Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf 2e hands auto, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 10:55
Ik ben van plan om binnenkort eindelijk een auto aan te gaan schaffen :)

Ik ga deze auto vooral gebruiken voor woon-werk verkeer.
Aangezien er heel wat GoT-ers zijn met auto-ervaring vroeg ik me af of er nog dingen zijn waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een occasion.

Zelf weet ik dat je zeker op de volgende dingen moet letten:

Waar aanschaffen
Ik ben sowieso niet van plan om mijn auto bij een partikulier aan te schaffen en neig altijd naar een BOVAG dealer en ben ook zeker van plan om een bezoekje te brengen aan een merkdealer.
Verder natuurlijk nog opletten of er onderhoudsboekjes aanwezig zijn.

Budget
Ik heb een budget van 5000 euro.

Het aantal gereden kilometers (Ik zoek een auto die maximaal rond de 100.000 km heeft gereden)
Hoewel dit aantal kilometers ook niet al te veel zegt want de auto kan voor stadsverkeer gebruikt zijn waarvoor veel wordt gestart en gestopt of het kan juist een snelwegvreter geweest zijn.
Verder is natuurlijk een kleine motor met een hoog aantal kilometers in mijn ogen ook een nadeel aangezien deze veel harder moet werken om de massa van een auto aan de gang te krijgen.

Motor inhoud en vermogen
Zelf vind ik een 1,3 tot 1,5 ruimschoots voldoende, ik ben niet echt iemand die hard scheurt en op het traject dat ik dagelijks naar mijn werk rij kom ik zelden boven de 100 km/u.
Het is natuurlijk wel fijn als hij een beetje vlot op kan trekken bij een stoplicht :)

Wat voor model?
Zelf zit ik te denken aan een hatchback of een FastBreak (Mazda 323F)
Ik heb veel positieve geluiden gehoord over dit model:
- Zuinig in gebruik
- Goede rij-eigenschappen
- Betrouwbaar (het is een japanner)

Mijn vader heeft 2,5 jaar geleden tot volle tevredenheid een 626 1.8 GLX aangeschaft tot volle tevredenheid (hij start altijd en er mankeert niks aan)

Ik ben dus zeer te spreken over Mazda :)

Ik heb wel eens aan een VW Golf of Opel Astra gedacht maar naar mijn weten is VW toch nog wat duurder in het onderhoud en ik vind Opel nou niet bepaald een leuk soort auto.

Hebben jullie nog suggesties voor andere auto's die een beetje aansluiten op mijn wensen?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een VW duur in onderhoud? Dat zou je van elke auto kunnen zeggen. Onderhoud is nooit goedkoop en zeker niet als je dat door een merk dealer laat doen.

Maar je budget van 5000 euro en je max KM stand van 100k vind ik wat optimistisch zeker gezien het soort auto (Golf) waar je naar aan het kijken wil gaan.

Op Autotrack vind ik wel allerhande Golf type 3 voor die prijs/km stand overigens

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 13-06-2006 13:50 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Je zoekt zelf al in de goede richting: een Japanner. Gewoon het meeste waar voor je geld, of het nou Mazda, Nissan of Toyota is (om er maar een paar te noemen). Als je bv. op autotrader een Toyota zoekt van max. 5000 euro en 90.000 km heb je zat aanbod. Er zitten zelfs nog een paar Celica's tussen en een Starlet met nog merkgarantie (Vetos no-nonsense occasion garantie).

[ Voor 43% gewijzigd door EXX op 13-06-2006 13:56 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

of een koreaan, kijk daar ook es naar. Qua model zitten er inderdaad lelijke dingen bij, maar kwalitatief kunnen die echt mee met een japanner (ik ben in ieder geval zeer blij met het 14jaar oude amper geld kostende hyundai'ke)

edit: in totaal zijn er al 310€ kosten geweest op 14 jaar en met een dikke 70.000km. Vreselijk weinig dus (+ 2x kapotte batterij + banden)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 14:00 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nippletwister schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:45:

- Betrouwbaar (het is een japanner)
Dat vind ik zo'n non-argument. Ik rijdt al jaren VW en nog nooit heeft ie me laten staan. Voor mij is een VW dus niet onbetrouwbaar al zeggen de 'statistieken' wat anders. Je ze al dus meer factoren (kilometrage bijvoorbeeld) moeten weten om een auto onbetrouwbaar te kunnen noemen.

