Mailen met Wanadoo/QK SMTP server; traagheid!

Pagina: 1
Acties:

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 18:44
Omdat ik veel met m'n laptop "op reis", of beter gezegd onderweg ben, en ook wil mailen wanneer dat nodig is, heb ik thuis met behulp van het programmaatje QK SMTP server, puur omdat dat het makkelijkst in te stellen leek, een SMTP-servertje aangemaakt.

Het leuke is; mailen is gewoon mogelijk, maar het gaat wel godsgruwelijk traag. Een vertraging van een half uur lijkt doodnormaal, en een postduif lijkt soms een beter alternatief. Ik heb voor de makkelijkheid even een screenshotje erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/14adlia.jpg

Na wat zoekwerk op Google kom ik uit op deze url, welke aangeeft dat het waarschijnlijk niet mogelijk om te mailen. Dat is het dus wél, maar pas na een half uur, en dat duurt me dus te lang :).

Mijn vraag is dus; zijn er mensen die Wanadoo (Family 20mbit) die ook QK SMTP, of een andere SMTP-server hebben draaien, waarbij het wél fatsoenlijk draait? Het begint me nu namelijk flink te irriteren :X...

Verwijderd

Ik heb vroeger ook Wanadoo gehad, en het schijnt zo te zijn dat Wanadoo poort 25 inkomend én uitgaand blokkeerd, en dat je alleen via smtp.wanadoo.nl kan mailen. Wat QK in dit geval probeerd, is een aantal keren een rechtstreekse verbinding te maken met de mailserver waar het mailtje naar toe moet, en daarna stuurt ie hem als nog via smtp.wanadoo.nl omdat de rechtstreekse verbinding door Wanadoo geblokkeerd wordt.

• Jermaine
Dat van die poortblokkades had ik al aan zien komen, daarom zie je op het screenshotje ook dat er een andere poort gebruikt wordt :)...

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Jermaine schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:30:
Dat van die poortblokkades had ik al aan zien komen, daarom zie je op het screenshotje ook dat er een andere poort gebruikt wordt :)...
Waar het om gaat is dat poort 25 ook uitgaand geblokkeerd is, dus van jouw computer naar buiten, naar de mailserver waar het bericht uiteindelijk bezorgd moet worden. De consequentie is dus dat er vanaf jouw verbinding geen connectie gemaakt kan worden met een andere server dan smtp.wanadoo.nl. Het andere poortnummer dat jij voor die server hebt gekozen geldt alleen intern, en heeft niets te maken met de externe connectierestricties die Wanadoo in dit geval oplegt :).

De oplossing is dus om, wanneer je verbonden bent met internet via Wanadoo, in dat server-programmaatje een 'relay-server' in te stellen. Dat is waarschijnlijk al gebeurd, want je ziet in de logfiles dat het programma na een halfuur connectieproblemen kiest om als relay smtp.wanadoo.nl te gebruiken -- zodra dat gebeurt, wordt de mail prima verzonden. Als het kan, zou ik die time-out gewoon wat lager instellen, zodat op netwerken waar poort 25 uitgaand niet geblokkeerd is (zoals bijvoorbeeld op reis), mail wel meteen wordt verzonden.

• Jermaine
wouterve schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:39:
[...]
De oplossing is dus om, wanneer je verbonden bent met internet via Wanadoo, in dat server-programmaatje een 'relay-server' in te stellen. Dat is waarschijnlijk al gebeurd, want je ziet in de logfiles dat het programma na een halfuur connectieproblemen kiest om als relay smtp.wanadoo.nl te gebruiken -- zodra dat gebeurt, wordt de mail prima verzonden. Als het kan, zou ik die time-out gewoon wat lager instellen, zodat op netwerken waar poort 25 uitgaand niet geblokkeerd is (zoals bijvoorbeeld op reis), mail wel meteen wordt verzonden.
Ik heb, aangezien die 'mailserver' bij mij thuis draait, Wanadoo als relay-server ingesteld; smtp.wanadoo.nl. Dat is dan dus ook de reden dat ik deze thread gestart heb; ik vind het gewoon vreemd dat als ik met mijn laptop thuis zit, en in m'n Outlook smtp.wanadoo.nl als SMTP server instel, dat m'n mail dan wél direct wordt afgeleverd, en dat dat QK programmaatje dat dus klaarblijkelijk niet kan/doet :?...

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Jermaine schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:15:
Ik heb, aangezien die 'mailserver' bij mij thuis draait, Wanadoo als relay-server ingesteld; smtp.wanadoo.nl. Dat is dan dus ook de reden dat ik deze thread gestart heb; ik vind het gewoon vreemd dat als ik met mijn laptop thuis zit, en in m'n Outlook smtp.wanadoo.nl als SMTP server instel, dat m'n mail dan wél direct wordt afgeleverd, en dat dat QK programmaatje dat dus klaarblijkelijk niet kan/doet :?...
Dat komt dus omdat Wanadoo op haar netwerk heeft ingesteld dat er via poort 25 (de SMTP-poort) naar buiten (van jouw computer naar iets anders) alléén maar verbonden mag worden met smtp.wanadoo.nl :). Dat QK-programmaatje kan dus geen verbinding maken, timed out, en gaat uiteindelijk een verbinding leggen met de relay-server: daar kan hij wel direct verbinding mee maken omdat dat de enige server is waar je van Wanadoo een connectie mee mag maken op poort 25 (en dat is nou eenmaal de poort waarop alle SMTP-verkeer plaatsvindt). Zodra de mail binnen is op smtp.wanadoo.nl zal hij dan ook meteen bezorgd worden :).

• Jermaine
Normaal snap ik 't meestal wel, maar het gebeuren rondom mail wordt me toch echt ff iets te veel, sorry als ik knullig overkom hoor :D...

Wat is volgens jou de beste remedie om toch snel te kunnen mailen? Eventueel de poort van QK Mailserver veranderen van 8313 (Random poortje) naar poortje 25? :?
Pagina: 1