wifi internet delen zonder router.

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 14:14
Ik heb even een vraagje. Ik heb hier een pc die gewoon via een wired router is verbonden met het internet zoals meer pc's hier in huis. Maar nu heb ik een pda met wifi internet mogenlijkheid. Nu wilde ik eigenlijk in de tuin af en toe met dit weer een beetje op de pc vervelen zegmaar. Is het mogenlijk door alleen een wifi usb adapter in de pc te doen en dan het internet te delen over die usb stick ? En doe werkt dit ? En als laatste zou dit dan iets zijn want is maar 4,95euro en hoef op de pda uiteraard toch niet sneller te hebben dan 11mbit. pda is trouwens een MDA Vario

Linksys WUSB11 Wireless USB

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
Een andere optie is om via Bluetooth een netwerk tussen PC en PDA te bouwen, maar het is volgens mij ook wel mogelijk om dit met WiFi te doen, volgens mij heet dit "AdHoc".

Het delen van internet op onder Windows kan overigens een aardig lastig karwei zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door Invisible_man op 12-06-2006 15:53 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zou moeten lukken met ICS lijkt me...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
ICS is een router ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• clonedonkey
wat is ICS precies want google laat andere dingen zien als dat je bedoeld denk ik...

• clonedonkey
hoe zou dit anders kunnen via bluetouth kunnen als dat makkelijk is ?

• Invisible_man
Netwerk tussen PC en PDA via Bluetooth gaat via het PAN (Personal Area Networking) protocol. Moet je PDA dit echter wel ondersteunen (PDA's ondersteunen niet altijd alle Bluetooth protocollen). Heb er zelf wel eens wat mee geprutst, wel een netwerk aan de gang gekregen (kon over en weer pingen), maar het delen van internet gaf problemen (win2000 doet daar wat moeilijk over volgens mij, onder winXP blijkt het makkelijker te gaan).

Een draadloos routertje heb je tegenwoordig ook al voor 40 euro en is iig een stuk makkelijker aan de praat te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 12-06-2006 16:15 ]

Verwijderd

dit is toch gewoon wat die nintendo wifi connector voor een nintendo ds doet? zal wel ergens een handleidingkje voor te vinden zijn om zoiets op te zetten. zal dadelijk eens zoeken, eerst boodschappen doen

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 22:15

NBK

Weercam-Avatar

clonedonkey schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:59:
wat is ICS precies want google laat andere dingen zien als dat je bedoeld denk ik...
Beter leren googlen :P

http://www.google.nl/sear...hl=nl&q=ICS+windows&meta=

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• clonedonkey
de specificaties van de bluetooth van de pda is :

Bluetooth Protocollen Telephone Headset Profile (Mono speaker and Mic.) , Object Push Profile , File Transfer Protocol , Generic Object Exchange Profile (OBEX) , Serial Port Protocol

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het zou volgens mij gewoon moeten werken als je die wifi stick gebruikt en in Windows XP die stick bridged met het normale netwerk. Dan hoef je verder ook niks extra's te doen voor internet sharing, want dat doet je router al.

Zo werkt de wifi stick van Nintendo ook (zoals aragorn al zei).

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 12-06-2006 16:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Invisible_man
In mijn PDA staat er in de Bluetooth manager (Windows pocket pc 2003 pro) de mogelijkheid voor "Connect to a network".Zoals ik al zij heet dit officeel PAN. Naast je PDA, moet natuurlijk je Bluetooth dongle (en drivers) dit ook ondersteunen, maar dat zit meestal wel goed.

Verwijderd

Waarom niet gewoon een accesspoint ? Niet veel duurder dan een usb dongle (~30€)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:23:
Waarom niet gewoon een accesspoint ? Niet veel duurder dan een usb dongle (~30€)
Dan moet ie nog steeds met iets anders routen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar wat is nou het voordeel van Bluetooth (waar iedereen het opeens over heeft) ten opzichte van wifi stick van €5?
Wifi zal zeker werken met een paar muisklikken. Ook lijkt me het bereik van Wifi wat groter dan bluetooth.
ChaserBoZ_ schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:24:
[...]

Dan moet ie nog steeds met iets anders routen.
Hoezo? Hij heeft al een router.

Zo heb ik het hier ook werken. Gewoon een AP die met een draad aan de switch zit zodat Wifi-lan en normaal lan samen smelten.

