Toon posts:

[Nieuw systeem] Allround develop / game / photoshop systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Informatie, gebruiksdoel, budget

Oke, aangezien m'n laptop op het punt staat het te begeven heb ik een nieuw systeem nodig. Het moet een allround computer zijn. Hoeft niet top-of-the-bill te zijn maar wel geschikt zijn om over een anderhalf jaar een (veel) snellere CPU in te prikken. Verder een goede voeding voor de nodige extra harde schijven en evt. een zwaardere grafische kaart.

Gebruik: programmeren, photoshop en games.

Overklokken ben ik niet van plan....

Mijn 'probleem' ;) is dat zodra ik begin met selecteren van een 'simpel' systeem ik dmv allerlei reviews, ervaringen toch weer de betere/duurdere onderdelen ga selecteren waardoor ik weer boven mijn zelfopgelegde budget kom (helaas heb ik deze geldverslindende eigenschap niet alleen met PC's maargoed 8) ).

Heb ook zitten twijfelen om te wachten op de Conroe maar daar ben ik toch maar van terug gekomen. Dat duurt me te lang en als het toch ineens geweldig is kan ik altijd nog een keer alleen het moederboard + processor vervangen door Intel spul.

Budget is rond de 1500 euro. Wil graag weten of het systeem een beetje in balans is qua specs of dat ik ergens compleet uit de bocht vlieg...

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties

Dit heb ik intussen zelf al uitgezocht bij Salland Automatisering:

Moederbord Asus A8N32-SLI Deluxe 164,89
Processor AMD Athlon X2 3800+ Dual Core S939, 2.0GHz, Boxed 284,89
CPU koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro 14,6
Geheugen 2GB Corsair TWINX2048C2 PC3200 400 Mhz, CL2 196,89
Grafische kaart Asus VGA GeForce 7600 GT Silent 256 MB 199,88
DVD speler NEC 5800 (black) 18,69
DVD brander NEC 4571 (black) 37,69
Cardreader Apacer 15-in-1 13,68
Monitor Samsung Syncmaster 930 BF, 4ms 302,89
Behuizing Antec Performance TX1050B (incl. 500 Watt voeding) 110,88
Harde schijf Hitachi Deskstar 250 GB 7200 rpm, 8MB cache 85,69
Floppy drive NEC 3.5 inch 10
Speakers Logitech Speakerset Z-4 2.1, Zwart / Zilver 65,59
Muis Logitech Mouse Premium Optical Wheel B58 Zwart 9,48
Keyboard Logitech Keyboard Internet Pro USB Zwart 10,5

Totaalprijs: 1526

Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)

Moederbord: zoek een moederbord met firewire en een passieve koeling. De A8N-Sli-Premium was ook een optie maar die is al een stuk ouder dus voor ruim 30 euro extra deze A8N32 maar gekozen. Sli zal ik (waarschijnlijk) niet gaan gebruiken.

Processor: doe toch vrij veel tegelijk dus een dual core moet het zeker worden. Echter het hoeft (nog) niet supersnel te zijn dus vandaar het 3800 instapmodel.

Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)

* Is het moederboard niet teveel overkill of is het toch wel handig voor de toekomst?

* De kast heeft standaard 1 ventilator. Gaat dit goed met mijn uitgezochte spullen (o.a. die Silent Asus videokaart) of moet ik direct extra ventilatoren aanschaffen om de boel goed te koelen?

* Zat te twijfelen om een aparte WD Raptor 74GB harde schijf te gaan gebruiken als boot/app schijf maar da's toch weer 160 euro extra. Zou ik dit verschil aan snelheid direct merken?

* Het geheugen is al vrij rap, er is echter ook Corsair TWINX 2048-3500LL PRO 2048 MB wat net weer wat sneller is maar ook weer 85 euro extra.

* Iedereen heeft het over losse Tagan voedingen maar kom ik ook goed weg met deze Antec kast + voeding?

* De Logitech Speakerset Z-4 2.1 komt vrij goed uit de tests, echter de Logitech Speakerset Z-2300 2.1 zit ook aardig te lonken. Verder ben ik niet van plan een aparte geluidskaart te gaan scoren maar de geintegreerde te gaan gebruiken. Is dit slim of is die Z-4 ook teveel speaker voor de AC97 / Realtek ALC850 codec combi?

Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)

Het is 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een systeem in elkaar heb gedraaid dus ik moest me weer door de nodige nieuwe terminologie heen worstelen maar via de onderstaande bronnen is me dat aardig gelukt.

