[Vista] Nforce 2 - soundstorm geluidschip probs

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 23:17

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
ik heb gisteravond Vista Beta 2 geisntalleerd, ging opzich prima... behalve dat een hoop van mijn mobo (Asus A7N8X deluxe) onderdelen native ondersteund werden:

- 1 van mijn onboard netwerk kaarten (de 3com notabene).
- Mijn raid Sata controler.
- De soundstorm geluidschip.
- SM bus (whatever that me be)
- unknown device
- unknown device

met wat windows XP drivers van de Asus site en de nforce drivers kon ik de netwerkkaart, sata controller, sm-bus prima werkend krijgen.

De geluids chip kon ik met de nforce drivers ook tot leven wekken in zoverre dat er iig geluid uit komt en toen was 1 vd 2 unknown device ook weg (was de midi poort ofzo). Echter ik heb alleen maar stereo geluid in het geluids-instelling scherm van vista kan ik niet iets anders (5.1 dolby) selecteren. en als ik het instellingen progje van nforce sound zelf probeer op te starten krijg ik een melding dat hij geen hardware heeft gevonden waar hij mee kan werken (terwijl het geluid het inmiddels wel doet).

heeft iemand zijn Soundstorm chipset wel volledig werkend gekregen?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Deze gezien?
http://www.nzone.com/obje...oads_rel70betadriver.html
Zo niet, probeer het en rapporteer je resultaten, ik sta ook op het punt vista te proberen op hetzelfde moederbord...

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
StanTheMan schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:43:
Deze gezien?
http://www.nzone.com/obje...oads_rel70betadriver.html
Zo niet, probeer het en rapporteer je resultaten, ik sta ook op het punt vista te proberen op hetzelfde moederbord...
nee niet gezien,

ik zal ze vanavond ff proberen... maar er staat verder neits bij over vista support dus ik vraag me af of het gaat werken.

• StanTheMan
... ;)
Nforce2 staat weliswaar niet in het lijstje, maar ze hanteren wel dezelfde nummering wat betreft de audiodriver

[ Voor 96% gewijzigd door StanTheMan op 15-06-2006 10:22 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
nou die drivers werken niet.... krijg ze niet eens geinstalleerd :)

• StanTheMan
Ik begin er straks aan, of van t weekend...

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 19:02
Bij mijn weten is er nog geen volledige soundstorm driver. Ik hoop dat ie snel komt

[ Voor 80% gewijzigd door Henkus op 16-06-2006 08:29 ]

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Henkus schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:28:
Bij mijn weten is er nog geen volledige soundstorm driver. Ik hoop dat ie snel komt
jah idd ik hoop het ook!

sowiezo hoop ik dat er snel volledige drivers voor de nforce 2 chipset komen, want ik benn er ook nog steeds niet achter wat dat ene "unkown device" is.

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 19:02
Ja bij mijn AN8-sli heb ik ook 2 "unkown devices" en ondanks dat alles werkt 'vreet' het toch een beetje aan je.

Bij je nforce 2 zou ik een paar keer de driver laten zoeken via het internet, heb ik ook gedaan en ineens vond ie hem en bij mij nforce 2 mobo heb ik geen 1 unkown device meer.

Ik weet helaas niet meer wat voor een device het was.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• StanTheMan
ik ook geen unknown device.. windows update bood nog wat oplossingen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
ik had er eerst 2, maar 1 daarvan is door de drivers geinstalleerd... was de SMbus of sata controller.

windows update heb ik gisteravond nog gedraaid... heb alle updates al binnen.. driver zoeken via inet heb ik geprobeerd... kan ik nog wel eens proberen natuurlijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Henkus schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:08:
Ja bij mijn AN8-sli heb ik ook 2 "unkown devices" en ondanks dat alles werkt 'vreet' het toch een beetje aan je.

Bij je nforce 2 zou ik een paar keer de driver laten zoeken via het internet, heb ik ook gedaan en ineens vond ie hem en bij mij nforce 2 mobo heb ik geen 1 unkown device meer.