[ Voor 44% gewijzigd door Gizz op 12-06-2006 16:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• clonedonkey
ik kan die bluetooth manager niet vinden in windows mobile 5 alleen een waar ik bluetooth aan en uit kan zetten en een partnerverband kan aanmaken.

En waarom ik geen accesspoint wil is omdat ik het maar zelden zal gebruiken en dus aan zo'n usb stick van 5euro al genoeg heb/vindt dat het al duur genoeg is voor hetgeen ik het voor ga gebruiken

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De kans is klein, maar sommige routers hebben een PCMCIA gleuf waarmee je mbv een notbook wifi kaartje de router wifi mogelijkheden kan gevevn.

Iets minder serieus: Kan je in je tuin met je laptop geen andere access points vinden ;)

offtopic:
Verder zou je misschien wat vaker van de edit-functie gebruik kunnen maken :)

[ Voor 44% gewijzigd door fsfikke op 12-06-2006 16:47 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Invisible_man schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:14:
...maar het delen van internet gaf problemen (win2000 doet daar wat moeilijk over volgens mij, onder winXP blijkt het makkelijker te gaan)...
Klopt, onder Windows XP kun je makkelijk je internet-verbinding en je draadloze verbinding bridgen, zodat je draadloze verbinding ook internet krijgt.
Onder Win2k kan dat standaard niet, maar er zijn wel allerlei programmaatjes voor (nog niet gevonden, maar me ook niet niet zo mee bezig gehouden).

• clonedonkey
Maar wat jullie dus eigenlijk zeggen is dat die wifi stick wel zou moeten kunnen werken ? Want dan koop ik er straks één en ga een beetje proberen. Wat is het berijk van zo'n oudere usb stick denken jullie ? Want zou van zolder naar tuin moeten kunnen en dat is zegmaar iets van 7 meter naar beneden dus totaal iets van 7,5 meter ofzo wat hij moet kunnen halen

[ Voor 3% gewijzigd door clonedonkey op 12-06-2006 16:30 ]

• clonedonkey
@fsfikke kan maar iets van 3 routers vinden maar die liggen net buiten het berijk om een goede verbinding te maken helaas.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat ik zeg is dat Wifi gewoon zal werken, bluetooth lijkt me juist minder geschikt gezien de afstand en mogelijkeconfiguratie problemen.

edit: ah, je hebt het al veranderd :P

Als je Windows XP hebt zal het gewoon werken, onder windows 2000 is het zoals al gezegd een stuk lastiger.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 12-06-2006 16:31 ]

• Invisible_man
Maar wat is nou het voordeel van Bluetooth (waar iedereen het opeens over heeft) ten opzichte van wifi stick van €5?
Ik krijg het idee dat hij al een Bluetooth stick heeft waardoor de investering 0 euro is. En het bereik van Bluetooth is doorgaans niet veel slechter als dat van WiFi (en in de PDA gebruiken ze ook nog eens de zelfde antenne, heeft dan ook de zelfde frequentie van 2,4GHz). Wel is het zo dat de antenne's in standaard BTdongle erg slecht zijn en dus een slecht bereik opleveren.

• clonedonkey
Ik heb nog geen bluetooth of wifi stick moet dit nog aanschaffen daarom deze vraag.

• Invisible_man
clonedonkey schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:36:
Ik heb nog geen bluetooth of wifi stick moet dit nog aanschaffen daarom deze vraag.
Ah, das dan duidelijk :),

Wat voor bereik wil je echter? Zoals ik al zij hebben de goedkopere Bluetooth en WiFi dongle een kleine antenne (paar spoortjes op het printplaatje). Een WiFi router of Access point (en sommige dongle's, maar die zijn dan ook aardig duurder) hebben iig betere antenne's waarmee je bereik meestal wel twee keer zo groot wordt.

• clonedonkey
ongeveer 7-8 meter

• Invisible_man
Dit moet met standaard dongle's nog wel lukken, mits er geen muren enzo tussen zitten. In dat geval lijkt een WiFi dongle mij de beste "eenvoud/kosten" verhouding te hebben (om het zo maar eens te noemen).

