[Cooling] VGA chip schoonmaken. Waarmee?

Pagina: 1
Acties:
  • 872 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje over het schoonmaken van de chip van mijn videokaart.

Ik ben in het bezit van een Asus 7900GT. Met dat warme weer de laatste dagen word die kaart reteheet.. Ongeveer 50 graden idle en max. 65 graden stressed. Vind ik gewoon te warm.

Daar wil ik een nieuwe vga koeler kopen. Dat wordt iig een Zalman. Maar ik weet nog niet of dat de VF700Cu wordt, of die nieuwere VF900Cu.

VF700Cu:
Afbeeldingslocatie: http://www.jpfcomputing.nl/images/VF700-CU.jpg

VF900Cu:
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/uploaded/31617_69c51411.jpg

Maargoed, mijn vraag is:
Hoe kan ik het beste de chip van m'n graka schoonmaken?

Ik heb namelijk heel veel verschillende dingen gelezen in topics van ongeveer 3, 4 jaar oud hier op GoT.

De één zegt dat je het beste brandspiritus kan gebruiken, de ander zegt dat je beter nagellakremover (=aceton volgens mij) kan gebruiken.
Wéér andere mensen zeggen dat je het best pure alcohol kunt gebruiken. (Spiritus bestaat ook uit alcohol voor 98%, de overige 2% in spiritus is methanol)

Nou is het zo dat ik nog een computer heb staan hier, met een Asus 9600XT. Ik heb daar een hele tijd geleden al een Zalman VF700Cu op gezet. Ik heb bij die videokaart helemaal geen chemische spulletjes gebruikt om de resten van de chip eraf te halen; het enige wat ik toen gedaan heb is met een stuk keukenrol zachtjes over de chip heen gegaan om het restje rotzooi eraf te halen.
Dat werkte ook prima imo.
Die 9600XT komt niet boven de 35 graden uit stressed.

Aan jullie de vraag: Wat moet ik gebruiken? :/

Alvast bedankt! ;)

99pixels.nl

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
zoek is op Akasa ( TIM-Clean) Cpu & Heatsink Cleaner

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

of gebruik een lapje katoen ofzo.. is nog nooit fout gegaan bij mij.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Beetje wasbenzine met een stukje keukenpapier en/of een wattenstaafje.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Je kunt eigenlijk alle type oplosmiddelen wel gebruiken. De materialen op je GPU kunnen daar wel tegen. Alleen bij erg sterke oplosmiddelen een beetje oppassen voor het PCB materiaal.
Gebruik geen zuren of basische stoffen. Daarmee kun je dingen aantasten.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Eerst ff met een keukenrol oid. de zooi van je chip afvegen, daarna doe ik altijd met 70% alcohol + wattenstaafjes nog ff schoonmaken totdat ie mooi glimt :*).

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een stuk keukenpapier gebruikt bij mijn X700Pro toen ik daar een Coolermaster Coolviva op zette, ging perfect.

(het monteren van dat coolviva geval niet, ik moest em vastzetten met duct tape anders zat ie los omdat ie maar 2 bevestigingschroevn heeft, maar het schoonmaken ging wel goed)

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
jif :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door arnoman op 13-06-2006 12:39 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik altijd wc papier. Gaat best. Eventueel ervoor zorgen dat je gpu lekker warm is (even kwartiertje gamen) en het glijdt er zo vanaf.

• CdD
Thx allemaal! _/-\o_

Informatique verkoopt dat remover spul van Akasa (kost € 6,50,-). Daar ga ik ook één van die Zalman koelers kopen.

Ik vraag me alleen af of ik dat spul echt nodig heb..

Maakt het wat uit of er nog wat restjes koelpasta zitten op die chip nadat ik 'm een beetje heb schoon gemaakt?

En, moet die chip echt glimmen?

Want, nogmaals, ik ik heb destijds bij het schoonmaken van die 9600XT helemaal geen spul gebruikt, enkel een stuk keukenrol.

Is het echt die € 6,50,- waard?

