Toon posts:

Vreemd probleem met USB op Inspiron 1300

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een goeie kennis van mij heeft een Dell Inspiron 1300 notebook. Hij heeft me gevraagd om ernaar te kijken.
Echter het probleem is mij erg vreemd.

Hij heeft recentelijk een USB toetsenbord gekocht. (Microsoft Curve keyboard 2000)
Nu gebeurd het dat zodra hij het aansluit tezamen met de muis dat de pc niet eens meer door de bios komt.

Zodra je alleen het toetsenbord aansluit komt hij bij de bios maar verder niet. Iets wat hij MET muis ook niet doet.

Het vreemde is dat het notebook geen enkel probleem heeft met een USB stick wat aangesloten is. Iets wat ook een USB device is.

Je zou vermoeden dat dit misschien een IRQ probleem is. Echter waarom start het apparaat dan probleemloos op terwijl er een USB apparaat is aangesloten zoals een USB memory stick. En juist niet met het toetsenbord?

Halen we het toetsenbord en de muis los start hij probleemloos op.

Overigens, in de BIOS geeft het notebook geen mogelijkheden tot het wijzigen van het IRQ.
Heb ik toevallig iets over het hoofd gezien?

Of zou het probleem misschien verder liggen en heb ik een mogelijkheid over het hoofd gezien.

P.S. ik heb gegoogled maar kom weinig verder dan :

http://www.google.nl/sear...:official_s&start=10&sa=N
http://www.google.nl/sear...problem&btnG=Zoeken&meta=

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je moet ook niet naar de irq's kijken maar een bepaalde usb instelling. Je moet een beetje vogelen met een legacy optie als die erin staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 13-06-2006 12:19 ]

Verwijderd

Zie mijn post:

in thread: Het grote DELL Inspiron 9300 en XPS gen 2 Topic !
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:56:
Van het weekend een raar probleem ontdekt bij mij. Als ik een extern USB keyboard: Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000 v1.0, aansluit en vervolgens de laptop aanzet dan kom ik niet voorbij de witte balk bij het inladen van de bios. De witte balk blijft hangen op het punt waar je normaal gesproken f2 moet drukken om de bios in te gaan of f12 voor de hulpprogramma's ofzo..

Update (flashen) van de bios naar versie A05 vanaf A03 heeft niet mogen baten. Ook heb ik met behulp van die dell hulpprogramma's de usb porten / hubs getest. Alles werkt naar behoren.

Als ik het keyboard aansluit nadat je voorbij dit punt bent werkt alles naar behoren. Ook in de bios zelf kon ik niets raars vinden (dit zijn de standaard setting, op password protection na). USB emulation staat default aan. Ik durfde deze niet uit te zetten, bang dat ik mijn password dan niet meer kon invoeren om voorbij het biospassword te komen. Overigs heb ik de poorten links (twee) en de poorten achter (vier) geprobeerd. Beide plekken leveren hetzelfde resultaat.

Owja mijn laptop: Inspiron 9300. Overige hardware zal wel niet boeien.

Iemand nog ideeen?
Trouwens de 9400 geeft geen problemen met hetzelfde toetsenbord...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 17:23 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:22:
Zie mijn post:

in thread: Het grote DELL Inspiron 9300 en XPS gen 2 Topic !

[...]

Trouwens de 9400 geeft geen problemen met hetzelfde toetsenbord...
Haal je toch het paswoord eraf en probeer je die usb emulation? Oudere modellen hadden vergelijkbare problemen.

(of je typt in drie seconden het wachtwoord op het interne keyboard)

Verwijderd

Pixal schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:00:
[...]

Haal je toch het paswoord eraf en probeer je die usb emulation? Oudere modellen hadden vergelijkbare problemen.

(of je typt in drie seconden het wachtwoord op het interne keyboard)
Bios gereset naar default, usb emulation uit gezet. Nog steeds blijft de balk hangen. In beeld staat wel F2 voor Setup, F12 Boot order (weet dit niet zeker). In de tussentijd is er geen nieuwe bios uitgekomen.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hmm klote, ik had een keer een Inspiron 6000 die niet wilde booten met een ipod eraan. Deed ik die usb optie op een andere stand en dan werkte het wel.

Je hebt Dell toen al gebeld met het probleem?

Verwijderd

Pixal schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:30:
Hmm klote, ik had een keer een Inspiron 6000 die niet wilde booten met een ipod eraan. Deed ik die usb optie op een andere stand en dan werkte het wel.

Je hebt Dell toen al gebeld met het probleem?
Nee communicatie met Dell is niet mogelijk, aangezien ik niet persoonlijk de laptop gekocht heb, maar een bedrijf.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:21:
[...]

Nee communicatie met Dell is niet mogelijk, aangezien ik niet persoonlijk de laptop gekocht heb, maar een bedrijf.
En je weet niet welk bedrijf? Kan je niet de naam van de koper opsporen, samen met de service tag kan je dan Dell bellen.

Verwijderd

verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 00:08 ]

Pagina: 1