Slimme 'tussen' upgraden naar nieuwe technologieen

Pagina: 1
Acties:

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01
Beste mede-tweakers,

Het doel van dit topic is het bekijken welke mogelijkheden er zijn voor het upgraden van oude technologieen (AGP --> PCI-E bijv) naar nieuwe technologieen voor mensen die niet willen wachten tot de huidige veranderingen in computerland (939 --> AM2, Intel Conroe etc) voltooid zijn, maar hier later wel naar toe willen upgraden als de prijzen wat gezakt zijn en de technologien vrij zijn van kinderziektes. Gekeken kan worden op welke componenten geld uitgespaard kan worden (de 'tijdelijke' componenten) en welke componenten beter meteen 'goed' gekocht kunnen worden. Dit topic is denk ik het meest geschikt voor mensen met een Athlon XP machientje of een wat oudere Pentium 4.

De reden waarom ik dit topic begin is omdat ik zelf met een 'upgrade' probleem zit. Ik wil over een half jaar tot een jaar een keer een nieuw systeem kopen, maar ik heb niet echt meer een mogelijkheid tot upgraden van mijn huidige PC. Ik zal in de Topic start dan ook uitgaan van mijn situatie. Ik heb daar graag reacties op, zoals of het de moeite waard is bijvoorbeeld. Eventuele goede opmerkingen uit replies zal ik ook in de TS verwerken. En natuurlijk is het ook de bedoeling dat andere mensen hun 'tussen-upgrade' ervaringen delen!

OK, mijn huidige setup:
- Intel Pentium 4 2.4GHz "northwood" @ 3.2GHz
- ASUS P4P800
- 4 x 512MB PC-3200
- 1 x P-ATA 200GB
- 1 x S-ATA 160GB
- 1x S-ATA 36GB
- 460W Q-Technology PSU (nee is GEEN QTec)
- Leadtek 6800GT 256MB (412 / 1120 ipv 350 / 1000)
- De rest is niet zo relevant, zoals DVD-RW's etc.

Ik wil vooral goed kunnen gamen. Het probleem is dat het niet echt meer mogelijk is deze PC verder te upgraden, OF het is de moeite niet meer waard. Even de gedachtegang:

- Nieuwe CPU is geen mogelijkheid. Op socket 478 heb je alleen erg hete prescotts tot 3.6GHz, of een betere northwood op 3.2GHz. Beiden kosten (als ze nog te krijgen zijn) dik >100 euro. Aangezijn mijn northwood op 3.2GHz loopt is dat dus totaal de moeite niet.
Voor spellen is het sowieso beter een leuke Athlon 64 te hebben.

- Een Athlon 64 = nieuw moederbord. Nu nog een nieuw AGP moederbord kopen is natuurlijk erg zonde, DUS dan kom je op PCI-E. En dat betekend dus een nieuwe videokaart.

- Nieuwe videokaart is nogal zonde van het geld om nu nog voor een AGP kaart te gaan. Sowieso is een 7800GS niet extreem veel sneller dan een overgeclockte 6800GT (412 / 1120).

Kortom, alles is nogal van elkaar afhankelijk. Wat ik echter nog erg goed vind aan mijn PC (en dus eigenlijk nog wil gebruiken) is het geheugen, voeding, hardeschijven, kast en alle drives zoals DVD-RW.

Wederom: het gaat om gamen EN om een voorlopige upgrade die een jaartje mee kan voor zo min mogelijk geld en zoveel mogelijk mogelijkheden om onderdelen later te behouden.

Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:
- AM2 is de moeite niet waard voor een tussen upgrade. Niet alleen moet ik dan DDR2 aanschaffen, maar zowel het moederbord, als de processor en het geheugen zijn ook nog es een stuk duurder dan de 939 variant.

- Een Athlon 64 is waarschijnlijk een verbetering voor gamen en kost tegenwoordig nog maar heel weinig. Aangezien het om NU gaat en minder om de toekomst hebben we het uiteraard over een gewone single core. Ook zijn de 939 moederborden niet duur en volop beschikbaar.