En dat jouw vader 2,5 jaar in een of andere Mazda goed heeft kunnen rijden zegt natuurlijk niets. Waarschijnlijk kan ik best 10 personen vinden die zo'n auto vervloeken.

Kent iemand deze;
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics
I rest my case.

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 13-06-2006 14:19 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Ik heb zelf dus sinds kort een Mazda 323 fastbreak (met een 2.0 DITD turbodiesel moter)
En ik moet zeggen dat ik er aardig tevreden over ben, lekker ruim, veel leuke gadgets (Airco, elec. ramen, airbag) en zuinig (1 op 19)

Heeft mij ook maar 4700 euro gekost, maar: dat was wel bij een particulier en hij had ook al 200.000 op de teller staan.

Als je een benzine wil, kan dat vast wel een stuk schelen in de kilometerstand

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wirf
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:07:
[...]

Dat vind ik zo'n non-argument. Ik rijdt al jaren VW en nog nooit heeft ie me laten staan. Voor mij is een VW dus niet onbetrouwbaar al zeggen de 'statistieken' wat anders. Je ze al dus meer factoren (kilometrage bijvoorbeeld) moeten weten om een auto onbetrouwbaar te kunnen noemen.

En dat jouw vader 2,5 jaar in een of andere Mazda goed heeft kunnen rijden zegt natuurlijk niets. Waarschijnlijk kan ik best 10 personen vinden die zo'n auto vervloeken.

Kent iemand deze;
Om dr toch maar eens doodleuk een statistiek bij te halen: :+
http://www.topgear.com/co...2005/11/stories/01/3.html

1 Lexus
2 Skoda
3 Honda
4 Mazda
5 Toyota
[...]
21 Volkswagen

Maar je hebt natuurlijk groot gelijk, je moet vooral kijken naar de auto die voor je staat, niet naar het merk wat erop staat.

• Vlassie1980
Wirf schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:11:
Ik heb zelf dus sinds kort een Mazda 323 fastbreak (met een 2.0 DITD turbodiesel moter)
En ik moet zeggen dat ik er aardig tevreden over ben, lekker ruim, veel leuke gadgets (Airco, elec. ramen, airbag) en zuinig (1 op 19)

Heeft mij ook maar 4700 euro gekost, maar: dat was wel bij een particulier en hij had ook al 200.000 op de teller staan.

Als je een benzine wil, kan dat vast wel een stuk schelen in de kilometerstand
Uit welk bouwjaar is deze auto en zijn er ook nadelen te noemen aan jouw auto?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wirf schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:26:
[...]

Om dr toch maar eens doodleuk een statistiek bij te halen: :+
http://www.topgear.com/co...2005/11/stories/01/3.html

1 Lexus
2 Skoda
3 Honda
4 Mazda
5 Toyota
[...]
21 Volkswagen

Maar je hebt natuurlijk groot gelijk, je moet vooral kijken naar de auto die voor je staat, niet naar het merk wat erop staat.
Kijk zo'n lijstje zegt me dus helemaal niets. Ten eerste omdat het een onbetrouwbare bron is en twee zo'n mening gebaseerd moet zijn op je eigen ervaring.

• Wirf
Nippletwister schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:26:
[...]

Uit welk bouwjaar is deze auto en zijn er ook nadelen te noemen aan jouw auto?
Uit 2000, nadelen zijn vooral dat ie wat meer lawaai maakt dan de auto hiervoor (wat een Nissan Primera op benzine was) en ook langzamer, vooral in de lage toeren (de turbo komt er pas laat in), Deze mazda is een 90 PK versie trouwens.

edit: ow, de stoel is trouwens ook niet helemaal gemaakt op langere mensen (ik ben 1.90) er zit een soort van bobbel aan de bovenkant tegen mijn rug aan, vast erg fijn als je een klein jappannertje bent, maar ik krijg er rugpijn van. (had het niet door tijdens de proefrit, kreeg er ook pas last van na een aantal dagen rijden (2 uur per dag))
Ik heb nu de stoel helemaal naar beneden en naar achteren versteld, en nu valt het wel mee.