99pixels.nl

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 12:42:

neen!
Gewoon wasbenzine oid gebruiken, kost geen ruk en werkt net zo goed.

Verwijderd

Gewoon met keukenrol schoonmaken, daarna ff oppoetsen met wasbenzine tot ie poetst :)
Zit er per ongeluk wat pasta aan zijkant dan pak ik er een wattenstaafje bij.
Wattestaafjes gebruik ik ook om bv geheugen schoon te maken (als er koeling al op zat)

Je kunt beter Artic silver 5 kopen voor dat geld :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 12:50 ]

• CdD
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 12:49:
Je kunt beter Artic silver 5 kopen voor dat geld :Y)
Is dat zo? Ik dacht namelijk dat die Zalman koelpasta die je bij die koelers krijgt ook heel goed was :)
Is die AS5 echt nóg veel beter dan die Zalman pasta?

99pixels.nl

Verwijderd

65 graden kan dat ding _makkelijk_ hebben, het is geen CPU, CPU's zijn veel kieskeuriger.

• CdD
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:09:
65 graden kan dat ding _makkelijk_ hebben, het is geen CPU, CPU's zijn veel kieskeuriger.
Hmm.. Je hebt wel gelijk, maar toch denk ik dat het beter is om zo'n goeie Zalman erop te zetten. Ik heb het idee dat die graka dan wat langer meegaat. Scheelt namelijk 10 graden ofzo met die Zalman erop. :Y)

99pixels.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is dat niet die meuk die erg korrelig is. Lijkt me geen strak plan op je core.

Verwijderd

Aceton kopen; "Akasa ( TIM-Clean) Cpu & Heatsink Cleaner" is gewoon aceton nl (met wss een geur,- of kleurstofje).

Dus gewoon naar de lokale Etos en voor erg weinig een klein flessie aceton kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 14:10 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Terw_Dan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:05:
[...]

Is dat niet die meuk die erg korrelig is. Lijkt me geen strak plan op je core.
Is dat niet die humor die sarcasme heet?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:09:
Klopt, GPU's kunnen tot maximaal 110 of 130c voordat ze het begeven, pin me er niet op vast :)

Instagram / YouTube

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:02:
[...]

Hmm.. Je hebt wel gelijk, maar toch denk ik dat het beter is om zo'n goeie Zalman erop te zetten. Ik heb het idee dat die graka dan wat langer meegaat. Scheelt namelijk 10 graden ofzo met die Zalman erop. :Y)
Jup dan gaat ie 20 jaar mee in plaats van 15 :z Alsof jij die kaart zolang gaat gebruiken ;)

Ik vind zelfs dat je kaart behoorlijk koel blijft.

De standaard cooler van de 7900GT is al erg goed. Ik zou er geen wonderen van verwachten.
Qua geluidsproductie zal die zalman natuurlijk weer een stuk stiller zijn.

specs

• dr snuggles
  • Niet online
J0J0 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:13:
[...]
De standaard cooler van de 7900GT is al erg goed.
Dit moet een grap zijn. Of mis ik iets cynisch :P?

[ Voor 10% gewijzigd door dr snuggles op 13-06-2006 14:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:08:
Aceton kopen; "Akasa ( TIM-Clean) Cpu & Heatsink Cleaner" is gewoon aceton nl (met wss een geur,- of kleurstofje).

Dus gewoon naar de lokale Etos en voor erg weinig een klein flessie aceton kopen.
Nope, dat spul van akasa is op cintroenzuur gebaseerd. Je kan dus ook bijvoorbeeld middel gebruiken om fietskettingen proper te maken dewelke ook op citroenzuur gebaseerd zijn.
Arctic Silver heeft ook een product zoals dat van Akasa.

In principe eigenlijk hun geld niet waard en gewoon doen met de huis-tuin-keuken middeltjes.

• J0J0
wwillem schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:35:
[...]

Dit moet een grap zijn. Of mis ik iets cynisch :P?
Eerder iets als logisch redeneren :P

Een stresstemp van 65 graden met dit weer en met die kaart is zeker niet slecht.

