Cisco Callmanager Express, Unregistered gateway

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik ben hier al een aantal dagen een VOIP netwerk met cisco apparatuur aan het configureren.

Wij hebben hier de volgende hardware staan:
- Callmanager Server
- Cisco 2811 router met 2 BRI poorten
- 8 Cisco 7941 telefoons
- Cisco Catalyst switch
- Power over ethernet module

De Callmanager server is nu zo ingesteld dat al het interne verkeer goed werkt, we kunnen allemaal heen en weer bellen enzovoort. Het probleem ligt er echter bij de gateway (de Cisco 2811).

Wij zijn die router nu zo aan het instellen dat al het binnenkomende verkeer naar de callmanager word doorgegooid en al het uitgaande verkeer door de router weer naar buiten gaat.

Allereerst de config van de router op dit moment:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
version 12.3
service timestamps debug datetime msec
service timestamps log datetime msec
no service password-encryption
!
hostname office-rtr1
!
boot-start-marker
boot-end-marker
!
logging buffered 51200 warnings
!
network-clock-participate wic 0 
no aaa new-model
ip subnet-zero
!
!
ip cef
!
!
ip domain name <domein naam weggehaald mbt veiligheid>
no ftp-server write-enable
isdn switch-type basic-net3
!
voice-card 0
 no dspfarm
!
!
ccm-manager mgcp
ccm-manager music-on-hold
ccm-manager config server 192.168.1.3  
ccm-manager config
!
interface FastEthernet0/0
 description $ETH-LAN$$ETH-SW-LAUNCH$$INTF-INFO-FE 0/0$
 ip address 192.168.1.4 255.255.255.0
 duplex auto
 speed auto
!
interface FastEthernet0/1
 no ip address
 shutdown
 duplex auto
 speed auto
!
interface BRI0/0/0
 no ip address
!
interface BRI0/0/1
 no ip address
!
ip classless
!
!
ip http server
ip http authentication local
ip http secure-server
ip http timeout-policy idle 5 life 86400 requests 10000
!
!
!
!
control-plane
!
!
!
voice-port 0/0/0
!
voice-port 0/0/1
!
mgcp
mgcp call-agent callmanager 2427 service-type mgcp version 0.1
mgcp dtmf-relay voip codec all mode out-of-band
mgcp rtp unreachable timeout 1000 action notify
mgcp package-capability rtp-package
no mgcp package-capability res-package
mgcp package-capability sst-package
no mgcp package-capability fxr-package
mgcp package-capability pre-package
no mgcp timer receive-rtcp
mgcp sdp simple
mgcp fax t38 inhibit
mgcp rtp payload-type g726r16 static
!
mgcp profile default
!
!
!
dial-peer voice 1 pots
 application mgcpapp
 port 0/0/0
!
dial-peer voice 2 pots
 application mgcpapp
 port 0/0/1
!
!
!
line con 0
 login local
line aux 0
line vty 0 4
 privilege level 15
 login local
 transport input telnet ssh
line vty 5 15
 privilege level 15
 login local
 transport input telnet ssh
!
scheduler allocate 20000 1000
!
end

Vervolgens hebben we in de Callmanager aangegeven dat dit de gateway naar buiten is en een route map aangemaakt en op BRI0/0/0 is een ISDN NT1 kastje aangesloten.

Echter het probleem is dit:
Als ik kijk bij de poort eigenschappen (Bri0/0/0 en Bri0/0/1) in de Callmanager, dan staat er dat ze not registered zijn. Als ik kijk in de router zelf (dmv. show ccm-manager), zie ik dat ze wel registered zijn.

Ik kan dus nog niet naar buiten bellen, en als ik naar binnen bel dan krijg ik een toon dat het nummer niet beschikbaar is of dat hij niet te bereiken is, ik verwacht dus dat dit het 2e probleem is.

Vergeet ik hier nog dingen? Ik ben verschillende dingen al tegengekomen van Cisco, waaronder deze site: http://www.cisco.com/en/U...09186a00805a316c.shtml#f2
Ik dacht dat ons probleem leek op probleem 2 omschreven op die website, echter die service herstarten heeft niks geholpen.

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt neem ik aan deze setup bij een leverancier gekocht die ook de installatie voor zijn rekening gaat nemen ?

Zo niet, dan hoop ik dat je wel een onderhoudscontract hebt afgesloten op de apparatuur en de CM software aangezien je nog veel meer dingen gaat tegenkomen (zeg ik uit ervaring met een CM implementatie met 190 telefoons).

