Toon posts:

[Voeding] Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Een vriend van mij heeft zojuist zijn computer hier bij mij gedropt om mij ernaar te laten kijken wat er mis mee is...

Hij heeft er NET een nieuwe voeding in (sweex 650watt) en als ik op het power knopje druk doen de fans het 2sec en dan springt alles uit....maar wat raar is het lampje achter op de voeding brand nog...

Ik heb het een en ander doorgemeten maar de voeding geeft weinig tot geen voltages
dus nu is mijn vraag:

Ligt het aan de voeding?
Of is het een combinatie van moederbord + voeding.

Enige help zou welkom zijn :*)

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Sweex....Do I need to say more?
Maar ff ontopic: Deed de pc het voorheen wel gewoon goed?

[ Voor 49% gewijzigd door XNightmare op 13-06-2006 19:40 ]

Verwijderd

goed de spacers tussen je moederbord en je kast?
wss maak je kortsluiting

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
het is een sweex voeding :X. Maar waneer heb je de voeding doorgemeten? Hij geeft geen spanning af als je pc niet aan staat. Doet de voeding het ook in andere pc? Maar nogsteeds raad ik je aan een andere voeding te halen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Haal hem eruit, verbind de groene+zwarte aan elkaar met paperclip (even isolatie handschoenen aan ofzo) en als het goed is gaat je voeding aan.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
XNightmare schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:39:
Sweex....Do I need to say more?
Maar ff ontopic: Deed de pc het voorheen wel gewoon goed?
ja...maar het rare is, de computer deed het een paar keer
en daarna dacht een ander computer ventje dat het aan de voeding lag...dus toen heeft die vriend me die sweex voeding gekocht....maar nu weer het zelfde probleem

computer deed het paar keer, en nu weer dood...

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 19:49
vergeet dan niet een een losse hd ofzo eraan te hangen. Een onbelaste voeding is niet zo goed.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:40:
het is een sweex voeding :X. Maar waneer heb je de voeding doorgemeten? Hij geeft geen spanning af als je pc niet aan staat. Doet de voeding het ook in andere pc? Maar nogsteeds raad ik je aan een andere voeding te halen
Denk dat het weinig nut heeft om te kijken of die het doet in de andere computer als de voeding niet eens spanning afgeeft....Of een computer moet tegenwoordig draaien op 1volt, maar dat betwijfel ik :P

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 16:54
Die voeding is dus gaar, het is al niet zo'n topmerk. Is de voeding heel zwaar belast? 650W is namelijk de piekbelasting bij Bmerk voedingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ricvdp schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:48:
Die voeding is dus gaar, het is al niet zo'n topmerk. Is de voeding heel zwaar belast? 650W is namelijk de piekbelasting bij Bmerk voedingen.
Ik denk dat de voeding belast is voor maar 400-450watt, maar niet meer.

Het lijkt net alsof het moederbord de stroom even "opslaat" en dan...*poof* fans uit |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 19:50 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:45:
[...]

en daarna dacht een ander computer ventje dat het aan de voeding lag...dus toen heeft die vriend me die sweex voeding gekocht....maar nu weer het zelfde probleem

Dat had ik ook, 10% van de boots deed me PC het, de rest bleef alles uit (op de fans na volgens mij).
Maar wat jij wilt weten...waarschijnlijk is het moederbord stuk...

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:50:
[...]

Dat had ik ook, 10% van de boots deed me PC het, de rest bleef alles uit (op de fans na volgens mij).
Maar wat jij wilt weten...waarschijnlijk is het moederbord stuk...
Volgens mij was het ook al een combinatie van die 2...

• Moffin
bios al gereset?

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:45:
[...]

Dat is wel een beetje vreemd, ik ken het probleem, een vriend van me heeft het ook gehad. Bij hem lag het aan z'n kast, verbind even de 2 pinnetjes op je moederbord die zorgen dat je pc aangaat via de knop in je kast, power switch heet dat dacht ik. Kan je het beste doen met een schroevendraaier ofzo, eventjes kortsluiten dat je pc dus aanspringt en dan die schroevendraaier eraf halen. Wat ook kan is gwoon even die pinnetjes op je mobo aansluiten op de pwr switch van je kast, als je pc aanspringt die kabeltjes meteen van de pinnetjes trekken. Het is een beetje vaag omschreven, ik weet het, maar ik kan het zo even niet makkelijker maken:P Ik hoop iig dat je het snapt.
Ow en voordat je dit alles gaat doen, zit je 4-pins stekker wel in het moederbord?:P

Verwijderd

Topicstarter
Eh...als de voeding al weinig tot geen voltjes afgeeft, dan heeft de bios er toch helemaal niks mee te maken of wel?

