barebone advies nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
Hey mensen,

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een redelijk goede, mobiele pc. Eerst dacht ik dat een laptop wel handig was, maar dan zit ik al heel snel over mn budget (das niet zo groot :( ) Nu heb ik een tijdje geleden een hele leuke barebone-kast gezien, en ik dacht dat dit wel een goed alternatief zou zijn (ik moet dan wel een monitor enz. meenemen, maar das toch altijd makkelijker dan wat ik nu heb :P ) afijn, ik zat zelf te denken aan zoiets:

-Aspire X Qpack zilver/zwart - al gekocht
Gewoon een mooie barebone, en ik denk dat ik met de voeding geen problemen ga krijgen ivm te weinig watt.
-Asrock 775Twins-HDTV - €57.45
Een goed mobo dat ook nog eens de nieuwste conroe's ondersteunt, dus het leek mij wel een geschikt bordje. Bovendien heeft hij zowel DDR als DDR2 sloten, dus ik kan mijn gewone geheugen ook nog gebruiken.
-Intel Core 2 E6300 - €191.02
Ik denk dat dit een goede keus is, omdat het een hele snelle processor is, maar tegelijkertijd niet zo extreem duur is. Ik zou anders ook een Pentium D 805 kunnen nemen, maar dan zou ik ook weer ander geheugen moeten kopen wil ik een FSB van 800Mhz halen. En ik heb toch liever FSB1000+.
-Twinmos 1GB DDR2 PC5300 - €71.85 (stel ik uit totdat ik genoeg geld heb, heb toch nog ddr geheugen liggen)
Wat mij hieraan opviel, is dat het een aantal hele goede reviews heeft, maar dat het toch zo goedkoop is. Daarom leek mij dit wel wat.
-Asus Radeon EAX850 Pro 256mb DDR3 - al gekocht
Een goede videokaart qua prijs/kwaliteit verhouding dacht ik.
-Maxtor diamondmax 10 80GB SATA2 - al gekocht
Een van de kleinere harde schijven op dit moment, maar ik denk dat ik toch niet meer nodig zal hebben, omdat ik toch veel gebruik maak van DVD's.
- Philips DVD speler - €17.95
Ook deze heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding dacht ik.

Totaal: €265.75/€ 337.60(met nieuw geheugen)
Nu zijn er alleen nog een aantal knelpunten:
- ik heb zitten nadenken, en komt de bandbreedte van de proc niet in de knoop als ik DDR 3200 gebruik? want ik heb gelezen dat de conroe (of allendale :P) minstens DDR2 4300 nodig heeft? wordt de fsb dan automatisch naar beneden geklockt? of wat?
Alvast bedankt _/-\o_

P.S. ik hoef verder geen andere meuk als toetsenbord en muis enzo te kopen, dat heb ik nog, dat kan ook makkelijk mee :P

[ Voor 58% gewijzigd door GamemasterByte op 17-07-2006 12:49 ]

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-02 16:54
Wat ga je precies met de computer doen? Als je ermee ga gamen dan voldoet die kaart die je nu heb niet. Maar voor de rest een mooi systeem hoor!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 12:43

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je zegt dat je veel met dvd's gaat doen, maar je hebt geen brander in je PC zitten, zou dat niet makkelijk zijn, om eens een keertje een backup te maken ofzo?

Waarom? Omdat het kan!!

• GamemasterByte
djkorpo schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:07:
Wat ga je precies met de computer doen? Als je ermee ga gamen dan voldoet die kaart die je nu heb niet. Maar voor de rest een mooi systeem hoor!
Ik wil er inderdaad mee gaan gamen, maar ik hoef geen top-of-the-bill graka. Ik wil er gewoon een spelletje bf2 op medium op kunnen spelen, en ik denk dat dat met deze kaart goed gaat. Of zal ik er toch een GeForce nemen? (6600GT wordt het dan denk ik, gebruik ik nu ook in mijn gewone pc, lukt ook makkelijk)
Lolhozer schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:10:
Je zegt dat je veel met dvd's gaat doen, maar je hebt geen brander in je PC zitten, zou dat niet makkelijk zijn, om eens een keertje een backup te maken ofzo?
Ik hoef ze alleen maar te kunnen lezen, ik heb namelijk al een dvd brander in mijn gewone pc, en het hoeft alleen maar te zijn om data te kunnen lezen, niet om te downloaden en dan op dvd te zetten of zoiets. (aan een back-up maken doe ik niet, ik gebruik wel een keer systeemherstel of ik installeer windows gewoon opnieuw :9 )

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:13

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Is het dan niet slimmer om een videokaart te nemen in de klasse X1600/7600? Dan ben je alvast verder toekomst voorbereid. :9

• GamemasterByte
k heb ff wat cijfers opgezocht:
Asus Radeon X1600 Pro 256MB DDR2 - 99.25
Engine: 500Mhz
Memory: 580Mhz

Asus Radeon X1300 Pro 256MB DDR2 - 87.95
Engine: 600Mhz
Memory: 800Mhz

Leadtek Geforce 7600 GS 256MB DDR2 - 128.95
Engine: 400Mhz
Memory: 800Mhz

Ik weet niet of deze cijfers correct zijn, maar als dat zo is, waarom zou ik dan een x1600 of 7600 nemen?

