Coax en directe 220v bronnen. Storingsgevoelig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-11 01:10
Zoals de topic enigszinds wil aangeven, heb ik diverse topics doorgespit en ben nu op het punt dat het beeld haast perfect is - behalve wanneer al mijn apparatuur (pc/stereo/printer etc) aanstaan.

Zoals vele mensen had ook ik last van strepen en ruis op het televisiebeeld. Welnu, heb ik vanaf de (tv-radio kabel) -versterker zeer degelijke bekabeling liggen tot aan het eindpunt (waar een wandcontactdoos voor tv/radio) zit.

Aangezien mijn pc alleen uitstaat wanneer ik slaap, ben ik pas sindskort achter het volgende probleem gekomen. Wanneer mijn apparatuur (lees: pc/beeldscherm/stereo etc.) uitstaat is het beeld op mijn TV zonder ruis. Wat is nu het geval, de coaxkabel vanaf de wandcontactdoos gaat langs de elektriciteitkabels en stekkerdoos naar mijn TV. Dit brengt dus op verschillende zenders een irritante storing. Bepaalde frequenties geeft het storing, sommige zenders hebben er geen last van.

Mijn vraag in deze: kan het probleem verholpen worden? En is het probleem dus bijv. verholpen door kwalitatief betere kabels te gebruiken (vanaf de wandcontactdoos naar de TV zit een standaard 2mtr bouwmarkt coax) Of hebben ook de kwalitatief betere kabels hier last van, omdat storingsbronnen als elektriciteit zich niet laten stoppen door een 'dikkere' coax. Tot slot, zou zilverpapier om de coax helpen om het probleem op te lossen?
Explicitiet om het te verduidelijken, hebben elektriciteitsbronnen (220v) een significante invloed op het analoge signaal wat door de coax gaat - en welke oplossing is hiervoor. Bedankt alvast...

NB (heb natuurlijk getracht wat problemen via het forum op te lossen - zoals kabelaansluitingen e.d. - dit heb ik inmiddels gedaan. Het betreft nu echt het laatste stukje)

[ Voor 9% gewijzigd door appies op 14-06-2006 12:25 ]

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 20:01
Het zal zeker helpen om een goede COAX kabel te leggen. Mocht je een Gamma/Karwei kabeltje hebben ligge, gooi die eruit en neem een gedegen kabel. De coax kabel moet bij voorkeur een harde kern hebben (geen losse draadjes). Daarnaast een goede stekker ann je kabels! Geen vierkante bouwmarkt prut met een plastic kapje, maar gedegen afgeschermde connectoren.

COAX is in principe ontworpen om ruis te kunnen compenseren, vanwege de kern en mantel. Je kunt echter nooit alle ruis uitsluiten.

Het zou een groot stuk helpen wanneer je geen 220 kabels langs de coax legt. Het veld rondom je 220 kabels zullen zeker van invloed zijn (mits er stroon op staat). Indien mogelijk dus je coax los leggen van 220.

Zilverfolie helpt eigenlijk niet of nauwelijks.

[ Voor 10% gewijzigd door Robbemans op 14-06-2006 12:12 ]

• appies
Ik was al bang dat de magnetische velden inderdaad een heel groot invloed hebben op het laatste stuk signaal. Gelukkig, heb ik de kabels tot aan het WCD direct goed gedaan (met harde kern). Derhalve dacht ik de laatste 2 mtr (van wcd -> tv) wel op te lossen met een goedkoop en kort kabeltje.

Helaas is het wel zo dat de WCD ongeveer 5 cm van de stekkerdoos verwijderd is. Ik ben dan ook bang dat ik deze zal moeten verplaatsen (één van de twee)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-12 17:26
Kijk ook eens in dit draadje Slecht TV beeld

Staat een heleboel in over kwalitatieve bekabling.

• appies
Invisible_man schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:19:
Kijk ook eens in dit draadje Slecht TV beeld

Staat een heleboel in over kwalitatieve bekabling.
Natuurlijk, dit heb ik ook gedaan. De vraag of 220v bronnen (ofwel elektriciteit) van invloed zijn op het signaal van de kabel en welke oplossing ik hiervoor het beste kan gebruiken kon ik niet terugvinden (misschien gemist?!). Vanuit die topic heb ik een aantal elementen veranderd waar nodig. Tot slot kwam ik dus acher het probleem zoals beschreven...

[ Voor 11% gewijzigd door appies op 14-06-2006 12:23 ]

• Invisible_man
Coax-kabel is eigenlijks bij uitstek de kabel die het beste tegen storings-invloeden is beschermd, dus denk niet dat het een te groot probleem moet zijn. Maar is het niet uit te testen of het uitmaakt door de coax-kabel tijdelijk er een eindje uit buurt te leggen?

• appies
Invisible_man schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:24:
Coax-kabel is eigenlijks bij uitstek de kabel die het beste tegen storings-invloeden is beschermd, dus denk niet dat het een te groot probleem moet zijn. Maar is het niet uit te testen of het uitmaakt door de coax-kabel tijdelijk er een eindje uit buurt te leggen?
Inderdaad, dat zou ik eens kunnen proberen om via een omweg de coaxkabel naar de TV te trekken. Hopelijk dat de WCD geen last heeft van de stekkerdoos die 5cm verder zit.

Update1:
Het helpt helaas niet, ik heb voor de 'liefhebber' een foto geupload. Waarbij exact de situatie zoals deze nu is staat geprojecteerd.