- Een videokaart is een belangrijk onderdeel voor gamen. Ik wil daar wel geld aan uitgeven, maar deze moet dan natuurlijk wel een verbetering tov mijn 6800GT geven. Het lijkt me dus een goed idee om een stevige PCI-E videokaart te kopen, aangezien deze prima in toekomstige systemen mee kan gaan, al dan niet in SLI.

Oftewel: met een goedkoop moederbord, goedkope CPU en een goede videokaart kan ik mijn machientje waarschijnlijk nog flink wat nieuw leven inblazen. Bijvoorbeeld bij Azerty:
- Asus A8N-E (S-ATA 2, nForce 4 Ultra, PCI-E) voor 84,-
- AMD Athlon 64 3700+ San Diego voor 137.-
- Club 3D 7900GT voor 278,-

Alles bij elkaar: 500 euro, waarbij het grootste gedeelte van het budget uit de videokaart bestaat die dus later mee kan naar een toekomstig compleet nieuw systeem.

Is zo'n upgrade de moeite waard? Ik realiseer me dat ik nu niet alle aspecten behandeld heb, want ik ben uitgegaan van mijn situatie. De eerste reactie is gereserveerd voor allerlei aanvullingen, of eventuele andere cases van mensen als deze interessant zijn.

Je kan me natuurlijk altijd PM-en met vragen of opmerkingen!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Luuk1983
Gereserveerd door TS

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk1983 op 13-06-2006 15:24 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt blijkbaar grote plannen met dit topic, maar als je een ASRock dual-Sata2 mobo koopt dan heb je een Socket 939 mobo met PCI-E en AGP en een uitbredingsslot waar een uitbreidingskaart voor een AM2 processor in kan.
Ben je helemaal klaar voor 140 euro met alleen een mobo en processor (of 190 euro als je een 3700+ wil).

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 13-06-2006 15:49 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Luuk1983
Maasluip schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:46:
Je hebt blijkbaar grote plannen met dit topic, maar als je een ASRock dual-Sata2 mobo koopt dan heb je een Socket 939 mobo met PCI-E en AGP en een uitbredingsslot waar een uitbreidingskaart voor een AM2 processor in kan.
Ben je helemaal klaar voor 140 euro met alleen een mobo en processor (of 190 euro als je een 3700+ wil).
Dat klopt, maar ik heb nog steeds het idee dat je voor gamen het beste een kwaliteits moederbord met nForce 4 Ultra kan hebben.
Plus als de conroe zo goed is al gezegd worden dan wil ik die kopen. Sowieso heeft een upgrade 939 --> AM2 weinig nut (voorlopig) in terms of speed. Kunnen die Asrock dingen ook DDR EN DDR2 aan?

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
jep, op dat future cpu bordje kunnen dan die reepjes DDRII en op het moederbord zelf zitten DDR plaatsen.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://picserv.pixio.nl/~picserver/i.php?/V0XV5O8NT690J2MG/5EF6J17WB238/JPEG/1143980245//62z2

[ Voor 66% gewijzigd door tiescarbo op 13-06-2006 16:33 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
Je kunt je huidige CPU ook vervangen door een Celeron D 340/340J. Ding kost zo'n 60 euro maar heeft wel slechts 256KB cache. Prestaties weet ik zo niet maar als ik me het goed herinner presteren die Prescott Celerons iets beter dan Northwood Pentiums (op gelijke snelheid uiteraard).

Over een half jaar komen als ik me niet vergis ook de nieuwe generatie videokaarten van nVidia en ATi uit. Dus om nu nog als tussenstap een 'nieuwe' kaart aan te schaffen lijkt me onnozel, aangezien deze over een half jaar dan alweer 'verouderd' is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Nitrox met zo'n instelling hoef je nooit een pc te kopen / te upgraden, over x tijd is het toch weer verouderd... ja duh...

