WSUS installatie adhv howto, client pc niet in admin panel

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Goed ik heb dus (na het terugzetten van een image) mijn WSUS installatie voltooid, echter het configureren gaat niet helemaal foutloos.

Link naar Howto:
[rml][ HOWTO] WSUS: Windows Server Update Services[/rml]

Ik ben in de Howto bij hoofdstukje "Testen", en dan Fig. 23. Dit scherm heeft mijn client pc niet. Tevens komt deze pc ook nog niet voor in de WSUS admin panel (dit is ook nog niet aan bod gekomen in de howto, maar lijkt me toch wel noodzakelijk).

Verder gegevens:

Heb dus een SBS 2003 server, een domein (genaamd domeintje). En 2 pc's die in het domein hangen (allebei windows XP). Server fungeert als: Router, DNS, DHCP, VPN, WSUS (bijna dan ;) ), Webserver e.d.

Heb de howto stap voor stap door genomen, en kwam ook geen dingen tegen die onduidelijk of anders waren bij mij (ja WSUS panel is in het nederlands, terwijl me servertje toch echt engels is, maar goed dat is natuurlijk niet echt een probleem).

Edit - Heb die gpresult utility nog eens goed bekeken en de OU in de Howto staat op Test omgeving en bij mij nog op Domain Controllers dus wellicht is dit het probleem?

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 14-06-2006 07:29 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
het is niet helemaal duidelijk wat je vertelt. Ten eerste: het feit dat je WSUS in het NL verschijnt is omdat op de machine waarop je het opent, de regional settings op Dutch staan ipv English. Control Panel > regional settings > English van maken.

Inzake WSUS: de policy moet je zetten op de OU waar je clients in vallen.
Welk venster heb je niet? Dat automatic update venster? Ben je dan wel zeker dat je de goeie policy hebt gezet? Windows XP zou dat standaard al moeten hebben. Wat je misschien kan doen is handmatig op een client even naar Windows update browsen, en kijken of er wellicht een update voor de update client voorbij komt.

Check even deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\windows\WindowsUpdate en daarin WUServer en WUStatusServer. Dit moeten beide Strings zijn met als inhoud hostname of IP van je WSUS server. Zo kan je handmatig verwijzen naar WSUS. Stop/start hierna de Automatic Update Service, en doe vanaf een dosbox WUAUCLT /DETECTNOW, waarmee een je een check naar de server forceert.

Hij zou dan in elk geval beschikbaar moeten komen binnen je WSUS Admin Panel, en indien voorhanden zullen de updates op de client zichtbaar worden. Als dit alles wel lukt, zit er dus zeker iets verkeerd in je policies.

• Operations
Rataplan_ schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:07:
het is niet helemaal duidelijk wat je vertelt. Ten eerste: het feit dat je WSUS in het NL verschijnt is omdat op de machine waarop je het opent, de regional settings op Dutch staan ipv English. Control Panel > regional settings > English van maken.

Inzake WSUS: de policy moet je zetten op de OU waar je clients in vallen.
Welk venster heb je niet? Dat automatic update venster? Ben je dan wel zeker dat je de goeie policy hebt gezet? Windows XP zou dat standaard al moeten hebben. Wat je misschien kan doen is handmatig op een client even naar Windows update browsen, en kijken of er wellicht een update voor de update client voorbij komt.

Check even deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\windows\WindowsUpdate en daarin WUServer en WUStatusServer. Dit moeten beide Strings zijn met als inhoud hostname of IP van je WSUS server. Zo kan je handmatig verwijzen naar WSUS. Stop/start hierna de Automatic Update Service, en doe vanaf een dosbox WUAUCLT /DETECTNOW, waarmee een je een check naar de server forceert.

Hij zou dan in elk geval beschikbaar moeten komen binnen je WSUS Admin Panel, en indien voorhanden zullen de updates op de client zichtbaar worden. Als dit alles wel lukt, zit er dus zeker iets verkeerd in je policies.
Computer stond niet goed in de OU, heb hem er opnieuw ingezet en gereboot en nu loopt alles weer conform de Howto. WSUS in het NL was geen probleem voor mij was meer een observatie. Die reg strings kloppen nu ook allebei.

Kleine ander ding waar ik tegen aanliep, toen ik die gpresult moest installeren moest ik lokale admin rechten hebben. Dat is logisch natuurlijk, maar hoe los ik dit op dan? Moet ik bij elke pc langs gaan lopen om lokaal de netwerkuser account admin rechten te geven (heb nu maar 2 testcomputers) maar als je bij 200 gebruikers langs zou moeten.

Dit is vast iets heel simpels waar ik overheen kijk.

Edit - Tegen het einde aan moet de computer dus wel voor komen in de WSUS admin panel, en dat doet hij nog steeds niet. Terwijl de 3 tests die ik daar voor uitgevoerd heb exact overeenkomen met de Howto.

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 14-06-2006 09:20 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Normaal gezien zijn de Domain Administrators ook local admin op de machines. Maak dus je network-administrator lid van Domain Admins en je probleem is opgelost. Zou je toch lokaal op meerdere machines wat willen doen, kan je dat heel gemakkelijk in het login script zetten, met het commando 'net user local xxxxxxxx' kan je gebruikers toevoegen.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
TheGeneral schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:13:Edit - Tegen het einde aan moet de computer dus wel voor komen in de WSUS admin panel, en dat doet hij nog steeds niet. Terwijl de 3 tests die ik daar voor uitgevoerd heb exact overeenkomen met de Howto.
Het kan even duren voordat de clients verschijnen, krijg je al wel updates binnen op de clients?

• Operations
leon1e schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:15:
[...]

Het kan even duren voordat de clients verschijnen, krijg je al wel updates binnen op de clients?
Helaas is me hdd in het servertje even gecrashed, dusse moet het proberen ff laten voor wat het is! toch bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1