Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 08:36
Ruim een week geleden een brief in een blauwe envelop ontvangen, welke mij verteld dat ik dit keer geen voorlopige teruggaaf krijg. Mijn belastingconsulent zou mijn aangifte namelijk willen onderzoeken, waardoor ik na zijn 'onderzoek' alleen de definitieve teruggaaf zou ontvangen.
Mijn vriendin, waarmee ik samenwoon (maar we zijn geen fiscaal partner), heeft dezelfde brief ontvangen.

Is dit steekproef gewijs, of vertrouwen ze mijn aangifte niet?
Aangezien ik altijd bang ben om fouten te maken vul ik altijd alleen de dingen in welke ik zo van mijn jaaropgaaf kan overnemen, en dan ook altijd op een voorlopige teruggaaf van €0,00 uitkom.
Mijn vriendin zou dit jaar wel een bedragje terug krijgen in verband met studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Meestentijds is dit steeksproefgewijs.

Wat ik wel grappig vind is wat je in je post zet : Dat je bang bent iets fout te doen en daardoor er maar voor zorgt dat de aangifte op 0 euro uitkomt.

Een tip voor in de toekomst : Vul gewoon je aangifte in, ga dan niet zitten rekenen om op nul uit te komen (mits je moet betalen uiteraard ;) ) maar vul het gewoon in naar waarheid, zou je geld terug krijgen, dan is dat wettelijk ook jou geld (wij gaan toch ook niet de belastingdienst NOG meer sponsoren ;) ).

Mocht je het "eng" vinden dan kan je altijd een belastingconsulent je aangifte in laten vullen. Dit kost meestal rond de 50 euro per aangifte.

Verder kan je uiteraard hulp krijgen bij het invullen door via de belastingdienst site, hier wordt elk gedeelte van de aangifte in punten uitgelegd :)

[ Voor 12% gewijzigd door KatirZan op 13-06-2006 10:10 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

frickY schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:05:
Ruim een week geleden een brief in een blauwe envelop ontvangen, welke mij verteld dat ik dit keer geen voorlopige teruggaaf krijg. Mijn belastingconsulent zou mijn aangifte namelijk willen onderzoeken, waardoor ik na zijn 'onderzoek' alleen de definitieve teruggaaf zou ontvangen.
Mijn vriendin, waarmee ik samenwoon (maar we zijn geen fiscaal partner), heeft dezelfde brief ontvangen.

Is dit steekproef gewijs, of vertrouwen ze mijn aangifte niet?
Aangezien ik altijd bang ben om fouten te maken vul ik altijd alleen de dingen in welke ik zo van mijn jaaropgaaf kan overnemen, en dan ook altijd op een voorlopige teruggaaf van €0,00 uitkom.
Mijn vriendin zou dit jaar wel een bedragje terug krijgen in verband met studiekosten.
Deze heb ik vorig jaar ook gehad, gewoon afwachten, volgens de vrouw aan de telefoon was het steekproefsgewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@KatirZan
Het is niet dat ik het precies zo invul dat ik op 0 uitkom. Als ik geld kan krijgen doe ik dat natuurlijk graag :) Maar de afgelopen 4 jaar kom ik altijd op de €0 uit als ik gewoon mijn jaarinkomen, loonheffing, en dat soort dingen overneem.
Dingen als reiskosten vergoeding en dergelijke waar je naar 12 verschillende opzoektabellen moet bladeren voor een paar euro terug sla ik over het algemeen over :)

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 13-06-2006 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 15:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

frickY schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:39:
@KatirZan
Het is niet dat ik het precies zo invul dat ik op 0 uitkom. Als ik geld kan krijgen doe ik dat natuurlijk graag :) Maar de afgelopen 4 jaar kom ik altijd op de €0 uit als ik gewoon mijn jaarinkomen, loonheffing, en dat soort dingen overneem.
Waarom dien je dan een belastingaangifte in? Ik denk dat de belastingdienst juist zo'n aangifte als "vreemd" beschouwt.
Daarbij, waarom zou je de belastingdienst met extra werk opzadelen. Het is niet verplicht om een belastingaangifte te doen hoor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Naar ik weet ben je wel verplicht deze te doen, als je deze atuomatisch thuis gezonden krijgt van de Belastingdienst. Er staat dan ook altijd een "Retourneer deze aangifte uiterlijk voor"-datum boven.
Heb hem ooit 1x zelf aangevraagd toen ik een bijbaantje bij de AH had.. en krijg hem sindsdien elk jaar automatisch :?