Edit: ik denk dat dit nog de beste oplossing is als ik een andere videokaart zou nemen:
XFX 6800XTreme 128mb - 93.30
Engine: 420Mhz
Memory: 1050Mhz

[ Voor 18% gewijzigd door GamemasterByte op 12-06-2006 23:35 ]

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Ik zou niet alleen naar de mhzén kijken. Een athlon 64 op 3.0 ghz is sneller dan een P4 op 3.0 ghz.
Kijk ook naar de shaders en pixelshaders.
En most important. Benchmarks.
Zet gewoon een maxium in je hoofd en vergelijk dan de kaarten die onder die maxium prijs zitten.

Een 7600gs is met jouw budget. (130 euro) de snelste en modernste kaart. Deze kaart word ook gekozen in de best buy guide van juni lees deze anders en dan kan je zelf vergelijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Oof op 13-06-2006 10:06 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik denk dat die geforce ook beter aansluit op je verwachtingen en het systeem dat je hebt.

voor de rest. is AM2 al zo'n intresante oplossing dan ?
(dit is iets waar ik nog geen ervaring mee heb)

• GamemasterByte
ik denk dat ik inderdaad voor een 7600GS ga, dit is een hele goede verhouding qua prijs/kwaliteit. Bedankt voor de tip! _/-\o_

Wat betreft AM2:
Ik wil nu alvast de overstap maken, omdat de prijzen toch niet zoveel verschillen, en het dan toch makkelijker is om later nog een keer wat up te graden.

• GamemasterByte
ik heb ergens een EAX 850Pro op de kop kunnen tikken, dus dat probleem is ook opgelost. Maar nu kwam ik weer een ander probleem tegen, nl dat DDR2 geheugen 240 pins is? of zijn er 2 varianten? En welke ondersteunt de M2NPV-VM dan? want ik kan redelijk goedkoop aan DDR2 240pins geheugen komen, maar kweenie of het dan zal passen :?
alvast weer bedankt :P

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Nog ff over je processor: moet je geen socket AM2 Athlon 64 hebben voor dit board? Ik denk dat je er nu eentje hebt op een 939 voetje. Volgens de Asus site:
Het moederbord ondersteunt AMD socket AM2 single-core Athlon 64/ Sempron en dual-core Athlon 64 X2/ Athlon 64 FX processoren met 2MB/1MB/512KB L2-cache, gebaseerd op 64-bit architectuur. Het is uitgerust met 2000/1600 MT/s HyperTransport Bus, dual-channel ongebufferd DDR2 800-geheugen ondersteuning en AMD Cool 'n' Quiet! technologie.
Edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door Marck21 op 21-06-2006 11:01 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• GamemasterByte
Marck21 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:00:
Nog ff over je processor: moet je geen socket AM2 Athlon 64 hebben voor dit board? Ik denk dat je er nu eentje hebt op een 939 voetje.

[...]

Edit: typo
Je hebt idd gelijk. Dit zal ik meteen veranderen naar socket AM2. Maar nog even over dat geheugen: ik lees hier regelmatig op de fora dat je ook ddr2 geheugen in een gewoon ddr mobo kunt stoppen. Zijn er dan 2 verschillende soorten ddr2 :? en welke ondersteunt de M2NPV-VM dan? dit kan ik nl. nergens vinden

[ Voor 3% gewijzigd door GamemasterByte op 21-06-2006 14:40 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
GamemasterByte schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 14:38:
[...]

Je hebt idd gelijk. Dit zal ik meteen veranderen naar socket AM2. Maar nog even over dat geheugen: ik lees hier regelmatig op de fora dat je ook ddr2 geheugen in een gewoon ddr mobo kunt stoppen. Zijn er dan 2 verschillende soorten ddr2 :? en welke ondersteunt de M2NPV-VM dan? dit kan ik nl. nergens vinden
DDR2 past niet in DDR1 moederborden. Alle AM2 moederborden tot nu toe ondersteunen alleen DDR2 geheugen, dus ook het Asus M2NPV-VM moederbord. Koop wel merk geheugen, omdat dit getest is (gewoon pc5300 geheugen). Als je echt super goedkoop wil uitzijn dan ben je beter af met een socket 939 setup, met goedkoop ddr1 geheugen en een goedkoper moederbord. Dit is bovendien iets sneller.