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:50:
[...]

Volgens mij was het ook al een combinatie van die 2...
Heb je niet wat meer specs?
Alleen weten wat voor voeding erin zit helpt ook niet echt...

Verwijderd

Topicstarter
XNightmare schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:53:
[...]

Dat is wel een beetje vreemd, ik ken het probleem, een vriend van me heeft het ook gehad. Bij hem lag het aan z'n kast, verbind even de 2 pinnetjes op je moederbord die zorgen dat je pc aangaat via de knop in je kast, power switch heet dat dacht ik. Kan je het beste doen met een schroevendraaier ofzo, eventjes kortsluiten dat je pc dus aanspringt en dan die schroevendraaier eraf halen. Wat ook kan is gwoon even die pinnetjes op je mobo aansluiten op de pwr switch van je kast, als je pc aanspringt die kabeltjes meteen van de pinnetjes trekken. Het is een beetje vaag omschreven, ik weet het, maar ik kan het zo even niet makkelijker maken:P Ik hoop iig dat je het snapt.
Ow en voordat je dit alles gaat doen, zit je 4-pins stekker wel in het moederbord?:P
Zo stom ben ik ook weer niet :+

• Moffin
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:53:
[...]

Eh...als de voeding al weinig tot geen voltjes afgeeft, dan heeft de bios er toch helemaal niks mee te maken of wel?
Even voor de duidelijkheid een b merk moet het ook gewoon doen... ik weet niet hoeveel zijn vorige voeding was (qua wattage )en of dat wel een a merk was. Anders kan je gewoon niet al van te voren concluderen dat het niet werkt omdat het een sweex voeding is.

Verwijderd

welke specs heb je, als er namelijk een x1900xtx en een fx60 inzit is die "650" watt van sweex niet genoeg...
probeer eens op te starten met vga, cpu, 1 latje mem, 1 hd en mobo... kijken of die het dan wel doet...

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:54:
[...]

Heb je niet wat meer specs?
Alleen weten wat voor voeding erin zit helpt ook niet echt...
*kijkt* (het is niet mijn computer dus even kijken)

Mtek computer kast
Moederbord K8N Neo2 (ns-7025 (v1.X) atx
2ripjes 256mb geheugen
Audigy Soundblaster met zown frontje voorop..
3maxtor hardeschijven (1niet aangesloten) (??GB)
AMD Cpu (??MHZ)
2 dvd rewriters
baggere sweex voeding van 650watt

*edit* 6800LS videokaart

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:56:
[...]
Even voor de duidelijkheid een b merk moet het ook gewoon doen... ik weet niet hoeveel zijn vorige voeding was (qua wattage )en of dat wel een a merk was. Anders kan je gewoon niet al van te voren concluderen dat het niet werkt omdat het een sweex voeding is.
You got a point there, sorry :o

• Saturnus
  • Niet online
Lijkt me echt geen probleem voor een voeding, hoe slecht die ook is (wel > 500 watt, maar ok)
Volgens mij is er iets kapot...eerst gok blijft mobo...
Hoor je de bekende opstart PIEP wel?

Verwijderd

Hoor je als de pc ook uitslaat een "Hoog piep/tikje"? Dan is de voeding idd stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:01:
Hoor je als de pc ook uitslaat een "Hoog piep/tikje"? Dan is de voeding idd stuk.
neen, maar ruik nu wel opeens een beetje brandlucht

• Moffin
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:00:
[...]

You got a point there, sorry :o
Ik ben wel zo lief om een half puntje terug te geven hoor :>

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:01:
Lijkt me echt geen probleem voor een voeding, hoe slecht die ook is (wel > 500 watt, maar ok)
Volgens mij is er iets kapot...eerst gok blijft mobo...
Hoor je de bekende opstart PIEP wel?
nee, ik hoor alleen het geluid van de fans en dan gaat het hele gebeuren uit.

