Caiway kabel met router

Pagina: 1
Acties:
  • 9.513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Mensen

Een collega heeft Caiway kabel met kabelmodem.
Maar wilde ook met zijn laptop ok kunnen internet.
Daarom had ik een router voor hem gekocht een Asus WL-520G router
Ze hebben een Docsis modem van caiway.
Dus ik heb een kabel van de modem naar de wan ingang van de Asus WL-520G router gedaan.
Ik heb in de router ingesteld via PPPoE een de gebruikersnaam en wachtwoord van caiway ingevuld.
maar ik kan niet op internet. bij alle lampjes branden waar de kabel inzit dus het ligt niet aan de kabel. maar ik kan wel pingen naar de router en de modem.
Wie heeft ook caiway kabel met een router, hoe heb jij het dan ingesteld ?

Met vriendelijke groeten Jan Schuiteman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Hier vele Caiw ervaringen. Denk eraan dat je bij Caiw achter de gebruikersnaam '@caiway.nl' moet zetten.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
En als je het MAC adres gebruikt van de (netwerkkaart van de) PC waar hij voorheen op aangesloten was. Bij Multikabel is het zo dat het ook gelimiteerd wordt aan het MAC adres.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
SPee schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:24:
En als je het MAC adres gebruikt van de (netwerkkaart van de) PC waar hij voorheen op aangesloten was. Bij Multikabel is het zo dat het ook gelimiteerd wordt aan het MAC adres.
Caiway doet niet aan mac-registratie. Je kan alleen slechts 1 mac tegelijk gebruiken. Als je je pc eraf haalt en er een router voor in de plek drukt moet je ff je modem rebooten voor je de router aan de gang schopt.

Verder moet er, zoals al gezegd, @caiway.nl (of @kabelfoon.nl voor de oudere klanten) achter als je een docsis modem gebruikt.

De Asus wl520 werkt iig prima met caiway, heb er bergen van verkocht (en geinstalleerd) in harderwijk.
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:10:
...
Ik heb in de router ingesteld via PPPoE een de gebruikersnaam en wachtwoord van caiway ingevuld.
maar ik kan niet op internet. bij alle lampjes branden waar de kabel inzit dus het ligt niet aan de kabel. maar ik kan wel pingen naar de router en de modem.
Modem pingen kan niet ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 12-06-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wedden? Als je je ip van je verbinding instelt op 192.168.100.2, wat duidelijk in de gereviseerde handleiding staat, dan kun je dat adres gewoon pingen. Ik kan me voorstellen dat het instellen van het ip in de router wat lastiger gaat dan op een pc, maar ook dan lijkt het me geen reden om niet te kunnen pingen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 09:08
SlinkingAnt schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:53:
[...]

Wedden? Als je je ip van je verbinding instelt op 192.168.100.2, wat duidelijk in de gereviseerde handleiding staat, dan kun je dat adres gewoon pingen. Ik kan me voorstellen dat het instellen van het ip in de router wat lastiger gaat dan op een pc, maar ook dan lijkt het me geen reden om niet te kunnen pingen.
10 euro! :+
mijn modem pingt gemiddeld 4 ms met 1 packet loss 8) :/ (krijg je met wifi :/ )
helemaal geweldig!

[ Voor 3% gewijzigd door Moning2 op 12-06-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P!m
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 17:17

P!m

Ik heb hier Caiw met een linksys wrt54g en je moet dus PppoE instellen met als gebruikersnaam je caiway "username@caiway.nl" (Ook @caiway.nl voor oude users, staat duidelijk in de handleiding die je bij je (Doccis) modem hebt gekregen) en dan je wachtwoord, en dan zou alles moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door P!m op 13-06-2006 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
'@kabelfoon.nl' werkt gewoon hoor. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Ik heb gemerkt dat standaard het IP adres dat je modem afgeeft in dezelfde range ligt als de default IP segement dat de DHCP server in de router afgeeft. Dit heeft bij mij in ieder geval een hoop tijd gekost om te achterhalen. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is, anders in ieder geval wel waardevol voor de search...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Dat doet er toch nergens voor toe?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Z-Dragon schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:37:
Dat doet er toch nergens voor toe?
Ik verwacht dat deze "nuttige bijdrage" voor mij bedoeld is !?