[ Voor 34% gewijzigd door Wirf op 13-06-2006 14:41 ]

• Wirf
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:28:
[...]

Kijk zo'n lijstje zegt me dus helemaal niets. Ten eerste omdat het een onbetrouwbare bron is
In welk opzichte zijn de gebruikers van de auto's onbetrouwbaar als bron? Daar gaat het toch uiteindelijk om? Om de gebruikers?
en twee zo'n mening gebaseerd moet zijn op je eigen ervaring.
Als je geen ervaring hebt, zoals de TS, dan zijn dit soort lijstjes toch in ieder geval intressant.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Peetman

Tjah....

Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:28:
[...]

Kijk zo'n lijstje zegt me dus helemaal niets. Ten eerste omdat het een onbetrouwbare bron is en twee zo'n mening gebaseerd moet zijn op je eigen ervaring.
76,000 people, 159 cars - it's the UK's biggest independent car satisfaction survey

Staat op de pagina. Lijkt me toch wel een vrij betrouwbare bron, een onderzoek onder 76000 mensen.

De gemiddelde politieke peiling wordt in nederland onder 500 mensen gehouden ofzo, en die zijn vaak best exact met de voorspellingen.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

mijn idee :

Koop een Toyota Corrola 1.6i, waarom? Auto is goedkoop kwa verzekering, wegenbelasting is 54p/k en dat ding rijdt op de snelweg 1 op 16 ;) in de stad trouwens 1 op 12, wat netjes is ;)

Daarnaast moet je natuurlijk zelf kijken welke je dan wil, maar als je vanaf bj 1996 kijkt vind je er genoeg die voldoen aan jou eisen.

En, toyota is goedkoop in onderhoud (onderdelen zijn overal te krijgen :) )

Wabbawabbawabbawabba

• Vlassie1980
Wirf schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:35:
[...]

Uit 2000, nadelen zijn vooral dat ie wat meer lawaai maakt dan de auto hiervoor (wat een Nissan Primera op benzine was) en ook langzamer, vooral in de lage toeren (de turbo komt er pas laat in), Deze mazda is een 90 PK versie trouwens.

edit: ow, de stoel is trouwens ook niet helemaal gemaakt op langere mensen (ik ben 1.90) er zit een soort van bobbel aan de bovenkant tegen mijn rug aan, vast erg fijn als je een klein jappannertje bent, maar ik krijg er rugpijn van. (had het niet door tijdens de proefrit, kreeg er ook pas last van na een aantal dagen rijden (2 uur per dag))
Ik heb nu de stoel helemaal naar beneden en naar achteren versteld, en nu valt het wel mee.
Oei, dat is wel een punt van aandacht voor mij! Ik ben namelijk 1,99 :(

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:41:
En, toyota is goedkoop in onderhoud (onderdelen zijn overal te krijgen :) )
VW onderdelen zijn idd erg schaars.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:58:
[...]

VW onderdelen zijn idd erg schaars.
Nu weet ik niet of je het sarcastisch bedoelt, maar schaars zijn die onderdelen niet, alleen 30% duurder in onderdelen ;) Pon lijkt goedkoop, maar dat geldt alleen voor oldtimers of youngtimers ;)

Wabbawabbawabbawabba

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

VW is regulier in kosten imo (qua onderhoud)

'duur' zijn bij mij merken als BMW, Mercedes, Bentley...
daarnaast is het meestal: dure auto's vergen duur onderhoud...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

paQ schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:12:
VW is regulier in kosten imo (qua onderhoud)

'duur' zijn bij mij merken als BMW, Mercedes, Bentley...
daarnaast is het meestal: dure auto's vergen duur onderhoud...
Oude auto's vergen vaak ook duur onderhoud ;) Maar dan heb je wel een voordeel : Een oldtimer kan duurder worden dan de nieuwprijs van diezelfde auto in het bouwjaar dat de auto gebouwd is.

