Toon posts:

Bestanden ondertekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Probleem:
ik heb een vraag met betrekking tot de elektronische handtekening. Wij (als bedrijf) willen van het papierwerk af en willen formulieren (intern) digitaal ondertekenen. Voorbeeld: op heden moet op elke inkoopaanvraag boven de 1000 euro een handtekening van de directie geplaatst worden. Aangezien het bedrijf op 5 locaties is gevestigd moet dit alles per post en gaat er soms dagen overeen voordat een dergelijke handtekening gezet is.

Het zou handig zijn als aan een word document (bv inkoopaanvraag) zichtbaar een handtekening gekoppeld kan worden. Een medewerker stuurt een ingevuld word document naar de directie. Deze leest het en koppeld vervolgens zijn handtekening aan het document. Dit document is nu vergrendeld tegen wijzigingen en wordt door de directie teruggestuurd naar de betreffende medewerker.

Deze medewerker kan vervolgens aantonen dat de inkoop is geautoriseerd.

Voorwerk:
ik heb gezocht op google en kwam daar op een website met een goede uitleg:
http://www.digitale-handtekening.nl/
Vervolgens raden zij daar een programma aan: isafeguard http://www.download.com/i...0298247.html?tag=lst-0-13

Ik heb dit programma geinstalleerd en heb een certificaat aangemaakt. Vervolgens sign ik een document met mijn handtekening, maar kan nu nergens vinden door wie en wanneer het getekent is. Dit systeem werkt dus niet lekker.

Vraag:
Weet iemand van jullie een goed programma om mijn probleem op te lossen? Ik kom er zelf niet goed uit. ;(

Groetjes,

Remmelt Lubberts

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is GPG niets voor je? Kwestie van een goed interface zoeken en je bent er?
Detached signatures

A signed document has limited usefulness. Other users must recover the original document from the signed version, and even with clearsigned documents, the signed document must be edited to recover the original. Therefore, there is a third method for signing a document that creates a detached signature, which is a separate file. A detached signature is created using the --detach-sig option.

alice% gpg --output doc.sig --detach-sig doc

You need a passphrase to unlock the secret key for
user: "Alice (Judge) <alice@cyb.org>"
1024-bit DSA key, ID BB7576AC, created 1999-06-04

Enter passphrase:

Both the document and detached signature are needed to verify the signature. The --verify option can be to check the signature.

blake% gpg --verify doc.sig doc
gpg: Signature made Fri Jun 4 12:38:46 1999 CDT using DSA key ID BB7576AC
gpg: Good signature from "Alice (Judge) <alice@cyb.org>"

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Dat kan je toch gewoon met Office of met Adobe Acrobat doen?
In mijn Office 2007 heb ik een optie 'Sign document', dan kan ik gewoon een handtekening eraan toevoegen, en dan wordt het document alleen-lezen, en er staat ook bij wie het ding heeft gezet.

We are shaping the future

Verwijderd

Ik heb ooit (vorig jaar) zoiets gezien tijdens een presentatie van Adobe. en het zag er simpel uit. Zelf heb ik er echter nooit mee gewerkt.
Het product dat je nodig hebt is LiveCycle (http://www.adobe.com/products/livecycle/) of 1 van zijn onderdelen en het slaat documenten op in pdf formaat met een onderliggende xml laag. Het is uitermate handig met formulieren. Er wordt daar namelijk een soort van barcode (geen traditionele streepjescode, maar een raster van lijnen in verticale en horizontale richting => om faxen toe te laten) gecreeerd die een scanapparaat (uiteraard geleverd door Adobe) kan lezen en invoeren in de computer. Het systeem met digitale handtekening werkt net eender.
Met de Policy server kan je instellen wie de pdf kan zien (enkel directie?) en aan welke criteria het moet voldoen vooraleer de pdf afgesloten wordt zodat je niks meer kan wijzigen.

Dat is zo ongeveer alles wat ik er nog van weet, jammergenoeg heb ik geen diepgaande kennis hierin. Ik heb wel nog het kaartje van de personen die de presentatie gaven :) (mensen uit UK, ik woonde er toen).

edit: typo

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Aangezien het bedrijf op 5 locaties is gevestigd moet dit alles per post en gaat er soms dagen overeen voordat een dergelijke handtekening gezet is.

fax ???

serieus, hoe beheren jullie dan de administratie als er voor een dergelijk simpel probleem nog niets voor handen is??

You don't need eyes to see, you need vision

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-07 13:51
Infopath.

Werkt prima.
Je dient de formulieren te ontwikkelen, maar dit is erg simpel.

Vanaf office 2007 (met forms server 2007 geinstalleerd), kunnen infopath forms ook geopend worden met Internet Explorer.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties. We gaan de bestanden nu ondertekenen via word.
Pagina: 1