En als je het over het geluid hebt dat de standaard koeler produceert, dan heb je mijn vorige post niet goed gelezen...

specs

• CdD
Stresstemp van 65 graden vind ik aardig hoog eerlijk gezegd.. :/

Ik heb in m'n systeem een behoorlijke airflow (120mm & 92mm intake; 120mm en 80mm (in voeding) outtake)
Op m'n CPU heb ik een belachelijk grote koeler zitten (Thermaltake Blue Orb), en die houdt m'n proc netjes koel:

Met dit weer komt mn proc (A64 3500+) niet boven de 30 graden uit :9

Trouwens.. even over die VGA koeler die er nu op zit. Ik vind dat ding er maar heel goedkoop uitzien. Die koelvinnetjes zien er niet erg profi uit, die fan maakt werkelijk een takkeherrie, en dan nóg verplaatst dat piepkleine fannetje bijna geen lucht..

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/9380/dsc010452ho.th.jpg

Ik vind dat ze er wel een betere koeler op hadden kunnen zetten. :Z

99pixels.nl

• J0J0
Veel high end grafische kaarten worden met minder warm weer al snel 80+ graden dus ik snap de ophef echt niet. :/

But don't mind me, zet er gerust een VF 900 op :P

[ Voor 19% gewijzigd door J0J0 op 13-06-2006 18:28 ]

specs

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik zal wel weer een enorme hork zijn, maar ik verwijder koelprut altijd met wasbenzine. Werkt geweldig en ik heb er nog nooit problemen mee gehad in de afgelopen 10 jaar dat ik zelf knutsel aan mijn computers.

Verwijderd

Arctic accellero is trouwens wel beter dan die vf900.
Dat die koeler peop is kan ik graag geloven, het fannetje lijkt wel verdacht veel op die van mijn 6800gt, wat een klereherrie maakte dat ding :r
Dabien schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:32:
Ik zal wel weer een enorme hork zijn, maar ik verwijder koelprut altijd met wasbenzine. Werkt geweldig en ik heb er nog nooit problemen mee gehad in de afgelopen 10 jaar dat ik zelf knutsel aan mijn computers.
Zo moet het juist :Y)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 18:33 ]

• J0J0
Je hebt ook middeltjes als wasbenzine dus zo'n slecht idee vind ik het niet :P

EDIT

Ik zou kunnen zweren dat er benzine stond... ARGH :(

[ Voor 33% gewijzigd door J0J0 op 13-06-2006 18:34 ]

specs

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:05:
Trouwens.. even over die VGA koeler die er nu op zit. Ik vind dat ding er maar heel goedkoop uitzien. Die koelvinnetjes zien er niet erg profi uit, die fan maakt werkelijk een takkeherrie, en dan nóg verplaatst dat piepkleine fannetje bijna geen lucht..

[afbeelding]

Ik vind dat ze er wel een betere koeler op hadden kunnen zetten. :Z
Ja, meestal doen ze een combi van koel en goedkoop...vooral goedkoop volgens mij...

Iets anders: Zit je geheugen niet dicht op elkaar en dicht op de CPU?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn een hoop goede manieren zoals al aangegeven. Zelf gebruik ik altijd gewoon een paar stukjes keukenrol, kost niets en werkt prima.

• CdD
Mja, ik koop sws een dezer dagen een Zalman, al is het alleen maar omdat ik dan een stille pc heb, inplaats van zo'n luidruchtige kleine rot fan in mn kast.

Dan ben ik wel weer € 30,- lichter, maarja dan heb je wel wat ;)

Maarja, ik vroeg me in eerste instantie alleen maar af hoe ik het best de core kon schoonmaken. Ik denk dat ik het gewoon eerst ga proberen zonder spulletjes, maar alleen met een stukje keukenrol, want volgens mij werkt dat echt goed genoeg. Mocht dat écht niet goedgaan, dan haal ik alsnog wat van die schoonmaaktroep in huis.