@TS: Heb je nog de instellingen van het modem gewijzigd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst de router een ipadres uit de range van de modem geven.
dus 192.168.100.1 is de modem
een ik heb de router 192.168.100.2 geven.
een de computer krijgt een ip van de dhcp.
ik zal even de router een keer reseten een dan even de wizard door lopen een dan voor PPPoE kiezen wachtwoord een gebruikersnaam er inzeten een kijken of die het dan wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

ik heb ook caiway

voor nieuwe gebruikers is het username@caiway.nl (sinds de naamsverandering)
voor oude gebruikers is het username@kabelfoon.nl (voor de naamsverandering)
en PPPoE instellen

heb je ook je modem uitgezet en toen de router eraan gezet?
als je namelijk eerst op je pc aangesloten hebt gehad en zonder uit te zetten op de router, dan gaat het ook niet werken, je kan zoveel wisselen van pc's/routers met caiway als je wilt, maar je moet wel bij elke wissel de modem uitzetten anders krijg je een conflict in hun systeem door dubbelle registratie van MAC adres (maar je hoeft het dus niet te spoofen)

edit:
ps: softwarematige reset helpt niet het moet echt stekker eruit zijn

[ Voor 9% gewijzigd door WPN op 14-06-2006 18:59 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 17:20
192.168.100.1 is de modem? als de modem al een ip heeft.. vraag je je dan niet af waarom je een router nodig hebt:P

ik weet niet wat je hebt gedaan maar een modem geef je geen ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat klopt dat een modem geen ip geeft maar dat doet de dhcp van de router.
als je met meerdere computers op internet wil heb jij een router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 09:53
De modem heeft wel degelijk een IP.
De rede dat je hem niet kan pingen is dat je een VPN maakt naar de server van Caiway.

Heb je in je DHCP server wel de DNS server(s) ingevuld?
Pri. DNS 62.45.45.45
Sec. DNS 62.45.46.46

Persoonlijk heb ik het MAC adres van m'n PC in m'n Router(Netgear WTG624) gezet, maar ff de spanning eraf zou ook kunnen werken(Heb ik nooit geprobeerd)

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Wop op 14-06-2006 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

mijn router wordt gewoon dynamisch geconfigureert doordat ie "inbelt" bij caiway
ik gebruik een linksys wrt54g

de router deelt de ipadressen uit aan de clients, niet aan de modem, de modem krijgt alle info van caiway

is het ondertussen al gelukt?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vanavond geweest en het is gelukt >:)
Ik heb eerst de router gereset.
Daarna op nieuw ingesteld via de wizard, voor PPPoE gekozen daarna het wachtwoord en gebruikersnaam ingevuld en de dns server van caiway ingevuld.
Daarna de computer, modem en router uitgezet. Daarna de kabels er tussen geplaats.
Toen eerst de modem aan gezet daarna de router en toen de computer.
Toen ik alles gedaan had werkte het internet weer.
bedankt voor jullie medewerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-08 12:57
Even omhoog met deze.

Ik zit hier nu al een uur of 3 met een WRT54G op een Caiway aansluiting en het werkt niet. Wat ik krijg in de router is ip adres xx.xx.9.19, subnetmask 255.255.255.255, maar de default gateway die ik van Caiway krijg is xx.xx.9.1. Hierdoor kom ik nergens.

Wat heb ik intussen geprobeerd?
  • Ik heb een andere router geprobeerd, dat helpt niets.
  • Ik heb de verbinding via de PC ingesteld via "inbelnetwerk". Dan krijg ik keurig verbinding!
Helaas waren we vanavond 10 minuten te laat met Caiway bellen.

Mijn vraag: heb ik een storing hier of gewoon een Linksys die defect is? De tekenen wijzen me er niet op, maar misschien wil ik dat wel niet zien, dat kan ook.

edit:
Inmiddels ben ik met een open netwerk van de buurman verbonden met Caiway en kan via het externe adres het modem wel bereiken. Mijn probleem is dus puur de gateway die niet lekker wordt ingesteld. Lekker met dat Caiway. Morgen maar eens bellen.

[ Voor 15% gewijzigd door edjekroketje op 21-07-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@edje: kan je eens een tracert naar bijvoorbeeld tweakers.net doen en de uitkomst hiervan hier posten ?
Waarom ben je er trouwens van overtuigd dat de default gateway onjuist is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Even heel simpel: op het moment dat het MAC-adres verandert van het apparaat waar je modem op is aangesloten (oftewel: wanneer je een ander apparaat op je modem aansluit), dien je je modem te herstarten.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
@lier: de status van de Linksys laat zien dat de gateway buiten het subnet valt;
ip adres xx.xx.9.19, subnetmask 255.255.255.255, maar de default gateway die ik van Caiway krijg is xx.xx.9.1
@Z-dragon: Dat meende ik ook al op te maken uit de reacties op dit topic. Dus heb ik de hele boel uitgezet en losgekoppeld. daarna de boel weer aangezet in deze volgorde:
Kabelmodem -> Router -> PC. Ik heb het ook geprobeerd met het MAC adres van de PC, maar zoals al eerder gezegd in dit topic heb ik daar ook geen werkend gateway adres.

Ik heb vanaf het netwerk van de buurman (stond gelukkig open) toegang tot de webinterface van de router. Via het door aiway verstrekte IPadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ik heb toch het idee dat je iets verkeerd zit te doen. Geef nou eens een totaaloverzicht van hoe je de boel hebt aangesloten en welke instellingen je waar hebt toegepast.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
Z-Dragon schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:34:
Ik heb toch het idee dat je iets verkeerd zit te doen. Geef nou eens een totaaloverzicht van hoe je de boel hebt aangesloten en welke instellingen je waar hebt toegepast.
OK, ik maak een opsomming. Als ik ergens iets vergeten ben te vermelden, let me know.