Als tip kan ik zowieso meegeven om een of allebei de CIPT cursussen te gaan volgen. Ook handig kunnen zijn de Cisco IPTX (http://www.globalknowledg...y_Express_CI_IPTX_67.html) en de Cisco CCMBA (http://www.globalknowledg...stration_CI_CCMBA_39.html) cursussen.

Ik kan je helaas niet helpen bij jouw specifieke probleem maar hopelijk kan je nog wel bij een leverancier terecht.

• Mishmash
Ik ben er al achter gekomen dat ik mijn DSP farm mis, ik ga vanavond kijken hoe ik dat in moet stellen.

Verwijderd

Het lijkt me dat dat (hw) modules zijn.. die zul je moeten kopen.

• Mishmash
Ik heb alle hardware liggen. Het enigste probleem is, is dat de Callmanager aangeeft bij de 2 bri poorten dat ze Not registered zijn... Het toevoegen van de DSP farm heeft ook nog niks geholpen.

• Soepie
  • Laatst online: 19:10
Zijn je BRI interfaces wel gekoppeld aan de mgcp services ??
Moet daar ook niet een point-to-point-setup in staan (weet het echt niet allemaal zeker).
cptone NL in je voice-ports?
dialer-peer mischien nog forward-digits-all toevoegen?

Kan zoveel zijn, tis altijd maar weer zoeken naar die dingen.

Gewoon spullen

Verwijderd

Debug is your friend, wellicht een 'term mon' ook.. wat gebeurd er in de debug log wanneer je van buiten naar binnen belt? Daarnaast als je een support contract hebt of neemt, dan kun je gewoon Cisco TAC bellen. Zeer goede ervaringen mee, 24x7 te bereiken, altijd een snelle afhandeling van je problemen en support is voor je 2811 + feature set ook niet zo duur.

Heb ooit zelf CCM express gedraaid toen deze net in Europa uitkwam (versie 2.1, had een andere naam dan nu). Hoewel niet echt vergelijkbaar met jouw setup, lijkt het me dat er nog een aantal dingen in je 2811 config ontbreken. Welke geen idee, te lang niet met cisco voip bezig geweest, wacht nu de ccm release 5 af, dan begin ik er weer mee. :)

• Soepie
  • Laatst online: 19:10
Iig in je BRI interfaces het volgende zetten:

code:
1
isdn bind-l3 ccm-manager service mgcp

en ook op je dialer-peers:
code:
1
2
direct-inward-dial 
forward-digits all

Welicht zie ik nog meer over het hoofd, ff geen zin meer om te checken, kijk anders even op:
Cisco

[ Voor 3% gewijzigd door Soepie op 18-06-2006 23:05 ]

Gewoon spullen

• Mishmash
Thanks voor de info! Ik heb de complete configuratie nagelopen (en op een aantal punten aangepast). Echter, nogsteeds krijg ik de melding dat zowel de bri0/0/0 als de bri0/0/1 niet geregistreerd staan. Nou heb ik gehoord dat ze pas worden geregistreerd zodra er voor het eerst naartoe word gebeld, echter zodra ik probeer te bellen naar het nummer krijg ik een toon dat het nummer niet in gebruik is of dat er geen verbinding opgezet kan worden...

Heeft iemand nog ideeen over dit rare probleem?

Verwijderd

Mishmash schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 14:17:
Thanks voor de info! Ik heb de complete configuratie nagelopen (en op een aantal punten aangepast). Echter, nogsteeds krijg ik de melding dat zowel de bri0/0/0 als de bri0/0/1 niet geregistreerd staan. Nou heb ik gehoord dat ze pas worden geregistreerd zodra er voor het eerst naartoe word gebeld, echter zodra ik probeer te bellen naar het nummer krijg ik een toon dat het nummer niet in gebruik is of dat er geen verbinding opgezet kan worden...

Heeft iemand nog ideeen over dit rare probleem?
Ik neem aan dat je je ISDN aansluiting al getest hebt? Nummer niet in gebruik zou namelijk niet voor mogen komen. Ook al ligt je complete centrale plat.

Verwijderd

En je ISDN debug ziet er hoe ook al weer uit..?

• Mishmash
ISDN debug all geeft een hoop informatie weer als ik probeer er naartoe te bellen (kan het nu niet c/p want ik zit niet achter de console). Zodra ik ga bellen naar het nummer begint de debug vanalles uit te spugen, het nummer klopt dus wel...

Verwijderd

Ik heb momenteel vergelijkbaar probleem als jij en ben er ook nog niet helemaal uit.

Het volgende is te proberen:
Maak het domein in de gateway hetzelfde is als het domein dat voor de gateway in de callmanager is ingesteld.
Heb je geen domeinen ingesteld dan vul je bij domein (in de CM) de hostname van de GW in.

