[css] Metrieke maten gebruiken (mm/cm/dm etc.)

Pagina: 1
Acties:

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 05:55
In CSS kun je zeggen dat een blok 10cm breed moet zijn:

code:
1
<hr style="width:10cm;">

Toevallig(?) klopt dit op mijn TFT op de millimeter nauwkeurig.
Ik heb een 17" op 1280*1024, dus met deze gegevens kan mijn browser berekenen hoe breed 10cm is..
Helaas werkt het niet meer als ik mijn browser op een andere resolutie zet..

Klopt die 10cm toevallig bij mij, of klopt die bij de meerderheid van de mensen?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

De CSS spec zegt over lengths:
Absolute length units are only useful when the physical properties of the output medium are known
Zie ook http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-length

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat die waarde bij de meerderheid wel redelijk klopt. Ik zou er echter geen lineaal mee proberen te maken.

Ik kan me zelfs voorstellen dat het bij printen nog vaker klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sendy op 13-06-2006 16:10 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23

André

Analytics dude

Bij beeldschermen die dezelfde DPI hebben werkt het inderdaad, alleen zou ik er niet van uitgaan dat deze waarde bij de browser bekend is. Niet gebruiken is mijn devies, metrieke maten horen niet thuis op een beeldscherm ;)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

De browser hoort te kijken naar de dichtheid van het medium. Als windows op 96dpi ingesteld staat, en je gebruikt een 96dpi monitor, dan klopt het tot op de millimeter nauwkeurig. Gebruik je bijvoorbeeld 1600x1200 op een 19" CRT bak, dan klopt het niet meer, omdat dat 118dpi is. Dan zou die gebruiker windows op large fonts (120dpi) moeten zetten, waarna het wel weer klopt.

Op een ander medium, zoals een printer, gaat het meestal goed. Zolang de dichtheid die het medium rapporteert aan het OS, maar de werkelijke dichtheid is.

Maar idd, André, een screen-stylesheet hoort pixels, punten en percentages en misschien pica's te bevatten. Geen inches en centimeters. Op een print-stylesheet werken de eerstgenoemden overigens ook prima, en zijn ook aan te raden, omdat je nooit weet hoe groot het papier is...

[ Voor 22% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-06-2006 20:08 ]

日本!🎌

Verwijderd

Erg goed artikel hierover (vind ik): CSS Units
Pagina: 1