//Edit
Ik lees nu in diverse oudere topcis dat als je gewoon een fultime baan hebt, en af en toe eens iets bijverdient, daar geen probleem van wordt gemaakt? Dat t meer, en terrecht, een probleem zou zijn ials je al een uitkering geniet.
//Edit
Maar zie nu ook dat ik die had moeten opgeven als "Opbrengsten uit overige werkzaamheden" :| Dat heb ik dus vezuimd te doen...

[ Voor 62% gewijzigd door frickY op 13-06-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Even een feitje :

Iemand die ooit aangifte gedaan heeft, zal deze ten alle tijde weer in moeten vullen, ondanks dat dit persoon niets terug zou krijgen of zou moeten betalen.

Verder is het zo dat de meeste mensen, zonder eigen huis, pensioenregeling of ernstige ziekte, gehandicapte korting etc.., nooit geld terug krijgen.

Heb je een pensioen, dan kan je je jaarruimte inleveren, dwz dat je, zodra je je pensioensopbouw invult (stel je legt 800 euro per jaar in, dan vul je dit in op je ib formulier), dan krijg je een gedeelte hiervan terug van de belastingdienst (lastig rekensommetje, maar komt op ongeveer 1/9e uit).
Koopwoning krijg je een gedeelte van het betaalde hypotheek bedrag terug (rente is aftrekbaar)

Bij ernstige ziekte heb je hoge ziektekosten welke je terug kan vragen aan de belastingdienst, mits uiteraard je ziektekosten verzekeraard dit niet vergoed heeft.

Bij inwonende gehandicapte mensen, of bij eigen handicap, dan kan je hiervoor een vergoeding krijgen.

Verder krijg je standaard een apothekersaftrek van 23 euro per persoon, hierbij mag je kinderen ook meetellen.
Geef trouwens altijd op de cent nauwkeurig de kosten voor je ziektekosten verzekering op, hier vallen ze namelijk heel vaak over (betaal je in 2005 54,60, dan zijn de kosten afgerond 12*54,60 = 655,20 dus 655 euro, sommige mensen ronden eerst het bedrag af en daarna vermenigvuldigen ze dit pas (12*55 = 660 euro, dus 5 euro meer ;) )

Dat zijn eigenlijk alle zaken waar je echt rekening mee moet houden met een standaard aangifte of normaal gezin. Sommige mensen winnen uiteraard wel eens de loterij, dit moet je dan ook invullen, etc...etc...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mijn vriendin heeft wel hoge ziektekosten, maar vult dat natuurlijk op haar eigen formulier in.
Ik meen dat ik mijn ziektenkosten premie netjes (en zoals jij omschrijft) heb afgerond, dus dat zit ook wel goed. Verder geen ingewikkelde dingen zoals eigen huis, pensioen, leaseauto, etcetera. Dus wat dat betreft lijkt me dat er niets aan de hand is.
Maari in hoeverre is het een probleem als je incidentele bijverdiensten niet hebt opgegeven?

