Toon posts:

Dual core uitbuiten

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een dual core processor (AMD). Nu ben ik benieuwd hoe processen/applicaties worden verdeeld over de twee cores. Gaat dat automatisch? Of bestaan er tools voor Windows om de twee cores te managen? M.a.w. hoe kun je er het meest uit halen?

Ik kan hier niets over vinden (ook niet op GoT), terwijl het mij een voor de hand liggende vraag lijkt!

Verwijderd

Het gaat automatisch :) , je kan het ook over-rulen, dmv taakbeheer :)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 14:29
Je kan in je windows taskmanager een proces aan een core toekennen. Maar volgens mij doet windows dit zelf al.

Damnit jens

[ Voor 7% gewijzigd door andreict op 13-06-2006 15:42 ]

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
heb je al 's gekeken in je prestaties tab in taakbeheer? Daar staan twee grafiekjes voor cpu gebruik. Bij mij waren ze altijd vrij redelijk verdeeld. (ding is nu ff buiten gebruik wegens kapotte HDD of IDE)

EDIT: ok.. #3..

[ Voor 6% gewijzigd door Rigi op 13-06-2006 15:43 ]

Verwijderd

Dit kun je over-rulen door rechtermuisklik te geven op een process en affiniteit (in NLse windows that is :/ ) en dan kun je een core kiezen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
En met het geweldige tooltje prio kan je bepaalde processen ook standaard op een bepaalde cpu of prioriteit starten.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Ok, automatisch dus.
Wel raar, want ik heb elders gelezen dat alle bestaande software geschreven is voor single core processors en dus geen gebruik maakt van een 2e core...
Of zou dat alleen gelden voor applicaties die 2 cores tegelijk zouden kunnen gebruiken (maar dat dus niet doen omdat ze er niet voor zijn ontworpen)?

• Rigi
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:50:
Ok, automatisch dus.
Wel raar, want ik heb elders gelezen dat alle bestaande software geschreven is voor single core processors en dus geen gebruik maakt van een 2e core...
Of zou dat alleen gelden voor applicaties die 2 cores tegelijk zouden kunnen gebruiken (maar dat dus niet doen omdat ze er niet voor zijn ontworpen)?
Tja, programma's worden aan een core toegewezen. De meeste programma's kunnen maar aan één core worden toegewezen (geschreven voor single core). erg kort door de bocht:P

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok.

Maar dan is mijn vraag: bestaat er een tool/patch die bestaande (oude) software erop wijst dat het gebruik kan maken van een 2e core? Een tool die dus in feite software doet denken dat er maar 1 (samengevoegde) core is zodat als een programma veel processorkracht vergt, het niet blijft hangen bij slechts 1 core!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 15:57 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Nee, dat is namelijk afhankelijk van de software zelf. Meeste applicaties kunnen pas aan "deeltje B" beginnen te berekenen als ze met "deeltje A" klaar zijn simpel gezecht. Alleen als de applicaties zo worden geschreven dat aan B begonnen kan worden terwijl processor 1 nog met A bezig is kunnen ze echt gebruik maken van beide cores.

Dit is echter duurder kwa ontwikkeling, en daarom is huidige software nog vaak single threaded (maakt dus maar gebruik van 1 core). In de toekomst worden applicaties echter steeds meer multi threaded geschreven.

Voor sommige applicaties worden er wel patches uitgebracht zodat ze gebruik maken van 2 cores. Maar dit zal eerder uitzondering dan regel zijn.

Verder wilt AMD wel iets implementeren in hun cpu's waardoor software denkt met een enkele core te maken te hebben en dat de processor het zelf verdeelt. In hoeverre dit gaat werken is nog net bekend.

Maar ook al is je software slechts single threaded, een dual core heeft dan meestal toch nog een hoop nut, aangezien het veel minder moeite kost om 2 applicaties tegelijk te draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door Aapenootjes op 13-06-2006 16:05 ]

• Rigi
Klinkt leuk, ben alleen bang dat dat niet gaat lukken. Afaik zijn de cores gescheiden (incl. stack), waardoor dat volgens mij praktisch onmogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
aapenootjes schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:00:
Nee, dat is namelijk afhankelijk van de software zelf. Meeste applicaties kunnen pas aan "deeltje B" beginnen te berekenen als ze met "deeltje A" klaar zijn simpel gezecht. Alleen als de applicaties zo worden geschreven dat aan B begonnen kan worden terwijl processor 1 nog met A bezig is kunnen ze echt gebruik maken van beide cores.

Dit is echter duurder kwa ontwikkeling, en daarom is huidige software nog vaak single threaded (maakt dus maar gebruik van 1 core). In de toekomst worden applicaties echter steeds meer multi threaded geschreven.

Voor sommige applicaties worden er wel patches uitgebracht zodat ze gebruik maken van 2 cores. Maar dit zal eerder uitzondering dan regel zijn.

Verder wilt AMD wel iets implementeren in hun cpu's waardoor software denkt met een enkele core te maken te hebben en dat de processor het zelf verdeelt. In hoeverre dit gaat werken is nog net bekend.

Maar ook al is je software slechts single threaded, een dual core heeft dan meestal toch nog een hoop nut, aangezien het veel minder moeite kost om 2 applicaties tegelijk te draaien.
Ok bedankt voor dit antwoord! Ik had idd al gelezen dat AMD hardwarematig zoiets wil implementeren in toekomstige dual core chips.. Ik vroeg me dus af of zoiets ook softwarematig zou kunnen.. Maar aan de reacties te lezen niet!

Verder schrijf je dat er al wel software wordt geschreven voor dual core, en dat er patches zijn voor sommige software.. Kun je voorbeelden geven? Ik ben nog niets tegengekomen namelijk!
Anders is het misschien nuttig hier een nieuw topic aan te wijden ("software voor dual core" of zoiets),,

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Mja, wil je dan persé software gaan zoeken voor dual cores? :P

Ik weet toevallig dat WinRAR in een van de laatste versies er ondersteuning voor gekregen heeft, wel nuttig als je iets inpakt, uitpakken word bij mij toch niet door mijn cpu gelimiteerd. En ik dacht dat Quake 4 er ook een patch voor had gekregen, maar heb het nog nooit gespeelt eigenlijk.

Er zijn er nog wel veel meer, maar ik neem niet de moeite om ze te zoeken eigenlijk.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
aapenootjes schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:18:
Mja, wil je dan persé software gaan zoeken voor dual cores? :P

Ik weet toevallig dat WinRAR in een van de laatste versies er ondersteuning voor gekregen heeft, ...

Er zijn er nog wel veel meer, maar ik neem niet de moeite om ze te zoeken eigenlijk.
Klopt, vanaf Winrar v3.60 Beta2 zit er multithreading ingebakken. Inpakken gaat echt een stukje sneller als je multithreading aanzet op je dual core proc. Divx v6.2.2 heeft ook Multithreading support, encoden van video gaat ook zoals verwacht een stuk sneller!

Mocht je nog instabiliteit ondervinden met je X2, lees dan dit draadje:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429

[ Voor 72% gewijzigd door aramdin op 13-06-2006 20:21 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1