Vergroot
http://i73.photobucket.co.../foto_met_aantekening.jpg

Update2:
Bedankt voor de hulp, het is opgelost. De kabel is vervangen door double shielded kabel die ik nog had liggen. Zal kwalitatief niet zoals Hirschmann zijn, maar het beeld is nu super en dus geen last meer van inferentie van de elektriciteitsbronnen.

Voor een vergelijk van de kabeltjes voor en daarna :)
http://i73.photobucket.co.../appies_2006/DSCF0942.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door appies op 14-06-2006 13:04 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-12 20:44
Je kan volgens mij heel simpel testen of het aan de kabels ligt. Isoleer de coax kabel beter.
Met andere woorden rol hem op stukken waar hij bloot staat aan veel 220 (ik dacht trouwens dat tegenwoordig 230v de standaard was :? ) in in aluminium folie.
Op die manier krijg je een dubbele isolatie (het principe wat de duurdere kabels ook gebruiken). En zou hij minder storings gevoelig moeten zijn.

Verder, ruim je kabels eens op joh, dit is vragen om problemen... tis al een wonder dat je geen interference hebt op je boxen :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door 911GT2 op 14-06-2006 13:01 ]

• Invisible_man
Dit zijn zo te zien geen afgeschermde stekkertjes (mischien een beetje metaal onder het plastic). Dus zoals Robbemans ook al zij, zet er van die stekkertjes op die helemaal van metaal gemaakt zijn.

offtopic:
Op het moment zweeft de spanning nog ergens tussen de 220V en de 230V. De bedoeling is om langzaam naar de 230V te gaan zodat apparaten er aan kunnen "wennen".

• appies
911GT2 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:59:
Je kan volgens mij heel simpel testen of het aan de kabels ligt. Isoleer de coax kabel beter.
Met andere woorden rol hem op stukken waar hij bloot staat aan veel 220 (ik dacht trouwens dat tegenwoordig 230v de standaard was :? ) in in aluminium folie.
Op die manier krijg je een dubbele isolatie (het principe wat de duurdere kabels ook gebruiken). En zou hij minder storings gevoelig moeten zijn.

Verder, ruim je kabels eens op joh, dit is vragen om problemen... tis al een wonder dat je geen interference hebt op je boxen :Y)
Ja die kabels dat is inderdaad een rotzooitje! Eigenlijk heb ik daar geen oplossing voor, er veranderd elke week iets. Maar inferentie op de luidspreker heb ik nog niet gehad... ;)

Het zijn geen afgeschermde kabels en afschermdopjes inderdaad, dat ga ik zo snel mogelijk doen! Maar nu is het even goed :)

[ Voor 40% gewijzigd door appies op 14-06-2006 13:25 ]

Verwijderd

Ik heb toevalig precies het zelfde probleem bij mijn DTV van upc.
Wel ben ik er achtergekomen, dat als ik de Coax kabel die achter in de mediabox steekt een beetje los hang(Zie foto) zodat het niks aanraakt, het beeld helemaal helder blijft. Moetje wel die kabel altijd zo laten uitsteken :(

Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/6872/upcbox7qv.jpg

(Let niet op die mooie kast waar hij half opstaat, dit is tijdelijk voor het wk :9 )

• appies
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:09:
Ik heb toevalig precies het zelfde probleem bij mijn DTV van upc.
Wel ben ik er achtergekomen, dat als ik de Coax kabel die achter in de mediabox steekt een beetje los hang(Zie foto) zodat het niks aanraakt, het beeld helemaal helder blijft. Moetje wel die kabel altijd zo laten uitsteken :(

[afbeelding]

(Let niet op die mooie kast waar hij half opstaat, dit is tijdelijk voor het wk :9 )
Hehe:) Ziet inderdaad irritant uit. Nogmaals een double shielded kabel hefet nu bij mij wel geholpen at the moment.

• appies
Wel nu, mijn probleem was opgelost, althans dat had ik gehoopt. Doordat ik een Haupauge tvkaart heb en daar dezelfde problemen ontstonden als bij normale TV, had ik ook gedacht dat deze storing in zijn geheel weg zou zijn, na alle tips.

Helaas, omdat via mijn pc de digitale uitgang is aangesloten op de stereo (middels een coaxiale kabel) kwam ik erachter dat er weer storing was. Kortom, stereo uitgezet (weg strepen), maar... toen ik de stereo wederom inschakelde maar dan op radio waren er geen strepen te bekennen.

Wel nu, de problemen zijn niet de voedingen (230v/220v) , niet de coaxkabel voor de TV, niet de WCD. Het probleem blijkt te zitten in de digitale doorvoerkabel (coaxkabel) welke kwalitatief een zeer goede is. Zilverpapier eromheen werkt niet, ik ga nu eens kijken met een optische kabel. Ik houd jullie op de hoogte. PS: voor degene die denken hier misschien denken hetzelfde probleem te herkennen. Dit is een foto van de verticale strepen over het scherm tijdens TV kijken.
Afbeeldingslocatie: http://i73.photobucket.com/albums/i229/appies_2006/DSCF0945.jpg

[Update3]
Ok, de optical out heeft dit probleem niet. Het is nu voorgoed opgelost. Kortom, dat een Spdif - met een coaxkabeltje eraan dit probleem gaf had ik niet gedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door appies op 14-06-2006 17:32 ]

Pagina: 1