[Netscreen 5 GT] PPTP Passthrough

Pagina: 1
Acties:
  • 1.021 views sinds 30-01-2008

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-01 22:46
We hebben hier een Windows 2K server achter een netscreen 5 GT draaien en willen deze kunnen benaderen middels pptp.

- Op de server staat allees juist, lokaal kan ik een vpn verbinding opzetten.
- Er is een policy op de netscreen die alles vanaf untrust doorsluist naar VIP1, die dus weer bepaalt welke poorten er naar welk ip worden ge-nat.

Bij predefined object staat er ook netjes 'PPTP' met de volgende informatie;
PPTP TCP src port 1-65535, dst port:1723
GRE IP (47) any
Dat zijn de benodigde poorten voor pptp passthrough, zover ik weet! ;)

Normaal kun je dus per interface aangeven welke services je waar naatoe wilt natten, ondanks dat de pptp bij predefined object staat kan ik deze niet selecteren, ook niet op een andere interface trouwens.
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, heeft iemand ervaring met deze beestjes en pptp passthrough?
Natten is net helemaal het juiste woord, maar het doorgooien van GRE/47 is ook een van opties die ik kan instellen op de netscreen

Nog wat device informatie
Hardware Version: 1010(0)
Firmware Version:
5.0.0r8.1 (Firewall+VPN)
Serial Number:
0064092005004955
Host Name:
FWOB01
Operational Mode: trust-untrust

[ Voor 10% gewijzigd door enveekaa op 13-06-2006 21:41 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan volgens mij een protocol (protocol 47 van GRE) niet natten, vandaar dat wat jij wil niet kan :)

• enveekaa
Waarom niet? dan zou pptp passthrough toch nooit kunnen werken?

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Acmosa

...no comment.

Je kan het proberen met een MIP ipv een VIP.

But then again, I could be wrong..

• enveekaa
Pinky, ik zou zo één, twee, drie niet weten hoe eigenlijk.

Maar het is toch vreemd dat de service wel predefined is, en je hem niet kunt selecteren bij VIP?

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Acmosa

...no comment.

Over het algemeen map je bij een VIP een poort aan een service en bij PPTP is dat wat lastig omdat daar ook nog eens IP 47 bij komt kijken.
Gebruik je meerdere servers? Als je namelijk maar 1 server gebruikt dan kan je voor die ene server een MIP gebruiken en daarmee je publieke ip adres mappen naar die ene server (of service) poorten zet je daarna open via je policy en niet op je interface.

np. ik weet wel dat ik altijd gezeik gehad heb met pptp over/door/onder/over/achter/what_ever een netscreen firewall.

[ Voor 14% gewijzigd door Acmosa op 13-06-2006 15:13 ]

But then again, I could be wrong..

• enveekaa
Dus me publieke ip doorzetten naar de W2K server? en dan via policies de firewall configureren?

Kan, maar dat is niet de oplossing die ik ambieer, en ik ben er bijna zeker van dat het ook via VIP kan ;) Dat is frustrerend! Begrijp me niet vekeerd hoor, heb zeker wat aan je input! en kan het altijd gebruiken als laatste redmiddel!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat kan dus niet via een VIP omdat VIP gewoon een mooie naam is voor TCP/UDP portforwarding en dat gaat je niet lukken met een heel protocol.

Dat is ook logisch - "GRE (ip prot 47)" heeft helemaal geen poortnummer dus kan je die nooit forwarden :)

• enveekaa
Nee dat begrijp ik ;)

Maar met VIP kun je wel GRE forwarden omdat je ook IP Protocol 47 kan kiezen ipv TCP of UDP. Echter wil het niet werken als je een custom object maakt met de juiste forwards.. ik ga hier wel uit van de juiste forwards hé :) en dat zit dus blijkbaar niet helemaal oké.

[ Voor 20% gewijzigd door enveekaa op 13-06-2006 15:57 ]

Verwijderd

Ik doe iets gelijkaardigs met een Fortinet Fortigate-60.

Ik heb geen ervaring met Netscreen, maar kan misschien helpen door mijn oplossing te geven :

-> Virtual IP : Public : 1723 -> 10.0.0.2 ( is mijn ISA 2004 server ) : 1723 op mijn WAN interface.

Daarna maak ik een Firewall Policy die PPTP als service heeft ( idd poort 1723 ( TCP) en IP protocol 47 ( GRE) ) en dit toestaat.

geen idee of dit je verder helpt ...

lukt het om je vpn te accessen vanop het "LAN" waarin je Router LAN interface en je VPN server zich bevinden ? Kan evt. zijn dat daar iets niet pluis is ?

• enveekaa
antonn, dat zijn ook de poorten / protocollen die ik probeer te forwarden naar de ras server. Ik heb het via het LAN getest, en dan kom ik er gewoon op.

Het gaat fout bij het verifieren van de userid en het wachtwoord, het lijkt erop dat pptp (1723) de aanvraag netjes doorgooit maar er daarna iets mis gaat.. waarschijnlijk dus GRE/47 wat ik op de een of andere manier er maar niet door krijg.. om gek van te worden!! :)

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Gaat de route terug wel juist? Met de juiste policys (dus van trust naar untrust bijvoobeeld) ?

• enveekaa
Ik heb in trust to untrust ANY / ANY gezet. Ook heb ik geprobeerd specifiek PPTP/GRE-47 van trust naar untrust toe te laten, maar dit maakte geen verschil.

Ik kom even terug op mijn concrete vraag, normaal kun je dus per interface aangeven welke services je waar naatoe wilt natten, ondanks dat de pptp bij predefined object staat kan ik deze niet selecteren, ook niet op een andere interface trouwens.