Geef in de GW op de BRI interface:
"isdn bind-l3 cmm-manager service mgcp"
(isdn bind layer 3;de l van layer en niet de 1 van een dus)

Het is trouwens niet gezegd dat als de GW in de CM geregistreerd staat dat dan alles klaar is.
Bij mij staat registratie ok maar de Router ontvangt geen TEI waarde (isdn layer2) van het isdn netwerk.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 14:38 ]

• Mishmash
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:13:
Ik heb momenteel vergelijkbaar probleem als jij en ben er ook nog niet helemaal uit.

Het volgende is te proberen:
Maak het domein in de gateway hetzelfde is als het domein dat voor de gateway in de callmanager is ingesteld.
Heb je geen domeinen ingesteld dan vul je bij domein (in de CM) de hostname van de GW in.

Geef in de GW op de BRI interface:
"isdn bind-l3 cmm-manager service mgcp"
(isdn bind layer 3;de l van layer en niet de 1 van een dus)

Het is trouwens niet gezegd dat als de GW in de CM geregistreerd staat dat dan alles klaar is.
Bij mij staat registratie ok maar de Router ontvangt geen TEI waarde (isdn layer2) van het isdn netwerk.
Die isdn Bind-l3 is voor als je gebruik wilt maken van Backhaul, waar ik geen gebruik van maak.
De domeinen staan beiden goed ingesteld, ik heb het ook al zonder geprobeerd maar dit gaf ook geen resultaat.

• ddevil750
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik denk dat het aan de ios van de 2811 ligt. Ik heb zelf ook het probleem gehad dat de gateway( specifiek een 2811 met bri) niet wilde registreren.

op een gegeven moment lukte het wel maar waren er erg veel problemen geen uitgaand spraakpad, en inkomende gesprekken niet aan te nemen. Ik denk dat je het beste de gateway kunt ombouwen naar h323, dit levert namelijk geen problemen op met de 2811 en bri interfaces.

We hebben er een tac case voor aangemeld bij cisco en in de allerlaatste ios schijnt het opgelost te zijn, we hebben dit echter nog niet bij de klant kunnen testen.

• ddevil750
Ook kun je nog eens kijken naar je domain name, als je die hebt ingevult moet je in de callmanager invullen als naam van de gateway: hostname.domain.nl
met het commande show ccm-manager kun je ook het een en ander aan informatie in de gateway uitlezen.

De isdn lijnen moeten van het type ppp zijn dus 2 isdn lijnen in groep geschakelt met vaste tei 0. Volgens cisco dan.
In onze test omgeving werken enkelvoudige isdn lijnen zonder problemen op een cisco 2801 en 2821.

• ddevil750
Misschien nog een overbodige vraag, maar je gebruikt toch wel voice bri kaarten he.

Een vic 2 2bri of iets dergelijks geen wic 2 bri
anders gaat het nooit werken

• Mishmash
Ik zal nog eens gaan kijken wat de laatste IOS versie is, die staat er volgens mij nog niet op.

De hostname is goed geconfigureerd, net zoals de domain name.

De ISDN kaart die erin zit is idd een VIC.

Ik heb nu een TAC case aangemaakt en er word naar gekeken, ik laat jullie de vorderingen nog weten.

• Mishmash
Ok ik heb vandaag 2 uur lang met een TAC medewerker aan de lijn gezeten om problemen op te lossen en ik ben alweer een stapje verder.

Op de router stond blijkbaar een verouderde firmware, nadat de firmware was geupgrade werden netjes via show mgcp endpoints de bri lijnen weergegeven (wat daarvoor niet was), echter zijn beide BRI poorten nogsteeds unregistered in de callmanager. Ik hoop vandaag nog antwoord te krijgen van Cisco.

• Mishmash
Goed, ben weer stapje verder!

Na vele uren met de TAC medewerkers aan de lijn te hebben gezeten denken zij dat het een BUG is... Ze zijn dit weekeind bezig geweest met het nabouwen van deze setup in hun lab en ik hoop vandaag nog wat te horen van ze.

Als we dit niet werkend krijgen gaan we de zaak ombouwen naar H.323, maar kan iemand mij helpen met de configuratie van de gateway icm. een callmanager? Ik heb op internet zitten struinen maar ik weet niet hoe ik deze 2 met elkaar kan laten samenwerken icm het H.323 protocol.

Wat zijn trouwens de verschillen tussen MGCP en H.323?

• ddevil750
Stuur me maar even een mailtje als je een configuratie nodig hebt om het om te bouwen naar h323. mijn mail adres staat in mijn profiel
Pagina: 1