We hebben op de zaak sinds een paar maanden glasvezel liggen van KPN (Metro). Aan ons uiteinde van de lijn heeft de KPN een Nortel OMD 1400 geplaatst, hierop is één poort geactiveerd. Op deze poort is een Cisco 871 aangesloten. Deze heeft aande WAN-kant een fixed KPN adres (y.y.y.y). Over dit adres wordt de door ons aangeschafte range gerouteerd. Aan de LAN kant hangt een firewall (NetASQ 200) waar deze range op afgemonteerd is.
Nu hebben we sinds deze opstelling geplaatst is een paar keer per week een crash van de Cisco router. Deze is na een crash noch via de WAN, noch via de LAN kant benaderbaar. Een uit/aan actie van de router lost de problemen weer op.
Via via heb ik begrepen dat Cisco routers soms niet goed overweg kunnen met auto-sensing en dat dit mogelijk een crash kan veroorzaken. Ik heb het ondertussen voor elkaar dat de LAN poorten van de router hard ingesteld zijn op 100/full. Echter, indien ik dit probeer op de WAN poort dan wordt de configuratie wel geaccepteerd maar niet verwerkt (ik laad een IOS script met hierin bijvoorbeeld:
!
interface FastEthernet4
description $ES_WAN$$FW_OUTSIDE$
ip address 193.x.x.x 255.255.255.252
no ip redirects
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip route-cache flow
duplex full
speed 100
no cdp enable
!
Zodra ik dan het script weer terug uitlees staat er weer vrolijk :
!
interface FastEthernet4
no ip redirects
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip route-cache flow
duplex auto
speed auto
no cdp enable
!
Iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?
Nu hebben we sinds deze opstelling geplaatst is een paar keer per week een crash van de Cisco router. Deze is na een crash noch via de WAN, noch via de LAN kant benaderbaar. Een uit/aan actie van de router lost de problemen weer op.
Via via heb ik begrepen dat Cisco routers soms niet goed overweg kunnen met auto-sensing en dat dit mogelijk een crash kan veroorzaken. Ik heb het ondertussen voor elkaar dat de LAN poorten van de router hard ingesteld zijn op 100/full. Echter, indien ik dit probeer op de WAN poort dan wordt de configuratie wel geaccepteerd maar niet verwerkt (ik laad een IOS script met hierin bijvoorbeeld:
!
interface FastEthernet4
no ip redirects
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip route-cache flow
duplex full
speed 100
no cdp enable
!
Zodra ik dan het script weer terug uitlees staat er weer vrolijk :
!
interface FastEthernet4
no ip redirects
no ip unreachables
no ip proxy-arp
ip route-cache flow
duplex auto
speed auto
no cdp enable
!
Iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?