Ik weet helaas niet meer wat voor een device het was.
De A8n heeft inderdaad 2 unknown devices.
Een is de midi/game poort. (de vraag is of vista uberhaupt game poorten gaat ondersteunen).
De ander kan ik me nu even niet meer herinneren... maar als je googled op het pnp device nummer kom je wel wat hits tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 16-06-2006 14:08 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
job schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:08:
[...]

De A8n heeft inderdaad 2 unknown devices.
Een is de midi/game poort. (de vraag is of vista uberhaupt game poorten gaat ondersteunen).
De ander kan ik me nu even niet meer herinneren... maar als je googled op het pnp device nummer kom je wel wat hits tegen.
zal ik vanavond ff naar kijken, misschine is er ook iets voor a7n te vinden.

van't weekend was er ook een nvidia sound driver update via windows update beschikbaar... ik denk das altijd goed een officieele driver van ms! dus ik dat ding installeren en rebooten... nou er is 0,0 veranderd nog steeds alleen maar stereo geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 19-06-2006 08:26 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
kon op pnp device nummer niet echt wat vinden.

wat ik me afvraag is ofze bij nvidia al bezig zijn met NForce 2 drivers voor Vista... aangezien de beta drivers voor nforce 3/4 er al een tijdje zijn.

overigens lees ik wel van meer geluidskaarten / chipsets dat ze op dit moment in vista alleen stereo hebben en geen 5.1

• StanTheMan
ja, op zich irritant, aangezien mijn tv met media center alleen aangesloten is via de digitale uitgang, waar nu geen geluid uit komt...

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Terratec Aureon Sky kaartje. Xp drivers schijnen te werken, device wordt herkend maar de isntallatie van de mixer gaat mis. Resultaat: geen geluid :(

Terrratec zal waarschijnlijk pas met drivers komen als Vista officieel uit is, datzelfde hebben ze met XP64 gedaan.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
StanTheMan schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:18:
ja, op zich irritant, aangezien mijn tv met media center alleen aangesloten is via de digitale uitgang, waar nu geen geluid uit komt...
euh bedoel je spdif? ik heb mijn speakers aangesloten via coax (ook digitaal dus) maar ik heb wel stereo geluid! mijn spdif wordt ook gewoon herkent door Vista.

• StanTheMan
Chaoss schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:59:
[...]
euh bedoel je spdif? ik heb mijn speakers aangesloten via coax (ook digitaal dus) maar ik heb wel stereo geluid! mijn spdif wordt ook gewoon herkent door Vista.
Hm, moet daar maar eens nog een keer naar kijken dan, heb nu een nieuwe install gedaan vanwege andere (HD) problemen, nu loopt ie beter...

Edit: het werkt

[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 24-06-2006 21:35 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
voor de rest ben ik nog geen klap verder

sterker nog als ik muziek ga afspelen via mediaplayer is mijn hlee pc redelijk laggie, en als ik typ teriwjl er mzuiek speelt gaat het geluid happeren etc. dus de geluidskaart loopt in stereo ook niet helemala goed.

jammer dat er nog steeds geen vista drivers zijn voor de nforce 2.... zo oud is die schipset nou ook alweer niet...

hoop wel dat er nforce 2 drivers komen 8)7

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-03 21:17
Lijkt erop dat de drivers niet meer zullen komen voor nForce 2 chipsets:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35805

Als dit echt zo is dan ga ik wel zoeken naar een upgrade ZONDER nVidia.

(Zie ook http://www.nforcershq.com/forum/here-vp580221.html )

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:22
Dit is echt klote!! Ik heb ook een A7N8X-E Deluxe, alle mobo drivers zijn inmiddels geinstalleerd, de meeste vond ie wel zelf als ik hem op internet liet zoeken, ik had ook gewoon geluid stereo wel te verstaan, daarna de nforce sound drivers erover heen gegooid ook nog geluid maar die nvmixer werkt dus niet!! Ik hoop dat hier een oplossing voor komt!! SLECHT van nvidia dit bord is pas 2,5 jaar oud!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Probleem is dat Vista alleen de nieuwste hardware ondersteund...
Je wordt dus door microshit gedwongen je PC te upgraden.
Balle,blijf wel op XP tot mijn PC op is.
:(

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• salvador4
Dit ligt eerder aan nvidia denk ik aangezien zij de support voor nforce2 stop gezet hebben. Ik heb xp er nog wel naast draaien en zolang die audio drivers niet werken blijf ik dat ook gebruiken. Die soundstorm chip is de reden dat ik nog draai met dit bord wat een gezijk was dat doen zeg om m'n 5.1 set fatsoenlijk te laten werken!!