BBG op tweakers
Toms hardware
Google

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:55
Je hebt een 939 processor genomen en je wil over anderhalf jaar er een nieuwe in zetten? Misschien is het AM2-socket wat voor jou?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geld besparen gaat altijd lukken :P
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:18:
Mijn 'probleem' ;) is dat zodra ik begin met selecteren van een 'simpel' systeem ik dmv allerlei reviews, ervaringen toch weer de betere/duurdere onderdelen ga selecteren waardoor ik weer boven mijn zelfopgelegde budget kom (helaas heb ik deze geldverslindende eigenschap niet alleen met PC's maargoed 8) ).

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Moederbord Asus A8N32-SLI Deluxe 164,89
Veel te duur en overbodig sli moederbord. Er zijn veel goedkopere nforce4 moederborden in de pricewatch te vinden (~65 euro), ook met passieve koeling. Volgens mij van MSI als ik mij niet vergis. Een koelblok kan in ieder geval geen 100 euro waard zijn.
Processor AMD Athlon X2 3800+ Dual Core S939, 2.0GHz, Boxed 284,89
Veel te duur, een 3800+ single core op 2,4GHz kost de helft. Je zegt dat je deze kiest omdat je veel tegelijk doet. Bedoel je hiermee photoshoppen terwijl je gamed of muziek luisteren terwijl je photoshopt? In dat laatste geval heb je nauwelijks iets aan de 2e core, zeker in spellen niet.
CPU koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro 14,6
Geheugen 2GB Corsair TWINX2048C2 PC3200 400 Mhz, CL2 196,89
DVD speler NEC 5800 (black) 18,69
Spelers zijn ouderwetsch en overbodig
DVD brander NEC 4571 (black) 37,69
Cardreader Apacer 15-in-1 13,68
Monitor Samsung Syncmaster 930 BF, 4ms 302,89
Behuizing Antec Performance TX1050B (incl. 500 Watt voeding) 110,88
Harde schijf Hitachi Deskstar 250 GB 7200 rpm, 8MB cache 85,69
Floppy drive NEC 3.5 inch 10
Floppy drive? Nee. Memorystick: Ja!
Speakers Logitech Speakerset Z-4 2.1, Zwart / Zilver 65,59
Muis Logitech Mouse Premium Optical Wheel B58 Zwart 9,48
Keyboard Logitech Keyboard Internet Pro USB Zwart 10,5

Totaalprijs: 1526 €1300
Verder een mooi systeempje :).
Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)

* Is het moederboard niet teveel overkill of is het toch wel handig voor de toekomst?
Over-over-over kill.
* De kast heeft standaard 1 ventilator. Gaat dit goed met mijn uitgezochte spullen (o.a. die Silent Asus videokaart) of moet ik direct extra ventilatoren aanschaffen om de boel goed te koelen?
Ik zou even uitzoeken of er een 12cm fan in kan aan zowel de voor en de achterkant. Mocht dit kunnen, dan zou ik een extra 12cm fan kopen en alle fans op 7V zetten (vanwege de herrie) om een stil en koel systeem te hebben.
* Zat te twijfelen om een aparte WD Raptor 74GB harde schijf te gaan gebruiken als boot/app schijf maar da's toch weer 160 euro extra. Zou ik dit verschil aan snelheid direct merken?
Geen idee of het merkbaar is, maar er is ook een goedkopere versie van de raptor van zo'n 100 euro (36GB). Hier passen makkelijk je OS + apps + spellen op. Als goedkoop alternatief kun je kijken naar twee 7200 rpm schijfjes in raid 0 (als je niet weet wat raid precies is, dan raad ik je aan de raid faq te zoeken :) ).
* Het geheugen is al vrij rap, er is echter ook Corsair TWINX 2048-3500LL PRO 2048 MB wat net weer wat sneller is maar ook weer 85 euro extra.
Zonde van je geld.
* Iedereen heeft het over losse Tagan voedingen maar kom ik ook goed weg met deze Antec kast + voeding?
Ja hoor prima. Mijn tagan voeding is doorgebrand, dus zo fantastisch zijn ze niet ;) (de koeling is niet fantastisch).
* De Logitech Speakerset Z-4 2.1 komt vrij goed uit de tests, echter de Logitech Speakerset Z-2300 2.1 zit ook aardig te lonken. Verder ben ik niet van plan een aparte geluidskaart te gaan scoren maar de geintegreerde te gaan gebruiken. Is dit slim of is die Z-4 ook teveel speaker voor de AC97 / Realtek ALC850 codec combi?
Onboard geluid klinkt echt niet fijn. Je hoort het verschil binnen enkele seconden. Voor kantoorwerk is het prima, in alle andere gevallen even een goedkope audigy scoren. Je geluidskaart en je speakers gaan meestal twee tot drie keer zo lang mee als de rest van je pc, dus ik zorg altijd dat ik kwaliteit spul heb :).