Als mijn auto in volledige goede staat is, dan ligt de dagwaarde na taxatie zo rond de 25.000 euro. Dit terwijl de auto bij aanschaf zoveel jaar terug 55.000 gulden was.

Wabbawabbawabbawabba

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16

Snuffel

Vroem!

Kop een Alfa! Een 145 1.6 op G3 bijvoorbeeld.
Lekker goed koop om in te rijden, en je hebt een heerlijk snelle wagen onder je kont.
Echt een aanrader, en eens een Alfa: nooit meer anders!

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

hmm, een Alfa is voor iemand van 1.99 niet echt een optie. Ik ben zelf 1.93 en in alle Alfa's waar ik tot nu toe in gezeten heb zat ik klem tegen het dak.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wirf
Nippletwister schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:48:
[...]

Oei, dat is wel een punt van aandacht voor mij! Ik ben namelijk 1,99 :(
Die Nissan Primera die ik had (uit 1991, dat wel) die kon nog een aantal tandjes verder naar achteren als ik er in zat, misschien moet je eens een Primera proberen? Rijden ook erg fijn, vond ik. (Is nu total loss :( )

Ik zal sowieso als ik jou was veel verschillende auto's proberen, vraag gewoon of je een proefrit mag maken, dit is nooit een probleem (als het wel is, dan ook gelijk weglopen) en dan kun je zien wat je zelf leuk vindt.

[ Voor 22% gewijzigd door Wirf op 13-06-2006 16:51 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Snuffel schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:03:
Ik heb een keer een Alfa 146 gereden en was blij dat ik hem mocht omruilen voor een ander merk.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> VV

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Snuffel schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:03:
Kop een Alfa! Een 145 1.6 op G3 bijvoorbeeld.
Lekker goed koop om in te rijden, en je hebt een heerlijk snelle wagen onder je kont.
Ja, een oude Alfa, daar pas je ook zo lekker in als je langer bent dan 1,90, met die rotstoelen die gebouwd zijn voor kleine Italiaantjes. Nieuwere Alfa's gaan nog wel, maar ook daar komt het nog wel eens voor dat de stoelen niet overhouden, ten opzichte van een duitser of een (fatsoenlijk formaat) fransman. Japanners varieert heel erg, weinig over te zeggen.

Persoonlijk ben ik van mening dat als alleen rationele argumenten belangrijk zijn (dingen zoals onderhoud, kosten, degelijkheid, etc) en emotie niet echt meespeelt (rijgedrag, afwerking, uitstraling, motorisering) dat je gewoon een Toyota, Mazda of Nissan moet nemen.

Daarmee wil ik niet beweren dat alle auto's van die merken betrouwbare, trage dweilbakken zijn met een uitstralingsloos interieur, maar persoonlijk vind ik veel van die Japanners die wat ouder zijn nogal saai. Lang niet allemaal natuurlijk. ;)

Zelf ben ik meer iemand van de emotie bij het rijden, dus weggedrag, afwerking, sportiviteit, etc. Ik heb dus zelf een voorkeur voor bijvoorbeeld BMW en Audi, ook al is het veel duurder.

Als dit bij jou niet het geval is, gewoon een japanner (bij voorkeur Toyota) kopen die bij jouw budget past.

Aannames zijn fataal.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik lees een hoop interessante tips, maar ik mis de belangrijkste: laat hem aub keuren !!!! Bij de ANWB, dan is het in elk geval onafhankelijk. Natuurlijk kost dit iets, maar dan wordt de auto geheel binnenstebuiten gekeerd en komt alles naar boven. Zelf zal je nooit in staat zijn om verborgen schades of gebreken te ontdekken, ANWB kan dat wel. Spreek af met de dealer dat alle geconstateerde gebreken op kosten van de dealer verholpen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 13-06-2006 21:48 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GaMeOvEr schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:34:
Ja, een oude Alfa, daar pas je ook zo lekker in als je langer bent dan 1,90, met die rotstoelen die gebouwd zijn voor kleine Italiaantjes. Nieuwere Alfa's gaan nog wel, maar ook daar komt het nog wel eens voor dat de stoelen niet overhouden, ten opzichte van een duitser of een (fatsoenlijk formaat) fransman. Japanners varieert heel erg, weinig over te zeggen.
Kijk maar eens rond op GoT, al die Alfa rijders zijn erg fanatiek om 'hun' merk te verdedigen, dat moeten ze zelf weten maar ik zie 'mijn' merk ook in elk topic afgebrand worden (vaak door mensen die de mening van de massa overnemen over bepaalde stereotypen van de rijders van dat merk)

