2e hands camera kopen tips

Pagina: 1
Acties:

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik ga binnenkort voor mn vrouw waarschijnlijk een 2e hands d70 kopen (bijvoorkeur met kit lens).
En nu vroeg ik me af wat de dingen zijn die je goed kan controleren?

Zelf had ik bedacht:

-: Uiteraard serienummers die overeen moeten komen met de papieren dus officiele inca import.
-: Lens controleren op krassen
-: Foto maken om te kijken hoe schoon de sensor is (zeg toch iets over hoe men ermee omgaat)
-: Dingen als AF / Flits even nakijken

Nu had ik het idee dat ik ooit ergens heb gelezen dat je kan zien hoeveel fotos er met een camera geweest zijn ook al zou je het nummeren van de fotos uit hebben gezet, maar ik kan dus nergens vinden waar ik dat kan zien??

En als iemand nog goeie tips hoor ik ze heel graag.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Flitsen op de hoogst mogelijke synchronisatiesnelheid, het falen daarvan is 1 van de eerste tekenen van een sluiter die aan vervanging toe is.

Ook het diafragma een eind dichtdraaien (niet fysiek natuurlijk) en een paar keer op de DOF-preview knop duwen is een goede test om te zien of deze nog naar behoren werkt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
check even krassen, vraag naar gebruikt voor. Gewoon even doorlopen, alle knoppen voelen. Vragen of ie gerepareerd is en zo ja wanneer en waaraan en verder, wat martijn zegt. Verder, check lens naar schimmel!

[ Voor 9% gewijzigd door simon op 13-06-2006 22:14 ]

|>

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Ach, w.b. serienummers zou ik me niet zo druk maken. Een tweedehands D70 zit nu toch zo ongeveer aan het einde van de garantietermijn ;). Verder zijn er schijnbaar tooltjes te vinden (even zoeken op GoT?) waarmee je het echte aantal sluiterbewegingen kan terugvinden, aangezien de D70 na 10.000 foto's weer bij nul begint. Maargoed, controleren op krassen, even lens van de body schroeven en naar binnen kijken of alles in orde is, liefst een laptop mee om even wat testshots op te bekijken, en je bent relatief safe :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MantaMania
Garyu schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:51:
Ach, w.b. serienummers zou ik me niet zo druk maken. Een tweedehands D70 zit nu toch zo ongeveer aan het einde van de garantietermijn ;). Verder zijn er schijnbaar tooltjes te vinden (even zoeken op GoT?) waarmee je het echte aantal sluiterbewegingen kan terugvinden, aangezien de D70 na 10.000 foto's weer bij nul begint. Maargoed, controleren op krassen, even lens van de body schroeven en naar binnen kijken of alles in orde is, liefst een laptop mee om even wat testshots op te bekijken, en je bent relatief safe :).
die tooltjes ben ik naar op zoek maar met teller counter of 2ehands kom je geen dingen tegen dus als iemand nog een tip heeft in welke richting te zoeken.

Verwijderd

MantaMania schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:01:
Nu had ik het idee dat ik ooit ergens heb gelezen dat je kan zien hoeveel fotos er met een camera geweest zijn ook al zou je het nummeren van de fotos uit hebben gezet, maar ik kan dus nergens vinden waar ik dat kan zien??
Handig programma hiervoor is IExif van Opanda. de poster hierboven heeft er al een link naar gemaak zag ik. Met dit programma kun je de exif informatie uitlezen en daar staat bij de D70 in vermeld hoeveel foto's deze gemaakt heeft.

Helaas staat dit niet voor alle merken camera's vermeld in de exif informatie. Sommige Canon camera's bijvoorbeeld slaan deze informatie niet op in de Exif, en er zullen misschien meer merken zijn die dat niet doen. ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:25
Stof op de sensor vind ik over het algemeen nog niet zo'n punt dat heeft elke DSLR na een tijdje wel.
Verder idd wat foto's met de met de flits maken. Misschien even een focustestje doen?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
schimmel is meer iets wat bij heel oude lenzen voorkomt, niet bij een kitlens van de D70.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• MantaMania
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:25:
[...]

Handig programma hiervoor is IExif van Opanda. de poster hierboven heeft er al een link naar gemaak zag ik. Met dit programma kun je de exif informatie uitlezen en daar staat bij de D70 in vermeld hoeveel foto's deze gemaakt heeft.

Helaas staat dit niet voor alle merken camera's vermeld in de exif informatie. Sommige Canon camera's bijvoorbeeld slaan deze informatie niet op in de Exif, en er zullen misschien meer merken zijn die dat niet doen. ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar.
tis een heel mooi programma maar er staat nergens het aantal fotos als ik een foto open van mijn eigen d70.
Iemand enig idee ik heb onderaan show all gekozen maar helaas geen counter.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
MantaMania schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:14:
[...]

tis een heel mooi programma maar er staat nergens het aantal fotos als ik een foto open van mijn eigen d70.
Iemand enig idee ik heb onderaan show all gekozen maar helaas geen counter.
Vreemd, bij mij staat het er wel bij. :?

• MantaMania
suspect schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:17:
[...]

Vreemd, bij mij staat het er wel bij. :?
waar heb jij het precies staan dan?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:25:
[...]
Volgens mij komt dat omdat Nikon geen standaard EXIF handhaafd.

@TSer: vraag naar de reden dat de camera weg gaat. Geldt eigenlijk voor alle 2e hands aankopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
MantaMania schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:26:
[...]

waar heb jij het precies staan dan?
De 5e vanaf onder.
Het heet 'total number of shutter releases'.

• MantaMania
suspect schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:23:
[...]

De 5e vanaf onder.
Het heet 'total number of shutter releases'.
hmmm vreemd die heb ik er dus niet bij staan heb beide versies van dat programma gebruikt, de trail en de gewone.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
abrakadaver schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:13:
schimmel is meer iets wat bij heel oude lenzen voorkomt, niet bij een kitlens van de D70.
ik ken lenzen die in 3 maanden schimmel begonnen te vertonen, maar die waren meegeweest met een tocht door de bush van vietnam... toch iets om te letten. Schimmel kan ook vertonen als een nieuwe lens naast een oude beschimmelde heeft gelegen :)

|>

Pagina: 1