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:02:
[...]

nee, ik hoor alleen het geluid van de fans en dan gaat het hele gebeuren uit.
Brandlucht? Dat kan bijna niet anders dan de voeding, maar als er geen PIEP vanaf komt kan het ook het mobo zijn...heb je vervangende hardware in de buurt?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:04:
[...]

Brandlucht? Dat kan bijna niet anders dan de voeding, maar als er geen PIEP vanaf komt kan het ook het mobo zijn...heb je vervangende hardware in de buurt?
Het kan ook nog kortsluiting zijn, kabels waar 30 Ampère doorgepompt wordt gaan dan ook vaak roken en stinken :Y)... Trek eens wat hardware los, zodat je alleen nog je moederbord+processor+geheugen hebt? (hdd's/cd/dvd/videokaart allemaal los dus)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:49:
Ik denk dat de voeding belast is voor maar 400-450watt, maar niet meer.
Een sweex 650w kan een 300a350 continu blijven leveren, meer is gewoon onmogelijk voor die dingen.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Ik denk dat de voeding brak is, want als de fans maar heel eventjes draaien, dan is dat meestal geen goed teken. Heb je niet even een betere voeding (bijvoorbeeld een aOpen ofzo om mee te testen) Mijn ervaring bij deze symptomen is in ieder geval dat de voeding de geest gegeven heeft. Sweex staat inderdaad niet bekend om zijn erg stabiele voedingen. Jij zegt dat je geen spanning kunt meten (of dat de meter 0 volt geeft) Dan lijkt het me toch vrij duidelijk dat het daar in zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nou nieuwe voeding halen en een nieuw moederbord.
Werkt het gebeuren dan nog niet....dan hoor je nog van me :)

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:10:
[...]

Een sweex 650w kan een 300a350 continu blijven leveren, meer is gewoon onmogelijk voor die dingen.
Zo erg is het volgens mij ook weer niet, ik heb ook een 'slecht' merk als voeding, maar tot nu toe nooit problemen mee gehad (500 watt)

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:11:
[...]

Zo erg is het volgens mij ook weer niet, ik heb ook een 'slecht' merk als voeding, maar tot nu toe nooit problemen mee gehad (500 watt)
Ja jij hebt een 500W voeding, maar als jij er niet bij vermeldt wat voor systeem daar op draait, dan kun je ook niet zomaar zeggen dat de voeding ook werkelijk 500W moet leveren. Het lijkt mij erg sterk dat jouw Sweex-look-a-like voeding constant 500W kan leveren.

• Saturnus
  • Niet online
Mr.Inspire schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:15:
[...]

Ja jij hebt een 500W voeding, maar als jij er niet bij vermeldt wat voor systeem daar op draait, dan kun je ook niet zomaar zeggen dat de voeding ook werkelijk 500W moet leveren. Het lijkt mij erg sterk dat jouw Sweex-look-a-like voeding constant 500W kan leveren.
LOL, doe slim, klik op me specs link ;)

Verwijderd

Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:11:
[...]
Zo erg is het wel hoor, als je de limiet op 12V neemt, dan kan je uit dergelijke voedingen een 55a60% halen van wat ze claimen.
(Zelf eens getest met een tybotech 400w voeding door er weerstand aan de 12v lijnen te hangen en dan gewoon de spanningen/stroom te bekijken + hetzelfde bij de 5V lijn. Ik kwam niet verder dan 217w tot de spanning onder de 12v/5v zakte)

Trouwens, jouw 500w als die er effectief 270 kan blijven leveren, dan is het logisch dat een systeem blijft draaien. Vriend van mij heeft een 4200x2, 1raptor +2 andere HD's, brander en 7800GT aan een tagan voeding hangen, we hebben het verbruik eens gemeten en onder load ging dat ding maar een goeie 0.8A uit het lichtnet halen, dus die kwam toe met een 180w.
Voedingen zijn gewoon extreem overroepen, bijna elk modern gamesysteem draait met een moderne A-kwaliteit 350w voeding.

edit; een huntkey 500w van 75€ moet je niet vergelijken met een Sweex 650w die rond de 45a50€ kost. Huntkey is trouwens geen B-merk, en het systeem dat je er aan hangt is op zich ook niet echt zwaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 20:26 ]

• Saturnus
  • Niet online
Ik trek hier een conslusie uit dat een 650watt (B-merk) hetzelfde haalt als een 350/400/450watt (A-merk)...en dat is voldoende (in dit geval).

