Toon posts:

Maxtor HD werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet zolang geleden een nieuwe comp aangeschaft. Die ze in de winkel in elkaar hadden gezet. Ze waren niet zo slim in die winkel want ze hadden bij mijn Maxtor 40GB geen UDMA 66 maar UDMA 33 aangesloten. Dat moest ik dus zelf doen. Ik dacht "geen probleem dat is zogedaan". Maar in de realiteit was dat anders. Nadat ik het kabeltje GOED aangesloten had en de computer had opgestart sloeg hij vast. Konstant als windows probeerde te laden sloeg hij vast. Toen ging ik naar ms-dos modus om mijn HD te formatteren, dat zou misschien helpen. Maar ook onder het formatteren sloeg hij vast (op 3% ofzo). Het lag niet aan de kabel want ik heb er 2 ingehad uit verschillende winkels (zou erg toevallig zijn als ze allebei kapot waren). Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
En het is WEL een udma 66 kabel !!!! eentje met 80 draden dus

Check of het wel echt een maxtor udma 66 is wat staat er op de hd

Verwijderd

Ik heb ook zoiets gehad met een Maxtor schijf, hij blijf dan op een bepaald punt hangen. Formateren werkte toen ook niet, maar na ff de partitie verwijderd te hebben en weer een nieuwe aangemaakt kon ik hem wel formateren en was het probleem ook helemaal opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Het is 100% zeker een UDMA 66 kabel!

Dat zal ik eens proberen Laury, bedankt.
Misschien dat ik ook de overige belangrijkste hardware moet noemen: een Abit BE6-II moederbord, Asus V6800 Deluxe en SBLive! 1024

(Jullie hebben snel gereageerd op mijn post)

Verwijderd

wij reageren snel omdat wij geen leven hebben :)

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Maxtor schijf op Abit BE6-II??? Nou, STERKTE VERDER!!! Als je Win98 eindelijk hebt geïnstalleerd, kun je 't zéér waarschijnlijk wel schudden met fatsoenlijk afsluiten!!! :(

Maar idd, 't komt af-en-toe wel eens voor dat HDD's die op UDMA-33 gepartitioneerd zijn, niet goed willen werken als ze daarna ineens op UDMA-66 moeten draaien. Parititie verwijderen en nieuwe aanmaken is dan idd de enige oplossing. :)

...With a touch of magic¿

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

De hotrod chip die op de abit be6 en be6-2 zit (uata66) heeft moeite met timing van de maxtor uata66.
Lockups zodra je in windows zit. Of op uata33 draaien of een promise uata66 kaartje erin zetten (ik heb daarom de BF6 van abit (zonder uata66) met een promise kaart erop).
Probleem ligt bij highpoint hotrod niet bij maxtor.
Heb met abit contact gehad via email.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

je kunt een schijf niet op uata33 of uata66 partitioneren. wat een onzin..
uata33 of 66 is het protocol waarmee de schijf met de controller praat.
Je kunt wel partitioneren op fat16 of fat32 of ntfs (nt). Dat zijn filesystems!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Helaas Cyberdeck, daar moet ik je tóch ff ongelijk in geven! 'k Heb het zelf maar al te vaak meegemaakt op de zaak!
UDMA-66 schijven die als zodanig door 't BIOS worden herkend, maar tóch door de IDE-CTRL'er op UDMA-33 worden aangestuurd, geven hele rare klachten, van niet willen booten tot 'onvoldoende geheugen' bij uitvoeren scandisk in Win98... :(

...With a touch of magic¿

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Dat heeft niets met partitioneren te maken.
Ik ontken je problemen niet, maar alleen dat het partitioneren daar niets mee te maken heeft.
Dat er her en der problemen zijn met uata66 schijven die niet op uata66 willen werken of niet compatible zijn, of de controller die niet compatible is met het protocol uata66 geef ik je helemaal geljik in.
uata33 en uata66 zijn protocollen waarmee er gesproken wordt met de hardeschijf.
partitioneren heeft te maken met het filesystem op een schijf en het in stukken hakken van de schijf zodat er meerdere schijven te benaderen zijn vanuit de os.

Naja, ik weet niet op wat voor zaak je werkt maar als het een computerzaak is zul je dat zelf toch ook wel weten.

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is dat een schijf al niet helemaal jofel werkt op uata66, met dat protocol (slecht) gepartitioneerd wordt en daarna niet gelezen wordt via uata33 protocol. Zoiets?
Problemen zijn er dan al vooraf.

Het probleem hier echter is een maxtor en een highpoint uata66 controller waarbij Abit zelf toegeeft dat die tween timing problemen hebben met als gevolg lockups. Ik heb het probleem zelf gehad.
Pagina: 1