[XP] Citrix omgeving en usb stick*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94388

Topicstarter
Hey,

Ik vroeg mij af of je op een citrix client pc ook programma's kan draaien vanaf de usb stick.
Ik zelf weet er niet echt veel van en heb een concreet antwoord hierop niet via google of www.citrix.com gevonden.

Zover ik het nu begrijp draait de citrix gewoon op een volledig werkstation en alleen de applicaties worden gedraaid vanaf een server.
Zijn er dan ook gewoon oplossingen waarvan software deels van de hdd draait en deels van de server?

Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven en thx in advance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109474

Ik vraag me sowieso af of citrix USB uberhaupt ondersteund.

Windows RDP namelijk niet.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:45

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 109474 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:19:
Ik vraag me sowieso af of citrix USB uberhaupt ondersteund.

Windows RDP namelijk niet.... :/
Wel waar hoor. Als ik op een laptop met USB stick een RDP sessie start mapt ie gewoon alle lokale drives, ook de USB stick.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Citrix kan inderdaad USB herkennen maar het zal niet seamless werken onder MPS 3.0; pas met PS 4.0 wordt USB veel beter ondersteund.

Misschien moet je eerst definieren hoe je USB-apparatuur wil gebruiken in combinatie met Citrix...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109474

SeatRider schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:22:
[...]

Wel waar hoor. Als ik op een laptop met USB stick een RDP sessie start mapt ie gewoon alle lokale drives, ook de USB stick.
Hmm ok,komt waarschijnlijk omdat een usb drive een drive letter krijgt toegewezen, maar een palm cradle bijv met usb heb ik tot zover niet werkend gekregen met hotsync over rdp.
Ik moest hiervoor dus seriele cradle's aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:45

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 109474 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:38:
[...]

Hmm ok,komt waarschijnlijk omdat een usb drive een drive letter krijgt toegewezen, maar een palm cradle bijv met usb heb ik tot zover niet werkend gekregen met hotsync over rdp.
Ik moest hiervoor dus seriele cradle's aanschaffen.
Ja, mijn reaktie was misschien wat kort door de bocht, niet zomaar alles wat je op USB aansluit zal ie over RDP kunnen trekken, wel alles wat een driveletter krijgt en dat was de vraag van de TS :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SeatRider schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:58:
[...]

Ja, mijn reaktie was misschien wat kort door de bocht, niet zomaar alles wat je op USB aansluit zal ie over RDP kunnen trekken, wel alles wat een driveletter krijgt en dat was de vraag van de TS :)
Aan de andere kant; alles wat drive-letter-mapping doet zetten we keihard uit onder Citrix. Waarom? De overhead qua verkeer is aanzienlijk t.o.v. een Citrix-sessie en dat wil je liever niet; al helemaal niet als je met remote locations werkt en alles over een leased line van een paar Mbit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 94388 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:13:
Hey,

Ik vroeg mij af of je op een citrix client pc ook programma's kan draaien vanaf de usb stick.
Ik zelf weet er niet echt veel van en heb een concreet antwoord hierop niet via google of www.citrix.com gevonden.

Zover ik het nu begrijp draait de citrix gewoon op een volledig werkstation en alleen de applicaties worden gedraaid vanaf een server.
Zijn er dan ook gewoon oplossingen waarvan software deels van de hdd draait en deels van de server?

Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven en thx in advance.
Er zijn meerdere oplossingen hiervoor:
1) indien de PC niet dicht staat en je gewoon de Explorer kan starten, kan je natuurlijk ook programma's starten die op je USB stick staan.
2) indien de PC wel dicht zit, maar USB sticks toegestaan zijn, kan je deze erin stoppen voordat je de Citrix sessie start. Als binnen de sessie drive mapping aan staat, zal je de USB stick als remote drive zien. Via een Explorer op de Citrix server kan je er dan bij.

Hou er wel rekening mee dat Citrix geen USB sticks zal mappen zodra je deze binnen een Citrix sessie in je PC prikt. Citrix kent geen hot-plug, en kijkt alleen maar naar aanwezige drivers tijdens het opstarten van de sessie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor deze nuttige reacties.

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik stage loop bij een bedrijf die software verkoopt. Veel bedrijven gebruiken citrix en kunnen de standaard software niet gebruiken. hun software zal dus aangepast moeten worden voor citrix.

Maar voor mijn opdracht maak ik nu een USB device met een display.
Het lijkt mij leuk op hier een composite device van te maken met mass storage erbij. Mijn plan is dan om de mass storage zo te maken dat hij kan autorunnen. (er zijn wat glitches betreft autorunnen van usb op non xp sp2 systeem I know, maar moet wel mogelijk zijn).
Hij zou dan een voorgeinstalleerd programma van de mass storage device moeten kunnen autorunnen.
Het idee is dan dat je het USB apperaat aansluit en het programma dan gelijk runt op elke computer. Aangezien de drivers standaard aanwezig zijn voor een HID en Mass storage devices hoeft der verder ook niks geinstaleerd te worden.

