Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10 08:10
Ik zit met een probleem. Ik ben 22 jaar en ik heb al vier jaar bedrijfswetenschappen (Vrije Universiteit Amsterdam) er op zitten. Door omstandigheden is het nog niet mogelijk om mijn bachelor-bul dit studiejaar te halen. Eind oktober 2006 zou ik mijn bachelordiploma in mijn zak kunnen hebben. Echter kan ik helaas niet aan mijn Masterjaar beginnen, omdat deze opleiding eens per jaar (begin september) begint. Ik heb dus veel tijd over na oktober.

De afgelopen weken heb ik wat nagedacht over deze situatie. Ik heb er helemaal niet tevreden mee, het liefst wil ik in september mijn Master beginnen, maar dat is dus niet mogelijk. Daarom zat ik te denken om een stage of een andere bezigheid te zoeken.

Maar na een goed gesprek met mijn ouders is gebleken dat bedrijfswetenschappen geen studie is voor mij. Het klinkt misschien raar, maar na drie jaar studeren is het lastig om van gedachte te veranderen. Het lijkt wel of ik niet af wilde stappen van mijn studie en er eigenlijk voor schaamde om totaal van richting te veranderen, immers ben ik niet gemotiveerd en matig geïnteresseerd in deze studie.

Ik weet dus niet precies wat ik wil. Ik heb altijd wel de IT-sector interessant gevonden en de luchtvaart had ik altijd wel een zwak voor. Helaas kan ik geen piloot worden met mijn ogen. Ik wil mijn keuze o.a. laten afhangen door een (goede) beroepentest. Ik vroeg mij af of hier andere mensen zijn die ooit een beroepentest hebben afgelegd en zo ja, hebben jullie dit advies gevolgd. Tevens ben ik geïnteresseerd naar de prijs.

Ondertussen heb ik wat op internet gezocht en kwam deze adviesbureaus tegen. Hebben jullie hier ervaringen mee? (Als prijs bekend is staat dat erachter)

ABS Utrecht
Bleeker Harderwijk 450.00
Cyrano Amersfoort
De Gids Woerden 385.00
EWL Haarlem
Loopbaaninzicht Utrecht
Variant Hilversum 220.00

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Verwijderd

Ik zou proberen toch je bachelor te halen, en uitkijken naar opleidingen of beroepen die je wel ziet zitten. Lijkt me nog maar ff doorbijten om toch een papiertje in je hand te hebben.

Kan je ook met die bachelor ookk een andere kant uit? Vrijstellingen voor andere richtingen?

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10 08:10
Sorry dat ik dat niet goed beschreven heb ik de startpost, maar mijn plan is ook om eerst mijn bachelor te halen. Dat betekend dat ik begin november mijn diploma krijg.

Naar ik weet kan ik met deze bachelor verschillende Master opleidingen doen, waaronder de MBA en MSc of Finance/Economics/Marketing/etc. Echter weet ik niet of ik vrijstelling krijgt in andere richtingen. Dat moet ik met mijn studieadviseur bespreken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik heb zelf wel een aantal beroepskeuzetesten gedaan, en heb er nooit iets aan gehad. Zeker nu ik werk, merk ik dat de theorie dermate verschillend is van de praktijk, dat ik blij ben dat ik meer naar m'n inuitie dan naar de uitslag van die testen geluisterd heb.

Wat ik gedaan heb, is determineren wat ik NIET wilde doen, daarna van wat er overbleef kijken wat me WEL interessant leek, en waar ook idd wat mee te doen zou zijn.

Zo vielen verzorging, planten en dieren al meteen af. Computers voor mij eigenlijk ook, omdat ik de vooropleiding miste (niet genoeg eigen achtergrond, en geen technische vooropleiding). Opleiding tot bibliothecaresse ook omdat daar gewoon te weinig werk mee te vinden is. Naja, op die manier ben ik bij SJD uitgekomen en heb nu werk wat ik idd erg leuk vind.

Dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan zo'n test, maar gewoon voor jezelf bedenken welke werkgebieden je (ook op de lange duur) leuk lijken.

Als laatste: het is tegenwoordig niet al te moeilijk om van vakgebied te switchen. Natuurlijk moet je niet van slager naar computersecurity expert willen, maar opleidingen zijn tegenwoordig toch vaak redelijk breed en als je laat zien dat je bereid bent te leren, is bijscholing/omscholing binnen 'n bepaald vakgebied vaak helemaal niet zo moeilijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Ik zou zeggen, pak de telefoon eens en bel met instanties als het UWV. Die weten (als het goed is) wel waar en wat een goede test is.
Zelf heb ik er nooit gebruik van hoeven maken, maar in het verleden wel meegemaakt van vrienden/bekenden. Voor een goede test (incl. erkende persoonlijkheidsanalyse) kan de prijs wel oplopen tot zo'n 1500 EU.
Ik wens je veel succes, en persoonlijk zou ik gaan voor MBA en als je de ICT in wilt, dan bijv. een beroep kiezen als IT-Auditor. Verdient goed, en bij de grotere organisaties is er ook groei genoeg mogelijk.
Veel succes!

Carpe Diem

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
In mijn ervaring is het vinden van een stage voor een WO-student geen enorm struikelblok. Ik zou eerder met een aantal korte stages kijken welke sector / bedrijf je bevalt. Probeer twee maal twee maanden stage te lopen in verschillende sectoren. Dit kost je een stuk minder dan zo'n test en levert naast een paar centen ook veel ervaring op, naast een goede inkijk in jezelf. Op CV-nuek gebied staan stages in je bachelor natuurlijk ook al geil, je lijkt een vent die probeert een goede plek voor jezelf te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door paknaald op 14-06-2006 11:14 ]

Pagina: 1