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 13-06-2006 21:49 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Microkid schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:46:
Ik lees een hoop interessante tips, maar ik mis de belangrijkste: laat hem aub keuren !!!! Bij de ANWB, dan is het in elk geval onafhankelijk. Natuurlijk kost dit iets, maar dan wordt de auto geheel binnenstebuiten gekeerd en komt alles naar boven. Zelf zal je nooit in staat zijn om verborgen schades of gebreken te ontdekken, ANWB kan dat wel. Spreek af met de dealer dat alle geconstateerde gebreken op kosten van de dealer verholpen worden.
Of, als je de auto bij een dealer koopt met bovag garantie, doe vlak voor die verloopt een einde-garantie keuring. Komt volgens mij op hetzelfde neer, het principe is dat je voordat ie afloopt nog even alles wat stuk is kan laten fixen. En doordat je er al een paar maanden mee hebt gereden, kun je zelf ook al redelijk aangeven wat er niet goed voelt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SeatRider schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:50:
[...]

Of, als je de auto bij een dealer koopt met bovag garantie, doe vlak voor die verloopt een einde-garantie keuring. Komt volgens mij op hetzelfde neer, het principe is dat je voordat ie afloopt nog even alles wat stuk is kan laten fixen. En doordat je er al een paar maanden mee hebt gereden, kun je zelf ook al redelijk aangeven wat er niet goed voelt.
Check, dat kan inderdaad ook. Zolang je hem maar bij een ander laat keuren :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:48:
[...]

Kijk maar eens rond op GoT, al die Alfa rijders zijn erg fanatiek om 'hun' merk te verdedigen, dat moeten ze zelf weten maar ik zie 'mijn' merk ook in elk topic afgebrand worden (vaak door mensen die de mening van de massa overnemen over bepaalde stereotypen van de rijders van dat merk)
Tja, maar echte Alfisti zijn dan ook fanboys, gekraak wordt afgedaan als "emotie" storingsgevoeligheid wordt afgedaan als "karakter" etc. Wat dat betreft wel een beetje als de italianen zelf. ;) Maar goed, zo is iedere fanboy. ;)

Zelf heb ik wel de voorkeur voor wat merken (BMW, Audi, eventueel Mercedes) maar dat komt om dat de gemiddelde auto van die merken al veel van de eigenschappen ingebouwd heeft die ik graag in een auto zie.

Echter afkeer van merken heb ik niet, hoewel ik niet al te gecharmeerd ben van Koreaans spul. Ik bekijk gewoon een auto van merk x of die de eigenschappen heeft die ik zoek, of de betrouwbaarheid een beetje OK is en dan koop ik dat, of dat nu italiaans, frans, duits of japans is. Echter wegens de eigenschappen die ik een auto zoek, vallen bijvoorbeeld veel franse auto's al af (weggedrag en afwerking) veel oudere japanners ook (saai interieur, vormgeving ook niet altijd mijn smaak) dus kom ik vaak bij duits spul uit, bij voorkeur de premium merken. :) Zo zou ik zelf never nooit een Golf willen (sorry. ;) ) maar heb ik wel een Corrado. :)

Maar goed, dit is allemaal een beetje offtopic. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-06-2006 22:39 ]

Aannames zijn fataal.

