Toon posts:

[Troubleshooter] 8 of 9 keer BIOS Beep (+transl/uitleg/hulp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort doet mijn PC het niet meer. Het begon als volgt:

Ik zat lekker te internetten, opeens zag ik allemaal verticale strepen over mijn beeld. PC laten afkoelen en opnieuw opstarten, werkt allemaal lekker totdat ik bij het laadscherm van Windows XP kom, daarna wordt het beeldscherm zwart. Opnieuw opstarten, nu ff een kijkje in het BIOS. Dit was echter geen succes, want ik kon nauwelijks de setups bekijken of ik zag weer die strepen. De eerst volgende reboot deed hij helemaal niks meer, behalve een aantal keer piepen. Waarschijnlijk de videokaart d8 ik, dus ik ging een videokaart bij mn neef halen. Nog steeds hetzelfde verhaal. Ik heb dus de PC op mobo-geheugen-cpu laten draaien, nog steeds zelfde verhaal.
Opeens kwam het bij me op dat ik ooit iets had gelezen over beep codes, dus ik ging wat rondzoeken op forums/google/etc, en vond ik deze pagina. Daar staat:
8 Short Display memory Read/Write test failure
9 Short ROM BIOS checksum failure.
Ik weet niet echt wat ik me hierbij moet voorstellen, de code van 8 beeps heeft iets te maken met het geheugen en de 9 beeps iets met het bios.

De beeps worden als volgt gegevend: Eerst een beep, die ik normaal ook altijd hoor bij het opstarten van mijn PC, gevold door een (hele) korte pauze en daarna nog eens 8 beeps. Ik weet niet of ik hierbij 8 of 9 beeps moet rekenen, dus ik heb over allebei de gevallen wat opgezocht.

Ik ging dus verder zoeken en vond op deze site het volgende stukje:
8 short: Display memory Read/Write test failure
The motherboard cannot write to the frame buffer of your video card. Something is either wrong with the video card, with the video card memory, or the motherboard. Btw if the system continues to boot this is not unusual: this is not a stop error code.

9 short: ROM BIOS checksum failure
The ROM (read-only memory) that stores the BIOS code has failed its checksum error. This checksum is used to ensure that the BIOS code is correct each time you boot up, and the error likely means that the BIOS code has been corrupted somehow. The code is stored usually on a BIOS chip that can often be replaced. Some motherboards even have what is known as a "Dual Bios" system which will allow you to use a second BIOS chip in case of the first having failed.
Naar de huidige omstandigheden zou ik zeggen dat de 8 beeps het dichts bij in de buurt komen van mijn situatie. 8 beeps verteld namelijk dat er iets verkeerd is met het frame buffer van de videokaart of met het moederbord. Nu heb ik dus al een andere videokaart geprobeert (ik heb mijn huidige videokaart ook al bekeken en de ventilator erafgehaald maar ik kon niks ontdekken) en met beide videokaarten gaf hij 8 beeps (+ opstartbeep?).

Mijn vraag is nu: Kan ik er zeker van zijn dat het mijn moederbord is? Ik heb een moederbord van Asus ECS :X , de K7S5A. Ik heb een Athlon 64 XP :X processor @ 1,66ghz (volgens mij was dat de 2700+) en DragonForce 256MB geheugenreepjes. Voeding is 300W Power Master. Het systeem is ondertussen al een jaartje of 5 oud. Daarnaast moet ik wel vermelden dat ik nadat ik mn kast had opengeschroef een krokant aangebakken luchtje ruikte (rook? :? ).
Mn 2e vraag is: Moet ik nu 8 of 9 beeps tellen, aangezien die 1e altijd voorkomt (hiermee geeft het mobo aan dattie opstart, dis is normaal).
3e vraag: Als het een 9-beeps error is, hoe los ik hem op? :? Ik heb CMOS reset al geprobeert (jumper omzetten), maar dit mocht niet baten.

Dank dat je alvast de moeite hebt genomen om dit topic door te lezen _/-\o_
Groet, Nick

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 22:37 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:02:

Mijn vraag is nu: Kan ik er zeker van zijn dat het mijn moederbord is? Ik heb een moederbord van Asus, de K7S5A. Ik heb een Athlon 64 processor @ 1,66ghz (volgens mij was dat de 2700+) en DragonForce 256MB geheugenreepjes. Voeding is 300W Power Master. Het systeem is ondertussen al een jaartje of 5 oud.

Dank dat je alvast de moeite hebt genomen om dit topic door te lezen _/-\o_
Groet, Nick
Uhm, de K7S5A is van ECS, niet van Asus, en tevens ondersteunt dat ding echt geen Athlon 64 CPU's (Die zijn sowieso geen 5 jaar oud). Dus corrigeer ff die info, dat praat wat makkelijker ;)

Verder is het niet de bedoeling om onder je post te groeten:
Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren

Je kunt nog wel proberen om je BIOS te resetten, hoe dat moet staat wel in de handleiding van je moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2006 22:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Heb et aangepast :9 maar ik zou wel graag willen weten wat er precies mis is, als ik straks een nieuw mobo heb gekocht wat helemaal niet de bedoeling was.