Als tip: Kijk nog even naar je harde schijf. Voor 58 euro heb je al 160GB ruimte en je gaat toch ruimte te kort krijgen.pricewatch. Bovendien zijn DVD's meestal duurder dan harde schijven. Het kost ook veel meer moeite om iets op je harde schijf te zetten dan om een DVD in je pc te stoppen en te branden /lezen.

Als tweede tip: De ATI x1300 die jij hebt uitgekozen, is die veel beter dan de onboard nvidia 6150? Volgens mij heb jij aan die laatste meer dan genoeg als je weinig tot niet gamed. Scheelt je weer euro's :). Game je wel dan is de 7300GS die je nu hebt prima.

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 21-06-2006 15:13 ]

Verwijderd

GamemasterByte schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:13:
Ik wil er inderdaad mee gaan gamen, maar ik hoef geen top-of-the-bill graka. Ik wil er gewoon een spelletje bf2 op medium op kunnen spelen
Er is een verschil tussen gamen en lekker gamen op een budget kaart. Ik heb ook BF2 op een X300 gedraait, ging best goed. Alleen op medium zal je dan vaarwel moeten zeggen...

• GamemasterByte
zoals ik al eerder zei, heb ik inmiddels een EAX850 pro via ebay gekocht en getest, en hij werkt gewoon, dus die videokaart is geen probleem. Maar het ging mij vooral nog om het geheugen, maar nu ik daar duidelijkheid over heb, staat mijn systeem vast. Het is trouwens twinmos geheugen, dus dat zal geen probleem zijn denk ik.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als je die ene kaart al hebt, kan je altijd uittesten of je het de moeite waard vindt, je kan altijd nog beslissen of je die dan nog vervangt.

Als je voor AM2 gaat, doe je dat ws om straks up te kunnen graden. Misschien een idee om een s775 mobo met conroe ondersteuning te kopen? Prik er tot die tijd een goedkope celeron D in ofzo.

• GamemasterByte
edit: ik heb er een gevonden: Asrock 775Twins-HDTV. Xpress 200 (mATX. Sound. LAN. SATA. RAID. VGA) €57.95(http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm)
Ik heb nu 2 opties, ik weet niet welke ik het beste zou kunnen nemen:
1. Intel Pentium 4 D 820 Dual Core (S775. 2.8GHz. 800MHz. 2x1MB. TRAY) €137.40 (moet dan nog een koeler bij) in combinatie met bovengenoemd mobo.
2 Asrock AM2NF4G-SATA2. NF4 (mATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA II. VGA. RAID) €61.95 in combinatie met AMD Athlon 64 3200+ (AM2. 2.0GHz. 512KB. Boxed) €99.95.

[ Voor 104% gewijzigd door GamemasterByte op 22-06-2006 15:07 ]

• stefan001
GamemasterByte schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 19:40:
correct me if i'm wrong, maar ik dacht er nog geen mATX mobo's voor socket 775 met chipset 975X waren. ik kan er namelijk geen vinden. Wel gewone ATX planken, maar geen mATX.
Geen idee, daar had ik niet aan gedacht :X

• GamemasterByte
laat maar, zie 1e post :9

[ Voor 127% gewijzigd door GamemasterByte op 22-06-2006 14:46 ]

• GamemasterByte
Ik heb alleen nog wel een vraagje over de Asrock 775Twins: op de site van asrock staat dat hij zowel DDR als DDR2 geheugen ondersteunt, maar op de foto lijkt het net alsof de geheugensloten even groot zijn? ligt dit aan mij, of is er bij dit mobo geen verschil :?

• GamemasterByte
niemand?

Verwijderd

Daar zit wel verschil in, de 775 Twins HDTV heeft 2 sloten voor DDR1 en 2 sloten voor DDR2. Hierbij kun je dus kiezen welk type geheugen je wil gebruiken (hou er dan wel rekening mee dat het maar om 2 reepjes gaat.
Het verhaal is hier iets anders dan bij AMD omdat bij Intel de geheugen controller in de chipset zit, dus Intel proc's kunnen zowel met DDR1 als DDR2 overweg.

• GamemasterByte
dus dit mobo zou zowel met de nieuwe conroe's als DDR1/2 overweg kunnen? dan heb ik denk ik mijn nieuwe mobo gevonden :)

• stefan001
In de toekomst wil je DDR2, en daar heb je maar 2 bankjes voor. Denk dus goed na voor je iets koopt!