[ Voor 40% gewijzigd door frickY op 13-06-2006 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

frickY schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:07:
Mijn vriendin heeft wel hoge ziektekosten, maar vult dat natuurlijk op haar eigen formulier in.
Ik meen dat ik mijn ziektenkosten premie netjes (en zoals jij omschrijft) heb afgerond, dus dat zit ook wel goed. Verder geen ingewikkelde dingen zoals eigen huis, pensioen, leaseauto, etcetera. Dus wat dat betreft lijkt me dat er niets aan de hand is.
Maari in hoeverre is het een probleem als je incidentele bijverdiensten niet hebt opgegeven?
Als de bijverdiensten samen boven een bepaalde grens komen moet je ze opgeven, maar stel dat je 1000 euro extra verdient heb, dan kan je die maar beter achter de hand houden ;) daar betaal je namelijk 45% belasting over en hou je dus maar 550 euro over ;)

bij meer uiteraard altijd opgeven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KatirZan op 13-06-2006 22:49 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nee, meer dan 1000 zal het (helaas) niet zijn geweest. Dat geld is antuurlijk heel handig op mijn rekening gestort. Als gevraagd word waarom ik geld van iemand heb gekregen, is het dan verstandiger om daar gewoon eerlijk over te zijn of werk je dan alleen maar mee aan je eigen boete? :)

Heb je een idee waar ik die "bepaalde grens" zou kunnen vinden? De site van de belastingdienst is nou niet bepaald handig doorzoekbaar, en ook via Google kom ik niet bij de informatie die ik zoek.

[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 13-06-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ruim een week geleden een brief in een blauwe envelop ontvangen, welke mij verteld dat ik dit keer geen voorlopige teruggaaf krijg.
Ik heb een dergelijk brief een paar weken geleden ook ontvangen. Het staat er niet letterlijk, maar ik vond het een beetje overkomen als: "u heeft iets verkeerd gedaan dus we gaan het eerst eens goed controleren.". Ik heb de belastingtelefoon gebeld voor meer uitleg. Nu weet ik dat alles wat zij zeggen geen rechtskracht heeft, maar goed: volgens de persoon die ik aan de telefoon kreeg is dit een 'normale' brief. Het bedrag wat je moet betalen of terug krijgt valt onder een bepaalde grens (45 euro?) en dan krijg je geen voorlopige aanslag. Je krijgt dan wel een brief (deze dus) dat je die niet krijgt en uiteindelijk krijg je de definitieve aanslag.

Een collega had precies hetzelfde en hij heeft gisteren de definitieve aanslag gekregen (voor 0 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat je exact op 0 uitkomt wanneer je alles overschrijft van je loonstrookje klopt natuurlijk. Als dat niet zo is dan heeft de salarisadministratie er een potje van gemaakt (muv veranderende arbeidssituatie)

Waarom doe je geen fiscaal partnerschap? Hierdoor konden mijn vriendin en ik E500 extra terugkrijgen. Gewoon beide mogelijkheden een keer via je belasting programma invullen en kijken wat je terug kunt krijgen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

KatirZan schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:14:
Even een feitje :

Iemand die ooit aangifte gedaan heeft, zal deze ten alle tijde weer in moeten vullen, ondanks dat dit persoon niets terug zou krijgen of zou moeten betalen.

[...]
Op een gegeven moment zijn ze het bij de belastingdienst ook beu hoor. Toen ik heel lang geleden bijbaantjes had, heb ik ooit zo'n T-biljet ingevuld omdat ik geld terug moest krijgen. Daarna ben ik met Wajong-uitkering in een reintegratietraject terechtgekomen en daaraansluitend ben ik full-time gaan werken. Ik had verder geen bijzondere aftrekposten en ook geen extra inkomsten of vermogen. Toen kreeg ik op een gegeven moment het verzoek om maar geen aangifte meer te doen, totdat daar aanleiding voor was in de vorm van wijzigingen in mijn leefsituatie. Een jaar later heb ik een huis gekocht, ik heb dus welgeteld 1 jaar geen aangifte hoeven doen.