• salvador4
Nou het is me uiteindelijk gelukt om in ieder geval uit 6 speakers geluid te krijgen!! (nav een post op nforcehq) Echt waanzinnig gekloot het komt erop neer dat je de 4.62 nvidia sound drivers moet installeren, de nvmixer in windows xp compatibilty modus moet starten, dan doet ie het wel. Dan nog wat instellen bij omgevingen binnen die tool, verder nog wat met ac3filter lopen klooien. VERRE van ideaal nog niet alles werkt 100% maar het klinkt tenminste weer een beetje.

• wilcodl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 11:24
Het is mij gelukt om met deze nieuwe drivers van Realtek mijn Soundstorm te installeren.
Dit is op een Asus A7N8X-E deluxe met Vista RTM.
In Windows Media Player en andere programmas lukt het mij alleen om geluid uit de voorste 2 luidsprekers te krijgen. Als ik het in het tooltje van Realtek de luidsprekers test hoor ik wel geluid uit de middelste, de subwoofer en 2 achterste luidsprekers.

Misschien hebben jullie hier wat aan en lukt het iemand om in Media Player etc in surround sound te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door wilcodl op 26-11-2006 15:26 ]

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55
Die drivers heb ik ook geinstalleerd, en daardoor is mijn Vista erg onstabiel geworden.
Als ik mijn Recording devices wil openen hangt dat programma oa.

- NAC Breda -

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-03 14:03

njh

realtek heeft de driver weer is bijgewerkt en is hier te vinden . ik ga hem nu ff uitproberen, 5.1 op a7n8x-e deluxe op vista zou toch wel aangenaam zijn...

edit:
bagger driver... vista mag hem niet zo.

[ Voor 8% gewijzigd door njh op 25-01-2007 17:53 . Reden: getest ]

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Voor linux hebben ze de nforce 2 support ook al een paar maanden terug opgegeven. :(
Voorlopig is hun laatste driver daar mits een paar patches nog wel te gebruiken. Als die dat niet meer gaat doen heb je voor linux wel een opensource ac97 driver die werkt, maar de geluidskwaliteit is helaas niet hetzelfde.
Ooit zal ik hier nog wel eens vista gaan opzetten waarschijnlijk, maar als ik het hier zo hoor hou ik het nu beter bij XP (gebruik het enkel sporadisch voor programma's (en games) die niet onder wine willen werken)

• gwxkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 21:51

gwxkil

|::::...

Kick!

Heeft iemand al een manier gevonden om de s/pdif passthrough te laten functioneren op een nforce2 bord in vista??

Het is me wel gelukt om dolby digital (via s/pdif) af te spelen in een divx film mbv k-lite codecpack en de 4.66 nvidia audio drivers. Ook heb ik nvmixer 4.51 draaien en daarin Dolby digitlal live! aangezet. (geinstalleerd in winXP/sp2 compatability mode)

Het probleem bij het kijken van een DVD is dat Powerdvd en Windvd de s/pdif output niet herkennen, en daardoor niet het 5.1 signaal naar mijn receiver willen doorsturen. Weet iemand een manier om de s/pdif output te activeren in deze programma's??

Specs

• gwxkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 21:51

gwxkil

|::::...

Niemand? Of heeft iedereen zijn nforce2 bordje al de deur uit gedaan?? :/

BTW, ik heb een Abit nf7-s met genoeg geheugen waarop Vista prima draait. Ik zag dan ook geen reden om niet over te stappen op Vista, totdat ik erachter kwam dat Nvidia geen driver support meer geeft voor Vista en nforce2!! 8)7

Specs

Pagina: 1