Gek dus, PPTP is dus wel een predefined object waarin o.a. dus 1723 en GRE/47 worden verklaard, maar deze kan ik niet toevoegen aan de VIP van de externe interface... ik ben er eigenlijk niet zeker van of dit uberhaupt de bedoeling is. Sommige predefined objecten kun je wel toevoegen als VIP service en andere weer niet...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:07
ik heb hier een netscreen 5xp, en heb hier ook mee liggen kloten.

Uiteindelijk was voor mij de oplossing een MIP aan te maken.

dit wist je al, ik wilde het alleen nog maar even bevestigen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• enveekaa
Ok, is inderdaad een van de weinige opties die overblijven ;-)
Ik heb er voorlopig niet echt haast mee, maar na de zomervakantie moet ik deze locatie remote beheren en is dus wel heel makkelijk om een vpn op te kunnen zetten ipv een rdp sessie.

Ik ga er nog even aan zitten, en meld me terug als ik evt. meer weet! Tips blijven welkom!

Verwijderd

Mss een evidente suggestie, maar evt. eens proberen om netscreen support te mailen ?

de "problemen" die ik had met fortinet producten werden na 24 uur opgelost door een reply van hun support team

• enveekaa
Hmja, heb er zelf afgelopen dagen nog wat uurtjes ingestoken, maar ga het nu opgeven! :) Inderdaad maar een een melding maken bij Netscreen zelf.. mocht ik alsnog met een oplossing komen dan zijn jullie de eerste :)

Waardeloos, maar het is echt zo.. het gaat gewoon niet in NAT mode.

Point to Point Tunneling Protocol (PPTP) uses Generic Routing Encapsulation (GRE), which encapsulates the transport protocol header and the original IP header of each packet sent by the PPTP client. GRE is its own protocol (not TCP or UDP) and each end of a GRE tunnel must have a unique source-IP/destination-IP pair. Since GRE traffic does not use TCP or UDP headers, there is no way to create a special port mapping so a unique source IP is required for each GRE tunnel. For this reason, PPTP does not work when in NAT mode.

The workaround for this is to either use a MIP for each PPTP client, or use DIP. This is required no matter how many clients or servers are involved in the PPTP tunnel.

Even kort, GRE heeft dus een uniek source ip nodig, in NAT mode komt alles dus vanaf 1 interface, in dit geval de firewall.. en snap GRE het dus niet meer.
Dit betekent dus dat PPTP nooit door een firewall zou kunnen? of kan de Netscreen er gewoon niet mee omgaan.

[ Voor 77% gewijzigd door enveekaa op 16-06-2006 17:28 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Lezen:
GRE is its own protocol (not TCP or UDP) and each end of a GRE tunnel must have a unique source-IP/destination-IP pair
Dus ieder Source+Dest ip is een pair, die moeten uniek zijn, dus je kan best passtrough naar 100 verschillende ip's en 1 source ip doen, je kan NIET 2 GRE 'sessies' opzetten vanaf 1 ip naar 1 ander ip.

Verwijderd

allessinds heel rot ... ik weet enkel dat het wel werkt voor fortinet productjes .. de prijs daarvan ken ik niet ... alleen schandalig dat ze nu $$ vragen voor lange url-blocking lists en spam filtering ... ( in vorige versies van firmware was dit gratis )

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 11:52
Probleem van GRE tunneling ligt vaak niet zo zeer bij het eindpunt, maar juist aan de kant waar je het wilt opbouwen. Als ik naar mijn eigen situatie kijk kan ik vaak geen GRE tunnel bouwen door een cisco 838 naar een klant, maar wel weer door de Cisco PIX (is een ander netwerk, handig meerdere testnetwerken) omdat ik daar vanuit de PIX een GRE laat bouwen vanuit bepaalde IP adressen intern.
Weet dat ik je niet erg help met dit verhaal, maar mischien is het handig om eens te kijken aan de kant waar je je tunnel op begint te bouwen. Probeer het voor de gein eens met een publiek IP adres aan jou kant en kijk of het dan wel werkt (waarschijnlijk namelijk wel).

Gewoon spullen

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 15:17
Ik heb hier zelf ook een NS5 GT draaien, bij mij werkt PPTP wel omdat ik de NS5 in Bridged (Ook wel bekend als transparent) mode heb draaien.

Mischien een optie om van Routed/NAT naar Bridged over te stappen?

• enveekaa
Nou het werkt hoor, via VIP!

Solution
To address this problem, enable the VIP multi-port command, which will allow
configuration of a VIP service which has more than 1 port it listens to.
From the command line interface (CLI):

set vip multi-port [Enter]
save [Enter]
reset [Enter]

The multi-port command will match the first port it sees in the custom service.

Next, define a custom service for PPTP. From the CLI:

set service CustomPPTP group "other" 47 src 2048-2048 dst 2048-2048 [Enter]
set service CustomPPTP + tcp src 0-65535 dst 1723-1723 [Enter]
set policy incoming "Outside Any" VIP::1 CustomPPTP Permit [Enter]

In this example, the PPTP server was assumed to be on the trust side of the NetScreen,
at IP address 10.1.1.10 > please change this with your own Ip address.

En dan even handmatig op de externe interface Custom PPTP op port 2048 doorgooien naar je interne PPTP server ook op port 2048 :) Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door enveekaa op 27-06-2006 15:07 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En dan even handmatig op de externe interface Custom PPTP op port 2048 doorgooien naar je interne PPTP server ook op port 2048
Wat wordt met bovenstaande bedoeld???

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Handmatig een custom service met udp poort 2048.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

haggard schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:36:
[...]

Wat wordt met bovenstaande bedoeld???
Vond je het nodig om voor een dergelijke vraag een 3 jaar oud topic omhoog te schoppen :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.