(Het mooie was, dat ik de beruchte blauwe enveloppe nog niet had opengemaakt en er dus vanuit was gegaan dat het mijn "uitnodiging" zou zijn om aangifte te doen. Die enveloppe is even blijven liggen en ik heb hem pas opengemaakt nadat ik alle jaaropgaven e.d. bij elkaar gesprokkeld had. Ik zat dus letterlijk in de "starthouding" om die aangifte te gaan doen, bleek dat ik niet meer hoefde..... :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:03
Ik zie het probleem niet. Je krijgt 0 euro terug. Maakt het voor jou veel uit of je dat in een keer of in termijnen krijgt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:40

Qwerty-273

Meukposter

Janoz schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:32:
Dat je exact op 0 uitkomt wanneer je alles overschrijft van je loonstrookje klopt natuurlijk. Als dat niet zo is dan heeft de salarisadministratie er een potje van gemaakt (muv veranderende arbeidssituatie).
Ik zat altijd in de situatie dat de salarisadministratie een te hoge tarief van de belasting (40% oid) berekende over het vakantie geld. Dus daar kreeg ik altijd nog wat van terug aangezien ik in een lagere schaal viel. Ze wouden het alleen niet aanpassen, omdat ze het voor alle werknemers op de zelfde manier berekende (handige excel sheet :+ ) en ze liever te veel afdroegen aan de belasting dan te weinig (om situaties dat mensen te veel moeten bij betalen aan de belasting te voorkomen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Ik ben ook wel eens gecontroleerd, toen had ik een bijbaantje en zat op school en deed wat werk in de zomervakantie. Ook ingevuld en vervolgens kreeg ik een brief dat ze het hadden gecontroleerd en dat ik iets was vergeten, maar dat als resultaat had dat ik dus MEER terug kreeg.

Dus als jij redelijk 'defensief' iets invult kan het zijn dat ze ook iets vinden wat ten gunste komt van jou.

[ Voor 3% gewijzigd door M.I.G. op 14-06-2006 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

RIKZ schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:17:
[...]

Ik zat altijd in de situatie dat de salarisadministratie een te hoge tarief van de belasting (40% oid) berekende over het vakantie geld. Dus daar kreeg ik altijd nog wat van terug aangezien ik in een lagere schaal viel. Ze wouden het alleen niet aanpassen, omdat ze het voor alle werknemers op de zelfde manier berekende (handige excel sheet :+ ) en ze liever te veel afdroegen aan de belasting dan te weinig (om situaties dat mensen te veel moeten bij betalen aan de belasting te voorkomen)
Zo heb ik het hier ook leuk ;) een deel valt nog in een lager tarief en het andere deel valt in een hogere schaal :) daar krijg ik dus ook geld van terug ;) altijd handig, salarisverhogingen halverwege het jaar regelen ipv aan het begin van het jaar :Y)

Maarja, aan het einde van dit jaar zal dat niet meer opgaan, dan zal ik zeer ws. nog moeten gaan betalen ook :X

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

frickY schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:00:
Nee, meer dan 1000 zal het (helaas) niet zijn geweest. Dat geld is antuurlijk heel handig op mijn rekening gestort. Als gevraagd word waarom ik geld van iemand heb gekregen, is het dan verstandiger om daar gewoon eerlijk over te zijn of werk je dan alleen maar mee aan je eigen boete? :)

Heb je een idee waar ik die "bepaalde grens" zou kunnen vinden? De site van de belastingdienst is nou niet bepaald handig doorzoekbaar, en ook via Google kom ik niet bij de informatie die ik zoek.
In principe moet je alles wat je extra verdient opgeven, bij mij hier op kantoor gaan we alleen uit van extra inkomsten van 1000 euro en hoger ;) dit omdat het anders echt geen zin heeft.....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dus die vermeld je ook niet als optelsom bij de overige inkomstem?

@Rataplan_
Nee, het probleem is dat ik bang ben problemen te krijgen met een eventuele site die ik misschien ooit voor een vriend heb gemaakt, waarvoor hij een bedankje heeft overgeschreven.

Ik neem aan dat dergelijke steekproeven juist zijn bedoeld om dergelijke zaken aan het licht te brengen?

