen

[rml][ OC] ATI Radeon X1K Series[/rml]

[ Voor 50% gewijzigd door Simball op 14-06-2006 12:38 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Titel typo aangepast :)

Verwijderd

Ik had ook als eens zoiets gevraagd, bij Zalman wordt voor de Radeon 9800 al de extra ventilator aangeraden. Ik denk niet dat je hiermee een X1900XTX koel krijgt...

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:30

Pieroman

/me

Ik ben bang dat je kaart daar toch wel iets te snel/warm voor is om die compleet passive te koelen. Verder als je het zeker wilt weten moet je gewoon ff Zalman of Thermaltake erover mailen, die kunnen je het vast wel vertellen.

Om titel aan te passen moet je even een topicreport indienen dacht ik zo..

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Ik zou zeker een fan gebruiken bij zo'n snelle kaart, al is het maar een onhoorbare papst. En een goede airflow is zoals gezegd ook een zeer goed idee.

enge heatsink op die thermaltake zo buiten je kast :/ Je zou het maar aanstoten *krak* je videokaart overmidden. |:(

[ Voor 39% gewijzigd door geez op 14-06-2006 16:01 ]

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:19
Zo'n Arctic Cooling Accelero X2 schijnt wel een stille koeler te zijn, en ook erg goed.
Enige nadeel is wel dat de warme lucht wel je kast in wordt geblazen, en niet naar buiten wordt verplaatst....

Verwijderd

Topicstarter
Vind die radiator achtuit de kast ook maar niets, heb hem gelukkig zelf niet ontworpen ;)

Dank voor het aanpassen van de titel! :)
Simball schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:24:
Ik zal zoeken of iemand anders het ook heeft, alleen ervaring kan hier antwoord op geven.
Ik ben benieuwd, maar lijkt er op dat niet veel dit zullen hebben.

Zijn de Arctic of Zalman luchtkoelers echt behoorlijk stil, of is dat maar verkoop-praat van de makers?

Verwijderd

Topicstarter
SpankmasterC schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:40:
Zo'n Arctic Cooling Accelero X2 schijnt wel een stille koeler te zijn, en ook erg goed.
Enige nadeel is wel dat de warme lucht wel je kast in wordt geblazen, en niet naar buiten wordt verplaatst....
Nagenoeg tegelijk gepost ;)

Kast IN is inderdaad jammer. De standaard koeler op mijn kaart blaast het er via de PCI slot onder de kaart UIT. Dat is dan wel een mooie feature.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
Passief koelen van een X1900 gaat niet werken (behalve water natuurlijk :)) Ik heb idd de accelero X2 op mijn X1800 zitten en deze wordt met het huidige weer bijna 60 graden IDLE 8)7
Bij normaal weer wordt ie ongeveer 50 idle en 60-65 loaded.

Ik ben zelf nog steeds aan het wachten tot er een andere goede VGA koeler uitkomt. Niet alleen blaast de Accelero de kast in, hij is ook nog eens verdomd groot/breed... Mijn side intake past er gewoon niet meer in...

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-07 14:32
Een 1900XTX is gewoon een hele erge stroomverbruiker en wordt onwijs heet! Passief koelen gaat er echt niet inzitten, of je moet van je hele kast een grote heatsink ofzo maken ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Het kán wel, maar dan moet je het zelf maken, en hou je waarschijnlijk helemaal geen IO sloten meer over.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-07 13:43
Of een Zalman VF900-cu, koelt volgens mij ook aardig goed en is stil!

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

NoepZor schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:51:
Of een Zalman VF900-cu, koelt volgens mij ook aardig goed en is stil!
Koelt niet genoeg voor een x1900xtx.
Maar as i said, fanless wordt _heel_ moeilijk, misschien als het je lukt om er een Scythe Ninja op te schroeven (ontworpen als een fanless cpu koeler), en een stevige airflow hebt.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 21:53
Veel mensen denken dat een videokaart pasief koelen de oplossing is voor hun hitte/geluids probleem. Maar de hitte kan gewoonweg niet weg met een passief koelblok.

Je zou dan weer extra casefans moeten plaatsen om dit probleem de baas te zijn, en dat brengt weer extra geluid met zicht mee.

Dus gewoon een stille GPU koeler (bijv de Arctic Accelero) is een goeie optie ;)
Pagina: 1