Aansluiting:
Coaxkabel ->Modem -> (via ethernetkabel) Router (Linksys WRT54G) -> Laptops (via draadloos, WPA secured)

Modem kun je niets op instellen.

Router maakt PPoE verbinding. Ingesteld hiervan zijn username (gebruikersnaam@kabelfoon.nl) en password. De rest is standaard gelaten. Dat betekent: geen MAC adres spoofing, geen verbindingen achter gezet enzovoort. IP instellingen zijn niet op te geven in deze modus. Status van de IP verbinding die de router krijgt van Caiway is op te vragen in de webinterface. Daar heb ik ook de adressen afgelezen. Overigens krijg ik de bekende DNS servers ook gewoon van Caiway.

Twee laptops die verbinding maken met de router via draadloos. Router is te pingen, webinterface te openen.

Is het een beetje helder zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

vanaf de router zou je een ping uit moeten kunnen voeren naar websites....
heb je dat al een keer geprobeerd?

er is trouwens ook nog een verschil tussen de modem 10 seconden zonder stroom zetten en de modem xx minuten zonder stroom..... probeer de modem eens een uur zonder stroom te laten
hierdoor kan het zijn dat je nieuwe IP instellingen krijgt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ik durf het bijna niet te vragen, maar je UTP-kabel zit toch wel in de WAN-poort hè? ;)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
De router is inderdaad via de WAN poort aangesloten aan het modem van Caiway.

Ik hang nu aan de telefoon met Caiway... Inderdaad; wachten tot je een ons weegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
Peluso schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:19:
vanaf de router zou je een ping uit moeten kunnen voeren naar websites....
heb je dat al een keer geprobeerd?

er is trouwens ook nog een verschil tussen de modem 10 seconden zonder stroom zetten en de modem xx minuten zonder stroom..... probeer de modem eens een uur zonder stroom te laten
hierdoor kan het zijn dat je nieuwe IP instellingen krijgt.....
Ik ga eens met je aanbevelingen aan de slag...

Heb je ervaring met de methode om de moden een uur spanningsloos te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

edjekroketje schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:31:
@lier: de status van de Linksys laat zien dat de gateway buiten het subnet valt;

ip adres xx.xx.9.19, subnetmask 255.255.255.255, maar de default gateway die ik van Caiway krijg is xx.xx.9.1
Grappig...dit hoort namelijk zo...

Maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open (in plaats van de glazen bol variant) als je geen informatie wil geven.

Ik heb nog wel een tip: bij vrienden zag ik dat de LAN kant van het modem in het zelfde netwerksegment zat als de LAN kant van de router. Zorg er dus voor dat dat niet gebeurt (anders kan je niet op Internet komen). Dit was overigens een Netgear (waarbij nog geen wijzigingen gemaakt waren aan de default instellingen).

@Peluso: Met het caiway modem is een paar minuten al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:55

Local Host

Het forum is om te leren.

Heb je je caiway modem al geactiveerd ? ( http://www.caiway.nl/aansluiten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
lier schreef op maandag 08 september 2008 @ 20:16:
[...]

Grappig...dit hoort namelijk zo...

Maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open (in plaats van de glazen bol variant) als je geen informatie wil geven.

Ik heb nog wel een tip: bij vrienden zag ik dat de LAN kant van het modem in het zelfde netwerksegment zat als de LAN kant van de router. Zorg er dus voor dat dat niet gebeurt (anders kan je niet op Internet komen). Dit was overigens een Netgear (waarbij nog geen wijzigingen gemaakt waren aan de default instellingen).

@Peluso: Met het caiway modem is een paar minuten al voldoende.
Nou nee, als ik de PC erop aansluit en dan een verbinding maak, dan is het gateway adres gelijk aan het uitgegeven IP adres. Met het subnetmask 255.255.255.255 kom je niet verder dan je eigen adres, nietwaar?

Uiteindelijk heb ik na bijna een uur wachten iemand van Caiway besproken en op de pc werkt het wel, op de router niet. Het is geen issue met MAC adressen, dat heeft de heldeskmedewerker van caiway mij verzekerd en is ook al in dit topic bevestigd.

Het LAN zelf zit in ip bereik 192.168.1.x, subnetmask 255.255.255.0, dus ik verwacht daar geen problemen, maar bedankt voor de tip, je krijgt hele rare dingen als je twee keer routeerd naar hetzelfde subnet. Het heeft me ook een half jaar gekost om dat aan een eigenwijze collega uit te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
Ja, er wordt al geruime tijd gebruik gemaakt van dit modem (al zeker een jaar), ook met deze router, waar ik ook de laatste firmware voor deze versie in heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjekroketje
Pagina: 1