• Wirf
EXX schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:09:
hmm, een Alfa is voor iemand van 1.99 niet echt een optie. Ik ben zelf 1.93 en in alle Alfa's waar ik tot nu toe in gezeten heb zat ik klem tegen het dak.
Nou je dat zegt: ik heb ook eens een keer in een Alfa 166 (een dure dus) gezeten, ik zat echt met mijn knieen tegen het dashboard aan. Verder heeft die Alfa er onderhand zn tweede versnellingsbak erin zitten (nog geen 100.000 km gereden :P )

Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat de rijstijl van de eigenaar van die alfa er veel mee te maken heeft (die is nogal.... ehm... binair) maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik persoonlijk nogal wantrouwig ben t.o.v. Alfa's

• Vlassie1980
Ik ben ook niet gecharmeerd van Alfa, een vriend van me heeft een 156 en dat is motorisch 1 brok ellende. Zoals ik hierboven lees kan het nog eens krap zijn ook.

Het gaat me gewoon om een degelijke auto zonder al te veel poespas en dan kom je idd toch wel een beetje meer bij de "neutralere" Japanse auto's uit.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 14:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

corolla 1.6 16v...
degelijk, vlot, zuinig, betrouwbaar, waardevast etc...

/edit, een 1.3 is marginaal zuiniger maar mist koppel onderin... maar dat moet je voor jezelf maar ff proefrijden of die voor jou snel zat is...

[ Voor 50% gewijzigd door beschuitfluiter op 14-06-2006 16:05 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Verder op internet zoeken, alle merken en hun modellen hebben zo last van kwaaltjes. Zo hebben oude type opels nogal last van roestende spatranden. Zo ook de volvo 460 tot modeljaar 1994. Deze heeft ook last van roestende onderranden van deuren als deze niet af en toe schoongemaakt worden. Toyota Starlet heeft bijvoorbeeld weer last van slechte sloten. En zo kun je door blijven gaan. Informeer bij een monteur die al een tijdje in het vak zit, die kan je het een naar het ander opnoemen.

En ik zou juist wel particulier kopen. Gewoon van iemand die 1e eigenaar is, waar alle onderhouds papieren van aanwezig zijn. En het liefs van iemand al op latere leeftijd. Zijn ze vaak een beetje sloom, maar maand in bezit en de wagen is weer snel.

Of in de garage waar ze je (BOVAG) garantie geven, zoals een half jaar.

En verder informeren wanneer de waterpomp, dynamo en distruriem+rollen zijn vervangen. Dat zijn de meest gevoelige onderdelen van een auto.

En met testen niet alleen een rondje door de wijk rijden, ook snelweg. Kun je meteen de wegligging testen.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Nippletwister schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:27:
Ik ben ook niet gecharmeerd van Alfa, een vriend van me heeft een 156 en dat is motorisch 1 brok ellende. Zoals ik hierboven lees kan het nog eens krap zijn ook.

Het gaat me gewoon om een degelijke auto zonder al te veel poespas en dan kom je idd toch wel een beetje meer bij de "neutralere" Japanse auto's uit.
De 166 is niet in alle gevallen de ruimste inderdaad.

Verder voor de rest... Ach... zonder teveel "fanboy" te willen zijn (omdat mijn keuze voor aanschaf wel voorkeuren heeft, maar ik netzo gemakkelijk een Bmw aanschaf), de 164 waar ik in rijd, heeft een bizar aantal kilometers olie loos (najah, 1,5 liter) rond gereden.
ik bedenk altijd pas dat ik olie moet pijlen als ik al onderweg ben, dan heeft dat niet zoveel zin meer.
Is absoluut niet goed voor je blok, maar hij rijd nog altijd, wat dat betreft... zo veel slechte, zo veel goede ervaringen :)
tussen de laatste keer olie pijlen en euh, het moment dat ik hierachter kwam zat zo'n 15.000km, bijkomstig weetje is dat ik niet schroom om door te trekken tot 7.000rpm en een notaire hardrijder (snelweg) ben. Zuinig op mijn (tere?) blok ben ik in iedergeval niet

BMW 535D

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 19:03

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb ook een Mazda 323F (BA) dus die van na de facelift zonder die rare koplampen, en wat ik je kan zeggen ben ik zeer tevreden over die auto.

Rijd lekker, redelijk rap ondanks dat het een 1.5je is, zuinig valt wel mee 1:14, 1:15 bij snelweg, binnendoor iets minder 1:12. Ziet er leuk uit.

Vind je genoeg van op internet voor een leuk prijsje, met G3 of met lage KM's.
Pagina: 1