Toon posts:

3 kapotte harde schijven in 2,5 jaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit topic conform de regels is geopend. Ik ben namelijk niet heel actief op got

Voor de derde keer is in mijn systeem een HDD van maxtor gecrashed. De pc begon in alle gevallen in windows blauwe schermen te geven, ik kreeg CRC fouten en alle 3 de keren heb ik met powermax een test gedraaid en kwam er een diagnostische code uit die aangaf dat de schijf kapot was en vervanging gewenst. Alle drie de keren heb ik keurig een nieuwe harde schijf gekregen van de winkel. Harde schijven gaan wel vaker stuk, maar bij de derde crash kreeg ik toch wel echt het gevoel dat er misschien iets anders aan de hand moet zijn.

Ik had zelf op basis van de FAQ en Google de volgende ideeën:

1. Te Hoge temperatuur van de HDD
2. Kapotte voeding
3. Kapot moederbord
4. Domme pech
5. Statische elektriciteit

Mijn systeemspecs zijn als volgt:

Asus A7N8X deluxe
AMD XP2600 boxed
2x 256 mb Dane Elec geheugen pc 3200
MSI FX5600 videokaart
Lite-On standaard 16x48x Dvd speler
Nec 3520 DVD brander
Standaard floppy disk
Sweex Kast 350 watt voeding

HDD:
Schijf 1: IDE 160 gb maxtor HDD
Schijf 2: Maxtor Maxline 2 250 gb 7200rpm, 8 mb s-ata
Schijf 3: Maxtor Maxline 3 300 gb 7200rpm 16mb s-ata

1. Ik heb momenteel geen koeler geinstalleerd op mijn HDD, en de HDD zit in een 3,5 inch slot. Dus dit zou een reden kunnen zijn. Echter lijken mij 3 crashes wel erg veel, omdat een hogere temperatuur de kans op een crash verhoogd, maar niet garandeerd.
2. Zou een optie zijn, maar zou andere hardware daar dan ook geen last van moeten hebben? Memtest van mijn ram gaf namelijk geen foutmeldingen.
3. Het zou aan de controller kunnen liggen, maar de kans dat zowel de IDE als de s-ata controller kapot is lijkt me niet heel groot.
4. Zou kunnen, maar drie keer lijkt me erg vaak
5. Ten tijde van de eerste HDD crash was de PC geaard, maar bij de laatste 2 niet. Het lijkt mij echter dat andere hardware ook problemen zou moeten hebben als er hiervan sprake zou zijn.

Wat is wijsheid?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:57
Je voeding van Sweex is gewoon te gaar.... :r (ga de search maar eens na op sweex/q-tec/voeding)
Deze voeding zijn gewoon kwalitatief slecht gemaakt (daarom betaal je er ook zo weinig voor) en leveren nooit de genoemde 350Watt.
Koop gewoon een A-merk voeding :) ben je hoogstwaarschijnlijk van je problemen verlost ;)

[ Voor 157% gewijzigd door Dubbel Fristie op 12-06-2006 17:22 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
voeding :)

1337

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Harddisks zijn erg gevoelig voor onstabiele spanningen, gevoeliger dan andere componenten in je PC. Ook hitte kan prima een oorzaak zijn. Let op deze twee dingen :)

Nou staat Maxtor wel min of meer een beetje bekend hier om de uitvallers, maartoch...

Hier stond een dode link.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voeding + Koeling :Y)

Ik zou eens op zoek gaan naar een voeding van een A-merk, en neem dan ook meteen >400 Watt, da's altijd handig in de toekomst. Ook kan hij heet zijn als hij in een Sweex kast zit, dus misschien even een casefan op intake ervoor?

Verwijderd

Eerste 3 replys over voedingen :P

Maar goed. Je zegt het zelf al, warmte / geen koeling. Geen koeling voor een schijf is funest, het is ook wat je zegt geen garantie, maar het kan wel. Een harde schijf die aantoonbaar koeler draait zal langer meegaan dan 1ntje die tegen z'n grenzen aanloopt.

Ik heb op 1 schijf na ooit een chrash gehad, gewoon puur door de warmte, en na 2 weken deed het ding helemaal niks meer.

Verder, sweex & Qtec adverteren beide met Peak spanningen (dus wat een voeding heel eventjes maximaal kan leveren) dat word ook wel SubVoeding genoemt. Deze psu's zullen nooit de aangegeven wattage halen, omdat ze dat gewoon niet kunnen.

Werkelijke vermogen zal op de 250 watts liggen.