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

wwillem schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:03:
Veel te duur, een 3800+ single core op 2,4GHz kost de helft. Je zegt dat je deze kiest omdat je veel tegelijk doet. Bedoel je hiermee photoshoppen terwijl je gamed of muziek luisteren terwijl je photoshopt? In dat laatste geval heb je nauwelijks iets aan de 2e core, zeker in spellen niet.
Juist voor photoshoppen is dual core aan te bevelen, dus deze zou ik er nooit uitschrappen ten koste van meer GHz'en ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 14:18:
Ik zou in ieder geval voor de GeForce 7900GT gaan bij dit systeem. Die is namelijk nog geen honderd euro duurder, maar wel een heel stuk beter.
[...]

Spelers zijn ouderwetsch en overbodig
Mwa, ben ik niet met je eens. Als je veel gebruik maakt van verschillende DVD's kan het erg handig zijn om zeker twee drives te nemen. Zo ben ik zelf ook erg blij met mijn DVD brander in combinatie met mijn extra DVD speler. Bovendien kost hij nog geen twee tientjes. :P
[...]

Floppy drive? Nee. Memorystick: Ja!
Die tien euro voor een floppy-drive is 't echt wel waard hoor. Hoewel je voor je gevoel niet vaak floppy's gebruikt, kunnen ze toch wel verrekte handig zijn (Windows opstartdiskette, BIOS-gedoe etc.).

Veel plezier met je nieuwe systeem! :)

[ Voor 2% gewijzigd door GTACrime op 12-06-2006 17:51 . Reden: "Op-sars-diskette" is toch geen woord? :-) ]

• dr snuggles
  • Niet online
Voor de TS: De X2 3800+ gaat eind juli gehalveerd worden in prijs. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je absoluut moet wachten, je kan immers altijd blijven wachten, maar houdt het in je achterhoofd :).
GTACrime schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:55:
[...]
Die tien euro voor een floppy-drive is 't echt wel waard hoor. Hoewel je voor je gevoel niet vaak floppy's gebruikt, kunnen ze toch wel verrekte handig zijn (Windows opstartdiskette, BIOS-gedoe etc.).
Windows opstartdiskette? Een boot cd gaat een stuk sneller en zo gemaakt met bijvoorbeeld Nero van een image van een opstartdiskette van bootdisk.com. Bios update? Tegenwoordig doen we dat met software, eventueel onder safe-mode. Werkt prima. Het enige waarvoor je een klein beetje extra moeite moet doen is als je sata (raid) hebt en XP wil installeren. Dan moet je de drivers ipv op diskette alvast met nLite op een Windows XP cd zetten.

Diskettes zijn echt ouderwetsch hoor, al zo'n jaar of 5.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit toch weer te twijfelen over die Conroe, zucht.

Ik ga zo even op zoek naar een cheapo moederbord + langzame processor die DDR2 geheugen ondersteunen. Dan kan ik de configuratie zoals beschreven (met wat kleine aanpassingen dankzij jullie tips) aanschaffen en over een half jaar eens kijken of ik de Intel Conroe of de Amd AM2 kant op ga (ik kan de 2 GB DDR2 geheugen dan meenemen).

Iemand alvast wat tips? Of is dit helemaal verkeerd gedacht en moet ik nu gewoon 1Gb 'normaal' DDR geheugen + die cheapo MB + proc aanschaffen omdat het gevaarlijk is om nu al te gaan gokken welke timing het DDR2 geheugen dan moet zijn? Verder ishet doorverkopen dan ook iets makkelijker (MB + proc + DDR geheugen).

Choices, choices.....

• dr snuggles
  • Niet online
DDR2 533 is iig niet sneller dan DDR voor een AMD. Over een jaar gebruiken we waarschijnlijk ook DDR2 800 of DDR2 1066, dus als je over een jaar wil upgraden wil je waarschijnlijk ook sneller geheugen.

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Je kunt ook een Intel 805 halen in combinatie met een conroe ready moederbord 965/975. Hier zet je dan over een tijdje een conroe in.
Pagina: 1