Ik vroeg mij af of dit ook mogelijk zou kunnen zijn icm citrix. Als ik jullie replys lees, dan lijkt het van wel, mits de juiste versie?

BTW het apparaat zal 1 malig in de computer worden gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kort rondgevraagd hier op werk; "auto-run" via USB-devices gaat 99.99% niet werken i.c.m. / onder Citrix.

Wat hierboven al werd gezegd; autorun op de client-PC, mits niet dichtgebouwd met policies, zou wel kunnen maar niet seamless met je Citrix-connectie.

[ Voor 49% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Yodar: forget it :) Citrix is nu eenmaal een server based oplossing, waarbij de client zo weinig mogelijk doet/kan (denk aan terminals). Het ondersteunen van USB sticks onder Citrix heeft geen hoge prioriteit en zal er ook niet komen vermoed ik. Ik denk dat je je energie dan beter in een andere oplossing kan stoppen dan ik deze. Het is hard, maar waar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Microkid schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:52:
@Yodar: forget it :) Citrix is nu eenmaal een server based oplossing, waarbij de client zo weinig mogelijk doet/kan (denk aan terminals). Het ondersteunen van USB sticks onder Citrix heeft geen hoge prioriteit en zal er ook niet komen vermoed ik. Ik denk dat je je energie dan beter in een andere oplossing kan stoppen dan ik deze. Het is hard, maar waar.
Niet helemaal; overige USB-equipment is best wel goed ondersteund onder PS 4.0 en op dit moment zijn we zelfs aan het testen met VOIP-verbindingen op virtual client-IP's onder PS 4.0 over een dikke leased lijn van 170km...

Maar wat je zelf aangeeft; de mogelijkheid die TS wil is niet business-critical en zal zeer waarschijnlijk niet werken met welke huidige versie dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jammer, zou leuk zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een heel ander verhaal wat ik me nu ineens bedenk.

Voor mijn stage opdracht maak ik een USB device met een display en een speakertje.
Hiervoor maak ik gebruik van de HID class driver.

Ik heb nu een dll. Met delphi stuur ik nu heel leuk data naar mijn apparaat en die geef aan de hand daar van text weer.

Wat ik mij afvraag, Hoe zou dit werken in combinatie met citrix?
Ik vrees dat ik gewoon te weinig weet van citrix, hmmmm.

Op een citrix computer kunnen neem ik aan gewoon ook probleemloos een USB muis en keyboard worden gebruikt. Maar stel de volgende situatie is voor:

Op de citrix server staat software. Deze software moet mijn USB hid apparaat aansturen. Maar kan de citrix server applicatie wel een usb apperaat op een client computer aansturen.

Hoewel ik er niet onderuit kom vrees ik, om mij meer te verdiepen in citrix zou ik het toch leuk vinden als iemand hier een reactie op kan geven.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wat snap je eigenlijk niet aan de vorige antwoorden dat een Citrix-applicatie zo goed als niet een client-device kan aanspreken?

Je zou waarschijnlijk moeten gaan werken met PS4.0, seamless operation, en device mappings maar zoals ik eerder aangaf: de gemiddelde beheerder keurt dat per direct af omdat je dan "by design" ook misbruik van client-devices in de hand werkt.

*edit*
Geen van onze klanten heeft, ondanks meerdere verzoeken, de mogelijkheid toegekend gekregen die jij graag zou willen realiseren.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 16-06-2006 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Theoretisch kan dit wel - je moet dan een virtual channel gebruiken om vanaf je Citrix server te communiceren met je de Citrix client - dit is een onderdeel van de Citrix client en server API en de documentatie erover kan je vinden op de site van Citrix.

Let wel op - je zal hier dus voor moeten gaan programmeren, gebruikers zullen hun Citrix client moeten gaan aanpassen en er moet een server component zijn. Het kan wel, maar het is niet gemakkelijk per se :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 14:29:
Wat snap je eigenlijk niet aan de vorige antwoorden dat een Citrix-applicatie zo goed als niet een client-device kan aanspreken?

Je zou waarschijnlijk moeten gaan werken met PS4.0, seamless operation, en device mappings maar zoals ik eerder aangaf: de gemiddelde beheerder keurt dat per direct af omdat je dan "by design" ook misbruik van client-devices in de hand werkt.