Kijk daarom ook voor een kwaliteitsvoeding, die wel echte wattages kan leveren, zoals zalman, a-open, Fortron etc...

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32

Jimbolino

troep.com

koeling lijkt me het waarschijnlijkste.
je moet maxtor schijven gewoon koelen, die dingen worden anders gewoon te heet en houden het dan maar een paar maandjes vol, ipv een paar jaar...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
wat het eerste bij mij opkomt is voeding
een onstabiele voeding zorgt dat je hd crashed,gaat tikken en daarna sterft.
als tweede natuurlijk temperatuur
check je drive temperatuur eens met speedfan en als ze onder de 50'C blijven
ligt het niet aan je temperatuur.....
vlgs maxtor is temp max 55'C
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Maxtor temps liggen volgens mij wat lager.

/me kreeg ooit een leuke melding.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/Got/maxtor.jpg

40GB ding :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ben ook een Maxtor kwijtgeraakt door onvoldoende koeling (DM9 120GB) ik heb toen via RMA een nieuwe gekregen, goed gekoeld en die draait inmiddels een jaar of 2 mee zonder enige problemen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55

Flipm0de

geen

ik hb hier een 200gig schijf, Volgens speedfan is ie 55 graden. Komt echt door de hitte gewoon. Zit op een zolderkamertje en het is hier gewoon benauwd.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Jimbolino schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:23:
koeling lijkt me het waarschijnlijkste.
je moet maxtor schijven gewoon koelen, die dingen worden anders gewoon te heet en houden het dan maar een paar maandjes vol, ipv een paar jaar...
tuurlijk, ik heb maxtor schijven die lekker draaien rond de 25 graden, maar ik heb ze ook die draaien rond de 60 graden, maakt weinig uit, behalve dat de laatste schijven een jaartje eerder gaar zijn, maar ze houden het allemaal wel een jaar of 5 uit.
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:40:
Maxtor temps liggen volgens mij wat lager.

* jealma kreeg ooit een leuke melding.

[afbeelding]

40GB ding :P
euh, ik denk dat je spybot een keer moet gaan draaien; heb zo'n vaag idee 8)7
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:09:
Ik hoop dat dit topic conform de regels is geopend. Ik ben namelijk niet heel actief op got

Voor de derde keer is in mijn systeem een HDD van maxtor gecrashed. De pc begon in alle gevallen in windows blauwe schermen te geven, ik kreeg CRC fouten en alle 3 de keren heb ik met powermax een test gedraaid en kwam er een diagnostische code uit die aangaf dat de schijf kapot was en vervanging gewenst. Alle drie de keren heb ik keurig een nieuwe harde schijf gekregen van de winkel. Harde schijven gaan wel vaker stuk, maar bij de derde crash kreeg ik toch wel echt het gevoel dat er misschien iets anders aan de hand moet zijn.

Ik had zelf op basis van de FAQ en Google de volgende ideeën:

1. Te Hoge temperatuur van de HDD
2. Kapotte voeding
3. Kapot moederbord
4. Domme pech
5. Statische elektriciteit

Mijn systeemspecs zijn als volgt:

Asus A7N8X deluxe
AMD XP2600 boxed
2x 256 mb Dane Elec geheugen pc 3200
MSI FX5600 videokaart
Lite-On standaard 16x48x Dvd speler
Nec 3520 DVD brander
Standaard floppy disk
Sweex Kast 350 watt voeding

HDD:
Schijf 1: IDE 160 gb maxtor HDD
Schijf 2: Maxtor Maxline 2 250 gb 7200rpm, 8 mb s-ata
Schijf 3: Maxtor Maxline 3 300 gb 7200rpm 16mb s-ata

1. Ik heb momenteel geen koeler geinstalleerd op mijn HDD, en de HDD zit in een 3,5 inch slot. Dus dit zou een reden kunnen zijn. Echter lijken mij 3 crashes wel erg veel, omdat een hogere temperatuur de kans op een crash verhoogd, maar niet garandeerd.
2. Zou een optie zijn, maar zou andere hardware daar dan ook geen last van moeten hebben? Memtest van mijn ram gaf namelijk geen foutmeldingen.
3. Het zou aan de controller kunnen liggen, maar de kans dat zowel de IDE als de s-ata controller kapot is lijkt me niet heel groot.
4. Zou kunnen, maar drie keer lijkt me erg vaak
5. Ten tijde van de eerste HDD crash was de PC geaard, maar bij de laatste 2 niet. Het lijkt mij echter dat andere hardware ook problemen zou moeten hebben als er hiervan sprake zou zijn.

