Ik hoop dat dit topic conform de regels is geopend. Ik ben namelijk niet heel actief op got
Voor de derde keer is in mijn systeem een HDD van maxtor gecrashed. De pc begon in alle gevallen in windows blauwe schermen te geven, ik kreeg CRC fouten en alle 3 de keren heb ik met powermax een test gedraaid en kwam er een diagnostische code uit die aangaf dat de schijf kapot was en vervanging gewenst. Alle drie de keren heb ik keurig een nieuwe harde schijf gekregen van de winkel. Harde schijven gaan wel vaker stuk, maar bij de derde crash kreeg ik toch wel echt het gevoel dat er misschien iets anders aan de hand moet zijn.
Ik had zelf op basis van de FAQ en Google de volgende ideeën:
1. Te Hoge temperatuur van de HDD
2. Kapotte voeding
3. Kapot moederbord
4. Domme pech
5. Statische elektriciteit
Mijn systeemspecs zijn als volgt:
Asus A7N8X deluxe
AMD XP2600 boxed
2x 256 mb Dane Elec geheugen pc 3200
MSI FX5600 videokaart
Lite-On standaard 16x48x Dvd speler
Nec 3520 DVD brander
Standaard floppy disk
Sweex Kast 350 watt voeding
HDD:
Schijf 1: IDE 160 gb maxtor HDD
Schijf 2: Maxtor Maxline 2 250 gb 7200rpm, 8 mb s-ata
Schijf 3: Maxtor Maxline 3 300 gb 7200rpm 16mb s-ata
1. Ik heb momenteel geen koeler geinstalleerd op mijn HDD, en de HDD zit in een 3,5 inch slot. Dus dit zou een reden kunnen zijn. Echter lijken mij 3 crashes wel erg veel, omdat een hogere temperatuur de kans op een crash verhoogd, maar niet garandeerd.
2. Zou een optie zijn, maar zou andere hardware daar dan ook geen last van moeten hebben? Memtest van mijn ram gaf namelijk geen foutmeldingen.
3. Het zou aan de controller kunnen liggen, maar de kans dat zowel de IDE als de s-ata controller kapot is lijkt me niet heel groot.
4. Zou kunnen, maar drie keer lijkt me erg vaak
5. Ten tijde van de eerste HDD crash was de PC geaard, maar bij de laatste 2 niet. Het lijkt mij echter dat andere hardware ook problemen zou moeten hebben als er hiervan sprake zou zijn.
Wat is wijsheid?
Voor de derde keer is in mijn systeem een HDD van maxtor gecrashed. De pc begon in alle gevallen in windows blauwe schermen te geven, ik kreeg CRC fouten en alle 3 de keren heb ik met powermax een test gedraaid en kwam er een diagnostische code uit die aangaf dat de schijf kapot was en vervanging gewenst. Alle drie de keren heb ik keurig een nieuwe harde schijf gekregen van de winkel. Harde schijven gaan wel vaker stuk, maar bij de derde crash kreeg ik toch wel echt het gevoel dat er misschien iets anders aan de hand moet zijn.
Ik had zelf op basis van de FAQ en Google de volgende ideeën:
1. Te Hoge temperatuur van de HDD
2. Kapotte voeding
3. Kapot moederbord
4. Domme pech
5. Statische elektriciteit
Mijn systeemspecs zijn als volgt:
Asus A7N8X deluxe
AMD XP2600 boxed
2x 256 mb Dane Elec geheugen pc 3200
MSI FX5600 videokaart
Lite-On standaard 16x48x Dvd speler
Nec 3520 DVD brander
Standaard floppy disk
Sweex Kast 350 watt voeding
HDD:
Schijf 1: IDE 160 gb maxtor HDD
Schijf 2: Maxtor Maxline 2 250 gb 7200rpm, 8 mb s-ata
Schijf 3: Maxtor Maxline 3 300 gb 7200rpm 16mb s-ata
1. Ik heb momenteel geen koeler geinstalleerd op mijn HDD, en de HDD zit in een 3,5 inch slot. Dus dit zou een reden kunnen zijn. Echter lijken mij 3 crashes wel erg veel, omdat een hogere temperatuur de kans op een crash verhoogd, maar niet garandeerd.
2. Zou een optie zijn, maar zou andere hardware daar dan ook geen last van moeten hebben? Memtest van mijn ram gaf namelijk geen foutmeldingen.
3. Het zou aan de controller kunnen liggen, maar de kans dat zowel de IDE als de s-ata controller kapot is lijkt me niet heel groot.
4. Zou kunnen, maar drie keer lijkt me erg vaak
5. Ten tijde van de eerste HDD crash was de PC geaard, maar bij de laatste 2 niet. Het lijkt mij echter dat andere hardware ook problemen zou moeten hebben als er hiervan sprake zou zijn.
Wat is wijsheid?