[SuSE10.1] Undervolten zonder kernel-gehack?

Pagina: 1
Acties:

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik ben een linux-noob. Da's jammer, want de enige manier om de CPU te undervolten in Linux lijkt via de kernel te gaan. En als noob brand ik daar toch nog liever niet mijn vingers aan. Maar een andere oplossing ben ik niet tegengekomen.

Gezien het weer en de herrie van de fan deze combinatie heeft wil ik toch graag mijn Dothan (Vaio S2XP) undervolten. In Windows gaat dat uitstekend met RMClock, en scheelt 20 graden in core-temperatuur. Ik weet de mogelijke core-voltages dus al wel.

Kent iemand een methode om te undervolten zonder de kernel opnieuw moeten te bouwen?

Met een goede HOWTO voor SuSE om de kernel te bouwen zonder al te veel kans op permanente schade aan de inssallatie zou ik het evenwel ook nog wel aandurven.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

edit nu begijp ik het
laatmaar

[ Voor 230% gewijzigd door daft_dutch op 12-06-2006 23:45 ]

>.< >.< >.< >.<

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Ik weet niet veel van SuSe, maar het is in elke distro prima mogelijk om een nieuwe kernel te bouwen. Je kan vervolgens meerdere kernels in je bootpartitie zetten en via de bootloader kiezen welke je wil booten. Mocht de nieuwe kernel dus niet werken kun je nog altijd de oude opstarten. Hoe je dit allemaal in SuSe doet weet ik niet, althans, dat weet ik wel, maar of dat de handigste manier in SuSe is betwijfel ik. Mocht je toch geinteresseerd zijn in een HOWTO voor een nieuwe kernel bouwen op een algemeen Linux systeem dan wil ik hierbij best helpen, maar waarschijnlijk zijn er mensen met betere SuSe-kennis.

• Fuzzillogic
Ja dank je, ik ken de features van mijn CPU wel. En de on-demand govenor werkt ook prima. Da's helemaal het probleem en vraag niet.

Feit is dat de core-temp stressed 20 graden lager ligt op 1,1v dan de 1,3nogwattes die het standaard is. (60 vs. 80) Ook idle scheelt het een forse slok op een borrel. Undervolten heeft, mits je systeem stabiel draait, alleen maar voordelen.

cpufreq-set is iig niet de oplossing, daarmee kun je alleen de frequentie bepalen..

[ Voor 14% gewijzigd door Fuzzillogic op 02-07-2006 16:16 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hardcoded waarden aanpassen (zullen wel wat #DEFINEs zijn...)

http://thinkwiki.org/wiki...volting_and_underclocking

Google is your friend.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Fuzzillogic
Thanks, maar die link kwam ik ook al vaker tegen tijdens mijn zoektochten ;) Vereist nog steeds opnieuw bouwen van de kernel. Ah well.

Wat ik gewoon vreemd vind is dat er geen andere optie is. In Windows gaat het prachtig met RMClock. Waarom kan dat in Linux niet?..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

omdat het vrij raar is dat je een computer minder potentie wilt laten hebben dan hij af fabriek heeft ? ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Fuzzillogic
moto-moi schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:01:
omdat het vrij raar is dat je een computer minder potentie wilt laten hebben dan hij af fabriek heeft ? ;)
Van undervolten wordt je CPU niet trager van. Echt, er zijn geen nadelen, afgezien van potentiele (pun intended ;)) stabiliteitsproblemen. Maar daar kun je wel goed op testen.

Ok, dat jan-met-de-pet het niet doet snap ik. Maar jan-met-de-pet heeft geen Linux... Het leek mij dat juist in Linux daar wel een adequate, makkelijke oplossing voor zou zijn. Helaas ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Fuzzillogic op 13-06-2006 00:43 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Er is een manier: je kernel aanpassen. Anders moet je maar een module bouwen die in de kernel gaat zitten die die waarden on-the-fly gaat aanpassen aangestuurd door die programmaatjes zoals in Windows.

In Linux (of gelijk welk degelijk OS, AIX, Solaris, Mac OS X, ...) is het niet mogelijk om zomaar eventjes direct hardware te gaan aansturen vanuit userland met een stock kernel. Het is inderdaad mogelijk de kernel aan te passen of er een module in te gooien om hardware direct aan te sturen maar dan moet je wel je kernel hercompileren. Voor een module is het mogelijk dat je (als je module gecompileerd is voor je specifieke kernel) die er alsnog inlaadt maar ik heb er toch niet van gehoord.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Als ik die patch goed begrijp dan doet die patch niet meer dan een interface bieden om cpu frequenties uit te lezen en in te stellen. Dit zou in principe prima kunnen via een module. De weg van de kernel patch is in die zin dus best lelijk.

En modules kun je gewoon tegen je kernel compileren. Daar hoef je de kernel zelf niet voor te hercompileren. Helaas is er (nog) geen module voor beschikbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Ivo op 13-06-2006 02:24 ]

Pagina: 1