*edit*
Geen van onze klanten heeft, ondanks meerdere verzoeken, de mogelijkheid toegekend gekregen die jij graag zou willen realiseren.
mijn vorige vraag had meer betrekking op programmas lokaal te runnen van een USB disk naast citrix.
Daardoor begon ik me nu dus af te vragen hoe zit het uberhaubt met andere randapratuur.
Die antwoorden die jullie nu geven vreesde ik dus al.

Ik zal me is veel beter verdiepen in citrix, bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb mij inmiddels al meer verdiept in dit onderwerp en ben tot de conclusie gekomen:

Er zijn verschillende thin client systemen.
Groot verschil er tussen, is of het een software matige of hardware matige thin client is.

Citrix is een hardware matige thin client en daarvoor zijn apperaten zoals point devices en toetsenboorden geimplementeerd. Wil je zelf een apparaat toevoegen dan mits daar een vrij poort voor is, bv USB. Dan moet dan zelf allemaal geimplementeerd worden.

Er zijn ook software matige thin clients,
Dit zijn gewoon volledige systemen met daarop software die die netwerk client verhaal doet. Naast deze software zouden rand appratuur gewoon werken op vergelijkende systemen zonder thin client software.

Klopt dit of heb ik mijn huiswerk niet goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt je huiswerk misschien wel goed gedaan maar je hebt er niks van begrepen :P

Je hebt "Network Computers" (ook wel thin clients genaamd) die al hun software van het netwerk halen en op die manier weinig of geen software geinstalleerd hebben. Die thinclient technology is in deze situatie niet interessant.

Je hebt ook de traditionele thin client technology waarbij de server de daadwerkelijke werkomgeving van de gebruiker aanbied en waar de client enkel facilitieert dat die server omgeving getoont kan worden. Citrix valt onder deze technology - als jij een Citrix server connectie hebt dan werk je *echt* op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Volgens mij ben je enigszins de weg kwijt in het land der clienten en wat ze kunnen betekenen en dan voornamelijk toegespitst op Citrix.

Thin client; dat is een dom stukje hardware waar eigenlijk alleen een aan/uit-knop op zit, aansluiting voor muis & keyboard en een NIC. Die trap je in je netwerk, je configureert "de boot-sequence" en zonder enige user-interventie staat op een gegeven moment het login-scherm van Citrix/Terminal Server te wachten tot de user in gaat loggen.

Fat client; kan een normale desktop zijn van Dell, HP of Mycom. Volledig voorzien van alle onderdelen die de gemiddelde PC heeft en zijn eigen OS. Op dat OS heb je een stukje software geinstalleerd zoals de Citrix Program Neighbourhood, waarmee je een connectie naar een Citrix-machine kan opzetten. Je kan in dat geval zowel op je "eigen OS" via Start -> Accesoires lekker Patience opstarten alswel via de Citrix-connectie applicaties gebruiken die alleen via de server worden aangeboden.

En dan naar jouw vragen; de laatste situatie is waarin jij ergens een USB-stick wil gaan gebruiken. De koppeling tussen de Citrix-sessie en de aanspraak van je FAT-client via het client-OS naar je USB-device is erg moeilijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok,

Dus met de network computer (die ook onder thin clients vallen) De programmas worden van de server gedowload of hoe dan gebracht naar de client computer. Daarna runt de client computer gewoon het programma. Naast deze netwerk computer bezigheden kan je dan neem ik aan ook gewoon locale programmas draaien die mogelijk staan geinstaleerd? en dus zou dit probleem niet spelen.
Ik weet btw dat we op school een novel gebeuren hebben waar je de meeste programma's eerst van het netwerk binnenhaald. Ik neem aan dat dit zo een soort oplossing is.

En dan citrix, daar runnen de programma's echt op de server en je client is niks meer als een monitor in combinatie met muis en toetsenboord. En natuurlijk netwerk hardware + hardware client die de programma's van de server op je monitor weergeeft.

Maar dan klopt mijn verhaal toch wel ergens ? de eerste situatie is een gewone computer met software voor binnenhalen van programma's van de server. Tweede situatie echt speciale hardware voor weergeven van programma's van de server?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:31:
Volgens mij ben je enigszins de weg kwijt in het land der clienten en wat ze kunnen betekenen en dan voornamelijk toegespitst op Citrix.

Thin client; dat is een dom stukje hardware waar eigenlijk alleen een aan/uit-knop op zit, aansluiting voor muis & keyboard en een NIC. Die trap je in je netwerk, je configureert "de boot-sequence" en zonder enige user-interventie staat op een gegeven moment het login-scherm van Citrix/Terminal Server te wachten tot de user in gaat loggen.