Tsja, je krijgt zonder die chemische meuk misschien geen BlingBling-opgepoetste Pimp core, maarja, daar zit ik ook niet echt op te wachten :+

Btw: Thanx voor jullie reacties ;)

99pixels.nl

• CdD
Saturnus schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:38:
[...]
Iets anders: Zit je geheugen niet dicht op elkaar en dicht op de CPU?
Bedoel je m'n werkgeheugen? En of dat te dicht op m'n CPU koeler zit? Zeg je dat aan de hand van deze foto?:
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/9380/dsc010452ho.th.jpg

Alles past namelijk prima. Kijk eens naar deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/1776/dsc010439uy.th.jpg

Die CPU koeler is zo idioot groot, dat die indd over het geheugen heen zit, ja. Ik kan ook het eerste reepje er niet makkelijk uithalen :/ Maar volgens mij kan het wel..

Voor re rest zit het wel snor met m'n reepjes mem. :+

99pixels.nl

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:32:
Arctic accellero is trouwens wel beter dan die vf900.
Dat die koeler peop is kan ik graag geloven, het fannetje lijkt wel verdacht veel op die van mijn 6800gt, wat een klereherrie maakte dat ding :r
Wat je zegt klopt voor 100%, maar helaasch pindakaasch passen op de 7900GT alleen koelers van Arctic die nog uit moeten komen. Zie ici :).

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
offtopic: Ik denk dat hij bedoelt dat je bij de meeste moederborden je DDR latjes in andere kleuren banken moet doen. Bij jou bord is dit niet aan de orde, voor DC moeten ze daar in dezelfde kleur, in dit geval dus zwart.

Vet bord trouwens

onbtopic: ik gebruik altijd gewoon toilet papier. Page kussenzacht zorgt er altijd voor dat m`n cores superschoon worden. Zowel ATi als nVidia kaarten!

• CdD
wwillem schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:22:
[...]

Wat je zegt klopt voor 100%, maar helaasch pindakaasch passen op de 7900GT alleen koelers van Arctic die nog uit moeten komen. Zie ici :).
Tsja, ag, maakt niet uit in mijn geval. Ik wil zo'n Accelero oid ook niet. Goeie koeler, maar die blaast de hete licht naar je mobo toe ipv ervandaan. Daarbij komt dat ik goeie ervaringen heb met Zalman. Doe mij maar Zalman. Wat duurder dan bv Arctic, maarja, ik heb het geld er wel voor over.

99pixels.nl

• dr snuggles
  • Niet online
CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:46:
[...]

Tsja, ag, maakt niet uit in mijn geval. Ik wil zo'n Accelero oid ook niet. Goeie koeler, maar die blaast de hete licht naar je mobo toe ipv ervandaan. Daarbij komt dat ik goeie ervaringen heb met Zalman. Doe mij maar Zalman. Wat duurder dan bv Arctic, maarja, ik heb het geld er wel voor over.
Een gemodde arctic silencer 5 rev 3 past wel. Uber goed, blaast naar buiten en is goedkoop :). Zoek maar eens in het grote geforce 7 topic.

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 13-06-2006 22:45 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 19:14:
[...]

Bedoel je m'n werkgeheugen? En of dat te dicht op m'n CPU koeler zit? Zeg je dat aan de hand van deze foto?:
[afbeelding]

Alles past namelijk prima. Kijk eens naar deze foto:
[afbeelding]

Die CPU koeler is zo idioot groot, dat die indd over het geheugen heen zit, ja. Ik kan ook het eerste reepje er niet makkelijk uithalen :/ Maar volgens mij kan het wel..

Voor re rest zit het wel snor met m'n reepjes mem. :+
Misschien scheelt het nog wat als het mogelijk is die dingen in die 2 anderen te plaatsen...1 bank open laten tussen beide reepjes gaat zeker niet door DC, of wel?

• CdD
Ik heb net de Zalman VF900 gekocht :+

Mooi dingetje hoor, alleen helemaal niet zo groot.. De VF700 ziet er groter uit.

Ik ga morgen die VF900 installeren op m'n 7900GT. Heb d'r nu namelijk geen zin in.. :O Ik schrijf er binnenkort misschien wel even een reviewtje over in de Productsurvey ;)

Ik denk dat ik m'n 7900GT maar gewoon eerst ga schoonmaken met alleen een stukje keukenrol, want volgens mij werkt dat gewoon goed genoeg.