• GamemasterByte
Maar ik heb nu nog DDR geheugen liggen, dat kan ik evt. nu nog gebruiken, en als de tijd rijp is (lees: genoeg geld heb :P) dan gooi ik er wel 2 latjes van 1 gig bij :Y)

• stefan001
Dan denk je er dus goed over na 8)

• GamemasterByte
Dat vond ik ook :P
Alleen zit ik nu nog met het probleem welke processor te nemen. Ik denk dat ik ga voor de E6300, of is het toch beter om voor de Pentium D805 te gaan? en deze dan een beetje te kietelen? ik moet dan ook ander geheugen hebben om FSB800 te halen (toch?) Of kan ik dan gewoon PC4200 gebruiken om dat te halen?

• stefan001
Als je later wil upgraden naar conroe, zou ik de goedkoopste celeron nemen. Wat betreft geheugen, neem het snelste :P. Maar zoals je zei heb je al DDR geheugen liggen, dus wat je wil/nodig hebt kan je tzt nog wel bedenken :).

• GamemasterByte
ik denk dat ik nu voor de E6300 ga, en dan nog even wacht met geheugen kopen. Dan kom ik ongeveer op dezelfde prijs uit, terwijl ik toch een betere performance krijg. bedankt voor de reacties iig! _/-\o_

Verwijderd

GamemasterByte schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:04:
-Asrock 775Twins-HDTV - €57.95
Een van de weinige moederborden met een AM2 socket op mATX formaat, en ik wil daar nu meteen de overstap naar maken, zodat dat later niet meer hoeft.
-Intel Core 2 E6300 - €196.95
Ik denk dat dit een goede keus is, omdat het een hele snelle processor is, maar tegelijkertijd niet zo extreem duur is. Ik zou anders ook een Pentium D 805 kunnen nemen, maar dan zou ik ook weer ander geheugen moeten kopen wil ik een FSB van 800Mhz halen. En ik heb toch liever FSB1000+.
Dit roept bij mij vraagtekens op, waarom heb je een AM2 mATX bord als je een Core 2 Duo neemt met socket 775?

• GamemasterByte
Oeps, had het nog niet aangepast :X
Nu moet het wel goed zijn :P

• GamemasterByte
/me schopt dit topic nog even omhoog

We zijn nu al een aantal weken verder, maar het enige mATX bordje dat conroe ondersteund is nog steeds de 775twins r2.0. Ook in het topic over conroe mobo´s wordt niet veel gezegd over mATX borden. Nu begin ik mij af te vragen, omdat amd de prijzen toch wel een stuk heeft verlaagd, waardoor het (denk ik) voordeliger is om een x2 4200 of 4400 aan te schaffen, mede omdat ik dan meer keuze heb in het aantal mobo's, en omdat ik zie dat er op deze site een vergelijking staat tussen een x2 3800 en de e6300, waaruit blijkt dat de verschillen toch niet zo heel groot zijn, terwijl de x2 3800 veel goedkoper is.

Bovendien, als ik een beetje wil gaan oc'en, heb ik gelezen dat bordjes van asrock daar niet echt goed in zijn. Ook zag ik dat er geen dual channel wordt ondersteund door dit bord, hoe kom je dan uit met de bandbreedte? Als je 2 reepjes van PC5300 erin gooit, heb je toch nog 2 keer PC5300 :? Daarom had ik de vraag of er misschien al iets meer bekend is over andere mATX conroe bordjes, of die er (afgezien van de paar die in de TS van het conroe mobo's topic staan) er verder helemaal geen komen? is het dan niet makkelijker om toch te gaan voor een AMD?

offtopic:
hier verkopen ze een BTX e6300. Het enige verschil tussen die 2 is toch dat BTX een ander type koeling heeft?

• GamemasterByte
niemand?

• GamemasterByte
Ik heb inmiddels alle onderdelen binnen (niet helemaal volgens de lijst hierboven, maargoed :P ) ik heb nu alles goed aangesloten (denk ik) maar ik krijg geen beeld. Alle fans en leds gaan wel aan en draaien, maar ik krijg op mijn monitor elke keer "no signal". Ik heb geen idee waar dit aan ligt, ik heb de hangen en opstartproblemen troubleshooter al een keer doorgenomen, maar daar staat ook niets nuttigs in. Zijn er verder nog mensen die ervaring hebben met de combinatie mATX+Conroe? Ik denk zelf dat de voeding te zwak is, maar mATX voedingen zijn toch heel efficiënt? en ook 420W lijkt me genoeg voor deze config.

Ik zal ook nog even mijn specs erbij geven:
Asrock Conroe 945G-DVI moederbord
Conroe E6600
OCZ 1GB DDR2 PC5400 value pro series
en de rest is niet veranderd, dat staat allemaal in de TS.

Graag advies hierover _/-\o_

Pagina: 1