Wat is wijsheid?
wijsheid? je voeding vervangen!! hardeschijven, maakt niet uit welk merk, zijn allemaal gevoelig voor wisselende spanning, dat jumpen enzo, daar gaan ze kapot van. Koop een A-merk voeding van antec, enermax, tagan, zalman e.d. en je problemem zijn waarschijnlijk weg. Je hdd's koelen is niet echt nodig, maar wel aan te raden (je weet maar nooit, ik heb er nog geen last van gehad, maja) een 80 mm fannetje ervoor en dat probleem is ook gefixed.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Hm, weet niet of het écht wel de voeding kan zijn hoor..
Natuurlijk ken ik de verhalen met Qtec spul, maar mijn vader heeft al 4 jaar een systeem in een Sweex-kast met bijbehorende voeding (Sweex PX4, [google=Sweex PX4]) met 2 harddisks en heeft nog nooit uitval of problemen gehad. (Athlon 900Mhz op de bekende MSI 6330)
Enigste nadeel is dat de fan in de voeding wel héél veel herrie maakt, maar dat maakt 'm niks uit :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Zoals iemand in z'n sig heeft staan:
GoT, het grote wijt-het-aan-de-voeding forum
Serieus, wie hier zitten er allemaal posts te scoren, vooral het elkaar herhalen is nuttig :X.

Maar zelf gooi ik het op temperatuur, daar zijn die dingen ook nogal gevoelig voor, en prutsen natuurlijk. Als je schijf/kast een flinke tik krijgt terwijl hij net druk bezig is kan dat zomaar een crash veroorzaken.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben bijna zeker je voeding. Om niet zomaar uit de lucht te kwaken:

Je Sweex voeding geeft een piekvermogen van 350W, dat gaat je ongeveer 200W bruikbaar vermogen geven (21 euro voor een gold plated dual fan 350w voeding, yeah right)

- Maximum Power: 350W
- +3.3V: 14 Amp
- +5V: 30 Amp
- +12V: 12 Amp

- -5V: 0.5 Amp
- -12V: 0.8 Amp
- -5Vsb: 2 Amp

Van die 200W stuur je blijkbaar 3 schijven aan (die elk ongeveer 12-20W verbruiken), 2 cd-loopwerken (ook elk 10W) dan kom ik al aan 80W verbruik. Dat is bijna de helft van je voeding die verbruikt wordt aan loopwerken. Dan heb ik nog je videokaart niet gerekend (30-60W - dunno), je moederbord en processor (100W, zal ongeveer juist zijn), whatever kaarten je er nog hebt insteken etc.

En jij bent verwonderd dat er iets kapot gaat? Zet eens je pc aan (belast) en meet over de verschillende stroompinnen hoeveel je nog hebt. Ik gok dat je ergens tussen 9,5 en 10,5V zit voor je 12V lijn.

Oh ja: OM FAQ / Beleid

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 14-06-2006 04:01 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Van die 200W stuur je blijkbaar 3 schijven aan
Ik denk dat hij de schijven heeft opgesomd die achtereenvolgens zijn gecrashed ;)

Enfin, een el-cheapo Sweex voeding is inderdaad niet de beste keuze. Een voeding is het hart van je PC, bezuinig daar nooit op. Ga zoals eerder gesuggereerd voor een A-Merk. In Overige Hardware loopt een "Welke voeding moet ik nemen?" topic, uit de topicstart daarvan kun je veel nuttige informatie halen :)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 10:34
Ik heb thuis in totaal +/- 16 maxtor hardeschijven in gebruik.
Van 40Gb tot 200Gb, ATA en S-ATA.
Tot heden is er 1 schijf stuk gegaan. Namelijk een 200Gb S-ATA.
Hij ging kapot toen ik een S-ATA power kabel erop prikte en een leuke steekvlam uit een chip kwam. En heb toen netjes vervanging gekregen van maxtor.

De echte problemen had ik met mijn server. Uitval van de schijven en disconnects.
Mijn server heeft een RaidCore 4852 Controller. De uitvallen werden veroorzaakt door de firmware van de schijven. Een nieuwe firmware erin en de problemen waren opgelost.

Later heb ik met 2 verschillende computers gehad waarvan de schijven tikken en uitval geluiden maakten. Bij beide bleek later dat de voedingen, QTeq 350 en een Antec 430, het niet aan te kunnen. Beide heb ik vervangen en tot heden geen problemen meer mee gehad.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Pagina: 1