Probleem met Raptor hdd & drivers

Pagina: 1
Acties:

• Avacon01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo,

Ik heb onlangs een zware hdd crash gehad (een maxtor 160gb), en dus heb ik besloten ineens een goede kwaliteit harddisk te kopen, namelijk een Raptor 74gb. Probleem is dat ik de support cd van m'n moederbord (Asus A7N8X-E Deluxe) kwijt ben, en dus op de website van asus op zoek moest naar een sata driver. Die werd gevonden - dacht ik - en dus snel op een diskette gezet, zodat ik windows xp kon installeren.

Windows XP gaf echter een waarschuwing over die driver, dat hij niet voldoet aan de 'logo' vereiste...toch maar verdergedaan, en alles installeerde goed dacht ik. Eens in XP merkte ik toch problemen: executables die ik had gedraaid om iets te installeren kon ik niet meer verwijderen, met als foutmelding 'dat ze nog in gebruik waren', en af en toe zelfs een BSOD, bij het foutenrapport kreeg ik de melding dat het aan de Silicon Image RAID driver lag. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen? Moet ik mijn BIOS upgraden ofzo? Ik zit echt compleet vast...

Volledige specs systeem:
- Chieftec kast BX-01B-B-B --> is die eigenlijk betrouwbaar qua voeding? want ik heb al wel meerdere harddisk crashes gehad)
- Asus A7N8X-E Deluxe mobo
- Athlon 3000+ processor
- 1gb twinmoss geheugen
- 74gb raptor hdd

alvast bedankt voor de hulp!

Jonas

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat zijn bij jou crashes?

Is je Raid controller niet gewoon stuk?

Verwijderd

wat doe je uberhaupt met een raid driver als je maar één schijf in je systeem hebt zitten?

• Avacon01
Ja sorry als ik dom overkom, het hele sata / raid gedoe is me zeer onduidelijk:

- De Silicon Image SataRaid controller is toch nodig om XP te kunnen installeren? Anders ziet XP de Sata harde schijf toch niet? Of zijn er andere drivers die ik hiervoor moet gebruiken? Is er dan een andere manier om XP bij installatie dan toch de Sata harde schijf te laten detecteren? Op de support site van Asus zag ik geen andere drivers die iets met Sata te maken hadden, dus heb ik die maar genomen.

- De harddisk crashes: gewoon niet meer opstarten (met als foutmelding dat de kernel dll's niet kunnen geladen worden). Toen ik hem als slave in een andere pc hing wilde die ook niet meer opstarten. UIteindelijk heb ik via Active Unerase nog de meeste data er af kunnen halen, hier bleek dat er een groot aantal bad sectors was.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:59
In principe heb je geen driver nodig voor Windows te installeren als je de Raid controller zelf al in de BIOS uitschakeld.

• Avacon01
Ik baseerde me op dit artikel:
http://www.windowsitpro.c...rticleID/41058/41058.html

"Out of the box, no current Windows version, including Windows Server 2003, supports SATA drives. However, just as you can add a SCSI controller to Windows, you just need to add the correct SATA driver that ships with the motherboard or SATA host adapter. After you've installed the driver, Windows will be able to see the SATA controller and any attached devices."

...zelfs als je de raid controller uitschakelt heb je toch nog steeds 'iets' nodig om de Sata drive te herkennen? Als ik de sata harde schijf als enige in de computer hang, en ik boot van de Windows XP cd, staat de harde schijf niet in de lijst :?

Verwijderd

Avacon01 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:47:
Ik baseerde me op dit artikel:
http://www.windowsitpro.c...rticleID/41058/41058.html

"Out of the box, no current Windows version, including Windows Server 2003, supports SATA drives. However, just as you can add a SCSI controller to Windows, you just need to add the correct SATA driver that ships with the motherboard or SATA host adapter. After you've installed the driver, Windows will be able to see the SATA controller and any attached devices."

...zelfs als je de raid controller uitschakelt heb je toch nog steeds 'iets' nodig om de Sata drive te herkennen? Als ik de sata harde schijf als enige in de computer hang, en ik boot van de Windows XP cd, staat de harde schijf niet in de lijst :?
Booten van de windows CD geeft ergens de optie "press F6" to install SCSI drivers (of iets in die geest ;) ).

Zie ook: Serial ATA FAQ

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 11:03 ]

• Avacon01
da's net wat ik bedoel! dan had ik dus met F6 die drivers (Sataraid) ingeladen, zodat XP de harde schijf kon zien. Maar dan kreeg ik tijdens de installatie een fout dat die drivers niet voldeden aan de Logo vereiste van windows...Sorry dat ik dat niet ineens duidelijk had gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Avacon01 op 14-06-2006 10:56 ]

Verwijderd

Avacon01 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:55:
da's net wat ik bedoel! dan had ik dus met F6 die drivers (Sataraid) ingeladen, zodat XP de harde schijf kon zien. Maar dan kreeg ik tijdens de installatie een fout dat die drivers niet voldeden aan de Logo vereiste van windows...Sorry dat ik dat niet ineens duidelijk had gemaakt.
Nou en, gewoon installeren kan toch ? (dus gewoon OK doen ?)

