Advies (actieve) koeler gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 07:13
Ik ben in het bezit van een Asus V9999TD (GeForce 6800TD) videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://www.computrade.nl/images/Videokaarten/v9999td.jpg

Van het begin af aan was de geluidsproductie van de standaard koeler een doorn in het oog (oor).

Nu met het warme weer wordt de GPU kern en het geheugen op het kaartje behoorlijk warm tijdens idlen. (beiden tussen 50 en 53 graden celcius volgens Speedfan)

Voor het geheugen om de kaart zijn geen koelvoorzieningen getroffen door de fabrikant. Zalman levert de bekende setjes van 8 blauwe heatsinks voor het geheugen, maar met de standaard koeler is daar geen ruimte voor.

Vanwege de geluidsproductie en het warme weer, lijkt het mij een mooie gelegenheid om een goede koelingsset aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op koelers van het merk Zalman: http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=013

Zoals je kan zien is de keuze best groot, wie kan me een goed aankoopadvies geven? Goede koeling gaat boven geluidsproductie. (wat nooit erger kan zijn dan de standaardkoeler die nu op de kaart zit)

Het mooiste voor mij is als iemand zijn of haar praktijkervaring kan delen, want ik staar nooit blind op door de fabrikant opgegeven specificaties.

Alvast bedankt.

PS: Mijn systeemkast is voorzien van (met dit weer) op full-speed draaiende zuigende (voorkant) en blazende (achterkant) casefans.

Verwijderd

Mijn ervaring:

Arctic Cooling NV Silencer 5 rev. 3

€ 20,90

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/3019-3180.jpg

De nieuwe VGA-koelers van Arctic Cooling voor de ATI Radeon (ATI Silencer) en NVidia VGA-kaarten (NV Silencer) bieden zeer effectieve koeling bij een laag geluidsniveau. De NV Silencer 5 rev. 3 wordt door Arctic Cooling aangeraden voor de nVidia Geforce FX 6800 (GT, Ultra) en 7800 (GT, Ultra, GTX).

De gebruikte ventilator heeft ten opzichte van zijn voorganger een grotere diameter en beschikt over een keramiek lagering. Hierdoor weet de NV Silencer betere koelprestaties te leveren dan de standaard koeling terwijl eveneens het geluidsniveau drastisch lager wordt.

Het zilverkleurige koellichaam beschaat uit 27 grote aluminium koelvinnen en een bodemplaat van koper. Deze vervangt de standaard aanwezige koeler en wordt op de VGA-kaart bevestigd door middel van schroeven. De lucht die over het koellichaam geleidt wordt, verlaat de behuizing door de openingen in het slotplaatje. Op deze wijze wordt tevens de binnentemperatuur van de behuizing verlaagd.

Vanwege het gebruik van het airflow-slotplaatje zijn grafische kaarten met een dubbel PCI-slotplaatje niet geschikt. Dit zijn o.a. de volgende modellen:

* Gigabyte GV-N68U256D
* Aopen Aeolus 6800Ultra-DVD256
* Leadtek WinFas A400 GT/Ultra TDH
* Club-3D GeForce 6800 GT/Ultra
* Gainward (CoolFX) Ultra/2400/2600
* Pny Verto GeForce 6 6800 GT/Ultra
* Sparkle SP-AG40UPT

Specificaties:

* Toerental: 2000 RPM
* Geluidsproductie: 0,9 Sone
* Afmetingen: 218,5 x 100 x 31 mm.
* Gewicht: 428 gram

Een soortgelijke koeler heb ik ook op mijn 9800 XT. Hij heeft (als ik mij niet verzin) keramische lagering die hem erg stil maakt!. Zoals je op het plaatje kunt zien, zit de 90 mm ventilator aan de achterkant. Deze ventilator haalt lucht uit je kast en blaast het over de core*geheugen de kast uit.

Hijs is de helft van de prijs wat betreft de zalmans.. ik zou het gewoon eens gaan proberen!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 16:44 ]

Verwijderd

Ik had eerst een AC Silencer 5 rev 3 en de stroomkabel kon niet op de v9999 (6800GT). Ik heb er dus een Zalman VF700 opgezet. Je moet dus een VF700/VF900 (ik weet niet zeker of de 900 op die kaart kon) of een AC Silencer 5 rev 3 nemen. Wat wel zo is dat ik dus problemen met het stroomkabeltje van de Silencer en wellicht dat jij ook dat probleem hebt.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 07:13
In de tussentijd heb ik nogsteeds geen koeler gehaald. (druk met andere dingen) Maar ik ben deze week echt van plan om er een te halen.

Ik las in verschillende reviews dat de meegeleverde warmtegeleidingspasta kwalitatief ondermaats is, dus ik wil nog een keer om advies vragen: Wat is goede warmtegeleidingspasta? (waar makkelijk aan is te komen)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 19:28

TetsuoShima

low energy output

zowel coolermaster als arctic maken goede koelpasta. (of ze ze zelf maken weet ik niet, maar ze verkopen ze onder hun merk alleszins)

de 2 alternatieven hierboven voor een koeler zijn idd 3 van de betere mogelijkheden.

als je al goede case ventilatie hebt is de volgorde:

1 zalman vf900
2 silencer 5
3 vf700

als je geen goede ventilatie hebt is het:

1 silencer 5
2 vf900
3 vf700

de GPU is volgens de tests altijd koeler met de vf900, maar de andere onderdelen kunnen koeler zijn met de silencer omdat die z'n hitte buiten de kast deponeert.

koelpasta waar ik goede ervaring mee heb, zijn:

coolermaster premium en artic silver 5

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 16:58
de accelero is ook een goede.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

^^

Geldt ook voor "Welke koeler moet ik voor mijn kaart kopen?"-vragen

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.