[illustrator cs2] Symbol path laten volgen

Pagina: 1
Acties:

• pea992
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Hallo,
Waar ik al een tijdje mee bezig ben en wat niet lukt is het volgende:
Ik wil een golvend path tekenen, bvb met pencil tool, en dan een symbol uit de library dat path laten volgen. Daarbij wil ik de afstand tussen de symbols kunnen aangeven, en evt. hoeveel kopieen er op het path geplaatst worden. Tenslotte moet het symbol ook nog zijn orientatie aanpassen aan het path.

Wat wel lukt is via rotate tool kopieen maken met ctrl-d en het rotatiepunt verplaatsen. Daarmee kom ik niet in de buurt van wat ik zou willen omdat de golvende lijn redelijk "uit de losse pols" verloopt en dus ook steeds verschillende rotatiehoeken heeft. Eigenlijk moet het dus een soort step/repeat achtige functie zijn, met aanpassing van de orientiatie. Via F1, Google, en GoT heb ik helaas geen oplossing kunnen vinden. Kan iemand mij op weg helpen?
Alvast reuze bedankt!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 20:44
Je kan wel eerst een symbol brush instellen (In nl versie patroon penseel). Maak een stukje met betreffende symbol en zet hem op de juiste schaal en de symbols op de beoogde afstand van elkaar. Neem deze selectie en maak hier een symbol brush van. Deze kan je vervolgens weerop een lijn toepassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Savantas op 14-06-2006 09:03 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• pea992
Bedankt Savantas, daar heb ik een beetje mee zitten spelen, maar hoe kan ik die symbol sprayer tool (daar hebben we het toch over? symbol brush vond ik niet terug in de help file) op een lijn toepassen? Als ik de instellingen aanpas (via enter) dan kan ik wel wat preciezer mijn symbolen spuiten, maar kan ik die dan ook "ungroupen" om ze handmatig nog wat te verschuiven waar nodig?
Is het niet mogelijk om een symbool als een soort font te gebruiken, waardoor je net als met tekst het symbool je path kunt laten volgen?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 20:44
Niet dat ik weet. Onder Window kan je kiezen voor andere Brushpaletten. Kies hier een uit (hier Flowers gebruikt). Je kan normaal wel een pad omtrekken (extrude in EN), maar dat werkt niet met brushes, helaas. Je kan wel redelijk nauwkeurig instellen hoe een symbool verspreid word. Het onderstaande paneel kan je openen als je een brush hebt geselecteerd en je dan op het pijltje rechtsboven in het brushpalet klikt. Kies dan voor Brush Options. (Gek genoeg kan je hier alleen inkomen via het standard Penseel/Brush palet, niet in een andere Brushlibrary-palet)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a2fda3814236ebff4ce31e4279efffa2/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Savantas op 15-06-2006 08:44 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• pea992
Yes! Ik zat maar met symbols te rommelen 8)7 Dat plaatje werkte erg verhelderend ;) ik weet nu waar ik het moet zoeken en de eerste poging werkt al aardig! Daar ga ik verder mee experimenteren. Dit is wel de functie die ik zocht. Erg bedankt dus!