Verwijderd

ik heb al op al mijn systemen waarop ik sata drives gehad heb die niet in RAID stonden gewoon XP SP2 erover gedraaid, zonder om te kijken naar die drivers, en tot nu toe heb ik daar nooit last mee gehad (de schijven werden altijd standaard herkend). Chipsetdrivers installeer ik gewoon nooit, de paar % snelheidswinst dat je ermee kan krijgen wegen niet op tegen het herinstalleren als er iets mankeert aan die drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 10:57 ]

• Avacon01
Ik heb inderdaad verder geinstalleerd, maar nu krijg ik problemen in windows: al twee maal een Blue Screen gehad, en bij het foutenrapport bleek telkens dat de Sataraid driver aan de oorsprong lag. Ik zal het eens proberen met de standaard windows drivers dan. Heel hard bedankt voor de tijd / moeite, hopelijk geraakt het zo opgelost!

Jonas

• Avacon01
Update: nergens een mogelijkheid gevonden op raid volledig uit te schakelen in de BIOS. Wanneer ik in de raid controller zelf ga kijken (kan je doen net na het opstartscherm), staan alle raid opties af (wat vrij logisch is aangezien er maar 1 harde schijf insteekt op dit moment). Toch detecteerd XP bij installatie de harde schijf niet zonder die extra drivers (de versie op de CD is mét SP2, dus hier kan ik niet goed aan uit, volgens Athmozz zou hij de harde schijf dan toch zo moeten vinden?). Zijn er suggesties voor andere drivers die ik kan inladen tijdens de installatie?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Vaak zijn er 2 versies van de driver. De RAID versie is bedoeld als je de HDD's aan de controller heb hangen en in de bios op RAID heb staan. De 2e versie is voor als de controller in de BIOS als SATA of non-RAID staat. De laatste instelling heeft de voorkeur (sneller en stabieler). Ook in SATA mode moet je vaak evengoed tijdens setup op F6 drukken en een driver laden. Let op dat je dan de SATA driver gebruikt.

Bij de iets modernere borden kun je vaak voor een 'compatibiliteits-modus' kiezen. Windows ziet de SATA controller dan gewoon als IDE-controller en zal dus zonder de F6 optie de schijven al herkennen.

Verder moet je er voor zorgen dat je de laatste (stabiele) versie van het BIOS in je moederbord heb geflashed.

[ Voor 19% gewijzigd door NBK op 14-06-2006 13:29 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Avacon01
Ik heb de BIOS naar de laatste versie geflasht, en vervolgens naar de website van Silicon Image gegaan om te kijken of er daar nog andere drivers waren. Daar vond ik inderdaad een soort 'basic' driver, die XP zou toelaten sata hdd te detecteren...die geinstalleerd, maar toen wilde XP gewoon niet meer opstarten :O Ik ging m'n pc toch eens upgraden, misschien is dit wel het moment voor een nieuw moederbord & processor... ben echt ten einde raad, dus 't zal dat wel worden dan. Toch bedankt voor de hulp!

Verwijderd

nou, dat lijkt me toch niet echt nodig nog...

wat je denk ik fout hebt gedaan, is dat je XP hebt geinstalleerd met de RAID driver, terwijl je maar één schijf in je systeem hebt zitten.
Zet de juiste SATA driver (dus niks met raid) op een diskette, en installeer dan windows eens opnieuw (met f6 dus en zo).

• Avacon01
Op de site van asus stonden 2 drivers... die heb ik allebei geprobeerd, maar allebei gaven ze problemen (XP liep volledig vast). Ik heb gisteren ook nog drivers van de website van Silicon Image zelf gedownload - daar stonden wél drivers zonder raid, maar toen ik die gebruikte wilde windows zelfs niet eens meer opstarten :? De originele drivers die op de support cd van asus stonden vind ik ook nergens, enkel de twee drivers op de support site van asus, maar die zijn zowel raid als sata in één pakket. Echt geen idee wat ik nog zou kunnen doen eigenlijk?

Verwijderd

bedoel je, windows wilde niet meer booten van de installatie cd, of wilde je huidige windows niet meer booten?
als dat laatste het geval is, kan ik me daar wel iets bij voorstellen namelijk.

als je gewoon een clean install met de juiste driver doet, zou dat toch moeten werken lijkt me...

• Avacon01
BIj de installatie gaf XP volgende meldingen:

- Bij de ASUS drivers: dat deze niet voldeden aan de logo vereiste - verder geinstalleerd, maar dan liep XP zeer onstabiel, met af en toe zelfs BSOD.

- Bij de Silicon image drivers: geen melding, maar bij eerste keer opstarten na de installatie bleef hij resetten, dus ik kwam zelfs nooit in windows.

Ik heb op dit moment dus elke driver vanop de Asus website geprobeerd, en de laatste 'basic' driver van Silicon Image...beiden geven problemen...ik weet het dus niet meer :?
Pagina: 1