1080i geeft hoge pieptoon

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb sinds kort een Sanyo Z3 LCD projector. Erg leuk apparaat, ondersteund ook 720p en 1080i signalen.

Dat ben ik eens gaan uitproberen. DVI naar HDMI kabel gekocht (wat zijn die krengen duur zeg) en pc op projector aangesloten.
In de drivers van Nvidia kan je aangeven dat je een 720p of 1080i signaal wil doorgeven aan je projector (of andere HDTV weergever). In eerste instantie gewoon voor 720p gekozen (ziet de desktop er tenminste normaal uit).
Het viel mij op dat er een pieptoon uit de projector kwam toen het signaal doorkwam. Als ik het signaal uit zet verdwijnt de piep meteen. Dit heb ik niet als ik over de component ingang een dvd afspeel.
Opzich is die pieptoon irritant, maar als er ander geluid in de omgeving is valt het al snel niet meer op.

Vandaag ging ik eens 1080i proberen, geef in de driver aan dat hij 1080i signaal moet doorgeven.
De zachte piep die 720p gaf is nu erg hard geworden, hard genoeg om irritant te blijven als er ander omgevings geluid is (film ofzo).

Nu had ik Sanyo al hierover gemaild, maar die begrijpen het volgens mij niet echt (beginnen over de ventilator te praten, die blijft naar mijn idee het zelfde geluid maken). Aangezien ze ook niet echt binnen een week reageren dacht ik vraag het hier even.

Wat ik zelf al vermoed is dat het eventueel de kabel is. Het is opzich een "kwaliteits" kabel (dubbel afgeschermd en goldplatted connectors (waar ever dat laatste goed voor mag zijn)).
Probleem is dat testen met een ander kabel nogal duur wordt(dingen kosten 40euro).
Of sla ik de plank hier helemaal mis, en zou het de projector kunnen zijn?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
hdmi is volgens mij dvi + geluid mischien maakt een speaker in je beamer een piepend geluid.
kan je de speaker niet uitschakelen? (als die erin zit)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Erik070
  • Nu online
er zit geen speaker in de beamer.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
Erik070 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:48:
er zit geen speaker in de beamer.
pc en beamer allebij op een geaard stopcontact?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Erik070
  • Nu online
Helaas geen geaarde stopcontacten. Die ontbreken bij mij in huis :X .

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-02 22:18
Het zijn waarschijnlijk de spoelen.

Door de hoge workload wordt de apparatuur zwaarder belast. De spoelen kunnen onder zo'n belasting een pieptoon ontwikkelen.

kijk hier bijv.

• Erik070
  • Nu online
Dat van die spoelen is best een logisch verklaring (voor zover ik daar verstand van heb).

Wel erg vreemd dat een product dat bekend staat als een stille projector zulke herrie kan maken.
Ik ga weer eens contact zoeken met Sanyo. Hopelijk begrijpen ze me deze keer wel meteen.

Verwijderd

Als je de projector zeg maar draait 180gr in plaats van lig/staand "mode" eens om draait naar "hang" mode verandert dan het geluid "piep" dan ook? Ik had dit namelijk ook met een sanyo z3 , zelfde model als die van jou. Hij piepte alleen bij 720p en 1080i lig mode.. Als ik heb ondersteboven hang is het direct afgelopen...
Je bent dus niet de enige die dit dus opmerkt.... Me vriendin zegt dat ik gek ben met mijn piep gehoor...

• Erik070
  • Nu online
Heb net even je advies geprobeert, maar helaas werkt het bij mij niet.

Ik hoorde geen enkel verschil in de piep, wel hoorde ik dat de ventilator harder ging draaien als ik switchte naar plafondmontage.

(Ik heb ook de projector onderste boven op de plank neer gelegd, je gaat echt alles proberen als er problemen zijn, maar dat werkte ook niet).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Ik denk inderdaad dat het eenzelfde soort verschijnsel is als bij beeldschermen: zodra je een hoge resolutie neemt, kan je scherm gaan piepen. Hier gebeurt dat af en toe ook. Denk dat er weinig aan te doen is :(.

• Erik070
  • Nu online
Kan me niet voorstellen dat de consumenten die nu een HDTV of HD projector hebben zich neerleggen bij dit soort verschijnselen. Kan me ook niet voorstellen dat veel HD apparatuur hier last van heeft.
Zijn toch niet echt de goedkoopste apparaten.

Het feit dat niet iedereen het hoort (mijn huisgenoot hoort het ook niet, maar hij hoort wel meer niet) maakt het een lastig probleem. Hopelijk kom ik er met Sanyo uit.

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:47
Heb dit wel eens met mijn PC speakers op 576p en 720p. Vrij irritant ja.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Dat gepiep zijn inderdaad meestal spoeltjes (of de grafieten kern daarvan) die resoneren op het magnetisch veld wat ze zelf veroorzaken. Dit heb je ook vaak bij computermonitoren en natuurlijk CRT TV's. Ook komt het voor bij computervoedingen. Remedie is de spoelen "stil" te maken door er kaarsvet op te laten druppelen of anders lijm of siliconenkit te gebruiken. Vaak is een druppeltje op/in de spoel voldoende om deze niet meer te laten trillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 12-06-2006 22:03 ]

• Erik070
  • Nu online
Ik heb zojuist van Sanyo bericht gekregen dat ik het best langs een service center kan gaan.
Nu nog eentje vinden in Nederland :) .

Ik weet in ieder geval wat er ongeveer mis gaat.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het is al gezegd, maar zal het ook eens zeggen.
Het zijn wel degelijk de spoelen. De tip over kaarsvet of siliconenkit e.d. heb ik vaker gehoord.
Ik hoop dat je een servicecentre vind.

• Erik070
  • Nu online
Ik vond de tip van de kaarsvet e.d. geniaal, alleen heb ik niets de guts (en kennis) om het zelf te doen.
Bij het service center zal ik het uiteraard voorleggen.
Pagina: 1