[ubuntu 6.06] samba shares browsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Na een update van breezer naar badger loop ik tegen het volgende probleem aan bij het browsen van samba shares met konquerer.

Wanneer ik naar mijn server ga dan krijg ik de volgende error: "the process for the smb://server protocol died unexpectedly". Het rare is dat wanneer ik "add a network folder" kies en ik vul daar een share op in van de server deze wel zonder problemen opent.

Verder werkt de optie network services niet, dan krijg ik de melding dat de zeroconf daemon (mdnsd) niet draait terwijl deze wel geinstalleerd is. Ik vind in kde ook nergens een optie waar ik deze kan activeren.

Ik heb al eens geprobeerd om zeroconf, smb, smbclient etc allemaal te verwijderen en opnieuw te installeren maar de situatie bleef hetzelfde.

Volgens mij hebben beide problemen met elkaar te maken.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Nu online
Ondertussen heb ik al eens geprobeerd om kubuntu 6.06 vers te installeren maar het probleem blijft zich voordoen.

Niemand die dit probleem bekend voorkomt?

Ik ben al iets verder zeroconf werkt nu door het volgende te installeren:
sudo apt-get install avahi-daemon libnss-mdns

Ik krijg nu ook niet meer de mededeling dat smb crashed maar ik krijg nu:
unable to find any workgroups in your local network.
This might be caused by an enabled firewall.

Maar voor zover ik weet, en ik op het systeem heb gekeken, heeft kubuntu niet standaard een firewall.

[ Voor 57% gewijzigd door Zym0tiC op 15-06-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
firewall is in linux iptables. om daarvan de regels te bekijken voer je in de console "/sbin/iptables -L" uit, maar als dat het probleem is, zouden veel meer mensen daarvan last moeten hebben.
waarschijnlijker is het dat er een deamon niet aanstaat. lisa (te configureren in kde control center, internet & network>local network browsing) en mdnsd zijn hier verantwoordelijk voor.
je kunt ze aanzetten door "/etc/init.d/lisa start" uit te voeren(en zelfde voor mdnsd), en kubuntu zal daar ook vast wel een front-endje voor hebben(en sysV-init editor zit ook standaard in kde)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Nu online
iptables staat gewoon zo ingesteld dat alles wordt doorgelaten.

Ik heb gisteravond eens alles van zeroconf verwijderd en lisa geinstalleerd, in kubuntu was lisa standaard vervangen door zeroconf maar dat werkte maar half. Had op eth0 2 ip addressen eentje die ik zelf had toegekend 192.x en eentje via zeroconf 169.x dat gaat dus zowieso niet werken. 8)7

Ik moet zeggen dat het tot nu toe met lisa wel goed werkt. Maar eens even afwachten of het zo blijft :)