Informatie, gebruiksdoel, budget
Oke, aangezien m'n laptop op het punt staat het te begeven heb ik een nieuw systeem nodig. Het moet een allround computer zijn. Hoeft niet top-of-the-bill te zijn maar wel geschikt zijn om over een anderhalf jaar een (veel) snellere CPU in te prikken. Verder een goede voeding voor de nodige extra harde schijven en evt. een zwaardere grafische kaart.
Gebruik: programmeren, photoshop en games.
Overklokken ben ik niet van plan....
Mijn 'probleem'
is dat zodra ik begin met selecteren van een 'simpel' systeem ik dmv allerlei reviews, ervaringen toch weer de betere/duurdere onderdelen ga selecteren waardoor ik weer boven mijn zelfopgelegde budget kom (helaas heb ik deze geldverslindende eigenschap niet alleen met PC's maargoed
).
Heb ook zitten twijfelen om te wachten op de Conroe maar daar ben ik toch maar van terug gekomen. Dat duurt me te lang en als het toch ineens geweldig is kan ik altijd nog een keer alleen het moederboard + processor vervangen door Intel spul.
Budget is rond de 1500 euro. Wil graag weten of het systeem een beetje in balans is qua specs of dat ik ergens compleet uit de bocht vlieg...
Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Dit heb ik intussen zelf al uitgezocht bij Salland Automatisering:
Moederbord Asus A8N32-SLI Deluxe 164,89
Processor AMD Athlon X2 3800+ Dual Core S939, 2.0GHz, Boxed 284,89
CPU koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro 14,6
Geheugen 2GB Corsair TWINX2048C2 PC3200 400 Mhz, CL2 196,89
Grafische kaart Asus VGA GeForce 7600 GT Silent 256 MB 199,88
DVD speler NEC 5800 (black) 18,69
DVD brander NEC 4571 (black) 37,69
Cardreader Apacer 15-in-1 13,68
Monitor Samsung Syncmaster 930 BF, 4ms 302,89
Behuizing Antec Performance TX1050B (incl. 500 Watt voeding) 110,88
Harde schijf Hitachi Deskstar 250 GB 7200 rpm, 8MB cache 85,69
Floppy drive NEC 3.5 inch 10
Speakers Logitech Speakerset Z-4 2.1, Zwart / Zilver 65,59
Muis Logitech Mouse Premium Optical Wheel B58 Zwart 9,48
Keyboard Logitech Keyboard Internet Pro USB Zwart 10,5
Totaalprijs: 1526
Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Moederbord: zoek een moederbord met firewire en een passieve koeling. De A8N-Sli-Premium was ook een optie maar die is al een stuk ouder dus voor ruim 30 euro extra deze A8N32 maar gekozen. Sli zal ik (waarschijnlijk) niet gaan gebruiken.
Processor: doe toch vrij veel tegelijk dus een dual core moet het zeker worden. Echter het hoeft (nog) niet supersnel te zijn dus vandaar het 3800 instapmodel.
Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
* Is het moederboard niet teveel overkill of is het toch wel handig voor de toekomst?
* De kast heeft standaard 1 ventilator. Gaat dit goed met mijn uitgezochte spullen (o.a. die Silent Asus videokaart) of moet ik direct extra ventilatoren aanschaffen om de boel goed te koelen?
* Zat te twijfelen om een aparte WD Raptor 74GB harde schijf te gaan gebruiken als boot/app schijf maar da's toch weer 160 euro extra. Zou ik dit verschil aan snelheid direct merken?
* Het geheugen is al vrij rap, er is echter ook Corsair TWINX 2048-3500LL PRO 2048 MB wat net weer wat sneller is maar ook weer 85 euro extra.
* Iedereen heeft het over losse Tagan voedingen maar kom ik ook goed weg met deze Antec kast + voeding?
* De Logitech Speakerset Z-4 2.1 komt vrij goed uit de tests, echter de Logitech Speakerset Z-2300 2.1 zit ook aardig te lonken. Verder ben ik niet van plan een aparte geluidskaart te gaan scoren maar de geintegreerde te gaan gebruiken. Is dit slim of is die Z-4 ook teveel speaker voor de AC97 / Realtek ALC850 codec combi?
Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Het is 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een systeem in elkaar heb gedraaid dus ik moest me weer door de nodige nieuwe terminologie heen worstelen maar via de onderstaande bronnen is me dat aardig gelukt.
BBG op tweakers
Toms hardware
Google
Oke, aangezien m'n laptop op het punt staat het te begeven heb ik een nieuw systeem nodig. Het moet een allround computer zijn. Hoeft niet top-of-the-bill te zijn maar wel geschikt zijn om over een anderhalf jaar een (veel) snellere CPU in te prikken. Verder een goede voeding voor de nodige extra harde schijven en evt. een zwaardere grafische kaart.
Gebruik: programmeren, photoshop en games.
Overklokken ben ik niet van plan....
Mijn 'probleem'
Heb ook zitten twijfelen om te wachten op de Conroe maar daar ben ik toch maar van terug gekomen. Dat duurt me te lang en als het toch ineens geweldig is kan ik altijd nog een keer alleen het moederboard + processor vervangen door Intel spul.
Budget is rond de 1500 euro. Wil graag weten of het systeem een beetje in balans is qua specs of dat ik ergens compleet uit de bocht vlieg...
Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Dit heb ik intussen zelf al uitgezocht bij Salland Automatisering:
Moederbord Asus A8N32-SLI Deluxe 164,89
Processor AMD Athlon X2 3800+ Dual Core S939, 2.0GHz, Boxed 284,89
CPU koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro 14,6
Geheugen 2GB Corsair TWINX2048C2 PC3200 400 Mhz, CL2 196,89
Grafische kaart Asus VGA GeForce 7600 GT Silent 256 MB 199,88
DVD speler NEC 5800 (black) 18,69
DVD brander NEC 4571 (black) 37,69
Cardreader Apacer 15-in-1 13,68
Monitor Samsung Syncmaster 930 BF, 4ms 302,89
Behuizing Antec Performance TX1050B (incl. 500 Watt voeding) 110,88
Harde schijf Hitachi Deskstar 250 GB 7200 rpm, 8MB cache 85,69
Floppy drive NEC 3.5 inch 10
Speakers Logitech Speakerset Z-4 2.1, Zwart / Zilver 65,59
Muis Logitech Mouse Premium Optical Wheel B58 Zwart 9,48
Keyboard Logitech Keyboard Internet Pro USB Zwart 10,5
Totaalprijs: 1526
Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Moederbord: zoek een moederbord met firewire en een passieve koeling. De A8N-Sli-Premium was ook een optie maar die is al een stuk ouder dus voor ruim 30 euro extra deze A8N32 maar gekozen. Sli zal ik (waarschijnlijk) niet gaan gebruiken.
Processor: doe toch vrij veel tegelijk dus een dual core moet het zeker worden. Echter het hoeft (nog) niet supersnel te zijn dus vandaar het 3800 instapmodel.
Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
* Is het moederboard niet teveel overkill of is het toch wel handig voor de toekomst?
* De kast heeft standaard 1 ventilator. Gaat dit goed met mijn uitgezochte spullen (o.a. die Silent Asus videokaart) of moet ik direct extra ventilatoren aanschaffen om de boel goed te koelen?
* Zat te twijfelen om een aparte WD Raptor 74GB harde schijf te gaan gebruiken als boot/app schijf maar da's toch weer 160 euro extra. Zou ik dit verschil aan snelheid direct merken?
* Het geheugen is al vrij rap, er is echter ook Corsair TWINX 2048-3500LL PRO 2048 MB wat net weer wat sneller is maar ook weer 85 euro extra.
* Iedereen heeft het over losse Tagan voedingen maar kom ik ook goed weg met deze Antec kast + voeding?
* De Logitech Speakerset Z-4 2.1 komt vrij goed uit de tests, echter de Logitech Speakerset Z-2300 2.1 zit ook aardig te lonken. Verder ben ik niet van plan een aparte geluidskaart te gaan scoren maar de geintegreerde te gaan gebruiken. Is dit slim of is die Z-4 ook teveel speaker voor de AC97 / Realtek ALC850 codec combi?
Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Het is 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een systeem in elkaar heb gedraaid dus ik moest me weer door de nodige nieuwe terminologie heen worstelen maar via de onderstaande bronnen is me dat aardig gelukt.
BBG op tweakers
Toms hardware