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 13-06-2006 20:25 ]

Verwijderd

tip: haal voor 3 of 4 tientjes een coolermaster 380 of 430. Bij paradigit/computerland is die 430 40 euro meen ik. Trekt elk systeem voort en is een degelijke stille voeding.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:02:
[...]

neen, maar ruik nu wel opeens een beetje brandlucht
is dat niet nieuwigheid, nieuwe electronica ruikt vaak een beetje.

*heeft al eens de buurman moeten vertellen dat dat brandluchtje de nieuwigheid was van de koolbostels in zn boormachiene.*

http://www.adf-hq.nl

Verwijderd

Topicstarter
Had nu de voeding van me eigen computer ff erin gepropt, 250watt
de computer starte...maar geen bios, dus ik even batterij eruit vrotten computer start op...dus ik zit even in de bios te kijken *poof* alles uit, en nu knipperen de blauwe lampjes bij de reset/power knop...

Dus zijn het moederbord en de (oude)voeding toch allebei overleden? of intepreteer ik nu iets verkeerd 8)7

*edit* Me eigen voeding die ik er nu dus in had gedaan functioneerd nog perfect op me eigen computer, dus ik snap niet hoe het zou kunnen dat die 650watt sweex prutt kapot is gegaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 13:06 ]

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:05:
Had nu de voeding van me eigen computer ff erin gepropt, 250watt
de computer starte...maar geen bios, dus ik even batterij eruit vrotten computer start op...dus ik zit even in de bios te kijken *poof* alles uit, en nu knipperen de blauwe lampjes bij de reset/power knop...

Dus zijn het moederbord en de (oude)voeding toch allebei overleden? of intepreteer ik nu iets verkeerd 8)7

*edit* Me eigen voeding die ik er nu dus in had gedaan functioneerd nog perfect op me eigen computer, dus ik snap niet hoe het zou kunnen dat die 650watt sweex prutt kapot is gegaan.
Dit begint meer en meer op mijn probleem van 2 weken geleden te lijken...bij mij was alleen het mobo naar de maan...heb je die 650watt sweex al in een andere PC getest?

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:15:
[...]

Dit begint meer en meer op mijn probleem van 2 weken geleden te lijken...bij mij was alleen het mobo naar de maan...heb je die 650watt sweex al in een andere PC getest?
Nee, maar als ik um doormeet geeft die niks aan, dus lijkt me dat die ook dood is.
*gaat even sweex in eigen comp testen* je hoort het zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Yup...Sweex werkt wel in mijn kast
dus het is een gevalletje van dood moederbord

maar wat ik niet snap, is dat de sweex amper tot niks aangeeft als ik um doormeet, terwijl de mijne wel gewoon goede voltages aangeeft...

ah well, ga ff vriend op bellen en zeggen dat die nieuwe moederbord kan kopen....
trouwens kan het eventueel zijn dat het de processor is? :P

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:29:
Yup...Sweex werkt wel in mijn kast
dus het is een gevalletje van dood moederbord

maar wat ik niet snap, is dat de sweex amper tot niks aangeeft als ik um doormeet, terwijl de mijne wel gewoon goede voltages aangeeft...

ah well, ga ff vriend op bellen en zeggen dat die nieuwe moederbord kan kopen....
trouwens kan het eventueel zijn dat het de processor is? :P
CPU kan zeker ook...maar zou erg raar zijn...misschien alleen als er zware koeling opzit (gewicht), maar waarschijnlijk is het het mobo.

Verwijderd

ben je zeker dat je nergens lekstroom hebt?? dat kan je moederbord om zeep helpen hé

Verwijderd

Topicstarter
paar (weken) dagen later, nieuw moederbord erin...
en wat denk je? Fans draaien weer heel ff maar verder NIKS...
ik begin hopeloos te worden, iemand nog enige ideën voordat ik het hele gebeuren naar de pcboer stuur zodat die eens mag rondkloten?

Ps: sweex voeding zit er nog in, maar aangezien deze perfect werkt op mijn computer lijkt het me sterk dat het daar aanligt, me pa is er nu mee aan het kloten en lukt het dan nog niet dan doe ik me oude vertrouwde alles los behalve het belangrijke test....

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 21:58 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Pagina: 1