99pixels.nl

• CdD
Saturnus schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:12:
[...]

Misschien scheelt het nog wat als het mogelijk is die dingen in die 2 anderen te plaatsen...1 bank open laten tussen beide reepjes gaat zeker niet door DC, of wel?
Nee denk het niet, want ik gebruik nu de eerste 2 geheugen sloten en ik draai nu DualChannel volgens CPU-Z.
Slot 1 en 2 zijn zwart, slot 3 en 4 zijn rood. Die zwarte zijn samen DC en die rode dan dus ook. Je kan alleen (als het goed is) niet DC draaien met slot 3 en 4 gebruikt en slot 1 en 2 open.

99pixels.nl

• CdD
Whoops

[ Voor 98% gewijzigd door CdD op 16-06-2006 20:14 . Reden: Overbodige post ]

99pixels.nl

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Bovenste post ik ook overbodig. Had makkelijk in de post daarboven gekund.
Maar als je liever aan de slag gaat met wasbenzine ofzo, ga je gang. Ik ben blij met mijn flesje Akasa. ( en je doet er ruim 100x mee ), ruikt beter dan Wasbenzine maar is nog steeds gevaarlijk wanneer je het inslikt. Maar ik heb liever dit spul in me kast staan das een fles wasbenzine >:)

• CdD
gideon82 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:40:
[...]
Bovenste post ik ook overbodig. Had makkelijk in de post daarboven gekund.
Maar als je liever aan de slag gaat met wasbenzine ofzo, ga je gang. Ik ben blij met mijn flesje Akasa. ( en je doet er ruim 100x mee ), ruikt beter dan Wasbenzine maar is nog steeds gevaarlijk wanneer je het inslikt. Maar ik heb liever dit spul in me kast staan das een fles wasbenzine >:)
Voor mij is het schoonmaken van een core niet echt een dagelijkse bezigheid, dus het is voor mij iets teveel van het goede om zo'n flesje te kopen. Ik ga het daarom eerst zonder spul proberen, net als de vorige keer bij mijn 9600xt.

(Bovenste post was indd helemaal overbodig. Het sloeg namelijk op de laatste post op pagina 1. Ik scrollde veel te hard naar beneden en had veel te snel gelezen en dacht dat dat de laatste reactie was in dit topic. Dus ik wilde gelijk reageren. Excuses daarvoor!)

99pixels.nl

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik maak het altijd schoon met spiritus, werkt voor mij het beste, krijg er ook alle resten mee weg en het kost geen kont, een fles doe je echt lang mee! :Y)
Het is ook handig voor de vuurkorf, 2 vliegen in één klap! :9

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

Over het geheugen: kunnen volgens mij beiden in de 2 uiterst rechtse slots met DC draaien. Echter lijken ze mij nu net goed te zitten: profiteren mee van de airflow veroorzaakt door de cpu koeler.

Verwijderd

CdD schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 12:42:
Thx allemaal! _/-\o_

Informatique verkoopt dat remover spul van Akasa (kost € 6,50,-). Daar ga ik ook één van die Zalman koelers kopen.

Ik vraag me alleen af of ik dat spul echt nodig heb..
Nope :)
Maakt het wat uit of er nog wat restjes koelpasta zitten op die chip nadat ik 'm een beetje heb schoon gemaakt?
Helemaal niets :)
En, moet die chip echt glimmen?

Want, nogmaals, ik ik heb destijds bij het schoonmaken van die 9600XT helemaal geen spul gebruikt, enkel een stuk keukenrol.

Natuurlijk niet. Er zijn allemaal mooie theorien over, maar eigenlijk is het gewoon onzin ;)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53
offtopic:
Gewoonweg omdat er maar zo weinig zijn die 't lijken te begrijpen hier; nagellakremover is de triviale naam van aceton, wat weer een alternatieve naam is voor 2-propanon, wat een alcohol is...
Pagina: 1