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_Niels op 13-06-2006 16:40 ]

User Error -- Please Replace User

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51
Het gaat hier niet om nieuwe systemen maar om tussentijdse upgrades die niet al teveel kosten. Dan moet je wel degelijk letten op wat er waarschijnlijk beschikbaar zal zijn als je het nieuwe systeem gaat aanschaffen. Dit geldt helemaal al voor Luuk's situatie;
Ik wil over een half jaar tot een jaar een keer een nieuw systeem kopen...
Ik wil vooral goed kunnen gamen.
Hij heeft er meer aan als hij pas bij dat nieuwe systeem een nieuwe videokaart koopt want dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om te kiezen uit een videokaart van de nieuwe generatie.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 13-06-2006 16:50 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:23:
- 4 x 512MB PC-3200
- 460W Q-Technology PSU (nee is GEEN QTec)
- Leadtek 6800GT 256MB (412 / 1120 ipv 350 / 1000)
- Dat geheugen is op V&A of marktplaats nog best wat waard in 2 setjes van 2x512 MB, veel mensen vinden 1 GB al genoeg. Dus de upgrade naar 2GB DDR2 is niet zo gek duur.
- De videokaart is een van de snelste AGP-kaarten, dus ook nog best wat waard.
- De voeding is sterk genoeg voor een nieuw systeem.

Als je dan een socket 775 moederbord koopt met conroe-support, 7900 GT en een D805, heb je nu een redelijke machine voor een lage prijs. (met wat overklokwerk, zie: http://www.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores en http://www.tomshardware.c...ur_diy_gaming_rig_for_720)

Over een paar maanden kun je er dan een conroe naar keuze in gooien en heb je weer een snel systeem.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Een maandje wachten lijkt mij toch echt de beste optie, ik bedoel , het zijn maar 4 weken!

Anders kan je het beste gaan voor een conroe compatible moederboard, zie hier. met een D805 ofzo (de overklokking schijnt het :P)

• Luuk1983
Nou ik moet zeggen dat ik dat niet eens een verkeerde redenatie vind :)

Er zitten echter een 'maar' aan. Een D805 moet je echt extreem overclocken om een beetje goeie single core performance te krijgen (dat zijn immers bijna alle spellen) en dat ding wordt zo tyfus heet en verbruikt zoveel stroom dat dat niet meer leuk is...

Het gaat tenslotte om het gamen he O-)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:58:
Er zitten echter een 'maar' aan. Een D805 moet je echt extreem overclocken om een beetje goeie single core performance te krijgen (dat zijn immers bijna alle spellen) en dat ding wordt zo tyfus heet en verbruikt zoveel stroom dat dat niet meer leuk is...
Als je in die link naar de testresultaten kijkt (met een 7800GTX, dus ongeveer even snel als een 7900GT):
Op 3,32 GHz op standaard voltage, dus niet gek ver overgeklokt, blijft deze cpu in de buurt van de X2 4200 en 4400. Dat zijn cpu´s op 2,2 GHz. Dus maar 1 serie lager dan de 3700+, dat moet te doen zijn voor een paar maanden ;)

Omdat je huidige cpu van 2,4 naar 3,2 is overgeklokt, dacht ik dat overklokken niet zo´n probleem zou zijn. En naar mijn mening is voorbereid zijn op de conroe ook wel wat waard.

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
Dat is toch opzich nog best wel een snel systeem wat je hebt?

( zegt de man, met P4 2ghz en een TI4200 en 512mb werkgeheugen.)

Ik zou gewoon hier lekker nog een tijdje op door blijven klieren ( wat me goed vol te houden lijkt)

En gewoon over paar maanden weer kijken. Waarom? Ik noem maar een paar dingen:

Komst Conroe
Komst allerlei dingen die gepaard gaan met Conroe (nieuwe mamaplankjes etc.)
Prijsverlaging AMD
Komst DirectX 10 ( dit duurt indd nog tijd, maar gaat om het idee).

hoi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WTF doet dit in Overige Hardware :?
het is hier geen dumpbak...

Dit gaat duidelijk over een Compleet Systeem...

Move OH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• Luuk1983
dion_b schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:11:
WTF doet dit in Overige Hardware :?
het is hier geen dumpbak...

Dit gaat duidelijk over een Compleet Systeem...

Move OH -> CSL
Mwoah, 't ging eigenlijk meer over een paar onderdelen, dus ik vond het eigenlijk niet bij een compleet systeem horen O-)

Pagina: 1