werkgroep en domein

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een werkgroep en een domein?
Wij hebben een klein netwerk van 6 compu's en dat draait nu met een werkgroep. Is het aanmaken van een domein een voordeel? Zo ja, hoe doe ik dat precies?

Verwijderd

Domein = met server
Werkgroep = zonder server

Als je dat netwerkje alleen gebruikt om bestanden en/of printers te delen, zou ik het als een werkgroep laten. Tenzij je het leuk vindt om met netwerken te klooien.

• x-wolf
op z'n minst leuk om eens proberen aan te leggen lijkt me. Mijn pc is de enige w2k pc, ik zou dan dus bv. server kunnen worden. Wordt het netwerk ook sneller?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In een workgroup kun je ook servers hebben, maar een domain heeft 1 (of meedere gesynchroniseerde) userdatabase, dus als je 1 keer je wachtwoord verandert dan werkt dat op alle pc's. Het migreren van een domein naar een workgroup, is op zich niet zo moeilijk, alleen kan het eea nog wel eens wat voeten in aarde hebben. Nieuwe profielen etc....

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 26 januari 2001 15:45 schreef x-wolf het volgende:
op z'n minst leuk om eens proberen aan te leggen lijkt me. Mijn pc is de enige w2k pc, ik zou dan dus bv. server kunnen worden. Wordt het netwerk ook sneller?
Voor een domein heb je een domeincontroller nodig. dus winNT server of win2k server.

• x-wolf
aha. Nu heb ik vaak problemen met de gedeelde verbinding, zou dat ook opgelost zijn met een domein?

• teigetjuh
  • Niet online
wat voor verbinding wil je delen? en wat voor probs kom je tegen?

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 15:44 schreef Berran het volgende:
Domein = met server
Werkgroep = zonder server

Als je dat netwerkje alleen gebruikt om bestanden en/of printers te delen, zou ik het als een werkgroep laten. Tenzij je het leuk vindt om met netwerken te klooien.
Niet waar! Domein is met domeincontroller, werkgroep is zonder domeincontroller. Je kan in een werkgroep wél een server hebben, dus bv een printserver en fileserver. Een domein is handiger omdat je dan op het domein gebruikers aanmaakt en centraal rechten geeft. Als je een werkgroep hebt die allemaal NT Workstation draaien, moet je als je als je op elkaars computer wil op alle locale computers gebruikers gaan aanmaken (tenzij je altijd iedereen toegang wil geven tot alles, of zo). Erg veel werk en lastig bij paswoordveranderingen.

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 15:45 schreef x-wolf het volgende:
Leuk = veel werk. Tijd over?

De overdrachtssnelheid van het netwerk wordt volgens mij niet sneller. Maar als je je aanmeldt bij een server duurt het meestal langer dan dat jou profiel op je eigen computer staat.

• x-wolf
het gaat om een gewone analoge telefoonverbinding. Echter, alleen mijn compu en 1 andere compu delen die verbinding. Zodra 1 van de andere 4 compu's op dezelfde lijn inbellen slaat mijn pc op hol. Automatisch blijft hij dan proberen in te bellen en zodra die andere pc klaar is met internetten belt mijn pc automatisch in. Super vervelend dus. De gedeelde verbinding werkt met w2k pro (sharing connection) in combinatie met winproxy (nieuwste versie).

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 26 januari 2001 15:52 schreef x-wolf het volgende:
het gaat om een gewone analoge telefoonverbinding. Echter, alleen mijn compu en 1 andere compu delen die verbinding. Zodra 1 van de andere 4 compu's op dezelfde lijn inbellen slaat mijn pc op hol. Automatisch blijft hij dan proberen in te bellen en zodra die andere pc klaar is met internetten belt mijn pc automatisch in. Super vervelend dus. De gedeelde verbinding werkt met w2k pro (sharing connection) in combinatie met winproxy (nieuwste versie).
2 Keer je verbinding delen??? :?:? Lijkt me overbodig. Je lost dan niet direct het probleem op, dat kun je denk ik het beste doen door maar 1 modem te gebruiken of door een huiscentrale te nemen en daar de modems aan te hangen.

• x-wolf
het probleem is dat ik in een studentenhuis woon. De tikken moeten dus verdeeld worden. Dit doen we door iedereen een eigen carrier select te geven. Iedereen belt dus een ander nummer. Vandaar dat niet 1 keer de verbinding te delen is want dan zijn de kosten niet te verdelen.

Verwijderd

Ik weet niet zo veel van internetverbindingen, maar als je in een studentenhuis woont, lijkt het me niet zo dat je achter elkaars compie gaat zitten en dat je jou profiel op iedere computer wil hebben. Dus is het ook niet nodig om een domain te maken en kan een werkgroep ook.

• x-wolf
ok, bedankt.
Pagina: 1