• clonedonkey
Nu is die usb dogle van 4,95 maar beperk vooradig en de volgende usb wifi dogle die je anders krijgt kost iets van 29euro. nu hebben ze ook voor 14,95euro een bluetooth dogle de volgende namelijk
:

Sweex Bluetooth adapter .LE000010.
• Bluetooth 1.2, Class 2
• Maximale afstand Bluetooth verbinding: 10 meter
• Maximale datasnelheid: 723 Kbps
• Interface: USB 1.1
• Ondersteunt: Windows 98SE, ME, 2000, XP en Mac OS 10.1.14 of hoger

Volgens de specificaties een berijk van 10meter dus zou ruim voldoende moeten zijn. Zou dit nu ook kunnen werken ofniet ?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die 10 meter zal wel onder de meest gunstige omstandigheden zijn. Of je nog de 7 meter haalt als je door muren etc. moet zenden durf ik niet te zeggen.

• clonedonkey
a,oke maar moet me pda dan trouwens dat Personal Area Networking hebben want dat ondersteund hij volgens mij niet.., ga dus eerst maar effe kijken of die usb wifi kan krijgen zoniet zien we wel verder...

[ Voor 28% gewijzigd door clonedonkey op 12-06-2006 16:53 ]

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Bluetooth is voor korte afstanden en relatief lage snelheden. Dat moet je dus niet gebruiken voor het doel waarvoor jij het wil gebruiken :) 10 meter is over het algemeen het meest optimale wat je qua afstand zal halen. Een wifi dongle kan je instellen in adhoc mode. Sommige dongles kunnen zelfs als access point werken, dat is verreweg de mooiste optie, maar zal afhangen van de chipset en de drivers van je wifi dongle. Op je PC kan je (als je bijv XP) hebt internet connection sharing gebruiken (ICS) zodat je via je PDA kan surfen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

grhmp: ICS is helemaal niet nodig als XP gewoon als bridge optreedt. Dan heb je gewoon 1 groot lan, met 1 router.
Met ICS heb je een NAT-oplossing achter een NAT-oplossing (XP als router en de echte router). Dat is niet een hele fijne situatie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gewoon uSB stickje kopen en gaan spelen vanavond: is toch lekker weer om in je tuin te zitten niet?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

franssie schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:15:
gewoon uSB stickje kopen en gaan spelen vanavond: is toch lekker weer om in je tuin te zitten niet?
Maar hij wil graag weten wat hij beter kan halen voor zijn situatie. Je kunt natuurlijk een BT en een Wifi-stickje halen, maar dat kost ook wat meer, je weet niet of het compatible is, en voordat je lekker buiten kunt zitten, moet je eerst binnen aan de pc knutselen voordat het allemaal werkt :)

• clonedonkey
Heb hem binnen dus zometeen eens beginnen en dan maar eens zien of het wat wordt. Kan toch niet echt sukkelen voor die 4,95 vindt ik !

• clonedonkey
Kan iemand me mischien vertellen of een site wijzen hoe ik nu een draadloos netwerk met internet delen moet gaan maken want het is nog niet echt gelukt helaas.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je al geprobeerd om die wifi gewoon te bridgen met je normale lan? Dat zou het enige zijn wat je zou hoeven te doen.

• clonedonkey
Ik heb ze nu gebridged, en windows en me pda hebben verbinden met elkaar via peer-to-peer. Maar ik kan nu nog geen internet pagina's openen wat moet ik hiervoor doen ?

edit:
nu ineens werkt het ! Hopen dat het zo blijft maar het kan dus wel gewoon !

[ Voor 80% gewijzigd door clonedonkey op 13-06-2006 00:52 ]

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-04 14:47
clonedonkey schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:12:
Ik heb ze nu gebridged, en windows en me pda hebben verbinden met elkaar via peer-to-peer. Maar ik kan nu nog geen internet pagina's openen wat moet ik hiervoor doen ?

edit:
nu ineens werkt het ! Hopen dat het zo blijft maar het kan dus wel gewoon !
kun je misschien een beetje uitleg geven hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Ik heb nl ook een MDA vario, die thuis zonder problemen maakt met mijn wireless accesspoint. Op mijn werk heb ik zo'n USB dongle erin geprikt, en ik kan niet eens verbinding maken. Het lijkt mij een probleem met het toewijzen van een IP adres, maar ik kan vrij weinig instellen op de dongle, waardoor ik niet weet hoe ik mijn MDA moet instellen.
Pagina: 1