Welke laptop (Asus A6U-B116H of Tosh. Sat L100-130)

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39
Mijn moeder belde net aangezien mijn vader morgen jarig is en hij graag een laptop wil hebben krijgt hij deze.
Aan mij natuurlijk de taak om een zo voordelig mogelijke laptop te vinden.
Nu zit het budget rond de 700 euro zitten (aangezien er naar de prijs van de laptop van mijn vriendin gevraagd werd à 700 euro).

Nu is het probleem dat ik er 2 gezien heb (overigens zijn deze bij mij in de buurt te koop ivm de verjaardag van mijn vader) en het dus ook een keuze wordt uit deze twee.

De eerste optie is:
Asus A6U-B116H
15,4" breedbeeld scherm
AMD Sempron 3300+
Sis M760GX+964L grafische chip
512MB DDR pc2700 MB RAM
80GB 4200RPM HDD
8x DVD=/- TW Dual Layer
LAN en WLAN
Draagtas en muis

Dit voor 717 euro

De tweede optie is:
Toshiba Satelite L100-130
15,4" scherm Trubrite WXGA (en absoluut geen idee of dit dan breedbeeld is, alhoewel ik denk dat W van WXGA staat voor wide)
Intel Celeron M 380 (à 1,6 GHz)
ATI Radeon Xpress200M grafische chip
512 MB DDR2 533MHz RAM
60GB 5400 RPM SATA HDD
Super Multi Dual Layer drive, dus zal wel DVD brander zijn.
LAN en WLAN
En geen tas/muis voor zover ik weet.

Dit voor 733 euro
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn vader doet af en toe een spelletje (overigens niet zwaar grafisch ofzo) en is bezig met foto lichte fotobewerking. Daarnaast nog een beetje internetten en vooral een database bijhouden van z'n flora (plantenfreak hè).
Als de Intel in principe zoveel kracht levert als de Sempron (al dan niet iets meer of iets minder), dan is mijn keuze vrij simpel. Dan ga ik voor de Toshiba.
Aangezien deze op alle fronten voor de rest boven de Asus uitkomt.
Ik heb namelijk overal gezocht voor een uitleg over de snelheden van de Laptop CPU's, maar kon er geen duidelijkheid over krijgen.

Verwijderd

Kijk eens naar deze Acer. Misschien wel iets duurder, maar wel een Core Duo processor.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:03
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:33:
Kijk eens naar deze Acer. Misschien wel iets duurder, maar wel een Core Duo processor.
Mijn vader doet af en toe een spelletje (overigens niet zwaar grafisch ofzo) en is bezig met foto lichte fotobewerking. Daarnaast nog een beetje internetten en vooral een database bijhouden van z'n flora (plantenfreak hè).
Lijkt mij dus inet echt noodzakelijk;).

• Arunia
Opzich een leuke laptop, maar zoals net onder je al gezegd voor mijn vader niet nuttig.
Wel moet het bewerken van foto's e.d. goed te doen zijn.
Daarnaast is die niet bij mij in de buurt te vinden. (omgeving Rotterdam)

Kan iemand me vertellen of er veel verschil zit tussen de 2 processor snelheden?
Zo ja, welke is er sneller?
Mijn voorkeur op het moment gaat eigenlijk richting de Toshiba, maar als die snelheid echt veel verschilt, kan het ook de Asus worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Arunia op 14-06-2006 13:50 ]

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Arunia schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:49:
Opzich een leuke laptop, maar zoals net onder je al gezegd voor mijn vader niet nuttig.
Wel moet het bewerken van foto's e.d. goed te doen zijn.
Daarnaast is die niet bij mij in de buurt te vinden. (omgeving Rotterdam)

Kan iemand me vertellen of er veel verschil zit tussen de 2 processor snelheden?
Zo ja, welke is er sneller?
Mijn voorkeur op het moment gaat eigenlijk richting de Toshiba, maar als die snelheid echt veel verschilt, kan het ook de Asus worden.
Laptops beoordelen puur op de cpu is niet echt handig hoor. Er zit namelijk meer in dan alleen een CPU. De ATI vga van de Tosh is een stuk beter dan dat ding van SIS. Ik zou gewoon beide laptops eens gaan bekijken en je niet al teveel door de processor laten (mis)leiden. Die ontlopen elkaar niet zo, de Celeron zal misschien een paar graden koeler blijven dan de Sempron.
De Toshiba heeft volgens mij ook een iets mooier beeldscherm. Alleen Toshiba geeft standaard 1 jaar garantie en Asus 2. Zo zullen er nog wel meer verschillen zijn.

• Arunia
Je hebt ook helemaal gelijk de grafische chip ben ik ook bekend mee en die doet het absoluut niet slecht voor een chip met shared memory.
Aangezien mijn vader niet echt games speelt, maar de grafische chip ook heel veel andere dingen voor het systeem doet vroeg ik me af of de CPU veel verschilde.
Volgens jou ontlopen ze elkaar niet zo, dus denk ik ook dat de Toshiba een verstandigere keuze is.
Mede omdat de overige hardware ook sneller is dan die van de Asus.
Dat van die garantie is dan wel iets minder, maar verwacht niet echt problemen (zeker weten doe je het nooit, maar staar me absoluut niet blind op dat soort garantie bepalingen net als extra garantie bij kopen).

In iedergeval bedankt voor je antwoord, nu heb ik in iedergeval informatie om mijn keuze te bevestigen.
Pagina: 1