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 14-06-2006 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

nee, extra inkomsten heb je een apart gedeelte voor, daar wordt een andere formule op toegepast namelijk

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Titelfix, voorlopige teruggaaf is een ander ding dan een voorlopige aanslag :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

curry684 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:00:
Titelfix, voorlopige teruggaaf is een ander ding dan een voorlopige aanslag :)
[mierennueckmodus]
Klopt, en toch ook weer niet :P

Als je geld terugkrijgt krijg je een voorlopige aanslag met betrekking op een voorlopige teruggaaf ;)
[/mierennueckmodus]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 18:39

Dido

heforshe

KatirZan schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:10:
[mierennueckmodus]
Als je geld terugkrijgt krijg je een voorlopige aanslag met betrekking op een voorlopige teruggaaf ;)
[/mierennueckmodus]
offtopic:
Dat is alleen voor mensen die bewust verwarring willen zaaien of niet weten waar een voorlopige teruggaaf op slaat van belang: voorlopige teruggaaf (VT) is een bedrag dat je maandelijks terugkrijgt in het huidige jaar.
Dat veel mensen iedere belastingaangifte zien als een manier om geld terug te krijgen doet niet af aan het feit dat je aanslag precies dat is: een aanslag. Na verrekening met wat je al betaald hebt kun je dan geld terugkrijgen. Dat is geen voorlopige teruggaaf, maar een verrekening met je voorlopige aanslag.
Doet me een beetje denken aan mensen die hun OV-studentenkaart verwarren met een OV-jaarkaart.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dido schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:15:
[...]

offtopic:
Dat is alleen voor mensen die bewust verwarring willen zaaien of niet weten waar een voorlopige teruggaaf op slaat van belang: voorlopige teruggaaf (VT) is een bedrag dat je maandelijks terugkrijgt in het huidige jaar.
Dat veel mensen iedere belastingaangifte zien als een manier om geld terug te krijgen doet niet af aan het feit dat je aanslag precies dat is: een aanslag. Na verrekening met wat je al betaald hebt kun je dan geld terugkrijgen. Dat is geen voorlopige teruggaaf, maar een verrekening met je voorlopige aanslag.
Doet me een beetje denken aan mensen die hun OV-studentenkaart verwarren met een OV-jaarkaart.
offtopic:
VT biljet heeft dan ook bijna altijd betrekking op de aanschaf van een eigen huis of een voorschot voor buitensporige uitgaves van ziektekosten e.d.
Veel mensen denken inderdaad dat je altijd maar geld terug kan krijgen van de belastingdienst, terwijl ze vaker geld bij moeten leggen dan dat ze het terug krijgen (en dan nog zeuren...terwijl je eigenlijk blij moet zijn als je geld moet betalen omdat je het geld dan ook verdient hebt...)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KatirZan schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:36:
offtopic:
VT biljet heeft dan ook bijna altijd betrekking op de aanschaf van een eigen huis of een voorschot voor buitensporige uitgaves van ziektekosten e.d.
offtopic:
Niet alleen op eigen huis of voorschot op ziektekosten, maar vooral in geval van kinderen, alleenstaande ouder of niet-verdienende partner. Als alleenstaande, gedeeltelijk werkende ouder kun je tot zo'n € 280 per maand terugkrijgen van de belastingdienst, tikt toch lekker aan. Echtpaar met kinderen krijgt "slechts" zo'n € 200 per jaar.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ahh.. aanslag. Dat klinkt inderdaad direct al correcter :) Ik ben dus 1 van de mensen die die 2 altijd door elkaar heeft gehaald.

@KatirZan
En als je dat extra gedeelte niet hebt ingevuld? :X

//Edit
Om het topic nog enige waarde te geven. Ik heb mijn definitieve aanslag inmiddels (al enige tijd geleden) ontvangen voor €0,-. Niets aan het handje dus. Mijn vriendin (we wonen samen) heeft echter nog niets gehoord.

[ Voor 36% gewijzigd door frickY op 25-09-2006 18:58 ]

Pagina: 1