[Kabel-adapter]van parralel naar USB

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hallo,

Voor een speciaalborduurpogramma(PE-design) heb ik een parralel dongle erbij gekregen.
Deze dongle dient er als een soort activatie voor om het programma te kunnen draaien.
Het probleem is alleen dat ik op mijn laptop geen parralell aansluiting heb.

Ik ben nu alleen al een tijdje opzoek naar een kabeltje/adapter/connector die dit kan omzetten naar USB.
Ik weet dat deze kabeltjes er zowiezo in serieele vorm zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Diversen/Sweex_USB-Serial.jpg
Alleen ik krijg ze met geen mogelijkheid in de parallel vorm gevonden.
De enige parallel -> usb converter zijn die printer kabels (een blokje ipv 25 pins)

Weet iemand of deze converter die ik zoek nog beschikbaar zijn?
Kheb hier al in de shop survey gekeken , daar kon ik helaas ook niet geschikts vinden.
Ook google bood me tot nu toe weinig uitkomst

[ Voor 9% gewijzigd door degroot op 12-06-2006 14:59 ]

www.degroot-it.nl

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Kerel, op welke termen heb jij gegoogled?

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

vanaf de tweede link, volop te krijgen.

• degroot
  • Niet online
Ik google op:

parallel to usb converter
parallel to usb adapter
blablabla

Ja daar zijn ze inderdaad volop te krijgen.
Maar dat is allemaal buitenland en dan moeten ze nog deze kant op geshipped worden.
Liefst zou ik ze gewoon hier in nederland kopen(beetje zekerheid blablabla)
Dan erbij als ze vanuit het buitenland hierheen moeten komen , daar heb je 10 van die adapters voor!

[ Voor 12% gewijzigd door degroot op 12-06-2006 15:20 ]

www.degroot-it.nl

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sweex levert ook de kabel die jij zoekt gewoon: USB->Parallel. Dus iedere dealer die andere sweex spullen verkoopt zou deze ook moeten kunnen leveren.

edit: Ik zie net dat je er eigenlijk een zoekt met een 25 pins aansluiting in plaats van de specifieke printer aansluiting, kun je die dongle niet gewoon ruilen voor een usb variant?

[ Voor 33% gewijzigd door Jarod op 12-06-2006 19:54 . Reden: Eerst goed lezen voordat ik post... ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Let er op dat je dan ook een volwaardige printerpoort krijgt, die dus ook wordt aangeduid met LPT, in Windows.

Het zou namelijk ook best kunnen dat je "ondersteuning voor usb-afdrukken" in apparaatbeheer krijgt, en dan kun je er alleen een printer op aansluiten. (been there, done that)
Een volwaardige usb -> parallel converter heb ik persoonlijk nog niet gezien.

Ik had zelf namelijk een USB -> serieel converter en wat extra usb poorten nodig, en toen heb ik bij www.conrad.nl met bestelnr: 997905 - 89 (deeplinken gaat niet goed, dus dan maar zo), een usb hubje, met seriele en printerpoort gekocht. Deze printerpoort verschijnt echter niet als LPT poort in windows, de seriele poort verschijnt wel als een COM poort.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• degroot
  • Niet online
The_Talker schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:48:edit: Ik zie net dat je er eigenlijk een zoekt met een 25 pins aansluiting in plaats van de specifieke printer aansluiting, kun je die dongle niet gewoon ruilen voor een usb variant?
klopt , ik zoek niet die specifieke printer aansluiting, die zijn er namelijk volop te vinden als je zoekt op parallel.....
Die dongle omruilen is helaas geen optie, die worden alleen in parallel vorm gemaakt , beetje apart vind ik dat ook van de fabrikant, maar het is voor een borduur programma , en daarvoor word toch nog meestal een gewone desktop(waar dus standaard die aansluiting op zit) voor gebruikt....

@DrivingUCrazy:
Op conrad had ik ook al zitten zoeken...maar kon ik hem helaas niet vinden....
In principe , worden die dongles gewoon op een lpt poort aangesloten , dus ik weet niet precies hoe dit dan is als ze normaal worden aangesloten.
En of dat het programma kijkt naar of de dongle op een lpt poort oid zit.
.....

[ Voor 19% gewijzigd door degroot op 12-06-2006 20:44 ]

www.degroot-it.nl

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat ik bedoelde is dat er in windows een soort driver zit die de printopdrachten die normaal naar de LPT worden gestuurd, nu via de usb bus gaan, en de converter in die kabel zet dat dan weer om naar normale paralelle signalen.. Maar hier kun je alléén mee afdrukken, meer niet!

Ik betwijfel of dit gaat werken, omdat ik verwacht dat je géén LPT poort krijgt onder windows die een programma kan aanspreken. Ja, je hebt wel die 25 pins connector, maar daar kun je alleen een printer aan hangen. In feite heb je dan hetzelfde als die 36 polige converters die je al had gevonden.

Een andere driver installeren is tot nu toe voor mij onmogelijk gebleven: Microsoft geeft niks vrij over die driver, en open source versies zijn er tot nu toe nog niet. (ik heb er niets voor kunnen vinden, en ik heb toen toch wel een tijdje gezocht)

Ik denk dat dit met een laptop zonder vaste printerpoort een no-go is. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Als je het probeert, laat het dan in ieder geval even weten of het werkt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier hebben ze een oplossing door middel van een pcmcia kaart, is alleen wel een beetje een dure oplossing. Diezelfde oplossing bieden ze hier ook aan.

Is er trouwens voor jouw laptop niet toevallig ook een docking station verkrijgbaar waar een parallelle poort op zit? Dat zou misschien ook nog een oplossing zijn.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29

empy

Rijdt rondjes

je kan toch ook een pci-kaart kopen met een parallele poort er op? dan heb je dat hele gezeur met usb niet...
moet eens leren lezen en zien dat het om een laptop gaat |:(

[ Voor 25% gewijzigd door empy op 12-06-2006 21:50 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

empy schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:49:
je kan toch ook een pci-kaart kopen met een parallele poort er op? dan heb je dat hele gezeur met usb niet...
moet eens leren lezen en zien dat het om een laptop gaat |:(
Het gaat dus om een laptop, zoals je waarschijnlijk inmiddels wel gezien zult hebben. Inderdaad :P

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 12-06-2006 21:53 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• degroot
  • Niet online
Die pcmcia oplossing ziet er inderdaad erg praktisch uit.
Punt is dus ook dat ie weer vanuit het buitenland moet komen , waar ik nogal tegenop zie(hier verder geen discussie over).
Ook is ie erg duur , maar wel praktisch....!!! maar helaas niet voor mij (portomenee)doeleinde bestemd

EDIT:

Ik heb zelf een acer laptop , maar de laptop waar het om gaat is een medion(zon aldi-dingetje)
Dus weet niet zeker of daar dockingstations voor zijn

[ Voor 23% gewijzigd door degroot op 12-06-2006 22:17 ]

www.degroot-it.nl

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43
Op http://www.reichelt.de/ staat ook een usb converter.
Linksboven op usb parallel zoeken en dan de 1e hit.

Edit: Hier ook nog een gevonden: http://www.mfjenterprises.com/products.php?prodid=MFJ-5427
Nu heb ik genoeg gezocht ;) http://www.keyspan.com/products/usb/up6c/

[ Voor 46% gewijzigd door Lizard op 12-06-2006 22:42 ]

Pagina: 1