Er zijn hier een hoop mensen die er goed naast zitten...
Er zijn er ook een aantal die in de buurt komen.
Om bij de politie te komen moet je eerst solliciteren bij een korps waar een vacature is.
Nadat je hier een sollicitatie gesprek hebt gehad en je diploma's zijn gecontroleerd word je uitgenodigid voor testdag A in Apeldoorn op de politie academie.
Hier heb je dan een fysieke test, cognitieve test, persoonlijkheids vragen test.
Aan het einde van de dag hoor je of je deel A hebt gehaald of niet.
Bij een positief resultaat maak je een afspraak voor testdag B.
Hierin heb je een rollenspel en een gesprek met een pshycholoog.
( Het rollenspel is vrij pittig)
Nu krijg je niet meteen de uitslag en moet je een aantal weken wachten voordat je het rapport van bevindingen krijgt toegestuurd. Hierin staan je scores, en wat de pshychologe van je vind.
Dit rapport gaat met jou toestemming naar het korps waar je gesoliciteerd hebt.
Hier word het gecontroleerd door een selectie functionares.
Na een aantal dagen word je opgebeld met een positief of negatief bericht.
( Het korps beslist dus of jij het niveau waarop je solliciteerd aankan. )
Bij positief telefoontje word je plus minus twee weken later uitgenodigd voor een selectie gesprek.
Twee selectie functionarissen gaan dan vragen wat je sterke en zwakke punten zijn en waarom je bij de politie wil. Aan het einde van het gesprek hoor je of je het gehaald hebt of niet.
Dan volgt er de medische keuring deze bestaat uit hart filmpje, hoortest, ogen test en de dokter kijkt nog even of je ledematen op de juiste plaats zitten.
De uitslag hiervan krijg je direct.
Als allerlaatste volgt de screening en het antecedenten onderzoek.
Eerst word je digitaal gescreend door het RID.
Je verleden word hier dan bekeken maar ook dat van je vrienden ouders etc.
Als deze onderzoeken zijn afgerond bellen ze je op voor een afspraak te maken bij jou thuis waarin ze een gesprek van plus minus 3 uur met je gaan hebben. Over de zaken die ze in het onderzoek gevonden hebben. Hoe dit gesprek precies gaat weet ik nog niet omdat ik dat pas komende week heb. Als dit gesprek ook goed verloopt kan ik in oktober met de opleiding beginnen.
Ik zag ook nog dat iemand vroeg hoelaat het totale process plus minus in beslag neemt.
gem. een half jaar.
Mochten jullie nog meer vragen hebben hoor ik het wel.
Greetz
Glenn