Fat client; kan een normale desktop zijn van Dell, HP of Mycom. Volledig voorzien van alle onderdelen die de gemiddelde PC heeft en zijn eigen OS. Op dat OS heb je een stukje software geinstalleerd zoals de Citrix Program Neighbourhood, waarmee je een connectie naar een Citrix-machine kan opzetten. Je kan in dat geval zowel op je "eigen OS" via Start -> Accesoires lekker Patience opstarten alswel via de Citrix-connectie applicaties gebruiken die alleen via de server worden aangeboden.

En dan naar jouw vragen; de laatste situatie is waarin jij ergens een USB-stick wil gaan gebruiken. De koppeling tussen de Citrix-sessie en de aanspraak van je FAT-client via het client-OS naar je USB-device is erg moeilijk te realiseren.
ok thx, Ik ben indd best de weg kwijt betreft dit thin client gebeuren :)
En vind dat het nu tijd is om het de weg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Leesvoer:

www.citrix.com
www.citrixthings.com (van een collega van me)
www.brianmadden.com

Ik zie je nieuwe vragen over... euh... 9 weken wel weer tegemoet... :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 16-06-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En dan vraag over die fat client. Ik kan me voorstelling dat koppeling tussen citrix en usb apparaat lastig is.

maar zoals je zelf zei kan je vanuit start gewoon patience opstarten. Dus voor een fat client waarmee ik voor de rest niks wil te maken hebben met citrix is het dan geen probleem?
Ik instaleer de software gewoon direct op de hdd van de fat client en start het programma dan ook van de hdd.

Alleen voor thin cytrix clienten is het dus eigelijk niet te doen. Omdat het alleen een terminal is.

Sorry als ik het nu nog niet heb begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:42:
Leesvoer:

www.citrix.com
www.citrixthings.com (van een collega van me)
www.brianmadden.com

Ik zie je nieuwe vragen over... euh... 9 weken wel weer tegemoet... :Y)
:) maar ik heb ze in 1 dag gelezen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 94388 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 15:47:
En dan vraag over die fat client. Ik kan me voorstelling dat koppeling tussen citrix en usb apparaat lastig is.

maar zoals je zelf zei kan je vanuit start gewoon patience opstarten. Dus voor een fat client waarmee ik voor de rest niks wil te maken hebben met citrix is het dan geen probleem?
Ik instaleer de software gewoon direct op de hdd van de fat client en start het programma dan ook van de hdd.

Alleen voor thin cytrix clienten is het dus eigelijk niet te doen. Omdat het alleen een terminal is.

Sorry als ik het nu nog niet heb begrepen :)
Klopt (gedeeltelijk). Thin clients, zoals ik beschreven heb, kunnen niets met een USB-stick. Maar als je inderdaad een FAT-client hebt waar je de software op de lokale HDD installeert en via de lokale Start-menu iets wil doen, dan werkt het.

Wat erg problematisch wordt is om een commando uit de Citrix-applicatie (bijvoorbeeld Exact via Citrix) door te routeren naar je lokale uitvoer-poorten (in dit geval USB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ic ic, kan ik dan stellen.

Thin clients zijn niet echt ontworpen om jan en alleman randapratuur op aan te sluiten?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Anoniem: 94388 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 14:55:
Ic ic, kan ik dan stellen.

Thin clients zijn niet echt ontworpen om jan en alleman randapratuur op aan te sluiten?.
Niet alle modellen, er zijn er wel waar het mee kan :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sanfranjake schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:18:
[...]

Niet alle modellen, er zijn er wel waar het mee kan :P
Dat klopt; aan de andere kant zal je als systeembeheerder heel goed geinformeerd moeten blijven over welke randapparatuur er bestaat, wat je wel/niet wil laten aansluiten en hoe je dat wil laten communiceren met je netwerk.

1 groot voordeel; met 1 of 2 vinkjes op je Citrix-farm, kan je zo goed als alle randapparatuur geen toegang geven... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt voor de replies!. In het bijzonder max3400.
leren over een nieuw onderwerp is soms best saai, zo helemaal alleen :). het is dan fijn om erover te discuseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 94388 schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:33:
ok bedankt voor de replies!. In het bijzonder max3400.
leren over een nieuw onderwerp is soms best saai, zo helemaal alleen :). het is dan fijn om erover te discuseren.
Hahaha, whatever man... Als je beroepsmatig met dit soort speelgoed bezig bent, zijn jouw vragen nog redelijk makkelijk te beantwoorden... O-)

Trouwens, als je je echt goed inleest in Citrix en randspeelgoed zoals Softricity, PowerFuse en dergelijke, is het allemaal onwijs leuk om te leren/zien wat je ermee kan...

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 19-06-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Opzich is het wel erg leuk alleen mijn studie is Electronica en dan in het bijzonder embedded systems. het liefst blijf ik weg van windows dingen, thin clients etc, de meer informatica onderwerpen. Maar ik vrees dat ik die luxe niet heb :P
Pagina: 1